Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brett vraagje  (gelezen 2129 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Brett vraagje
« Gepost op: 12-06-2013 22:58 u »
Ik ben al een tijdje info aan het verzamelen over het vergisten met een Brett. Ik lees hier op het forum dat Orval deze pas toevoegt in de fles, maar op de site staat dit: (ik heb de hele tekst maar genomen)

"De GRONDSTOFFEN van het bier van Orval zijn bronwater, gemoute ‘tweerijïge’ lentegerst, aromatische hopvariëteiten en vloeibare kandijsuiker.

BROUWEN

Na het schroten en zogenoemde brouwen ‘met met infusie volgens Engelse methode, en een filtering gaat het wort naar een  kookketel, om er anderhalf uur te koken. Tijdens dit kookproces wordt de hop toegevoegd. Daarna wordt het wort afgekoeld.

GISTING

Tijdens de hoofdgisting die vier à vijf dagen zal duren, zetten de gisten de suiker om in alcohol en koolzuurgas. In Orval ondergaat het bier een zogenaamde “hoge” gisting bij een temperatuur tussen de 15° en 23 °C.

LAGERING

In de lagertanks worden een tweede giststam en grote zakken gevuld met hopbellen aan het bier toegevoegd. Twee tot drie weken zullen deze hopbellen “trekken “ in het bier en hun essentiële oliën afscheiden. Dit wordt drooghoppen of dryhopping genoemd.

AFVULLING

Na het centrifugeren, worden bovengenoemde gisten en vloeibare kandijsuiker toegevoegd om de hergisting op fles in te zetten, en het bier afgevuld. De brouwerij van Orval produceert maar één enkel flessenbier. Voortdurende controles staan borg voor optimale kwaliteit.

GISTING OP FLES

Het gebottelde bier zal nu  drie tot vijf weken hergisten in de « warme » kamers, op een constante temperatuur van 15°C. Geserveerd op deze keldertemperatuur komt het bier goed tot zijn recht.

De kegelvormige fles werd speciaal ontworpen voor dit bier, zodat  bij het uitschenken het gistbezinksel in de fles blijft en u kunt genieten van een schitterend bier. Dit gistbezinksel is rijk aan vitamine B en kan nadien worden opgedronken."

Wat ik me nu afvraag: stel je vergist met een bovengister en pas bij het bottelen voeg je een beetje Brett toe, maar geen bottelsuiker.
Wat zou er dan gebeuren? Komt het op den duur dan genoeg op druk of wordt het sowieso een bommetjesfeest?
Het hangt natuurlijk van van alles af, maischschema, zuurstof in de fles, start SG, en vast nog 100 dingen.
Simpel gezegd, ik wil op termijn een dergelijk experiment uitvoeren met mijn 2 favoriete bieren.
Een laatste vraag, de WLP510 BASTOGNE BELGIAN ALE YEAST is dit de Orval brett of een mengeling? Jammer dat deze alleen in januari en februari te krijgen is.
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, of anders weet iemand een goed boek over deze materie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Monkey

• Vol lid
Re: Brett vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2013 23:32 u »
Ik denk dat je zonder bottelsuiker wel heel lang op wat druk moet wachten.

Voor mijn 'Meerval' heb ik de veronderstelde hoofdgist opgekweekt uit een fles La Rulles Estivale, die ging bij 15 ºC in 6 dagen van sg 1,063 naar sg 1,025. Voor de hergisting een paar flesjes Orval en koudhop toegevoegd, eind sg na 3 weken 15 ºC was 1,011. Daarna overgeheveld en voor de zekerheid nog 2 weken laten staan. Het waterslot viel helemaal stil en sg bleef 1,011. Gebotteld met 2,9 g/L glucose en 2,5 g/l kristalsuiker is de druk na drie maanden nu eerder aan de lage dan aan de hoge kant. Misschien dat de druk na een jaar wel heel erg hoog wordt, maar hoeveel bier er dan nog over is?

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2013 14:31 u »
Hallo Monkey,

Je beschrijf het dillema bij brett. gebruik heel treffend: je moet dan inderdaad heel lang wachten. Vandaar dat de brouwers van Orval ook insteken op een 'normale' hergisting, dus gewoon met suikertoevoeging. Maar ook sterke flesjes gebruiken zodat de toch altijd onvoorspelbare brett-activiteit niet tot ongelukken leidt.
Voor hun is het al moeilijk, terwijl ze al jaren een en hetzelfde bier brouwen met -neem ik aan- dezelfde giststammen. Voor ons hobbybrouwers is het nog lastiger omdat we op onbekend terrein komen.

En KC: je hebt het over de Bastognegist. Ken ik niet, maar een aantal brouwerijen in de Ardennen gebruiken de Orvalgist zonder de brett. Bijvoorbeeld Br. Caracole: je proeft dat direct bij een aantal van hun bieren.
Je kunt vast goed opkweken als je wat van hun bieren koopt. Hoef je niet op Wyeast of zo te wachten...

Groet, Toon.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-06-2013 17:54 u »
Dank voor de info :-)

Tags: