Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: RVS filterplaat maken  (gelezen 16698 keer)

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
RVS filterplaat maken
« Gepost op: 12-06-2013 16:04 u »
Zoals je misschien al hebt gelezen in het Stel je voor topic ben ik een newbie brouwer, en op dit moment ben ik mezelf aan het voorbereiden om goed over te kunnen stappen van blikvoer naar moutvoer :)
Oftwel: spullen bij elkaar aan het zoeken om 'normaal' bier te gaan brouwen (mouten schroten tot en met opdrinken in plaats van blik opwarmen tot en met opdrinken).

Nu wil ik een hevelfilter maken.
Mijn eerste idee was om het te maken zoals veel mensen dat hier hebben: een koperen ring met sleufjes erin gezaagd en een pijp met kraantje eraan.
Daar is genoeg over te vinden op dit forum.

Waar ik niet veel over kan vinden is het maken van een filterplaat van RVS.
Zijn er mensen die hier plaatjes van hebben?
Ik heb een geperforeerde RVS plaat liggen met gaatjes van 0.8 mm. Zou dat groot genoeg zijn?
Hoe ver moeten de gaatjes ongeveer uit elkaar zitten?

Hebben jullie tips, ideen over het maken van een filterplaat?
Waar kan ik meer info vinden over die dingen zelf maken?
Ik heb misschien beschikking over een lasercutter maar dat is nog niet helemaal zeker. En anders kom ik een heel eind met een metaalzaagje in een decoupeerzaag en/of een slijptol denk ik.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: RVS filterplaat maken
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2013 23:11 u »
Heb je al de zoekfunctie geprobeerd. Het woord "filterplaat" levert meer dan 200 zoekresultaten op...

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2013 00:01 u »
De zoekfunctie heb ik uiteraard geprobeerd, die is erg handig.
Ik heb ook gezien dat er meer dan 200 resultaten gevonden worden.
Toen ben ik daar maar moedig aan begonnen om door te struinen. Na een hele lading topics gelezen te hebben heb ik alleen nog steeds geen goed beeld van hoe een filterplaat eruit ziet.
Er zijn gewoon t veel zoekresultaten. Ik raak de draad op een bepaald moment een beetje kwijt omdat al die topics zoveel nieuwe informatie verschaffen.

Vandaar mijn vraag. Ik zou dit soort dingen echt niet durven vragen als ik niet eerst de zoekfunctie goed gebruikt heb. Misschien kijk ik er wel overheen... dat zou heel goed kunnen.

Ik hoop nog steeds op plaatjes. Of een link naar het goede topic. Dan kan ik mezelf wel weer de goede kant op laten snuffelen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 13-06-2013 08:07 u »
Ik hoop nog steeds op plaatjes. Of een link naar het goede topic. Dan kan ik mezelf wel weer de goede kant op laten snuffelen.

In google op plaatjes zoeken binnen hobbybrouwen.nl

Ingo

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-06-2013 09:29 u »
Bedankt!
Vanuit die plaatjes kan ik perfect door de topics mt plaatjes zoeken. Super!

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2013 13:22 u »
Ik ben op zoek naar een zeer specifiek gegeven van een filterplaat.
Die ik ook niet ergens kan vinden hier op het forum.

Ik wil weten wat de beste afmetingen zijn voor een filterplaat qua diameter van de gaatjes en de afstand van de gaatjes.
Wie kan me helpen met deze info?

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2013 13:30 u »
Stuur Anton eens een PM. Die heeft de platen liggen. En kan je ook vast vertellen wat je moet weten. ;)

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2013 13:33 u »
Stuur Anton eens een PM. Die heeft de platen liggen. En kan je ook vast vertellen wat je moet weten. ;)

Dat heb ik net ook gedaan. Maar ik stel me ook voor dat niet iedereen dezelfde plaat heeft! Wat heeft een beter rendement enz.

Offline Carlos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2013 22:19 u »
Van der Kooy heeft een mooie filterbodem te koop voor een redelijke prijs. Kun je eigenlijk niet zelf voor aan het werk.

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2013 22:22 u »
Van der Kooy heeft een mooie filterbodem te koop voor een redelijke prijs. Kun je eigenlijk niet zelf voor aan het werk.

