Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

koffie

De laatste tijd zijn er nogal wat topics/vragen over de bekende 5 liter partyvaatjes.
Bekend van vroeger: als je een feestje had dan haalde je een 5 liter blik in huis had en had je een heus thuistapje waarmee je kon tappen als een echt pro :)
Tegenwoordig moet je goed zoeken naar deze blikken, omdat de markt verzadigd is met beertender en perfect draft tapsystemen.
In Duitsland zijn de blikken (en apparatuur) echter veel makkelijker te verkrijgen.

De 5 liter partyvaatjes c..q. 5 liter blikken
Eigenlijk is het niet veel meer dan een groot blik waar 5 liter bier in kan. Simpel :)
Aan de bovenkant zit een rond gat (voor de tapstang) en bij de commerciële biermerken zit een ingebouwd tapje aan de onderkant. Als je een leeg blik koopt gemaakt om zelf te vullen zit er meestal geen ingebouwd tapje in.

Het vullen van het vaatje
Het vullen van het vaatje is makkelijk. Vul je vaatje met een hevelslang door de opening aan de bovenkant. Net als bij flesjes zul je moeten nagisten, er zijn namelijk weinig (betaalbare) systemen waarmee je CO2 kunt toevoegen zonder te tappen.
Als je vaatje gevuld is, moet je deze afsluiten. Dit doe je met een zogenoemde gummidop met een overdrukventiel. Er zijn losse plastic dopjes te verkrijgen (in plaats van het overdrukventiel) maar dit raad ik ten zeerste af. Indien er teveel druk opgebouwd wordt zal je vaatje aan alle kanten uitzetten en mogelijk openscheuren. Bespaar hier dus niet op!
Mocht je problemen hebben om de gummidop erin geduwd te krijgen, smeer dan een heel klein beetje voedselveilige vaseline (keglube) aan de onderkant van de dop, dan glijd hij er zo in.
Mocht je aan siliconen doppen (ipv gummi) kunnen komen zou ik die zeker gebruiken!

Tappen uit je vaatje
Voor dit gedeelte ga ik even uit van het normale tapsetje zoals je die overal ziet, exotische varianten komen straks.
Zorg dat de drukregelaar dicht staat (ook als er nog geen CO2 patroon in zit). Maak de tapstang van je setje even nat onder de kraan, dit zorgt ervoor dat hij er makkelijker in gaat. Zet vervolgens de onderkant van de tapstang precies op het overdrukventiel. Duw nu rustig met de tapstang het ventiel naar binnen. Wacht tot je het ventiel er helemaal in gedrukt hebt en je deze naar beneden hoort vallen. Duw nu verder totdat de tapstang niet verder kan. Klik nu het tapje vast aan de bovenkant van het blik.
De kans is groot dat er voldoende druk op het blik staat om meteen te tappen. Begin dus eerst rustig met tappen, en pak pas een CO2 patroon als de druk weg is.
Stop het patroon in de houder en draait deze voorzichtig op de tap. Op het moment dat je tegendrukt voelt, draai je met een ferme druk in 1 keer de houder vast. Tijdens dat laatste stukje doorboor je namelijk het patroon, zodat de CO2 van het patroon je blik in kan.
Stel nu rustig de druk in, en tap verder.
Als je blik leeg is en het patroon niet, draai dan de regelaar dicht. Zolang deze dicht is kun je namelijk het tapsetje met behoud van CO2 (uiteraard alleen de CO2 in het patroon) overhevelen naar een volgende blik.

Andere tapsetjes
Naast het normale setje zijn er ook nog andere setjes.
Van het merk biermaxx zijn er 2 setjes te koop welke er als een beertender-achtige uit zien. Beide versies hebben een aparte CO2-regelaar aan de buitenzijde van het setje.
De passief gekoelde versie werkt met ingevroren koelelementen welke rondom het vaatje komen, de actief gekoelde versie werkt met een peltier element om het vaatje te koelen.
Een andere veel voorkomend systeem is de beercooler, vaak voor een habbekrats op Marktplaats te vinden. Deze is vergelijkbaar met de biermaxx.
Mijn ervaring met de beercooler is wisselend. Veel voorkomende klachten zijn : niet goed sluiten van het deksel (laat los), speling tussen het deksel als deze wel goed sluit en lekkende CO2 leidingen. Als je echter een goed functionerend setje hebt, zul je hier naar hartenlust mee kunnen tappen!

