Korrelgist hype

Gestart door MO, 21-03-2005 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robert1968

Mijn eerste ervaringen met Brewferm (Top) gisten met blikken stemden me niet gelukkig.

Echter mijn twee recente vol-mout brouwsels, Quadrupels gebrouwen met de Top, waren Toppertjes.

Wel vergistingstemperatuur laag houden (<20 ºC). Met voldoende gist (in mijn geval 18 g op 16 l bier bij een SG van circa 1090) was mijn vergistingsgraad 76 en 78%.

Ronnie

Ergens stond een bericht over nieuwe Mangrove's gisten.

Heb eens mailtje gedaan naar Mangrove's:

Heb Mangrove Jacks aangeschreven met de opmerking dat hun M27 gene ordinaire Belgian Ale gist is, maar een Saison en minder dan 5 % van de Belgische Ale gisten (bovengisten) uitmaken.
Ook es gezegd dat ik het heel tof zou vinden dat ze op de markt zouden komen met zoiets als de Belgian Ardennes.
Noteer: Mangroves is geen fabrikant, maar een grote verdeler die onder de Naam "Mangrove Jacks" van alles verkoopt. Kunnen dus gerust bij Lallemand of Fermentis hun mosterd gaan halen. Ik pronostikeer op Lallemand (Danstar), omdat er een bijna gelijkloop is met het aanbod van hun beide (Mangrove altijd wat later).

Al antwoord gehad, kijk es hier sie!!!
CiteerHi Ronald,
Thank you for getting in touch with us , and thank you for taking the time to write to us.
Yes you are quite right, and therefore we have updated this :)
I am not sure if you are aware but we are in a process of releasing a new range of Craft series yeast, the M27 will no longer be available. Please see attached more information on our new Belgium Yeast's :
M47, M41 , M31 , M21
Our new Belgium yeast's are very similar to the Wyeast Belgian Ardennes , and can be used to make a variety of beer styles.
Please do not hesitate to contact me if you have any further questions.
Kind Regards
Estee

Kind Regards

Estee Slabber
Technical Advisor

Nu maar hopen dat daar een tussenzit die effectief de trekjes van 'n Achouffe heeft, want dat is makkelijker gezegd dan gedaan!, vooral omdat ze zeggen dat ze allemaal wat van de Ardennes hebben  ???  ::)  ;D
Dat  maske is tenslotte maar een secretaresse he, en weet allicht evenveel van onze bieren als een poetsvrouw van vierkantsvergelijkingen.

Bart LJ

Dank voor het delen hiervan! Zou het appreciëren als je je seksisme de volgende keer achterwege laat...

Ronnie

Citaat van: Bart LJ op 17-12-2015 &nbsp;12:25 u...Zou het appreciëren als je je seksisme de volgende keer achterwege laat...

O.K.  ...De term "seksisme" vind ik hier toch wat overdreven!
De meesten kennen me, ben vaak nogal sarcastisch in maken van vergelijkingen.

Ronnie

Tekst weggenomen en vervangen door onderstaand bericht.

Ronnie

Voilakes: de data netjes op een pdf fileke

Mangrove Jack&#039;s New Craft series yeast

EvdBroek

Wel jammer dat ze stoppen met de M27

hansHalberstadt

Ik heb nog een zakje M27. Zal hem op schuine buis zetten. als meerdere mensen dit doen kunnen we hem simpel behouden.

EvdBroek


Brambo

Even een vraagje: Waar komt de naam French saison eigenlijk vandaan? Een saison is toch van oorsprong Henegouws, Belgisch?

homoeccentricus

Komt van brouwerij Thiriez, net over de grens in Frans Vlaanderen.

Lonnes

Citaat van: Ronnie op 17-12-2015 &nbsp;10:45 uDat  maske is tenslotte maar een secretaresse he, en weet allicht evenveel van onze bieren als een poetsvrouw van vierkantsvergelijkingen.
Dat 'maske' studeert voedingswetenschappen volgens een nieuwsbrief van anderhalf jaar geleden.

Maar handig dat overzicht, dankjewel! Hierin wordt ook weer de M29 genoemd. Klinkt als de opvolger van de M27. De vraag is natuurlijk wat er veranderd is.

Ronnie

Citaat van: Lonnes op 18-12-2015 &nbsp;08:40 u1) Dat 'maske' studeert voedingswetenschappen volgens een nieuwsbrief van anderhalf jaar geleden.
2) Maar handig dat overzicht, dankjewel! Hierin wordt ook weer de M29 genoemd. Klinkt als de opvolger van de M27. De vraag is natuurlijk wat er veranderd is.

1) Goed om dat mede te delen Lommes.
Zo zie je maar, had dus ook een man kunnen zijn en ook die scheren veel Belgische bieren over dezelfde kam eenvoudig weg omdat ze ginder dat aanbod niet hebben.
Mogelijks durven ze het risico niet lopen de eigenlijke herkomst te noemen, maar een dikke +1 voor die gistfabrikant dat ie deze gisten nu doet want van de bieren van bij ons hebben ze inzake korrelgist het grootste assortiment nu.

2) die opvolger M29 zal gewoon deze zijn die M27 was. Beschouw de nieuwe nummering als een update van het aanbod.


RoodeLeeuwVenlo

De naam Mangrove Jack deed mij al vermoeden dat het uit Australië/Nieuw Zeeland kwam. Dat blijkt. En ik begrijp ook dat ze zelf niets produceren maar reeds bestaande producten  onder hun eigen naam verkopen. Vraag is dus waar laten ze deze gisten verpakken en wat zijn de originelen?

Louis

hansHalberstadt

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-12-2015 &nbsp;12:17 uDe naam Mangrove Jack deed mij al vermoeden dat het uit Australië/Nieuw Zeeland kwam. Dat blijkt. En ik begrijp ook dat ze zelf niets produceren maar reeds bestaande producten  onder hun eigen naam verkopen. Vraag is dus waar laten ze deze gisten verpakken en wat zijn de originelen?

Louis
Misschien moeten we maar eens DNA profielen gaan bepalen van alle bekende gisten. vraag is wat er dan nog aan soorten overblijft.

Ronnie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-12-2015 &nbsp;12:17 uEn ik begrijp ook dat ze zelf niets produceren maar reeds bestaande producten  onder hun eigen naam verkopen. Vraag is dus waar laten ze deze gisten verpakken en wat zijn de originelen?

Tja, waarschijnlijk Europese fabrikant, zou wel es die Ukraïnse kunnen zijn, dat is wat ik pronostikeer.
Vermoedelijk doet zowel Godzawa als Mangrove aan herverpakken in bags onder N2.
Ooit bij een wijnbouwer gezien hoe z'n gist in grote potten binnenkwam, zoals verfpotten van 10 kg, als je het deksel oplichtte zat er bovenaan een alufolie waarmee het dichtgelast was, die je met een mes moest uitsnijden. Dat was toen een specifieke wijngist van Lallemand-Canada.

ChrisH1986

Even een vraagje betreft korrelgist.
Ik heb nog een zakje Safale S-04 liggen van een half jaar oud.
Kan ik deze nog gebruiken? En hoe lang is korrelgist houdbaar?

mbroek

Ik gebruik soms korrelgist die al een jaar over datum is. Zolang het altijd maar in de koelkast gelegen heeft gaat dat prima.

beermenke

Ik zweer bij starter maken. Zeker bij iets oudere gist. En ja ik weet dat het niet hoeft maar ik heb er gewoon een beter gevoel bij als ik zie dat de starter mooi gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.