Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 14-01-2020  22:37 uIs het bier in zo´n keg niet langer houdbaar? Ik meende maanden, tenzij onder druk.

In een vat dat goed afsluit kun je bier inderdaad maanden bewaren.

Mijn ervaring met de partyvaatjes is dat deze altijd een beetje lekken...

André de Laat

Citaat van: Jacques op 14-01-2020  22:48 uIn een vat dat goed afsluit kun je bier inderdaad maanden bewaren.

Mijn ervaring met de partyvaatjes is dat deze altijd een beetje lekken...
Lekkende vaatjes lees ik veel in dit topic. En dat wil ik niet. Daarom spaar ik liever even door. Tot die tijd bottel ik wel. Al heb ik er een hekel aan. Bedankt voor het beantwoorden.

EBC

Spaar beter door voor soda kegs.
Dat zijn professionele vaten. Decennia lang hebben ze alle horeca in de gehele wereld van frisdrank voorzien.
Daarmee creeer je een echte tapinstallatie.

Maar het reinigen van soda kegs is net zo vervelend als flessen. Het kost net zoveel tijd. Geen enkel verschil.

tdp

Citaat van: EBC op 14-01-2020  23:19 uSpaar beter door voor soda kegs.
Dat zijn professionele vaten. Decennia lang hebben ze alle horeca in de gehele wereld van frisdrank voorzien.
Daarmee creeer je een echte tapinstallatie.

Maar het reinigen van soda kegs is net zo vervelend als flessen. Het kost net zoveel tijd. Geen enkel verschil.

Dat laatste valt toch wel mee? Of bedoel je dat je net zoveel tijd nodig hebt met het reinigen van 1 flesje t.o.v. 1 fust? ;).

Rejoen

Ikzelf vind het reinigen van fusten veel fijner dan van flessen (ik heb de 19 L en  5L Liter uit China). Ja het fust kost meer tijd dan 1 flesje maar het fust hoef ik maar eens in de paar weken te reinigen (afhankelijk hoe snel deze leeg is). Tevens zijn er ook mooie manieren om de 19 L fusten automatisch te reinigen waardoor dit zelfs heel makkelijk wordt.
Nooit meer terug naar flesjes!

Bijvoorbeeld deze:
https://www.brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/ss-brewtech-home-keg-washer

André de Laat

Citaat van: Rejoen op 15-01-2020  11:15 ukzelf vind het reinigen van fusten veel fijner dan van flessen (ik heb de 19 L en  5L Liter uit China). Ja het fust kost meer tijd dan 1 flesje maar het fust hoef ik maar eens in de paar weken te reinigen (afhankelijk hoe snel deze leeg is). Tevens zijn er ook mooie manieren om de 19 L fusten automatisch te reinigen waardoor dit zelfs heel makkelijk wordt.
Nooit meer terug naar flesjes!

Bijvoorbeeld deze:
https://www.brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/ss-brewtech-home-keg-washer
Kan dat niet met Enzybrew of iets dergelijks dan? Ik vind die keg washer nogal prijzig.

tdp

Citaat van: André de Laat op 15-01-2020  14:56 uKan dat niet met Enzybrew of iets dergelijks dan? Ik vind die keg washer nogal prijzig.

Ja hoor, gewoon met de hand afwassen, of een vaatwastablet oplossen. Enzybrew, Oxi, etc, wil allemaal wel. Heb zelf wel een adapter voor het doorspoelen van de koppelingen, kan daar rechtstreeks met warm water door.

André de Laat

Citaat van: tdp op 15-01-2020  15:11 uJa hoor, gewoon met de hand afwassen, of een vaatwastablet oplossen. Enzybrew, Oxi, etc, wil allemaal wel. Heb zelf wel een adapter voor het doorspoelen van de koppelingen, kan daar rechtstreeks met warm water door.

Ik neem aan dat je met die koppelingen die dingen bedoelt waar je die ball locks op duwt? Die kun je toch ook los draaien? Heb dat op Youtube gezien.

