Plat of not?

Gestart door marnixh, 16-06-2013 02:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marnixh

Hallo

Vijf dagen geleden heb ik in een spontane opwelling besloten te beginnen met brouwen, en zoals velen heb ik als eerste stap een Brewferm starters pakket gehaald (via Brouwmarkt, startset pro) Uiteraard heb ik in alle onwennigheid her en der wat anders gedaan dan dat de beschrijving zei. Ik weet nog nergens wat van af dus alles is nu nog lekker aanklooien, vermoedelijk verkeerd doen en ervaren, nog geen precies idee wat erg is of wat niet zo veel uitmaakt.

Hier mijn notities tijdens het proces en aan het eind de vraag:

Gebruikt moutextract: Brewferm Grand Cru.

Dag 1
Ik heb het Brewferm Grand Cru moutextract zo veel mogelijk volgens het toegevoegde blaadje bij het blik bereid, met abusievelijk wijzigingen op de volgende punten:
- Eerst de 2 liter suikerwater aangemaakt in de emmer en daarna het extract toegevoegd ipv andersom
- Waarschijnlijk heb ik een liter te veel water gebruikt. De emmer geeft 10 liter aan, had 9 moeten zijn. Misschien meer suiker toevoegen bij de tweede gisting ter compensatie?
- Ik had de gist al apart in een glaasje water opgelost toen bleek dat het afkoelen van het geheel naar 20 graden toch wel lang duurt. Geen idee of het uitmaakt dat het daarna nog uren zo staat.
- Drie uur later - ca 15:30 uur - was de temperatuur van 40 naar 26 gedaald en besloot ik de gist toe te voegen en de boel met waterslot weg te zetten. Ik heb geen koelmiddelen, achteraf gezien had ik het beter in een teil koelwater kunnen zetten.
- Ik heb de emmer niet afgesloten tijdens het afkoelen, en ik wist ook niet zeker hoeveel chemipro te gebruiken tijdens het reinigen van het materiaal. Hopelijk is alles desondanks een beetje bacterievrij gebleven.

Dag 2
11:50 uur. Zonet ontdekt dat het deksel van de emmer niet goed dicht was. Aangeduwd, en toen begon het waterslot dan eindelijk z'n werk te doen. Het borrelt niet aan één stuk door, maar om de halve minuut haalt het even adem, zogezegd.

Dag 5
Het peil van het waterslot blijft gelijk en het borrelt niet meer. In de instructies stond dat je twee keer per dag moet roeren, maar mijn vermoeden is dat het het geen goed idee was om daarbij de ton te openen (al ruikt het wel erg lekker). Het woord zwenken doemt op in mijn woordenboek.


Mijn vraag hierbij is: heb ik nou mijn bier vermoord, of kan ik hem nog redden als ik verder afwacht? En welke van bovenstaande foutjes heeft waarschijnlijk de meeste invloed gehad?

Bij voorbaat dank voor de feedback.

Jacques

Hallo marnixh,

Een bier vermoorden doe je zomaar niet.
Een vergisting binnen 5 dagen afronden is heel goed mogelijk. En roeren tijdens de vergisting is nergens voor nodig.


Vergeet in het vervolg de instructies die bij het blik zit. In plaats daarvan kun je beter deze cursus volgen.

En verder kun je heel veel ervaringen van anderen lezen via de tag beginner.

John

Denk dat allemaal wel goed komt. Het meest "spannende" is dat deksel tijdens koelen niet op emmer zat... suiker toevoegen kan maar ik zou dat niet doen.

Succes en overbodige vraag lijkt me: laat even weten hoe hij smaakt als hij klaar is. Ik zou hem wel nog even laten staan tot je zeker weet dat gisting over is (liefst meten)

EvilWoutertje

Welkom Marnix,

De schaalverdelingen op die emmers niet altijd even nauwkeurig aangebracht; als je de liters met een maatbeker uitgemeten hebt zou ik eerder daar vanuit gaan. Als de emmer weer vrij is zou je 10 liter water kunnen afmeten en erin doen om te kijken of het klopt met de maatverdeling op de emmer.
In de toekomst zou je wat extra suiker kunnen toevoegen als je meer water gebruikt hebt (en dus wat dunner wort hebt), dit kun je met brouwsoftware makkelijk berekenen.

Toen ik begon niet zo heel lang geleden zat ik ook met veel van dit soort vragen, maar je zult merken dat je de basisprincipes snel leert en het snel gaat kriebelen voor brouwen met mout!
En niets is zo leuk als je eerste eigen bier te proeven!

marnixh

Dank allemaal, ik ben weer wat gerust gesteld ;) Mijn brouwsel ook, het begon rond 10 uur ineens weer blub te zeggen dus dat komt dan waarschijnlijk wel goed inderdaad.

Zal de links ook nog even doornemen van de week, alle info en tips zijn welkom. Het begint al meer te dagen, gelukkig lijkt het minder nauw te werken dan dat ik dacht. Moutbrouwen en al wat niet zit zeker in de toekomstige planning, al moet ik tegen die tijd wel nog even kijken of de spullen in huis passen ;)

marnixh


Nog een vraag:

Ik wil na de hoofdgisting graag honing toevoegen, het liefst ook zodat je het proeft achteraf.
 
Is dat dan honing toevoegen, nog een week of twee laten staan en dan bottelen met suiker of vervangt het de suiker en moet ik dan gaan bottelen? Ik heb beide suggesties voorbij zien komen, dus ik vraag het hier maar even na.
Ook als ik zoek op de hoeveelheden zie ik soms 9 gram per liter opkomen (wellicht is dat voor het bottelen), en dan weer een hele pot (450-500 gram).

