Korrelgist hype

Gestart door MO, 21-03-2005 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: René K op 04-07-2008  00:47 uwe willen je niet graag royeren als gildelid  >:D.

Volgens mij is dit iets wat eufemistisch natuurlijk verloop wordt genoemd.

EBC

Bestaat er wel zoiets als korrelgistsmaak?

Volgens mij zit ook dat weer flink tussen de oren.

Vroeger waren er maar een paar korrelgisten en die kon je wellicht herkennen. Maar tegenwoordig...

Leuke test voor het ONK 2009:
1. Laat de inzenders op het inschrijvingsformulier aangeven of het bier met varsche of met korrel is gebrouwen.
2. Keurmeesters weten dit niet, maar moeten apart bij elk bier aangeven of ze fersch of korrel herkennen.
3. Daarna evalueren...ik ben benieuwd

Edgar

Die smaak bestond in elk geval wel degelijk. 'T is wel alweer een tijdje geleden dat ik de echte typische korrelgistsmaak heb geproefd. Het zou me niet verbazen dat het gistdroogprocédé de laatste jaren is geëvolueerd (andere hulpstoffen?) zodat die smaak niet of minder voorkomt.

Wat me nog altijd opvalt aan veel, heel veel korrelbieren is het gebrek aan smaakrijkdom. Dat is iets dat niet uniek is voor korrelgisten, en het geldt niet altijd voor alle korrelgisten. O, o o als ze toch eens een paar echt mooie gisten zouden kunnen drogen (Westmalle, German Ale, Hoegaarden witbiergist, een mooie Tsjechische ondergist...), dan zal er veel veranderen in het hobbybrouwgebeuren.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 04-07-2008  09:15 uGerman Ale

De K-97 is de german als dacht ik. Het is in ieder geval een Duitse bovengist die erg clean vergist.

 :degroeten:
Wesley

MO

Tsjonge, chemicaliën proeven. Spannend. Dat doe ik nou nooit met de steroiden op mijn labs. Wat zou er dan gebeuren?

Eens met Edgar. Ik heb de laatste tijd nogal wat batches gesplitst met korrel en vloeibaar. Korrelgist is in het algemeen saaier, niet zozeer heel veel slechter. Brewferm is zeer fruitig, windsor en S33 en Coopers geven behoorlijk zoete bieren, S04 is prettig engels fruitig, US05 is droog Amerikaans, Nottingham is neutraal tot saai. Gist behoorlijk door maar geeft toch een zoete indruk. T58 is scherp kruidig, lang niet geschikt voor alle bieren. S23 is aan de saaie kant maar wel strak.

Kortom: je kunt met korrelgisten veel kanten op, maar als je er smaakvolle/spannende/interessante bieren mee wilt maken, dan zal dat eerder uit de mout/hop/kruiden moeten komen. Met vloeibare gisten kun je vaak zonder extra toevoegingen of veel speciale mouten hele mooie bieren maken.

Het allermooiste is nog dat bij "bieren voor in de winkel" die ik zo af en toe eens brouw, de beleving ook mee speelt. Presentatie (naam bier, fles en etiket, glas), een verhaal erom heen, terrasje in de zon. Dan kan een korrelgist vaak ook weer prima. Ook omdat 99% van mijn klanten geen neuzelende biernerds zijn.

Ronnie

Nu het Korrelgistspook weer opduikt:

Is er iemand die zijn ervaring met Fermentis K-97 kan delen?

- vergistingsgraad?
- smaken, aroma's?
Wordt bij amateurs minder gekocht omdat de minimum verpakking 500 g is.

Hier vindt u de data sheet
men spreekt over matige vergistingsgraad.

Ronnie.

Caspar

Ook ik heb wat proefjes gedaan met vers vs korrel en ik proef geen echte storende smaakafwijkingen. De bieren zijn inderdaad alleen wat saaier en "kaler" van smaak. De smaken van zogezegd soortgelijke giststammen lijken ook echt verdomde veel op elkaar, maar Wyeast American Ale en Brittish Ale (US05 / S04) zijn ook tamelijk saaie gistjes... misschien wel de meest neutrale van de Wyeast reeks :weetniet:.

Kortom, ik ben het wederom weer eens helemaal met MO eens ;D.

 

Ronnie

Op een andere draad spreek ik over de amateurs die 1000 km en verderop wonen.

