1e recept (Adrie) in BrouwHulp

Gestart door visserkevis, 16-06-2013 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

Na het lezen van Adrie's boek ben ik in de wereld van BrouwHulp gedoken.
Ik probeer de software aan de hand van bekende gegevens te verkennen, hier wat veranderen en vervolgens kijken waar die parameter allemaal effect op heeft. Erg leuk!

Ik ben nog steeds aan het wachten op het een en ander aan brouwspul, en heb dus nog geen ervaring met moutbrouwen (alleen blik en mini-maisch methode).
Mijn idee is om het eerste recept uit Adrie's boek "Verander water in bier" te maken. Een eenvoudig recept voor een blond bier met ongeveer 6,5% alcohol. Het recept is voor 10 liter wort, ik wil eigenlijk naar 20 liter. Dus alle ingrediënten x2 toch?

Ik heb naar mijn idee exact de waarden ingevuld die Adrie noemt in zijn boek, maar dan alle ingrediënten x2 (niet de kooktijd x2, wel maischwater x2).
Ik kom dan uit op een biertje van 4,6%.
Wat doe ik verkeerd?
Het brouwzaalrendement heb ik maar op 70% gezet, daar heb ik nog geen idee van nu.

Zie een screenshotje: https://plus.google.com/photos/100778814677358317198/albums/5885930085460264737

citrasimcoe

Ja alles x2 qua hoeveelheden, niet qua tijden.

Als je met extract brouwt moet je het rendement op 100% zetten.

Ook de (bitter)hopgiften zul je moeten aanpassen aan het alfazuur gehalte van de hop die je koopt. Voor zo'n blond ergens tussen 20 en 35 IBU (formule Tinseth).

Welke gist ga je gebruiken?

Etn82

Zo, je hebt een aardige moutvoorraad  ;) 200 kg!

Mijn ervaring is trouwens dat op 20 liter wort met een begin SG van 1.056 één zakje korrelgist voldoende is.


Jacques

Citaat van: Etn82 op 16-06-2013  16:15 uMijn ervaring is trouwens dat op 20 liter wort met een begin SG van 1.056 één zakje korrelgist voldoende is.

Voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid gist heb je een handige rekentool.

visserkevis

Ik ga de gist Safbrew T-58 gebruiken. Die staat bij dit recept in het boek genoemd als 1 van de 2 opties.
In Adri's boek las ik over dit soort gist:
"kruidige, peperige smaak. Geschikt voor Belgische bovengisters." Dat lijkt mij wel spannend, een peperige smaak.
Er wordt voor dit recept 1 zakje gist aangeraden, en aangezien ik bij dit eerste brouwsel nog geen giststarter ga maken (dus op het wort sprenkelen en rustig laten zakken) zal er een hoop gist afsterven bij het toevoegen.
Volgens mr malty's tooltje kom je ook op 1 zakje van 11,5 gram uit. Maar ik ga toch maar voor 2 zakjes voor de zekerheid.

Oja ik ga niet met moutextract werken, die stap sla ik na het proberen van de mini-maisch methode over. Malen dat schroot!

De bitterhopafgifte had ik ingesteld vanuit de gegevens op de site van Brouwmarkt (was 3,4%), maar nu ik op jouw advies op de verpakking kijk zie ik 4,13% alfazuur staan. Staat nu goed in BrouwHulp.

Toch zie ik nog steeds staan dat ik maar een biertje met 4,6% alcohol maak.
Hoe kan dat?  :weetniet:


RobinB

Citaat van: visserkevis op 16-06-2013  21:31 uEr wordt voor dit recept 1 zakje gist aangeraden, en aangezien ik bij dit eerste brouwsel nog geen giststarter ga maken (dus op het wort sprenkelen en rustig laten zakken) zal er een hoop gist afsterven bij het toevoegen.
Volgens mr malty's tooltje kom je ook op 1 zakje van 11,5 gram uit. Maar ik ga toch maar voor 2 zakjes voor de zekerheid.
Er sterft niet veel af bij het zo toevoegen, dat tweede zakje is overbodig.

