2e brouwdag 15-06-13

Gestart door patrick1975, 16-06-2013 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjleet

Citaat van: patrick1975 op 23-06-2013  11:42 uNee de flessen zijn heel gebleven dus geen scherven gelukkig.
Het bier heb ik helaas wel weg gedaan ja.
Het ging hier om 75 cl flessen en ik heb hier in 2 schepjes van 3 gram dus 6 gram suiker gedaan per fles.
Gelukkig geen ongelukken.
Had je deze link gevonden (zoeken op PietO zoals aangegeven door RobinB) had je het bier niet weg hoeven te gooien.
6 gram op 75 cl geeft dus 8 gram /liter en zit volgens mij behoorlijk aan de bovengrens. Als het bier dan ook niet volledig is vergist krijg je behoorlijk wat koolzuur in je bier.

patrick1975

Die link had ik niet gevonden helaas.
Hoe dan ook het bier is nu naar de eeuwige jachtvelden  :huilen:
Een goed leermoment wat gelukkig goed is afgelopen (zonder handgranaten bedoel ik dan)
Even goed dank voor jullie suggesties en hulp.

William

Citaat van: hansm op 23-06-2013  11:55 uDat lijkt op gushing. Alle koolzuur ontsnapt in een keer. Flessen wel goed schoongemaakt?

Ik denk dat deze gushing niet door vieze flessen komt maar door gist die nog bezig is met de hergisting.

Er zit dan nog koolzuurgas in de gistcel die bij het openen van de fles binnen een paar seconden vrij komt. Ik zag het net toen ik een gistslurrie in een afgesloten fles ontluchtte. De gist zat mooi onderin de fles maar een tiental seconden na het openen wervelde het de hele fles door. Dit effect zul je minder zien als de gist klaar is en zelf geen koolzuur meer bevat (heeft alles afgegeven aan het bier).

hansm

Citaat van: William op 23-06-2013  13:11 uIk denk dat deze gushing niet door vieze flessen komt maar door gist die nog bezig is met de hergisting.

Er zit dan nog koolzuurgas in de gistcel die bij het openen van de fles binnen een paar seconden vrij komt. k zag het net toen ik een gistslurrie in een afgesloten fles ontluchtte. De gist zat mooi onderin de fles maar een tiental seconden na het openen wervelde het de hele fles door. Dit effect zul je minder zien als de gist klaar is en zelf geen koolxuur meer bevat (heeft alles afgegeven aan het bier).

Zou kunnen... Maar de symptomen lijken ook op gushing, zeker als de koolzuurdruk niet (heel) hoog is en de fles in een keer hele maal leeg spuit.

We zullen het nooit te weten komen, want alles is door de gootsteen :-\

William

Citaat van: hansm op 23-06-2013  13:45 uZou kunnen... Maar de symptomen lijken ook op gushing, zeker als de koolzuurdruk niet (heel) hoog is en de fles in een keer hele maal leeg spuit.

Het fenomeen blijft inderdaad gewoon gushing. :)

RobinB

Denk je dat het ook met deze gushing (tot aan het plafond) mettertijd goed gekomen was?
Indien ja, bied ik mijn nederige excuses aan. :)

hansm

Citaat van: RobinB op 23-06-2013  14:08 uDenk je dat het ook met deze gushing (tot aan het plafond) mettertijd goed gekomen was?
Indien ja, bied ik mijn nederige excuses aan. :)

Een beetje wild als de hergisting net klaar is kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als het tot aan het plafond spuit... ???

Ik denk dat dit nooit meer goed zou komen. Óf er zit zoveel koolzuur in, dat het gevaarlijk wordt (en het wordt misschien nog meer als er nog (her)gisting plaatsvindt), óf er is een serieus probleem met miniscule verontreinigingen waardoor alle koolzuur ineens uit oplossing komt. Of misschien wel een combinatie van beide...

patrick1975

Citaat van: RobinB op 23-06-2013  14:08 uDenk je dat het ook met deze gushing (tot aan het plafond) mettertijd goed gekomen was?
Indien ja, biedt ik mijn nederige excuses aan. :)

Nee hoor absoluut geen reden voor excuses.
Dit is geheel aan mijn eigen gebrek aan geduld te wijten.

