ONK 2013 C2 India Pale Ale (Jeroen Free)

Gestart door JeroenF, 08-06-2013 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenF

Met 92 punten een 2e plek behaald in de C- klasse op het ONK 2013 met dit bier.

Biertype: Indian Pale Ale (IPA) American

Algemene gegevens

Naam brouwer: Jeroen Free
Brouwdatum: 22 December 2012
Botteldatum: 13 januari 2013

Aantal liter bier: 10
Aantal liters wort: 11.5 (gerekend na koken)
Begin SG:  1070
Eind SG:  1014
Berekende kleur:  22 EBC
Berekende bitterheid:  60 IBE

Mout
1600 gram Pale -Ale mout 7 EBC
1285 gram Pilsmout 3 EBC
250 gram Munchenermout 15 EBC
65 gram Cara Crystal  120 EBC

Totaal: 3200 gram storting
Suiker
83 gram Witte Kandij Suiker

Water
Brouwwater:  10.6 liter
Spoelwater:  8.4 liter
Totaal:  19 liter
Beslagverhouding:  1 : 3.3

Watersamenstelling (Bergen op Zoom)
Chloride: 23 mg/L
Sulfaat: 21 mg/L
Calcium: 62 mg/L

Toevoegingen:
Calciumchloride:  3.3 ml
Calciumsulfaat: 6.1 gram
Melkzuur 80%: 2.2 ml

Maischschema:
Temperatuur in °C:  66 / 78
Tijd in minuten :      75 / 5

Wort Benodigd voor koken:  15.5 liter
Verdamping tijdens koken:  4 liter
Wort over na koken: 11.5 liter

Hop
o   Cascade, Bloemen  6,8% alfazuur,  28 gram, FWH, 30IBE
o   Citra, Bloemen 15% alfazuur,  6 gram, 60 minuten meekoken, 14IBE
o   Amarillo, Bloemen  11.2% alfazuur,  18 gram, 30 minuten meekoken, 15 IBE
o   Flame out:  Amarillo, Bloemen  11.2%,  2 gram, 0 minuten meekoken, 1 IBE[/li][/list]

o   Koudhop: 10 gram Cascade bloemen en 20 gram Amarillo in hopzakje gedurende 7 dagen.

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 80 min

Kookpan
Kookpaninhoud: 30 Liter (weckpan)

Gist
Lesaffre:  Safale  US-05
Giststarter:  Geen (los op wort gestrooid)
Niet belucht  (kletteren)

Vergistingstemperatuur en duur
Hoofdgisting:  5 dagen bij 18.5 oplopend tot 20 gr C
Nagisting:  17 dagen bij 21 °C

Opmerkingen
Dit is tevens het recept waarmee ik recentelijk Gildekampioen 2013 ben geworden. van het Bergsche Bierbrouwersgilde.
kommentaren van de keurmeester volgen later.

Groet en succes met deze brouw

 :degroeten:

Jeroen Free


RGeraads

Hoi Jeroen,

Gefeliciteerd met je 2e prijs. Ik heb het voorrecht gehad deze IPA tot winnaar uit te roepen tijdens de finaleronde van de clubkampioenschappen van jullie gilde. Een terechte prijswinnaar!

Één klein vraagje: de 83 gram witte kandijsuiker is neem ik aan de suiker die je gebruikt hebt voor de hergisting op de fles?


Oxhead

Gefeliciteerd Jeroen  :hoera: :hoera: :hoera:
Tot ziens op het  Obbk.:proost2:

JeroenF

Citaat van: RGeraads op 08-06-2013  15:50 uHoi Jeroen,

Gefeliciteerd met je 2e prijs. Ik heb het voorrecht gehad deze IPA tot winnaar uit te roepen tijdens de finaleronde van de clubkampioenschappen van jullie gilde. Een terechte prijswinnaar!

Één klein vraagje: de 83 gram witte kandijsuiker is neem ik aan de suiker die je gebruikt hebt voor de hergisting op de fles?




Ik heb de 83 gram witte kandijsuiker tijdens het koken van het wort toegevoegd, dit is dus geen bottelsuiker.
Bij het bottelen heb ik gewone kristalsuiker gebruikt, ca. 8.5 gram per liter bier.


Citaat van: Oxhead op 08-06-2013  16:49 uGefeliciteerd Jeroen  :hoera: :hoera: :hoera:
Tot ziens op het  Obbk.:proost2:


Beste Marco,

In ieder geval was het OBBK 2012 een geweldig bierfestival, het was toen prachtig zomerweer.
Als het weer mee wilt werken zal het zeker een gezellige boel worden.
Tot september.

 :degroeten:

Loek Essers


JeroenF

Beste Loek,


Leuk om te lezen dat je deze IPA hebt uitgekozen. Laat je ons ook nog weten hoe deze IPA geworden is?


Groet,

JeroenF

Loek Essers

Zeker. Heb 5 liter vergist met Nottingham en 5 liter met US-05. Het is een mooi bier geworden, goed schuim en hij smaakt ook aardig goed, al is hij voor een IPA wellicht wat mild. Ik mis wel een hoop hopgeur maar dat komt doordat ik gekoudhopt heb tijdens de primaire fermentatie, althans, dat denk ik.

Als ik hem nog een keer zou maken zou ik gaan voor wat meer bitterheid (niet veel meer trouwens, een beetje meer kick) en een betere koudhop, de geur is namelijk de helft van een IPA.

Als je nog tips hebt voor het toevoegen van hop voor meer bitterheid (FWH of toch tijdens de kook?) en wanneer je het beste koudhopt (vlak na primaire fermentatie of liever zo ver mogelijk bij het eind?) hoor ik het graag.

Persoonlijk vond ik de Nottingham het bier wat interessanter maken dan de US-05 trouwens.

JeroenF

Beste Loek,

Beide gisten zijn natuurlijk goed te gebruiken voor deze IPA. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de US 05 maar je bent natuurlijk vrij in je gistkeuze welke voor jou het beste uitkomt.

Koudhoppen kun je het beste doen  5  tot 7 dagen voor einde van de nagisting dus ca. 1 week voordat je gaat bottelen beginnen met koudhoppen.  Goed je waterslot in de gaten houden, nagisting moet vrijwel voltooid zijn.

De reden dat je weinig hoparoma hebt is omdat de mooie hoparoma's tijdens de hoofdvergisting al door de koolzuuurproduktie  zijn afgevoerd. Koudhoppen tijdens de hoofdvergisting is eigenlijk weinig zinvol, zonde van je hop.

Als je de IPA wat bitterder wilt hebben gewoon wat meer aan het begin hoppen dus FWH en bij 60 minuten. E.e.a. kan ook te maken hebben dat de hoppen al wat ouder zijn in de loop der tijd, deze kunnen al wat alfazuur hebben verloren tijdens de opslag, vooral Cascade is gevoelig voor alphazuurverlies bij (langdurige) opslag.

Groet,

JeroenF

Loek Essers


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.