CiteerToch zie ik nog steeds staan dat ik maar een biertje met 4,6% alcohol maak.
Hoe kan dat?  :weetniet:
Plaats eens een recept uitdraai?
Eea is nu lastig beoordelen.

visserkevis

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen zo'n uitdraai, maar hier is poging 1:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptBier 1
Brouwdatum21-06-2013
BiertypeBlond
Volume20,00 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Water12,66 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,40 kgPilsmoutArsegan3 EBC84,6 %
0,80 kgMunicher moutArsegan13 EBC15,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C12 min.20 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,2 gHallertau Hersbrucker pellets3,4%65 min.17,1 IBU
7,0 gSaazpellets3,8%10 min.0,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering26-07-2013
Temp. lagering21,0 °C
Alcoholgehalte7,2 vol.%


visserkevis

Oh, ik zie dat er bij de vergisting wat ruis op de lijn zit - daar had ik wat lopen spelen met de getalletjes etc.

Nogmaals, ik zal echt wel iets doms ergens ingevuld hebben, alle hulp is welkom  :groots:

RobinB

Gelukt! :duimop:
Daar kom je toch uit op 7,2% of kijk ik scheef?

visserkevis

**Mompel mompel mompel**
euhh

Ja ik zie het nu ook staan!
In BrouwHulp zie ik dat getal van 7,2% staan bij het tabblad 'Vergisting' . Wat op zich wel logisch is.

Ik zat te kijken op het eerste tabblad 'Algemeen', en daar staat 'Geschat alcohol: 5,5%'
Ook staat er rechts in beeld 'Alcohol van gistend of uitgegist bier: 4,5%'

Wat zeggen die alcoholpercentages dan?
 :nut:

Je kan die getalletjes ook zien op de screenshot die ik in mijn vorige post linkte.

hansm

Toch denk ik dat je die 7,2% niet gaat halen. Ik ken die gist niet (zelf nooit mee gebrouwen), maar voor 7,2% alcohol zou hij door moeten vergisten tot ongeveer 1003 (vanaf 1056).

Uitgaande van een SVG van 72% (is misschien al wat veel voor deze gist) kom je uit op 1016 en dat betekent ongeveer 5,5 Vol% alcohol. Heel mooi voor een blonde.

Aangezien dit je eerste volmout-brouwsel wordt zou ik het lekker zo laten. Kijk eerst maar eens waar het uitkomt :proost:

visserkevis

Dat ga ik sowieso doen hoor, gewoon eerst focussen op goed en simpel brouwen en dan kijken wat eruit komt.
Maar ik wil wel vast deze tool een beetje leren begrijpen zodat ik ermee kan werken. Ik wil er een beetje grip op krijgen zeg maar.
Nu zit ik dus naar die alcohol waardes te koekeloeren en loop een beetje vast :(

RobinB

Ja, wat Hansm zegt klopt, met 1056 kom je niet gauw op 7,2%.
Vraag ik me wel af waar BrouwHulp dat dan vandaan haalt? :weetniet:

Heb je misschien een fictief, erg laag eind SG ingevuld ergens?
Of zit er nog een suikertoevoeging tijdens de vergisting bij?

Jacques

De berekening van het alcoholgehalte kan pas plaatsvinden ná de vergisting. Pas dan weet je op welk eind SG je zit.
Nu is uitgegaan van een eind SG van 1000. Dat geeft een alcoholgehalte van 7,2% als je een begin SG hebt van 1056.
In de praktijk zul je vermoedelijk ergens tussen de 1020 en 1010 als eind SG uitkomen.

Ik dacht dat Adrie dit inmiddels aangepast had. Het zou kunnen dat niet de laatste versie van BrouwHulp gebruikt wordt.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.