Inschrijven in KvK / geen BTW-plicht? Doen of niet?

Gestart door Brouwter, 18-06-2013 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MikeG

Citaat van: Brouwert op 23-08-2018  08:30 uJa kunt als kleine onderneming vrijstelling van je BTW plicht aanvragen.
Hierbij maakr je gebruik van de Kleineondernemersregeling, de KOR: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/
Wel direct na je KVK registratie doen anders komt de belastingdienst direct bij je eerste kwartaal al met een aanslag van zo'n 1500 euro.
Let er dan ook op dat je geen BTW bij j klanten in rekening brengt.

Dit is echt een verkeerde voorstelling van zaken. De kleine ondernemersregeling ontslaat je niet van het doen van aangifte en btw heffen op verkopen. Alleen wanneer je minder dan € 1.883,- of € 1.345,- moet afdragen (op jaarbasis) aan de fiscus kan je opteren voor de KOR. Wanneer je meer dan € 1.345,- maar minder dan € 1.883,- dient af te dragen op jaarbasis dan krijg je een korting. Wanneer het totaal op jaarbasis minder is dan € 1.345,- hoef je geen BTW af te dragen. Beide houden overigens niet in dat je niet moet/mag heffen. Je moet altijd BTW heffen.
Het kan best zijn dat jij € 5.000,- op jaarbasis heft maar € 4.000,- aan jouw leveranciers moet betalen. De som van deze is dan € 1.000,- totaal af te dragen aan de fiscus wat bij de KOR neer komt op "geen afdracht".

Daarbij komt ook nog eens dat de beleving van mensen/ondernemers is dat BTW iets is wat de fiscus van de ondernemer "afpakt" Dit is absoluut een verkeerde beleving (ook wettelijk gezien) Als ondernemer hef je de BTW namens de fiscus. Wanneer je een kostprijs wilt bepalen van een dienst of product dat jij wilt verkopen zal je dan ook altijd van een netto kostprijs ZONDER BTW moeten uitgaan. De BTW (de afkorting zegt het al "Bruto Toegevoegde Waarde") hef jij als ondernemer namens de fiscus.
Heb jij niks aan te geven in je aangifte dan zal je toch aangifte moeten doen per kwartaal (meestal de standaard termijn) Doe je dit niet dan zal de fiscus jouw afdracht schatten wat resulteert in een schatting van € 5.000,- afdracht en een boete van € 65,- voor het niet of te laat aangifte doen. Als zeer kleine ondernemer kan je de fiscus altijd vragen om op jaarbasis aangifte te doen echter doe je dit niet dan zal de aangifte standaard per kwartaal ingediend moeten worden.

En wat hier ook al eerder gezegd is; bepaal jij als ondernemer niet zelf of jij al dan niet aangifte hoeft te doen maar de belastingdienst. Daarbij ook opmerkende dat de afdeling "Omzet Belasting" bij de belastingdienst een stuk strenger optreedt dan bijvoorbeeld de afdeling inkomstenbelasting en ook zonder discussie mogelijkheden boetes uitdeelt wanneer jij je als ondernemer niet aan de regels houdt. Dit geldt ook voor de facturering. Deze moet kloppen. Fouten kunnen beboet worden met € 5.278,- per fout per factuur!!!!  De fiscus beschouwt een factuur als waardedocument en verwacht dat ondernemers hier ook naar handelen. Immers een factuur geeft recht op geld teruggave (de BTW) wanneer een ondernemer BTW plichtig is.

Ik hoop dat dit eea verduidelijkt   

MikeG

Citaat van: Brouwert op 23-08-2018  10:13 uJe kunt je kosten nog steeds (van je winst) aftrekken als je BTW vrijstelling hebt, enkel niet de BTW die je daarover hebt betaald.
Voordeel is dat je je producten tegen lagere prijzen kunt aanbieden of het verschil dat andere aanbieders wel aan BTW moeten rekenen als winst boeken (alleen geen BTW noemen..).
Wat uiteindelijk het meest voordelig is zul je moeten narekenen voor jouw specifieke situatie.

Klopt maar in beginsel ben je gewoon BTW plichtig en het product wat je verkoopt (bier) is geen product wat in een BTW vrijstelling valt. Een vrijstelling zal daarom ook niet worden gegeven door de fiscus. Wanneer je gebruik maakt van de KOR dan valt uiteraard de BTW welke je niet hoeft af te dragen in de winst van de onderneming. Echter de betaalde BTW blijft wel aftrekbaar. Ik zie dus geen toegevoegde waarde om een vrijstelling aan te vragen.

