De laatste tijd zijn er nogal wat topics/vragen over de bekende 5 liter partyvaatjes.
Bekend van vroeger: als je een feestje had dan haalde je een 5 liter blik in huis had en had je een heus thuistapje waarmee je kon tappen als een echt pro

Tegenwoordig moet je goed zoeken naar deze blikken, omdat de markt verzadigd is met beertender en perfect draft tapsystemen.
In Duitsland zijn de blikken (en apparatuur) echter veel makkelijker te verkrijgen.
De 5 liter partyvaatjes c..q. 5 liter blikkenEigenlijk is het niet veel meer dan een groot blik waar 5 liter bier in kan. Simpel

Aan de bovenkant zit een rond gat (voor de tapstang) en bij de commerciële biermerken zit een ingebouwd tapje aan de onderkant. Als je een leeg blik koopt gemaakt om zelf te vullen zit er meestal geen ingebouwd tapje in.
Het vullen van het vaatjeHet vullen van het vaatje is makkelijk. Vul je vaatje met een hevelslang door de opening aan de bovenkant. Net als bij flesjes zul je moeten nagisten, er zijn namelijk weinig (betaalbare) systemen waarmee je CO2 kunt toevoegen zonder te tappen.
Als je vaatje gevuld is, moet je deze afsluiten. Dit doe je met een zogenoemde gummidop met een overdrukventiel. Er zijn losse plastic dopjes te verkrijgen (in plaats van het overdrukventiel) maar dit raad ik ten zeerste af. Indien er teveel druk opgebouwd wordt zal je vaatje aan alle kanten uitzetten en mogelijk openscheuren. Bespaar hier dus niet op!
Mocht je problemen hebben om de gummidop erin geduwd te krijgen, smeer dan een heel klein beetje voedselveilige vaseline (keglube) aan de onderkant van de dop, dan glijd hij er zo in.
Mocht je aan siliconen doppen (ipv gummi) kunnen komen zou ik die zeker gebruiken!
Tappen uit je vaatjeVoor dit gedeelte ga ik even uit van het normale tapsetje zoals je die overal ziet, exotische varianten komen straks.
Zorg dat de drukregelaar dicht staat (ook als er nog geen CO2 patroon in zit). Maak de tapstang van je setje even nat onder de kraan, dit zorgt ervoor dat hij er makkelijker in gaat. Zet vervolgens de onderkant van de tapstang precies op het overdrukventiel. Duw nu rustig met de tapstang het ventiel naar binnen. Wacht tot je het ventiel er helemaal in gedrukt hebt en je deze naar beneden hoort vallen. Duw nu verder totdat de tapstang niet verder kan. Klik nu het tapje vast aan de bovenkant van het blik.
De kans is groot dat er voldoende druk op het blik staat om meteen te tappen. Begin dus eerst rustig met tappen, en pak pas een CO2 patroon als de druk weg is.
Stop het patroon in de houder en draait deze voorzichtig op de tap. Op het moment dat je tegendrukt voelt, draai je met een ferme druk in 1 keer de houder vast. Tijdens dat laatste stukje doorboor je namelijk het patroon, zodat de CO2 van het patroon je blik in kan.
Stel nu rustig de druk in, en tap verder.
Als je blik leeg is en het patroon niet, draai dan de regelaar dicht. Zolang deze dicht is kun je namelijk het tapsetje met behoud van CO2 (uiteraard alleen de CO2 in het patroon) overhevelen naar een volgende blik.
Andere tapsetjesNaast het normale setje zijn er ook nog andere setjes.
Van het merk biermaxx zijn er 2 setjes te koop welke er als een beertender-achtige uit zien. Beide versies hebben een aparte CO2-regelaar aan de buitenzijde van het setje.
De passief gekoelde versie werkt met ingevroren koelelementen welke rondom het vaatje komen, de actief gekoelde versie werkt met een peltier element om het vaatje te koelen.
Een andere veel voorkomend systeem is de beercooler, vaak voor een habbekrats op Marktplaats te vinden. Deze is vergelijkbaar met de biermaxx.
Mijn ervaring met de beercooler is wisselend. Veel voorkomende klachten zijn : niet goed sluiten van het deksel (laat los), speling tussen het deksel als deze wel goed sluit en lekkende CO2 leidingen. Als je echter een goed functionerend setje hebt, zul je hier naar hartenlust mee kunnen tappen!
Voor alle systemen geld: probeer je vaatje zoveel mogelijk voor te koelen in de koelkast, dan heb je tijd genoeg om een vaatje tot het laatste biertje koud leeg te drinken
In combinatie met een 'echte' tapsetZelf tap ik uit soda kegs en 5 liter vaatjes. Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om beide types door elkaar te kunnen gebruiken, zodat ik elk type bier door mijn droogkoekler kan tappen.
Allereerst heb ik er voor gezorgd dat mijn keg koppelingen op de leidingen aangesloten zijn volgens de geldende standaard in NL/BE/DE : 5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2.
Vervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Het enige nadeel is, dat je een half vaatje niet los kunt koppelen zoals je dit met een fust/keg wel zou kunnen doen.
Schoonmaken van de vaatjesHoewel er meerdere wegen naar Rome zijn, zal ik hier de methode zoals ik ze schoonmaak bespreken.
Net als bij flesjes is het zaak om zo snel mogelijk schoon te maken als het bier op is.
Heb je een feestje en geen tijd om schoon te maken? Laat dan (indien mogelijk) de tapstang erin zitten!
Het schoonmaken: haal eerst de gummidop los en spoel deze goed schoon. Vervolgens vul je het vaatje voor een kwart met heet water. Goed schudden met je hand op het gat en leeg laten lopen.
Herhaal dit tot er geen gist meer in het vaatje zit. Ondertussen is je overdrukventiel er ook netjes uit gevallen.
Vul nu het blik tot aan de de vulopening met heet water, en gooi er oxi bij.
Laat dit 1 a 2 uur lekker staan schuimen.
Indien je vaatje een ingebouwd tapje heeft: na 15 minuten even het tapje doorspoelen met deze mix van water en oxi.
Na 1 tot 2 uur laat je het vaatje leeg lopen (indien met ingebouwd tapje: leeg laten lopen via het tapje.
Spoel het het blik nu enkele malen goed om met heet water. Indien ingebouwd tapje: wederom via het tapje leeg laten lopen.
Kijk goed in het blik of hij van binnen schoon is (door het gat kijken met een zaklampje). Zo nodig de handelingen herhalen.
Houd het blik op de kop en schud goed leeg. Droog de buitenkant af en zet het blik op een warme plaats weg. Zelf zet ik het blik bovenop de kachel, dan kan hij goed drogen. Een andere mogelijkheid is op de schouw van een haard.
Artikelnummers, verkoopadressen en prijzenCO2 patronen per 10Standaard tapsetjeStartset vaatjes, tapje en CO2Gummidop met overdrukventielCandirect.de tapsetje met standaard aansluitingen 76220956
Vergeet vooral niet op marktplaats rond te kijken voor tapsetjes en lege blikken!

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik dat graag. Ook andere aanvullingen zijn uiteraard welkom.