Hier blijft de korrelgist toch een goede oplossing, want je komt niet aan verse flesjes Westmalle.
De Wyeast kan bij betaalbaar transport sukkelig lang onderweg zijn of ingeval van duur  sneltransport ook al flink de omgevingstemperatuur aangenomen hebben..

Menno

Citaat van: René K op 04-07-2008  00:47 uWees wel een beetje voorzichtig he, we willen je niet graag royeren als gildelid  >:D.
Als het fout gaat, dan benoemen jullie hem toch wel tot ere-lid 'voor het leven'?  ;D

Hopmans

CiteerKortom, ik ben het wederom weer eens helemaal met MO eens
Ik ook, met als toevoeging dat ik de afdronk wat lekkerder vind met een vloeibare gist.
Een sprankelender gevoel in de mond.

Moeilijk uit te leggen...

 :)

RoodeLeeuwVenlo

Ik ken de volgende soorten;

-Saflager W-34/70
-Saflager S-23
-Saflager S-189
-Saflager K-97
-Saflager S-23
-Safale S-04
-Safale S-05
-Safale S-33
-Safale T-58
-Safbrew WB-06
-Brewferm Top
-Brewferm Blanche
-Brewferm Lager
-Nottingham
-Windsor
.....  Aanvullen naar wens....

Wellicht kunnen mensen hier eigenschappen achter plaatsen. Dan hebben al een mooi overzicht. Zeker voor startende brouwers. Graag ook de vloeibare alternatieve of gelijken er bij.

Louis

Oscar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 10-07-2008  13:02 uWellicht kunnen mensen hier eigenschappen achter plaatsen.

Daar hebben we in BrouwVisie toch een mooie database voor... ;)

Ronnie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 10-07-2008  13:02 uIk ken de volgende soorten;
-Saflager W-34/70
-Saflager S-23
-Saflager S-189
-Saflager K-97
-Saflager S-23
-Safale S-04 enz...

De K-97 is geen lager maar een alegist hoor Louis, dus een safale K-97, verbeter es aub.

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 10-07-2008  13:02 uIk ken de volgende soorten;

-Saflager W-34/70
-Saflager S-23
-Saflager S-189
-Saflager S-23
-Safale K-97
-Safale S-04
-Safale S-05
-Safale S-33
-Safale T-58
-Safbrew WB-06
-Brewferm Top
-Brewferm Blanche
-Brewferm Lager
-Nottingham
-Windsor
.....  Aanvullen naar wens....

Wellicht kunnen mensen hier eigenschappen achter plaatsen. Dan hebben al een mooi overzicht.

Hier is ook nog een overzicht met waarschijnlijk/veronderstelde Wyeast varianten erbij:
http://www.babbrewers.com/downloads/Articles/2005/2005-03-DriedYeast.pdf

RoodeLeeuwVenlo

Dank voor correcties en aanvullingen.

Maar even wat anders. Zullen allemaal die gist-merken ook een eigen kweek en droog fabriek hebben? En Zo niet, zullen er geen gisten tussen zitten die ook nog onder een ander merk een naam verkocht worden. Net als bij bier een soort etiket gist?

Louis

Ronnie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 11-07-2008  13:20 uZullen allemaal die gist-merken ook een eigen kweek en droog fabriek hebben?

De grootste korrelgistfabrikant is de groep Fermentis met o.a. afdeling Lesaffre (vandaar Safale, saflager enz..) Veel merken (Boots, Brewferm, Engelse bierkits kopen bij die groep hun gist en verpakken die.

In het ene land maken ze Bakkersgist (in die groep zit ook distillerie Bruggeman uit Gent: maakt ook Bakkersgist en gist voor alcoholstook in Brazilië, gaat in tanken in containerschip naar ginder.

In omgeving Tourcoing (N-Frankrijk) maken ze één soort biergist én bakkersgist. Idem in Oost-Europa en Engeland. Soms moeilijk te achterhalen wie wat doet. De kleinverpakking voor biergist is soms 10 g en soms 11,5 g. Degene die een verpakkingsautomaat heeft van 11,5 g: dat is de hoeveelheid voor een groot Belgisch brood. In dezelfde M/c verpakt men biergistjes. In sommige landen is de bakkerskorrelgist per 10 g per zakje, iets kleinere broden. In dat land is de biergistproductie ook in die pakjes. Vanuit Le Havre gaan naast tankcontainers ook hermetische balen van 50 kg biergist naar Afrika en Zuid-Amerika. Voor tropische landen is korrelgist een geschenk uit de hemel, zowel voor de bakker als de brouwer. Trouwens de hygiene speelt hun daar meer parten dan bij ons.