Jacques

Citaat van: William op 23-06-2013  13:11 uIk denk dat deze gushing niet door vieze flessen komt maar door gist die nog bezig is met de hergisting.

Er zit dan nog koolzuurgas in de gistcel die bij het openen van de fles binnen een paar seconden vrij komt. Ik zag het net toen ik een gistslurrie in een afgesloten fles ontluchtte. De gist zat mooi onderin de fles maar een tiental seconden na het openen wervelde het de hele fles door. Dit effect zul je minder zien als de gist klaar is en zelf geen koolzuur meer bevat (heeft alles afgegeven aan het bier).

Het gebeurt vaker dat een bier een beetje wild is kort na de hergisting. Later is dat bier weer een stuk rustiger.
Mijn verklaring is dat het even duurt voordat alle koolzuur goed gebonden is aan het bier.

patrick1975

Niet geschrokken van de vorige mislukking heb ik vandaag de blonde nogmaals gebrouwen.
Het brouwproces is goed gegaan en het gistvat staat al lekker te borrelen echter er viel mij iets op.
De vorige keer kwamen mijn producten uit Kaatsheuvel en daar zat een sealzakje gist bij.
Duidelijk herverpakte gist dus.
Deze keer komen mijn ingrediënten van Brouwmarkt alwaar alles uiteraard in de originele verpakking zit.
De vergisting verloopt veel heftiger deze keer.
Kan het zo zijn dat de herverpakte gist van de vorige keer gewoon niet zo vers is geweest of verloopt iedere vergisting gewoon anders?
Wel heb ik deze keer extra suiker toegevoegd kan dat het misschien verklaren?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptpats blond
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume15,00 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Water8,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC70,6 %
0,70 kgCara 20Dingemans20 EBC16,5 %
0,55 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gStyrian Goldingsbellen5,5%60 min.20,7 IBU
10,0 gStyrian Goldingsbellen5,5%15 min.4,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


William

Een verse gist kan inderdaad een veel heftigere vergisting geven. Dat kan ook een oorzaak zijn geweest van de eerdere problemen (te weinig actieve gist, vergisting vertraagd en jij denkt dat het klaar is en je gaat bottelen).

(Gemakkelijke) suiker kunnen ook een wat snellere start geven maar zoveel zal dat niet uitmaken.

Je hebt best wel veel suiker toegevoegd aan dit bier (12%) wat niet al te sterk is. Dat zal een vrij droog bier worden.

patrick1975

Ik mag graag een wat droger bier drinken.
Op dit moment drink ik een Urthel saisonniere  die is ook erg droog en heerlijk bitter.
Als het resultaat er op gaat lijken ben ik zeer tevreden.

RobinB

Citaat van: patrick1975 op 29-06-2013  10:53 uDe vorige keer kwamen mijn producten uit kaatsheuvel en daar zat een sealzakje gist bij.
Duidelijk herverpakte gist dus.
Deze keer komen mijn ingrediënten van Brouwmarkt alwaar alles uiteraard in de orginele verpakking zit.
De vergisting verloopt veel heftiger deze keer.
Kan het zo zijn dat de herverpakte gist van de vorige keer gewoon niet zo vers is geweest?

Dat is inderdaad erg waarschijnlijk. In de originele verpakking zit het onder een beschermende atmosfeer.
Na het openen adviseert de fabrikant het binnen enkele dagen te gebruiken, ivm achteruitgang vd kwaliteit/vitaliteit. Om die redenen mag de gist ook niet worden herverpakt.

Het is zelfs niet ondenkbaar dat de spuiters een resultaat zijn van dit herverpakking. Door de mindere vitaliteit was het bier waarschijnlijk niet geheel uitvergist bij het bottelen.

RobinB

Citaat van: patrick1975 op 29-06-2013  13:10 uIk mag graag een wat droger bier drinken.
Op dit moment drink ik een Urthel saisonniere  die is ook erg droog en heerlijk bitter.
Als het resultaat er op gaat lijken ben ik zeer tevreden.