Iets te laat denk ik!
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23605.0.html

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #10 Gepost op: 06-12-2013 13:04 u »
Iemand wel eens geprobeerd een filterplaat te maken van bv. een anti-spat deksel / scherm die je met koken kan gebruiken op je koekenpan? Of het verbouwen van een vergiet?

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-12-2013 15:41 u »
Iemand wel eens geprobeerd een filterplaat te maken van bv. een anti-spat deksel / scherm die je met koken kan gebruiken op je koekenpan?

Ja, werkte prima. Moest het wel ondersteunen met een rekje(zoals uit de magnetron o.i.d.)  anders zakten de randen naar beneden en viel het mout erlangs.

Ik heb deze gebruikt van de Ikea: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10112530/

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #12 Gepost op: 06-12-2013 16:41 u »
Ik heb een geperforeerde RVS plaat liggen met gaatjes van 0.8 mm. Zou dat groot genoeg zijn?
Hoe ver moeten de gaatjes ongeveer uit elkaar zitten?

Ik vrees dat 0,8 wat aan de kleine kant is (filteren zal trager verlopen) maar als ze dicht genoeg bij elkaar liggen dan zal het wel gaan. Zelf heb ik 2 mm gaatjes met een steek van 3 mm, dat geeft een doorlaat (deze is best zo hoog mogelijk) van ongeveer 45%, wat naar mijn gevoel perfect is. Bij gaatjes van 2,5 mm begin je dan weer aan de hoge kant te zitten, dan heb je kans dat de grote kafjes er gaan door sukkelen.

Hebben jullie tips, ideen over het maken van een filterplaat?
Waar kan ik meer info vinden over die dingen zelf maken?
Ik heb misschien beschikking over een lasercutter maar dat is nog niet helemaal zeker. En anders kom ik een heel eind met een metaalzaagje in een decoupeerzaag en/of een slijptol denk ik.

Ik zou het zo proberen:

metaalzaagje van een decoupeerzaag vs inox is een twijfelachtige strijd  :P

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-12-2013 16:49 u »
En dan met pootjes eronder, dewelke zijn gemaakt van overschotjes van de inox kookketel:

en het resultaat:

en dat voor 40 euro! das een vijfde van de prijs die ze op brouwlandvragen!

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-12-2013 17:50 u »
En dan met pootjes eronder, dewelke zijn gemaakt van overschotjes van de inox kookketel:

en het resultaat:

en dat voor 40 euro! das een vijfde van de prijs die ze op brouwlandvragen!

Waar heb je die RVS plaat vandaan eigenlijk?

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-12-2013 09:05 u »
Waar heb je die RVS plaat vandaan eigenlijk?

Gewoon een stukje van 40 op 40 bij de Inoxhandelaar. Koste mij 40 euro! Is geen geld, maar als je geluk hebt vind je misschien wel eentje bij de schroothandelaar. :nut:

http://www.almetaal.com/Almetaal/geperforeerde-plaat

Hier kan je zien welke mogelijkheden er zoal bestaan, voor inox geeft een diameter van 2 en een steek van 3 je de beste doorlaat (ongeveer 40%, en geen 45 zoals ik eerder schreef  :police:)!

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 13-12-2013 10:59 u »
Ga je hieronder direct verwarmen? Brand het dan niet aan? Of ga je dit anders doen?

groet, matthijs

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-12-2013 13:57 u »
Ga je hieronder direct verwarmen? Brandt het dan niet aan? Of ga je dit anders doen?

groet, matthijs

Ja dat is inderdaad nog een probleem! all ja, het valt nog mee. Ik warm men water op tot 65C en stort dan. Om de temperatuur daar te houden warm ik maar zeer lichtjes en dat vormt 'geen' probleem de stap van 65C naar 70C is klein genoeg om te overbruggen met rustig opwarmen. MAAR! soms zit ik aan een brouwzaalrendement van maar 60% en dat is wel te wijten aan de dode(re) zone onder de filterplaat! Daarom roer met een pollepel in een verticale beweging en ga ik een axial flow impeller installeren die een opwaartse stroom in het midden en neerwaartse aan de randen creert. Deze beweging wordt minder geremd door de filter plaat als een horizontale.

De links is een axial flow impeller.