TimW

Citaat van: André de Laat op 15-01-2020  14:56 uKan dat niet met Enzybrew of iets dergelijks dan? Ik vind die keg washer nogal prijzig.

Of je bouwt er zelf eentje voor een fractie van de prijs.



Rejoen

De washer van ssbrewtech is inderdaad prijzig maar was meer als voorbeeld bedoeld voor oplossing om het schoonmaken makkelijker te maken. Uiteraard aan jou om te bepalen hoe jij het voor jezelf wilt regelen.

knifeman

Citaat van: iLikePizzas op 13-01-2020  11:40 uHoe lang blijft het bier houdbaar nadat je voor het eerst tapt?
Zat deze namelijk te overwegen: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/startset-mini-drukvaatjes-Brewferm-incl-party-star
Daar zit zo'n gummidop bij, maar het woord overdrukventiel kom ik niet tegen, zit dat standaard bij die gummidoppen?
Bruikbaar ...

Rob Q


knifeman

Ik heb er bier ingedaan, hergist en 3 maanden laten staan. Perfect van smaak. Eens aangebroken is het een week goed gebleven.

brewt

Hallo allemaal!

Ik zit te kijken om eens wat bier op een vaatje af te vullen in plaats van op flesjes.
Nu kwam ik een starter set van Brewferm tegen. Deze lijkt me interessant omdat deze compleet is, volgens mij hoef ik hier verder niets bij aan te schaffen. Verder is het volgens de handleiding erg makkelijk in gebruik, dit vind ik heel fijn omdat ik geen enkele ervaring heb met afvullen op vaatjes.

Het gaat om deze set: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/startset-mini-drukvaatjes-Brewferm-incl-party-star

Zijn jullie bekend met deze, of soortgelijke, sets en is dit wat?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten,
Kevin

biking rebel

Gebruik de zoekfunctie van dit forum en je zult de antwoorden op je vraag vinden. Hier is al genoeg over geschreven.

brewt

Citaat van: biking rebel op 11-03-2021  12:56 uGebruik de zoekfunctie van dit forum en je zult de antwoorden op je vraag vinden. Hier is al genoeg over geschreven.

Je hebt gelijk, ik had hier eerst naar moeten zoeken.
Ik zoek meestal op Google en heb misschien niet de juiste zoektermen gebruikt om de juiste topics te vinden.
Deze topic kan wat mij betreft gesloten worden.


joenedu

Ik heb deze laatst gekregen. Ik snap alleen het principe niet zo! In het handvat kan een koolzuurpatroon, maar is het tijdens de hergisting op fust de bedoeling dat de tapkop er op blijft of zou deze op de een of andere manier los moeten kunnen? Het is een vrij oude set, maar zou nog moeten werken volgens mij. Ik lees in de gebruiksaanwijzing van de partyvaatjes dat de tap en stang er voor het tappen ingedaan moet worden, maar ik ben bang om de boel kapot te maken als ik die tapkop met kracht uit elkaar haal.
Afvullen met 5 liter bier, ongeveer 10 tot 15 gram suiker, 2 weken wachten en daarna tappen?
20220723_113947.jpg
20220723_114010.jpg 

Jacques

Ik heb ook tapsysteem gehad. Je kunt de vaatjes afsluiten van speciale dopjes. Als je gaat tappen druk je het dopje naar beneden.
Ik was niet tevreden over het systeem. Er als altijd drukverlies wanneer de tapstang in het vaatje zat. Het betekende dat ik meerdere koolzuurpatronen nodig had als ik het vaatje niet meteen leeg tapte.

