Hallo
Vijf dagen geleden heb ik in een spontane opwelling besloten te beginnen met brouwen, en zoals velen heb ik als eerste stap een Brewferm starters pakket gehaald (via Brouwmarkt, startset pro) Uiteraard heb ik in alle onwennigheid her en der wat anders gedaan dan dat de beschrijving zei. Ik weet nog nergens wat van af dus alles is nu nog lekker aanklooien, vermoedelijk verkeerd doen en ervaren, nog geen precies idee wat erg is of wat niet zo veel uitmaakt.
Hier mijn notities tijdens het proces en aan het eind de vraag:
Gebruikt moutextract: Brewferm Grand Cru.
Dag 1
Ik heb het Brewferm Grand Cru moutextract zo veel mogelijk volgens het toegevoegde blaadje bij het blik bereid, met abusievelijk wijzigingen op de volgende punten:
- Eerst de 2 liter suikerwater aangemaakt in de emmer en daarna het extract toegevoegd ipv andersom
- Waarschijnlijk heb ik een liter te veel water gebruikt. De emmer geeft 10 liter aan, had 9 moeten zijn. Misschien meer suiker toevoegen bij de tweede gisting ter compensatie?
- Ik had de gist al apart in een glaasje water opgelost toen bleek dat het afkoelen van het geheel naar 20 graden toch wel lang duurt. Geen idee of het uitmaakt dat het daarna nog uren zo staat.
- Drie uur later - ca 15:30 uur - was de temperatuur van 40 naar 26 gedaald en besloot ik de gist toe te voegen en de boel met waterslot weg te zetten. Ik heb geen koelmiddelen, achteraf gezien had ik het beter in een teil koelwater kunnen zetten.
- Ik heb de emmer niet afgesloten tijdens het afkoelen, en ik wist ook niet zeker hoeveel chemipro te gebruiken tijdens het reinigen van het materiaal. Hopelijk is alles desondanks een beetje bacterievrij gebleven.
Dag 2
11:50 uur. Zonet ontdekt dat het deksel van de emmer niet goed dicht was. Aangeduwd, en toen begon het waterslot dan eindelijk z'n werk te doen. Het borrelt niet aan één stuk door, maar om de halve minuut haalt het even adem, zogezegd.
Dag 5
Het peil van het waterslot blijft gelijk en het borrelt niet meer. In de instructies stond dat je twee keer per dag moet roeren, maar mijn vermoeden is dat het het geen goed idee was om daarbij de ton te openen (al ruikt het wel erg lekker). Het woord zwenken doemt op in mijn woordenboek.
Mijn vraag hierbij is: heb ik nou mijn bier vermoord, of kan ik hem nog redden als ik verder afwacht? En welke van bovenstaande foutjes heeft waarschijnlijk de meeste invloed gehad?
Bij voorbaat dank voor de feedback.