Brouwert

Citaat van: MikeG op 23-08-2018  10:30 uKlopt maar in beginsel ben je gewoon BTW plichtig en het product wat je verkoopt (bier) is geen product wat in een BTW vrijstelling valt. Een vrijstelling zal daarom ook niet worden gegeven door de fiscus. Wanneer je gebruik maakt van de KOR dan valt uiteraard de BTW welke je niet hoeft af te dragen in de winst van de onderneming. Echter de betaalde BTW blijft wel aftrekbaar. Ik zie dus geen toegevoegde waarde om een vrijstelling aan te vragen.

Mijn ervaringen zijn anders, maar wellicht dat ik het verkeerd heb geinterprteerd.

MO

Het leuke van die BTW regeling voor kleine ondernemers is dat je dus wel BTW rekent aan afnemers maar dat je het bedrag mag houden. En BTW over inkoop krijg je terug. Leuke regeling voor starters! Daar heb ik toch een jaar of 5 gebruik van gemaakt in den beginne.

MikeG

Citaat van: MO op 23-08-2018  10:34 uHet leuke van die BTW regeling voor kleine ondernemers is dat je dus wel BTW rekent aan afnemers maar dat je het bedrag mag houden. En BTW over inkoop krijg je terug. Leuke regeling voor starters! Daar heb ik toch een jaar of 5 gebruik van gemaakt in den beginne.

Inderdaad geeft wat extra liquiditeiten. Daar is de regeling ook voor bedoeld.  :duimop:

CeesM

Citaat van: MikeG op 23-08-2018  11:57 uInderdaad geeft wat extra liquiditeiten. Daar is de regeling ook voor bedoeld.  :duimop:
Ik heb in bijna 30 jaar maar 2x BTW betaald. De andere jaren mocht ik het steeds houden.

Wolter

Citaat van: Gimde op 23-08-2018  09:47 uHACCP is toch verantwoordelijk voor de brouwerij? Staaltje wil dat juist uitbesteden en geeft het brouwersproces uit handen.
Dan heeft hij geen HACCP nodig volgens mij.

Dus wel. Zie onderstaande.

Citaat van: MO op 23-08-2018  09:52 uBrouwerijhuurders moeten helaas wel een volledig HACCP plan hebben liggen. Hierop kunnen ze wordein geinspecteerd door de NVWA.


Gimde

Citaat van: MO op 23-08-2018  09:52 uBrouwerijhuurders moeten helaas wel een volledig HACCP plan hebben liggen. Hierop kunnen ze wordein geinspecteerd door de NVWA.

Vreemd dat dat zo werkt. De huurbrouwer heeft wel invloed op het product maar in principe verkopen ze alleen een product die ze kopen van de brouwerij.

RienP

Dat is het brouwerij deel. Je bent als huurbrouwer nog steeds verantwoordelijk voor het vervoer naar de opslagruimte, de wijze van opslag e.d. Dus ook hoe bijvoorbeeld omgaat met flessen die je per ongeluk laat vallen is onderdeel van het HACCP plan. Dat klinkt misschien wat pietluttig, maar dat is nu eenmaal de regelgeving.

Vaak kun je wel een splitsing in het HACCP plan maken. Voor een deel kun je dan verwijzen naar het HACCP plan van de brouwerij waar je huurbrouwt en dan alleen het deel waar jij verantwoordelijk voor bent verder uitwerken.

Gimde

Citaat van: RienP op 23-08-2018  14:37 uVaak kun je wel een splitsing in het HACCP plan maken. Voor een deel kun je dan verwijzen naar het HACCP plan van de brouwerij waar je huurbrouwt en dan alleen het deel waar jij verantwoordelijk voor bent verder uitwerken.

En het besef dat de NVWA kan komen controleren is voor mij een goede reden om het bij een hobby te laten.

hansHalberstadt

Ik heb ook een beetje het gevoel dat door dit soort regelgeving (wat natuurlijk wel degelijk nodig is om in Nederland de kwaliteitseisen etc te kunnen garanderen) het voor kleine hoeveelheden totaal niet loont om die richting uit te gaan. naast schoonmaken als zijnde een noodzakelijk kwaad zou er dan nog een vergelijkbaar (vervelend) klusje bijkomen. Mij niet gezien dus.

snowdog2006



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.