Voor een droger bier kan je beter een andere gist gebruiken. De Danstar Belle Saison of Nottingham zijn dan betere opties.

patrick1975

Morgen ook een leuke dag hier in Tilburg.
Het bierfestival.


www.fvanbergen.wix.com/tilburgsbierfestival

citrasimcoe

Ja beetje raar om die korrelgisten te herverpakken; ik zou in het vervolg gewoon 11 gram zakjes kopen. Maar goed dat je doorzet en opnieuw bent gaan brouwen! Van deze eerste brouwsels (inclusief mislukkingen) leer je veel.

Voor een droger bier kan je inderdaad de Nottingham (erg droog en weinig gistprofiel) of Belle Saison (droog met veel gistprofiel) proberen.
De US05 van Fermentis is ook een mooie gist, vooral voor GB/VS bierstijlen. Gist redelijk ver door, laat veel ruimte voor hoparoma's. Heeft wel een subtiele typische smaak/aroma van snoepjes of kauwgomballen. Daardoor ervaar je het bier niet als heel droog. (dit alles natuurlijk vanuit mijn subjectieve waarneming :) )

RobinB

Je mag dan ook wel hopen dat die herverpakte gist veel goedkoper was, grootverpakking is immers ook relatief veel goedkoper.
Als de prijs nog redelijk vergelijkbaar is met 11 g verpakkingen ben je gewoon afgezet zonder toelichting van de risico's. :(

[edit]
Ff gecheckt; € 2 per 10 g; afzetterij dus...

patrick1975

Nou ik heb min of meer besloten om mijn grondstoffen in het vervolg gewoon bij Brouwmarkt te bestellen.
Netjes thuis bezorgd en origineel verpakt.
Eecht een enorm verschil in vergisting.
Ook de hop is netjes vacuüm verpakt bij Brouwmarkt en dat is in Kaatsheuvel ook niet het geval.

patrick1975

Zojuist het SG gemeten van de blonde aangezien het waterslot zo goed als gelijk stond.
Ik kwam uit op 1017 van de beoogde 1016.
We zijn begonnen op 1064.
Dit geeft mij een vergistingsgraad van 73% als ik het goed heb.
De gist heeft zeer goed zijn best gedaan lijkt me.
Ik laat hem voor de zekerheid nog een dag of wat staan al denk ik niet dat hij nog veel verder zal gaan.

citrasimcoe

Citaat van: patrick1975 op 03-07-2013  21:03 uzojuist het SG gemeten van de blonde aangezien het waterslot zo goed als gelijk stond.
Ik kwam uit op 1017 van de beoogde 1016.
We zijn begonnen op 1064.
Dit geeft mij een vergistingsgraad van 73% als ik het goed heb.
De gist heeft zeer goed zijn best gedaan lijkt me.
Ik laat hem voor de zekerheid nog een dag of wat staan al denk ik niet dat hij nog veel verder zal gaan.
Met s33 toch? Ja, dan heb je een goede vergisting gehad. Ook al wat geproefd tijdens het meten?

patrick1975

Ja zeker. En wat ik proefde stemde mij zeer blij.
Wel nog die gistachtige smaak ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven maar er zit een mooie smaak in.

Jacques

Citaat van: patrick1975 op 03-07-2013  21:03 uZojuist het SG gemeten van de blonde aangezien het waterslot zo goed als gelijk stond.

Om te bepalen of de vergisting nagenoeg afgelopen is kun je het beste kijken naar het aantal bluppen per 2 minuten die door het waterslot gaat. Het waterslot hoeft namelijk niet gelijk te staan. Bij een klein beetje overdruk staat het waterslot niet gelijk maar kan de vergisting wel afgelopen zijn.


patrick1975

Dan zit ik zeker aan de veilige kant aangezien er in 5 minuten geen eenkel belletje meer was.
Dat in combinatie met de berekende vergisting graad ga ik komende zaterdag bottelen.

patrick1975

Zojuist het bier op de fles gedaan nadat ik het SG nogmaals heb gemeten.
Was nog steeds 1017.
De smaak heeft iets weg van een Leffe blond.
Zoet bitter met in de afdronk een hele duidelijke mouterige smaak.
Ik ben er zeer tevreden over en het kan alleen nog maar beter worden als er straks koolzuur op staat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.