Ik ben al een paar jaar bezig met het afvullen van eigen gebrouwen bier op partyvaatjes. Met wisselende resultaten.

.
Ik heb een Wunderbar die omgebouwd is met een echte tapkraan en een rvs tapstang uit Duitsland. Deze tapstang is prima.

Het probleem zit in de rubber afsluitdop. Deze dop lekt zoals Jacques ook al zei CO2. De lekkage vindt plaats als je de tapstang
aansluit. Je kunt de druk in het vat niet goed regelen waardoor er of geen koolzuur in je bier zit of de druk is veel te hoog waardoor
je alleen maar schuim tapt. Van te voren carboniseren is met dit soort vaatjes niet goed te doen. Voldoende suiker
veroorzaakt afhankelijk van het soort bier te veel of te weinig koolzuur. Te veel koolzuur veroorzaakt beschadigde vaatjes
of ontplofte vaatjes. Afgelopen jaar ben ik op die manier 10 liter kwijt geraakt. Op dit moment staat er een dubbel in mijn
kast te lageren met een enorme deuk aan de bovenkant. Ik laat elke dag wat koolzuur ontsnappen om erger te voorkomen.
Er zit 12 gram rietsuiker in het vat (niet veel) en toch veroorzaakt dit te veel druk. Bij te weinig druk komt het koolzuur niet
in het bier. Bij gebruik van een drukregelaar (ventiel) is er vaak nauwelijks koolzuur in het bier.

Sinds kort geleden ben ik aan het experimenteren met Chinese rvs vaatjes van 5 liter. Deze vaatjes zijn voorzien van goeie
CO2 lekvrije aansluitingen (Type NC (ball-lock) die ook op soda kegs van 9,5 liter of 19 liter worden toegepast. Deze vaatjes
kan je wel 5 dagen van te voren carboniseren met de juiste druk (ca. 1 bar afhankelijk van het bier bij een temperatuur van 5 graden).

Door middel van een drukregelaar met drukmeter van 1 bar kan ik de druk constant houden.

Af en toe schud ik het vat met bier onder 1 bar druk heen en weer wat opname van CO2 in het bier bevordert. Afgelopen
zaterdag tijdens mijn jaarlijkse bierproeverij voor vrienden had ik een speculaasbok uit het nieuwe vat. Dit bier was
overgeheveld uit een partyvaatje en onder druk gecarboniseerd. Resultaat een bier met een mooi koolzuurgehalte en
geen overdadige hoeveelheid schuim. Het vat past in de Wunderbar maar steekt wel aan de bovenkant enigszins uit.
Maar met een kapje heb ik de aansluitingen en slangen mooi weggewerkt. Op dit moment ben ik door mijn oude
biervoorraad heen en zal ik vanaf januari verder gaan met deze nieuwe ervaring.