Orange Queen II (koninck kloon)

Gestart door orangeloo, 14-06-2013 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Een tijdje terug een koninck kloon proberen te maken en daar proef ik nu het resultaat van naast een echte.  ^-^

Geur, alc. % en schuim identiek. Kleur iets minder helder door hergisting op fles en geen filtering . Smaak heel klein tikje zoeter en minder bitter.
Een match van ruim 90%. Volgende keer een tikje bitterder, dan zal het zoete ook minder zijn denk ik.  :brouwen:
(op de foto was het bier al ruim 5 min. ingeschonken, dus het schuim was al redelijk ingezakt, maar ook dat ging gelijk op.  :)


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Queen II
Kenmerknr 053 13/05
Brouwdatum4/1/2013
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.8%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.9 liter
Maischdikte3.7 l/kg
Maischwater16.5 liter
Spoelwater12.4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC45.0 %2.005 kg3 EBC
Viennamout45.0 %2.005 kg7 EBC
Crystal malt10.0 %0.446 kg120 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (USA) vers3.3 %35 gr90 minuten19 EBU
Saaz (USA) vers3.3 %35 gr15 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd23 uur
Temperatuur giststarter24°C
GistvoedingWyeast gistvoedingscomplex
Hoeveelheid3 gram
OpmerkingenGist Slurry van Orange Bronze. 3655 Belgian Schelde Ale.
Brouwdatum Orange Bronze 30-10-2011

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C70 minuten3.7 l/kg
278°C5 minuten3.7 l/kg


orangeloo

Net nog een tweede ingeschonken, (met 5,2 % alc. mag ik er nog wel ééntje  ;) ),
maar dan zeer voorzichtig en maar een halve fles om hem zo helder mogelijk in het glas te krijgen  :nut:

Kleur: identiek. :)



Stel ik mij toch de volgende vraag voor een wedstrijd. Als dit nu 30 EBC is hoort hij toch nog wel in de A klasse toch  :weetniet:

Herman

Lijkt me wel. Overigens, pas als de kleur duidelijk afwijkt krijg je 2 punten aftrek. Op de 100 valt dit natuurlijk best mee. De Koninck is een schoolvoorbeeld voor de kleurbepaling.

orangeloo

Citaat van: Herman op 14-06-2013  22:25 uLijkt me wel. Overigens, pas als de kleur duidelijk afwijkt krijg je 2 punten aftrek. Op de 100 valt dit natuurlijk best mee. De Koninck is een schoolvoorbeeld voor de kleurbepaling.

Dank je voor de uitleg.  :duimop:
Maar ik moet jou als meer, meer, meervoudig winnaar  :groots: niet vertellen dat 2 punten net dat verschil kan maken.  ^-^

orangeloo

Volgende brouwdag nog eens een kloonpoging ondernemen.
Dus vanavond een Wyeast xl  3655 Belgian Schelde Ale gesmackt.
Even schudden en toen spoot de vloeistof eruit...  >:D
Het was een pak van vorig jaar die was blijven liggen (maart 2013) een klacht wil ik dus niet meer indienen.
Maar nog nooit meegemaakt dat een pak open barstte.
Ik heb hem nu maar in een erlenmeyer gedaan, kijken of ik hem nog aan de praat krijg.

orangeloo

Op een of andere manier is het mij niet gegund om dit recept nog eens te brouwen.  >:D
Sterker nog het is de slechtste brouwdag in 4 jaar tijd, op brouwdag 1 na dan.  :-[

Mijn giststarter was ten einde, zie vorige bericht welke tegenslag ik daar al opliep, maar vandaag kon ik dan toch brouwen.
Alles viel nog niet tegen, een smackpak met datum maart 2013 in 2 dagen opgekweekt tot een starter van 3 liter. Geen reden tot paniek.

Vandaag ben ik om een uur of 3 begonnen en alles liep op rolletjes. Tussendoor nog wel wat bezoek gehad omdat vandaag de laatste dag was dat onze gilde leden hun bier konden inleveren bij mij voor ons Gilde kampioenschap.  :biersmile:

En je raad het al, best gezellig wat visite tijdens een brouwdag maar je moet natuurlijk wel blijven opletten.
Tijdens het koelen had ik de kraan open laten staan van mijn warmwatervat, gevolg tijdens het koelen zoog de pomp niet alleen wort uit de kookketel maar ook water uit het warmwatervat en is mijn wort dus met zo'n 3 liter water verdunt. Nu was het eind SG 1055, maar na het koelen (en verdunnen) had ik nog maar een SG van 1046.
Een best bier zal het dus wel niet worden, maar waar ik mij meer zorgen om maak is dat het water uit mijn warmwatervat niet steriel is. Is niet hoger verwarmd dan 82 ºC

Nu sta ik dus voor een dilemma:
het wort, zonder gist weg gooien, kosten € 12,06 of de gist toevoegen en het risico lopen dat dan alles besmet is en alles weg moet gooien. Kosten zijn dan € 24,56 en heb ik niet meer de mogelijkheid om de gist als slurry op te vangen voor een volgende  brouwdag.

Ik denk toch dat ik deze keer voor optie 1 ga. Ik hou zeker van experimenten en zo maar ik denk dat ik deze keer gewoon beter mijn verlies kan nemen. >:( :( :'(

Adbrouwt

Dat is balen maarvoor pasteuriseren wordt een temperatuur van 72 graden gebruikt dus boven de 80 graden lijkt me wel OK.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren

orangeloo

Vanmorgen nog een goede tip gekregen, Polleke bedankt, ik ga 3/4 deel van mijn giststarter toevoegen. Starter zo veel mogelijk afgegoten om zo weinig mogelijk extra verdunning te voorkomen. Mijn wort is nu toch lager in SG dus dat lukt wel met 3/4 deel van mijn giststarter, deze was groot genoeg.
Dan hou ik 1/4 deel van mijn starter over in een steriel potje zodat mijn giststam niet verloren is als mijn wort toch blijkt geïnfecteerd te zijn.
Gaat alles goed, houd ik er misschien toch nog een luchtig doordrinkbaar biertje aan over voor de zomer.  ^-^

Hay

Sorry dat ik dit draadje  omhoog schop maar ik wil dit recept min of meer in deze vorm gaan brouwen.
Maar dan met een korrelgist nu ben ik om een of andere reden niet echt een fan van S33 en die vergist ook niet zo ver door.
Zou dit recept ook met de S-04 kunnen?

Bvd.

Jacques

Citaat van: Hay op 02-02-2015  15:40 uSorry dat ik dit draadje  omhoog schop maar ik wil dit recept min of meer in deze vorm gaan brouwen.
Maar dan met een korrelgist nu ben ik om een of andere reden niet echt een fan van S33 en die vergist ook niet zo ver door.
Zou dit recept ook met de S-04 kunnen?

Bvd.

Iedereen is vrij in zijn gistkeuze. Als jij dat wilt dan doe je dat toch gewoon. Het wordt alleen geen Koninck kloon. Daarvoor heb je de gist nodig van... De Koninck. Deze gist wordt zo nu en dan aangeboden door Wyeast (3655 PC).

Arthur B

Citaat van: Jacques op 02-02-2015  22:47 uAls jij dat wilt dan doe je dat toch gewoon. Het wordt alleen geen Koninck kloon.

Geprobeerd. Bevestigd. 😉

Het lijkt er in de verste verte niet op. Overigens wel een heel smaakvol brouwsel geworden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.