Voor alle systemen geld: probeer je vaatje zoveel mogelijk voor te koelen in de koelkast, dan heb je tijd genoeg om een vaatje tot het laatste biertje koud leeg te drinken :)

In combinatie met een 'echte' tapset
Zelf tap ik uit soda kegs en 5 liter vaatjes. Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om beide types door elkaar te kunnen gebruiken, zodat ik elk type bier door mijn droogkoekler kan tappen.
Allereerst heb ik er voor gezorgd dat mijn keg koppelingen op de leidingen aangesloten zijn volgens de geldende standaard in NL/BE/DE : 5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2.
Vervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Het enige nadeel is, dat je een half vaatje niet los kunt koppelen zoals je dit met een fust/keg wel zou kunnen doen.

Schoonmaken van de vaatjes
Hoewel er meerdere wegen naar Rome zijn, zal ik hier de methode zoals ik ze schoonmaak bespreken.
Net als bij flesjes is het zaak om zo snel mogelijk schoon te maken als het bier op is.
Heb je een feestje en geen tijd om schoon te maken? Laat dan (indien mogelijk) de tapstang erin zitten!
Het schoonmaken: haal eerst de gummidop los en spoel deze goed schoon. Vervolgens vul je het vaatje voor een kwart met heet water. Goed schudden met je hand op het gat en leeg laten lopen.
Herhaal dit tot er geen gist meer in het vaatje zit. Ondertussen is je overdrukventiel er ook netjes uit gevallen.
Vul nu het blik tot aan de de vulopening met heet water, en gooi er oxi bij.
Laat dit 1 a 2 uur lekker staan schuimen.
Indien je vaatje een ingebouwd tapje heeft: na 15 minuten even het tapje doorspoelen met deze mix van water en oxi.

Na 1 tot 2 uur laat je het vaatje leeg lopen (indien met ingebouwd tapje: leeg laten lopen via het tapje.
Spoel het het blik nu enkele malen goed om met heet water. Indien ingebouwd tapje: wederom via het tapje leeg laten lopen.

Kijk goed in het blik of hij van binnen schoon is (door het gat kijken met een zaklampje). Zo nodig de handelingen herhalen.
Houd het blik op de kop en schud goed leeg. Droog de buitenkant af en zet het blik op een warme plaats weg. Zelf zet ik het blik bovenop de kachel, dan kan hij goed drogen. Een andere mogelijkheid is op de schouw van een haard.

Artikelnummers, verkoopadressen en prijzen
CO2 patronen per 10
Standaard tapsetje
Startset vaatjes, tapje en CO2
Gummidop met overdrukventiel
Candirect.de tapsetje met standaard aansluitingen 76220956

Vergeet vooral niet op marktplaats rond te kijken voor tapsetjes en lege blikken! :)
Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik dat graag. Ook andere aanvullingen zijn uiteraard welkom.

Albertus

Wat ik nog mis in deze uitvoerige handleiding is het schoonmaken en ontsmetten van de vaatjes.
Probleem is het naar binnen staande randje waardoor je niet alle (schoonmaak- of ontsmettings)vloeistof er uit krijgt.
Misschien ook wat aandacht voor roestvorming bij langer gebruik.

Bert

koffie

Bedankt, ik heb schoonmaken toegevoegd :)
Zelf heb ik weinig last van roestvorming, hooguit bij enkele vaatjes aan de onderste en bovenste rand  aan de buitenkant. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Albertus

Citaat van: koffie op 20-06-2013  11:04 uBedankt, ik heb schoonmaken toegevoegd :)
Zelf heb ik weinig last van roestvorming, hooguit bij enkele vaatjes aan de onderste en bovenste rand  aan de buitenkant. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Roestvorming aan de buitenkant zou ik ook niet van wakker liggen, maar waar ik op doelde was roest aan de binnenzijde. De vaatjes zijn van blik dat aan de binnenkant is gelakt, door het plaatsen en verwijderen van de rubber stop beschadigt de laklaag aan de rand. Bij mij ontstond daar na veelvuldig gebruik roest. Oplossing was af en toe wat (gevulde) vaatjes in Duitsland halen ter vervanging.

