Vergistingskast

Gestart door Petersluk, 06-06-2023 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petersluk

Zoals zo velen heb ik een tafelmodel koelkast "omgebouwd" tot vergistingskast met een inkbird en een 45W verwarmingsbuis. Is het nodig om de onderste glazen plaat in de koelkast waar het gistvat op steunt en waaronder de verwarmingsbuis zit te vervangen voor een steun waar de andere helft van het vat op kan steunen? Of houdt het glazenplaat niet tegen?

De Hopman

Ik heb hem vervangen door een houten plaat van dezelfde afmetingen. Niet zozeer voor de warmte (ik heb een warmtelint tegen de zijkant van de koelkast) maar wel voor de stevigheid. Elke keer zo'n zwaar gistvat op dat glazen plaatje plempen voelde toch niet echt veilig.
Voor de warmteoverdracht kan het vast ook geen kwaad, maar dan inderdaad een balk of rooster met genoeg ventilatieopeningen.

hb-lot

Zo een plaat zou zeker 100 kg moeten kunnen dragen, dus lijkt mij geen probleem. Denk niet dat hij qua warmte (volgens mij je vraag) tegen zal houden, hooguit een beetje de luchtstroom.

Je kan eens een thermometer er onder en vlak boven zetten om te vergelijken.

Loen

Als het goed is zit er nog genoeg ruimte tussen de plaat en de deur van de koelkast. Buiten dat zal de warmte eerder door de glasplaat heen gaan dan de wanden van de koelkast. Zolang je de temperatuur van je wort meet en niet van de kast is er geen probleem.

Mocht je je zorgen maken over het gewicht op de plaat. Ik heb een paar losse stukken van een balk op maat gezaagd en er onder gezet zodat die mooi het gewicht verdelen.

Petersluk

Citaat van: Loen op 07-06-2023  00:11 uAls het goed is zit er nog genoeg ruimte tussen de plaat en de deur van de koelkast. Buiten dat zal de warmte eerder door de glasplaat heen gaan dan de wanden van de koelkast. Zolang je de temperatuur van je wort meet en niet van de kast is er geen probleem.

Mocht je je zorgen maken over het gewicht op de plaat. Ik heb een paar losse stukken van een balk op maat gezaagd en er onder gezet zodat die mooi het gewicht verdelen.

Voor het gewicht ben ik niet zo bang, hij draagt ook niet het volle vat, want een deel wordt door de koelkast gedragen. Het ging me meer om de warmteverdeling. Dus ik ga het eerst wel zo proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.