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-12-2013 13:58 u »
Ja dat is inderdaad nog een probleem! all ja, het valt nog mee. Ik warm men water op tot 65C en stort dan. Om de temperatuur daar te houden warm ik maar zeer lichtjes en dat vormt 'geen' probleem, de stap van 65C naar 70C is klein genoeg om te overbruggen met rustig opwarmen. MAAR! soms zit ik aan een brouwzaalrendement van maar 60% en dat is wel te wijten aan de dode(re) zone onder de filterplaat! Daarom roer met een pollepel in een verticale beweging en ga ik een axial flow impeller installeren die een opwaartse stroom in het midden en neerwaartse aan de randen creert. Deze beweging wordt minder geremd door de filter plaat als een horizontale.

de linkse is een axial flow impeller.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #19 Gepost op: 13-12-2013 15:10 u »
Ik heb nog niet gebrouwen en ben bezig om de spulletjes hiervoor bij elkaar te zoeken.

De filterplaat heb ik zelf gemaakt (laten laseren). Materiaal is RVS met gaatjes van 1mm doorsnede. De diameter van de plaat is 320 mm. Als pootjes heb ik RVS bouten van M8 x 65 mm gebruikt en een rvs handvat had ik nog in de schuur liggen.

Misschien ken je mensen die bij een RVS verwerkend bedrijf werken die een plaat kunnen knippen of lasersnijden.

Daarnaast heb ik ook een hevelfilter gemaakt. Ik heb daar in de onderkant, om en om gaatjes van 3 en 4 mm in geboord. Ik hoorde van een collega dat een brouwgroepje daar goede resultaten mee behaalt.

Zoals eerder gezegd, heb ik met geen van beide ervaring omdat ik nog niet gebrouwen heb maar na de kerstdagen weet ik meer.

Greetinx,

Eric

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 14-12-2013 10:58 u »
Proper!

Waar heb je laten laseren? En hoeveel kostte dat?

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #21 Gepost op: 15-12-2013 21:19 u »
Ja dat is inderdaad nog een probleem! all ja, het valt nog mee. Ik warm men water op tot 65C en stort dan. Om de temperatuur daar te houden warm ik maar zeer lichtjes en dat vormt 'geen' probleem de stap van 65C naar 70C is klein genoeg om te overbruggen met rustig opwarmen. MAAR! soms zit ik aan een brouwzaalrendement van maar 60% en dat is wel te wijten aan de dode(re) zone onder de filterplaat! Daarom roer met een pollepel in een verticale beweging en ga ik een axial flow impeller installeren die een opwaartse stroom in het midden en neerwaartse aan de randen creert. Deze beweging wordt minder geremd door de filter plaat als een horizontale.

De links is een axial flow impeller.

Maar dan roer je toch nog niet onder je plaat? Daar zal toch in het begin ook wel wat mout ed. terecht komen?

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #22 Gepost op: 15-12-2013 21:39 u »
Waarom maken sommigen een doorvoer in de filterplaat als je ook gewoon de uitloopkraan onder de filter kunt maken?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #23 Gepost op: 15-12-2013 22:04 u »
@HopSwiers: ik werk bij een RVS verwerkend bedrijf en heb een "afvalstukje" kunnen regelen.

Greetinx,

Eric

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 16-12-2013 11:29 u »
Maar dan roer je toch nog niet onder je plaat? Daar zal toch in het begin ook wel wat mout ed. terecht komen?

Nee niet echt, maar met een axiaal flow impeller zuig je wel de vloeistof onder de plaat aan, die wordt dan opwaarts gestuwd en daalt vervolgens weer via de randen naar beneden door de filter plaat heen naar de bodem van de ketel. Als je op een horizontale manier roert gaat die beweging denk ik moeilijker worden door gegeven aan de vloeistof onder de filterplaat.

Er zijn altijd kleine kafjes die door de plaat heen gaan, dat is zo in elke brouwerij. Daarom recirculeer je een deel van het wort eerst zodat er zich een mooi filterbed heeft gevormd met aan de onderkant allemaal grote kafjes die niet door de filterplaat heen graken. De kleintjes worden dan opgevangen door deze over dat gevormde filterbed te sturen. HERMS'ers hebben dat probleem 'niet echt' omdat ze als het ware constant circuleren en kunnen dus praktisch onmiddellijk laten overlopen naar het kookvat!