Bert

koffie

Nu je het zegt: dat heb ik ook wel eens ja. Bij mij gaan dat soort vaatjes er dan ook uit.
Kwestie van je vaatjes flink laten rouleren :) Supermarkten in Duitsland, Marktplaats en Aldi/Lidl zijn ideale manieren om aan nieuwe vaatjes te komen.

Bij de Mitra (of soms supermarkt) kun je vaak wel aan een 'krat' komen waar 2 beertender fustjes in gaan. Hier passen ook prima 2 van onze 5 liter vaatjes in. Handig opstapelen dus :)
Zelf neem ik overigens vaak een tuk of 4 voorgevulde vaatjes mee op vakantie. Kost me slechts 2 kratten aan ruimte, en het losse tapsetje neemt amper ruimte in. Kwestie van het blik goed koelen in de koelkast en dan met icepacks in zo'n plastic tonnetje zetten.

hobbybob

Volgens Van der Kooy komt er binnenkort een nieuwe versie van deze vaatjes op de markt, deze werken dan met een verwisselbare binnenzak van plastic voor eenmalig gebruik.

Dus na gebruik nieuwe binnenzak erin en gaan maar weer.


Reinout

Is het ook mogelijk om deze vaatjes geforceerd te carboniseren?

koffie

Citaat van: Reinout op 24-06-2013  13:40 uIs het ook mogelijk om deze vaatjes geforceerd te carboniseren?
In theorie wel: kwestie van bottelen en dan direct de tap erop aansluiten en CO2 toevoegen.

Reinout

Heeft iemand dat weleens geprobeerd?

Ronald_

Dat zou ik niet doen.. Geforceerde carbonatie vereist dat je 3 bar er op zet- wat dan langzaam afzwakt omdat het bier CO2 opneemt. Deze vaatjes zou ik niet op 3 bar willen zetten, soms misvormen ze namelijk al van CO2 uit hergisting..


citrasimcoe

Wat zijn nou ongeveer de éénmalige kosten als ik hier mee zou willen beginnen? Ik heb nog niks in huis op dit gebied, tot nog toe alles op fles gedaan.
En heb je daarna nog veel kosten of valt dat mee?

Ronald_

Wunderbar op Martkplaats = paar tientjes, dan een paar vaatjes (maar je kan dus ook volle pilsvaatjes kopen). En je bent klaar.

De-Geert

Citaat van: Ronald_ op 24-06-2013  14:07 uDat zou ik niet doen.. Geforceerde carbonatie vereist dat je 3 bar er op zet- wat dan langzaam afzwakt omdat het bier CO2 opneemt.
Dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon op de druk carboniseren waarop het bier uiteindelijk moet uitkomen, afhankelijk van de temperatuur. Een week laten staan en klaar.
Ik gebruik meestal 0.7-1 bar bij 4-10 graden afhankelijk van het bier(type).

Citaat van: koffie op 20-06-2013  10:43 uIn combinatie met een 'echte' tapset
...
Vervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Heb je hier een foto/plaatje van? Ik gebruik mijn 5 liter vaatjes eigenlijk niet meer, maar zou het wel handig vinden als het nog wel kan.

koffie


EvdBroek

Gisteren even mijn laatste brouwsel over geheveld naar partyvaatjes. Dat gaat echt veel sneller dan met flesjes... en veel makkelijker.
Dit ga ik vaker doen!

Dirtbag

Gister kwam ik er achter dat het vaatje met mijn eigen pils bol was gaan staan in de bodem. Meteen maar even buiten gezet en de rubber stop met een tang iets open gedrukt om druk af te laten.

Vervolgens het vaatje maar in de schuur gezet. Ik denk dat de temperatuur stijging hem de das om heeft gedaan aangezien hij al een maand in het vat zat.