Het feit dat er weinig korrelgist is die het werk van een Westmalle of Duvel kan, heeft meer te maken met marketing en afzet. De hobbybrouwmarkt is te klein, dus moeten hobbybrouwers tevreden zijn met de markt waarvoor zij grote klanten hebben. In warme landen, waar hun grootste klanten zitten, drinken ze eerder lichtere bieren.


RoodeLeeuwVenlo

Dag brouwende broeders en zusters,

Ik heb mijn installatie getest en ben nog wat kinderziektes tegen gekomen. Ondanks dat het ik er 50 liter blond met een sg van 1066 uit weten te krijgen. Dit heb ik gesplitst in drie porties van ongeveer 16 liter en deze elk met een andere korrelgist vergist.
Nu;
saf04 -- 1010
saf33 -- 1018
Brewferm Blanche -- 1025

Zowel in smaak als kleur en helderheid verschillen de bieren onderling. Wie wil mag komen proeven als ze in de fles zitten.

Louis

Gerb

En je hebt al gebotteld? 1025 voor de Blanche lijkt me wel hoog om te bottelen.


RoodeLeeuwVenlo

Ik heb nog niet gebotteld.

Albertus

Dat is nog eens leuk experimenteel onderzoek :lessmile:.
Toch wel wonderlijke verschillen. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt na het bottelen.
Hou ons op de hoogte!

Bert

Kruimeltje

Ik heb ook getest met vier verschillende soorten gist. 60 liter heb ik gesplitst in vier keer 15 liter. De gisten die ik heb gebruikt zijn:

unibrew donker zwaar biergist
unibrew blond zwaar biergist
unibrew ale biergist
safale s-04

Alle vier zijn ze even ver doorvergist tot 1016 (vanaf 1064). Ook kan ik geen smaak verschil ontdekken alleen komt het bier met de safale gist helderder uit het flesje (gist plakt beter aan de onderkant).

Alle vier prima biertjes al vraag ik mij wel af hoeveel invloed gist op de uiteindelijke smaak van het bier heeft.


RoodeLeeuwVenlo

Misschien moeten ze een keer met een groep proevers beoordeeld worden. Die herkennen misschien wel verschillen.

RobinB

Dat is wel een apart resultaat inderdaad.
De Unibrew gisten zijn nl ook gewoon Fermentis gisten (er staat een kleine soortaanduiding op de verpakking) en volgens mij zijn het:

unibrew donker zwaar biergist: K97
unibrew blond zwaar biergist:   T58
unibrew ale biergist:               S33 (?)
 
Ik weet dit niet zeker, maar meer van hier en daar gelezen te hebben. Als je de verpakkingen nog hebt, zou je erop kunnen kijken?
Hoe dan ook zijn het vrij verschillende gisten qua profiel en ik zou dan ook duidelijke(re) verschillen verwachten.

Adrie

Een en ander hangt natuurlijk ook af van het recept van het bier (in sterk gehopte bieren of bieren met een sterk moutkarakter kan het gistprofiel ondersneeuwen), de vergistingstemperatuur (hoe lager de vergistingstemperatuur hoe minder esterproductie en hoe minder het gistprofiel naar voren komt) en de smaaktraining en proefervaringen van de proever. Ik maak me sterk dat een getrainde proever wel degelijk verschillen proeft.

Albertus

Bij alle discussies over korrel versus vloeibare gist vraag ik me vaak af waar het verschil in smaak, in casu de smaak van "een korreltje" vandaan komt.

In "Homebrewer's Answer Book" stond een klein stukje over het verschil tussen deze twee soorten gist. Als nadeel van de korrelgist werd, behalve het beperkte assortiment, genoemd dat korrelgisten vaak besmet zijn met bacteriën. Letterlijk staat er: "The process used to dry yeast is set up for relatively long run times, and any bacteria that may be in the drier can grow and contaminate the dried yeast."
De schrijver relativeert een en ander door te stellen dat het tegenwoordig beter gaat, maar hij raadt het gebruik van korrelgist af wanneer vloeibare gist beschikbaar is.

Is dit een mogelijke verklaring?

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.