Mijn neiging is dat wanneer de SM 1.010 die 450 gram bloemenhoning van de C1000 hier au bain marie toe te voegen, het dan nog 2 weken te laten staan en dan bottelen met de aangegeven hoeveelheid suiker 2 van het blaadje (72 gr). Zit ik nog op het goede pad?

RobinB

SM?

Bedoel je niet SG?
SG staat overigens niet voor soortelijk gewicht, maar specific gravity. ;)

marnixh

Botteldichtheid, zeg ik het zo goed? ;) Er moet in ieder geval 1.010 op de hydrometer aangegeven staan, zo was de strekking van die zin bedoeld :)

RobinB

Citaat van: marnixh op 17-06-2013  19:32 uBotteldichtheid, zeg ik het zo goed?
Neuh, eind SG is het meest gebruikelijke. :)
Dat kan 1010 gaan worden, maar dat is afhankelijk van meerdere factoren.

heijligers

Citaat van: RobinB op 17-06-2013  19:47 uDat kan 1010 gaan worden, maar dat is afhankelijk van meerdere factoren.
De handleiding bij je blikpakket is overigens geen van die factoren.

marnixh

Gisteren voor het eerst het eindresultaat van het eerste brouwsel geproefd samen met vrienden en we waren niet ontevreden :)

Een deel van mijn oogst is gedurende het proces deels ontploft en heeft een aantal flessen meegenomen met de val uit de koelkast (ik had na het toevoegen van de honing (na de hoofdgisting) een mespuntje bakkersgist toegevoegd omdat het waterslot zo stil bleef, mogelijk was dat de oorzaak), maar de overgebleven 4.5 liter (nu inmiddels nog 3) komen er dus prima uit.

Helder, donkerblond, licht fruitig, zeer mooie schuimlaag. Ik heb het idee dat de honing het bier alcoholischer heeft gemaakt dan gebruikelijk, dat meten hou ik bij de volgende poging wat nauwkeuriger bij. Maar leuk eerste probeersel, ik hoop dat ik het uit kan houden om een van de flessen nog een half jaar te laten staan. Kijken hoe de smaak zich dan ontwikkeld heeft. Volgende blik wordt de Brewferm Gallia.
 

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 17-06-2013  19:21 uSM?

Bedoel je niet SG?
SG staat overigens niet voor soortelijk gewicht, maar specific gravity. ;)
Om iets een Soortelijke Massa toe te kennen is een poosje in geweest. Toen mocht je ook geen kilo zeggen maar kilogram-force.

Volgens mij is dat al weer uit.

Ik zou de volgende keer in bruine flesjes bottelen.

Silk

Wij (ik en mijn brouwmaatjes) vinden het ook leuk om honing te gebruiken bij de navergisting op fles. Wij houden dan altijd de stelregel aan dat 100gr honing gelijk staat aan 75gr suiker. Bij ons ploffen er geen flessen, dus dan zal het wel goed zijn ;)

Als je bier niet meer blubt, dan is je gist nog niet dood hoor. Het is dan in een soort van rust gegaan. Extra gist voor het bottelen hebben wij nog nooit toe hoeven voegen, en dat komt omdat we niet filteren. Misschien dat anderen hier andere ervaringen mee hebben, maar zo is het in ieder geval bij ons.
We gooien de "sludge" die onderin bezonken is altijd weg, en dan vinden wij het biertje helder genoeg.

Wie weet heb je iets aan onze ervaringen :) Proost!  :biersmile:

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 02-10-2013  17:00 uOm iets een Soortelijke Massa toe te kennen is een poosje in geweest. Toen mocht je ook geen kilo zeggen maar kilogram-force.

Volgens mij is dat al weer uit.

Ik zou de volgende keer in bruine flesjes bottelen.
Het verschil is fundamenteler dan dat.
Soortelijke massa of soortelijk gewicht zijn eenheden, danwel afgeleide eenheden.
Doordat specific gravity een relatieve waarde is, is het feitelijk eenheidsloos.

De verwarring met soortelijk gewicht is een veel gemaakte fout, SG in (hobby)brouwcontext staat voor specific gravity. De daarop volgende "correctie" van SG naar SM is hierdoor ook fout. :)

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 02-10-2013  19:58 uHet verschil is fundamenteler dan dat.
Soortelijke massa of soortelijk gewicht zijn eenheden, danwel afgeleide eenheden.
Doordat specific gravity een relatieve waarde is, is het feitelijk eenheidsloos.

De verwarring met soortelijk gewicht is een veel gemaakte fout, SG in (hobby)brouwcontext staat voor specific gravity. De daarop volgende "correctie" van SG naar SM is hierdoor ook fout. :)
SG is eenheidsloos gemáákt. Zet een liter wort op de weegschaal. Die geeft bij mij grammen aan. Met een wat sommigen een 'dobber' noemen meet je de  opwaartse kracht van een bekend gewicht, en daarmee het gewicht. Maar dit verschil van inzicht zal wel blijven vrees ik.

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 03-10-2013  14:21 uSG is eenheidsloos gemáákt.

Uiteraard.
Maar per definitie dus eenheidsloos. :)


Om terug te komen naar de post van mij waarop je reageerde, die schreef ik vanwege:
Citaat van: RobinB op 02-10-2013  19:58 uDe verwarring met soortelijk gewicht is een veel gemaakte fout, SG in (hobby)brouwcontext staat voor specific gravity. De daarop volgende "correctie" van SG naar SM is hierdoor ook fout. :)

Soortelijk gewicht is terecht te corrigeren naar soortelijke massa, specific gravity niet.
SG in (hobby-)brouwcontext slaat niet op soortelijk gewicht, maar op specific gravity. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.