Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Citaat van: Pizzabakker op 31-07-2013  09:25 uMaximaal 3 gram per liter

Omdat de 5 liter vaatjes veel minder druk aan kunnen dan flessen.
Maar met zo'n overdrukventiel heb je toch geen last van te veel druk?

Anton

Maar we veel rotzooi, het ventiel laat niet alleen de overdruk er af maar er komt ook veel schuim en bier mee.

RobinB

En heel soms gaan ze niet op tijd open waardoor je blik alsnog opbolt.
Het is een veiligheidsmaatregel, geen instelbare drukregelaar. :)

EvdBroek

Ik ben zojuist terug van mijn vakantie in Zuidfrankrijk ... helaas erg weinig bier daar. Ik heb wel in de plaatselijke Lidl, 5 liter vaatjes kunnen kopen, met ingebouwd (en uitschuifbaar) tapje.
Is dit type vaatje ook te hergebruiken ... en wat doen je met het ingebouwde tapje?
De bovenste ontluchtingsstop heb ik er inmiddels uitgekregen (was wel een karwijtje)

koffie

Die kun je uitstekend gebruiken.
Schoonmaken zoals altijd, alleen ook even het ingebouwde tapje doorspoelen met oxi.
Als je het kraantje openhoudt bij het leeggieten van het vaatje, heb je mooi een ontluchtingsgat :)

RobinB

Ik zou dat kraantje juist niet gebruiken, om hem droog en dus schoon te houden. Lijkt me een ideale infectiebron wanneer gebruikt.

EvdBroek

Ik ben niet van plan het ingebouwde tapje te gaan gebruiken, ik ga die dus goed reinigen en daarna gewoon terugduwen.

Het is overigens best een lastig klusje om het bovenste ventiel er uit te krijgen. Op youtube had ik een filmpje gezien van iemand die dat er ineens met soort schroevendraaier uit wipte. ( )

Zelf ben ik er wel een half uur mee bezig geweest. Heeft iemand hier nog handige tips voor?


koffie

Citaat van: RobinB op 04-08-2013  21:54 uIk zou dat kraantje juist niet gebruiken, om hem droog en dus schoon te houden. Lijkt me een ideale infectiebron wanneer gebruikt.
Je moet het kraantje inderdaad niet gebruiken, maar wel elke keer even goed reinigen na gebruik.

Albertus

Citaat van: EvdBroek op 05-08-2013  10:48 uZelf ben ik er wel een half uur mee bezig geweest. Heeft iemand hier nog handige tips voor?

Ik gebruik de achterkant/bovenkant/handgreep ( :weetniet:) van een lepel/vork. Geen scherpe rand die de zaak kan beschadigen en toch een behoorlijke hefboom.

Bert

Dirtbag

Aangezien de titel van deze thread "Alles over 5 liter partyvaatjes" is kwam ik tot de conclusie dat het hiernamaals van een partyvaatje er ook wel onder kon vallen. In mijn geval had hij zijn leven niet goed geleefd (bij het eerste gebruik opgebold) en het vaatje is naar het vagevuur gegaan.

Zie hier iets leuks dat je met een 5 liter vaatje kan doen nadat hij niet meer bruikbaar is voor bier.

Men kan beginnen met het doorzagen van het vaatje, ik heb hem op een derde doorgezaagd zodoende dat de bovenkant met het gat het grootste deel wordt. Dit heb ik gedaan met een decoupeerzaag. Elk andere zaag zal ook wel werken.



Vervolgens heb ik van het grote deel de rand omgeslagen.



Dusdanig dat het gedeelte dat ik om heb geslagen weer vlak ligt tegen het grote deel. Dit is alleen voor gebruikersgenot, je kunt je minder snel snijden hierdoor.

Vervolgens heb ik een laagje gemaakt van de recente C1000 folder en er een laagje BBQ kooltjes op gedaan. Als slagroom op de cake heb ik er ook een scheutje lampolie bijgedaan.

Het enig wat nog nodig is, is een vuurtje.



Het resultaat is een prachtig klein vuurtje dat, tot mijn spijt, met BBQ kooltjes niet fatsoenlijk blijft branden. Na de introductie van kleine stukjes hout bleef hij wel veel mooier branden. (tip voor mijzelf, kleine handbijl opscharrelen)

Tevens is het aansteken met papier wel de bedoeling dat het gaatje onderin open blijft. Een andere tip zou kunnen zijn om een roostertje te maken zodat de lucht aan de onderkant niet zo snel geblokkeerd zal worden.