Zie https://brouwland.com/nl/afvullen-in-vat/11916-gummi-dop-voor-drukvat-mini-5-l.html

In het verleden waren dopjes te koop met een ventiel. Wel zo handig als de druk in het vaatje te hoog wordt. Er zijn in het verleden foto's van ontplofte vaatjes op het forum geplaatst.

t.g.breukink

Heeft er iemand tips om een partyvaatje mobiel en goed koel te houden? Na wat online zoeken kom ik wat koeltassen tegen maar niet echt een fijn klein koelkastje op stroom. De zoekterm mini-keg DIY levert wel veel mooie resulaten op om een eigen tapkraan aan te sluiten.

roeleboel

Citaat van: t.g.breukink op 20-08-2022  15:16 uHeeft er iemand tips om een partyvaatje mobiel en goed koel te houden? Na wat online zoeken kom ik wat koeltassen tegen maar niet echt een fijn klein koelkastje op stroom. De zoekterm mini-keg DIY levert wel veel mooie resulaten op om een eigen tapkraan aan te sluiten.

Een mogelijkheid hier is een frigobox. Bij de mijne is het micrometerwerk om vat+tapkraan rechtop er in te krijgen, maar na enig zoeken past het wel. Bij gebruik/tappen wel uit de frigobox halen.
Frigoboxen kan je zowel op 220 als op 12v (aansteker uit de auto) krijgen.
Best wel op voorhand in de grote frigo koelen of zo, want dat duurt in een frigobox veel te lang.

joenedu

Citaat van: Jacques op 23-07-2022  23:06 uIk heb ook tapsysteem gehad. Je kunt de vaatjes afsluiten van speciale dopjes. Als je gaat tappen druk je het dopje naar beneden.
Ik was niet tevreden over het systeem. Er als altijd drukverlies wanneer de tapstang in het vaatje zat. Het betekende dat ik meerdere koolzuurpatronen nodig had als ik het vaatje niet meteen leeg tapte.

Zie https://brouwland.com/nl/afvullen-in-vat/11916-gummi-dop-voor-drukvat-mini-5-l.html

In het verleden waren dopjes te koop met een ventiel. Wel zo handig als de druk in het vaatje te hoog wordt. Er zijn in het verleden foto's van ontplofte vaatjes op het forum geplaatst.

Helaas is dit gat groter dan het dopje (die ik had besteld). Misschien dat ik toch maar moet proberen om de tapknop er in te laten zitten tijdens hergisting op dit fust.

Daarnaast is dit echt een stevig systeem, ik heb de partyvaatjes ook maar dit materiaal is echt steviger. Het tapsysteem past helaas weer niet op een partyvaatje ;)

iLikePizzas

Ik heb de party vaatjes in het verleden geprobeerd en was er heel blij mee. Echt lang kun je ze inderdaad niet bewaren ben ik achter gekomen, ze gaan toch altijd lekken. Ik ben nu benieuwd naar de "echte" RVS vaatjes. Op internet kwam ik deze tegen:
Untitled.png

behoorlijk prijzig maar dan heb je ook wat, lijkt mij. Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of je meerdere van deze kan nemen en een nieuwe aanbreken met dezelfde tapkop, zoals je bij de party vaatjes ook doet. Als dat niet het geval is, dan is je hele batch grootte met zo'n "echt" tapvaatje maar beperkt tot 5L, tenzij je ook nog eens meerdere tapkranen etc. erbij bestelt. Ik zie op internet wel losse Growler Tap Dispensers. Moet ik dat zien als de duurdere versie van de gummidop?

Arthur B

Ik heb een paar van deze en gebruik ook partyvaatjes. Om te beginnen snap ik de opmerking over lekken niet (bij mij werken die blikken tot nu toe prima), maar de RVS versie heeft inderdaad een tapkop nodig. Je krijgt er een schroefdop bij, dus voor afvullen (eventueel hergisten - maar oppassen zonder ventiel) en opslaan werkt het en je kan met 1 tapkop uit de voeten.

Mijn bier is eigenlijk altijd al voorzien van bubbels dus als ik ze gebruik doe ik een CO2 flush en pomp het bier over. Ik heb voor iedere keg een tapkop gekocht, maar ook wel eens bier opgeslagen met de schroefdop erop.

Er is trouwens al meer over deze vaatjes geschreven her en der. Het is denk ik handig om hier verder te praten over de blikken...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=23212.0;all
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29951.0;all

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.