Zodra ik het vaatje dat nu in de cooler staat bijna leeg is ga ik nogmaals druk aflaten, vervolgens de deuk iets terug vormen (anders past hij niet in de cooler). Dan nogmaals druk aflaten en dan in de koelkast zetten om hem af te laten koelen voor gebruik.

Deze was trouwens volledig uitgegist voordat het het vat in ging en ik heb er in totaal 15 gram (3 gram de liter) suiker in gedaan.

Volgende keer misschien toch maar 7 gram in totaal?

Oja, geen veiligheidsventiel :)

db

luc b

Ik heb vroeger wel eens info vergaard over partyvaatjes.
Iedereeen raadde dit af owv de vaststelling dat er te veel schuimvorming was bij het tappen.
Ik vermoed dat jij dit opgelost heb door in het begin van het vaatje de CO2 patroon niet te gebruiken.
Mag ik er van uit gaan dat dit probleem aldus opgelost is?

Hoe lang gaat zo'n patroon mee?

Hoeveel bier en suiker doe jij in zo'n vaatje?

Is het noodzakelijk dat je vaatje gekoeld wordt?
Voor mij persoonlijk hoeft dit eigenlijk niet. Ben een beetje een speciale op dat vlak.

Pizzabakker

Zonder koeler wordt het zeken een schuimfestijn. Hoe kouder het bier hoe meer opgelost koolzuur het kan bevatten.

Jacques

Citaat van: luc b op 26-07-2013  12:07 uHoe lang gaat zo'n patroon mee?

Bij mij een paar dagen. De rubbers van de vaatjes lekken...

Dirtbag

Tja, als hij lekt is het een kwestie van hoe hard hij lekt. De beercooler in nu aangesloten op een 500 gram cilinder en lekt niet. Ik kan je dus niet vertellen hoelang ik met de beercooler een patroon kan gaan.

Welk systeem je ook gebruikt, je zult hem moeten controleren op lekkages en deze verhelpen. Bij de beercooler betekent dat ik hem verbouwd heb en de tapstang behoorlijk stevig heb vast gedraaid. De beerking tapkop heb ik het schroefdraad afgekit. Deze lekt nu ook niet meer. Als het goed is. :)

mvg

db

Dirtbag

Citaat van: Dirtbag op 25-07-2013  23:24 u.....
Zodra ik het vaatje dat nu in de cooler staat bijna leeg is ga ik nogmaals druk aflaten, vervolgens de deuk iets terug vormen (anders past hij niet in de cooler). Dan nogmaals druk aflaten en dan in de koelkast zetten om hem af te laten koelen voor gebruik.
...

Uitgevoerd, geen succes.

Bij het terug vormen is er een klein scheurtje ontstaan. Ik heb vervolgens een ander vaatje schoongemaakt en het daarin overgebracht op misschien de slechtste manier, via een trechter. Vervolgens nog eens 6 gram suiker in het nieuwe vaatje en dop er op, 20 uur later heb ik het vaatje in de koelkast gezet voor koelen.

Ik ge er gewoon van uit dat ik nu ervaring op kan gaan doen met geoxideerd bier. Jammer dat het met 5 liter tegelijkertijd fout ging. Mocht het echt niet te zuipen meer zijn dan gaat het door de gootsteen. :(

db

bierhenkie

Binnen 20 uur is die 6 gram suiker echt niet vergist... :huilen:

citrasimcoe

Klopt het dat je minder suiker nodig hebt dan bij flesjes als je hergisting op fust hebt?

Zo ja, hoeveel minder? En waarom is dat?

guuz

Ik het ze nog maar een paar keer gebruikt, maar ik halveer de hoeveelheid suiker die nodig is voor flesjes en een max van 4 g per liter. Ook gebruik ik die rubberdoppen met een overdrukventiel.

Pizzabakker

CiteerZo ja, hoeveel minder?

Maximaal 3 gram per liter

Citeerwaarom is dat?

Omdat de 5 liter vaatjes veel minder druk aan kunnen dan flessen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.