Nu kun je volledig in stijl, na de BBQ, waarbij je eigen bier dronk nog lekker even buiten genieten met een leuk brandertje. :)

mvg

db


RobinB

Misschien helpt het om in de (nu) onderrand rondom gaatjes te boren voor beluchting?
Blijft hij beter branden denk ik. :)

bert braadslee

De beste toepassing voor dit soort vaatjes tot nu toe...
 >:D

hobbybob

Roostertje erop heb je gelijk een BBQ.

Maar och ik ben tevreden over de werking van die vaatjes, meeste van mijn brouwsels gaat toch in fles.
Probeer vanaf vandaag van ieder brouwsel minstens 1 5 liter vaatje te vullen. (vandaag dus 5 liter "Fryske Saison")

Dirtbag

Probleem is ook dat BBQ kooltjes bedacht zijn om een half uurtje te branden en dan te blijven gloeien. Met hout blijft hij netter branden.

Misschien dat ik nog gaatjes ga maken in wat nu de bodem is, met een oude schroevendraaier en een hamer.

Maar vandaag niet, hij is net iets te warm :)

db

JanSt


alrikdew

Ik heb al een paar keer de vaatjes gebruikt maar ik moet vaak wel 5 tot 6 keer tappen voor ik 1 GLAS heb getapt... Je zou denken dat dit minder zou worden na verloop van tijd wanneer het vaatje bijna leeg is maar dit is niet het geval! Hoe kan ik dit oplossen? Langer door laten vergisten? Vind het best zonde van mijn biertjes...

cpmb

Ik gebruik ook deze party vaatjes en wil deze eigenlijk in een koelbox plaatsen en dan een tap door de koelbox wand. Dus een mobiele tapkoelbox :-)
Dus ik was aan het zoeken en kwam wat sites/berichten tegen waar een doe het zelf tapstang werd gemaakt.
Misschien dat iemand hier ook wat mee kan.
Ik ga zeker zelf ook proberen dit te maken.

Tapstang met rvs stangetje -> 2 ontwerpen
Tapset met slangen 1
Tapstang met slangen en t-stuk
Tapsetje voor vaatje met luchtgat boven en tapje onder -> Ziet er makkelijk uit

JB1

Citaat van: koffie op 20-06-2013  10:43 uVervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Het enige nadeel is, dat je een half vaatje niet los kunt koppelen zoals je dit met een fust/keg wel zou kunnen doen.


Kan je ook aangeven waar je de tapstang met 5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2 hebt gekocht?

koffie

Candirect.de tapsetje met standaard aansluitingen 76220956

Overigens overweeg ik om bij zapfanlagedokter.de een CO2 slang te kopen de je bij een normaal mobiel tapje op de CO2 patroonhouder schroeft. Scheelt je dure patronen van 1 euro (moet je wel je CO2 fles meezuelen).

Rich

Wellicht nuttig voor andere beginners die aan het vaatje gaan:

Ik ben deze weg ook ingeslagen en heb gekocht:

4x 5L vaatje Brouwmarkt         € 23.80
4x overdrukventiel Brouwmarkt   € 21.00
verzending Brouwmarkt:              € 5.95
2x doos CO2 patronen (totaal 20 stuks, minimale afname) Fass-Frisch € 16.00
1x Party-Star Deluxe tapset  Fass-Frisch € 32.00
verzending Fass-Frisch € 13.00

Totaal: € 111.75

Aardige som maar ik hoop hier een redelijk aantal vullingen (en ledigingen :) ) mee te kunnen doen.
Bestellen bij Fass-Frisch ging prima, per email gedaan, betaald via overschrijving met een heel verhaal erbij, is binnen een dag verzonden.

koffie

Als je dan toch uit Duitsland haalt, doe dan alles bij 1 leverancier :) :

4 Stück 5 Liter Partyfässer mit Zapfhahn, inklusive 4 Stück Kombistopfen € 20,52
4x Gummistopfen mit Druckventil € 15,60
2x CO2-Patrone 16 g 10-Stück-Packung € 19,00
5 Liter Partyfass Zapfsystem komplett mit CO2-Patronen-Injektor € 26,21

verzendkosten: € 12,-
Totaal : € 93,33

Rich

Ja zag toen de vaatjes al besteld waren pas de Party Star Deluxe :) Was eigenlijk eerst van plan de Profi-tap mee te bestellen bij de volgende lading supplies. Helaas pindakaas ;)

John

Ik heb ook nog zo'n tapje (weet niet of het "de luxe" is) incl. 10 CO2 patronen. Mag weg voor 15,-

Rich

Dit is de Party Star Deluxe:


John

Dan is die van mij niet de luxe: mijn tapje is van kunststof.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.