Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Michiel zegt brouw  (gelezen 21064 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Michiel zegt brouw
« Reactie #50 Gepost op: 15-07-2013 17:04 u »
Die zit dus tussen het nagisten en het bottelen in. Ik kan me voorstellen dat als je gelijk na het nagisten gaat bottelen het lagerproces gedeeltelijk wel plaatsvindt maar dan gewoon in het flesje, of zit ernaast?

Hoe zit dat met de smaak van het bier op dit moment? Hij is nog niet uitgegist maar ook echt niet te peren. Is dat normaal?

In feite is er maar één gisting! Deze begint fel. Deze fase noemen we de hoofdgisting. Langzaam gaat de vergisting minder heftig en kom je in de fase van de nagisting.
Lageren = het bier een tijdje koud wegzetten. Dit hoeft niet, en is in feite geen onderdeel van het vergistingsproces. Tijdens het lageren is de gist nagenoeg niet actief en zakt deze uit samen met eiwitten. Lageren doe je vooral om het bier helder te bottelen om zo minder gist in de fles te krijgen. Voor het helder worden het bier is koud lageren niet noodzakelijk, dat gebeurt ook als je het bier meteen bottelt als deze uitgegist is. Je krijgt dan wel meer depot in je fles. Vooral meer gist kan voor een smaakafwijking zorgen en op de lange duur ook voor een mindere schuimhoudbaarheid.

Voor alle duidelijkheid: lageren is een optie, nagisting niet. Het bier hoort uitgegist te zijn voordat je bottelt om een veel te hoog koolzuurgehalte na het bottelen te voorkomen. Er moet dus altijd een nagisting zijn. Nagisting is overigens wat anders dan de gisting nadat het bier gebotteld is. Die gisting heet hergisting op de fles.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #51 Gepost op: 15-07-2013 18:10 u »
Helder!
Bedankt Jacques!

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #52 Gepost op: 16-07-2013 19:57 u »
Wat voor effect heeft het dan als je het gaat lageren op kamertemperatuur?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #53 Gepost op: 16-07-2013 20:03 u »

Dan zul je veel minder koude uitvlokking van eiwitten/tannines/gist krijgen die je normaal via hevelen / bottelen verwijdert.

Die blijven dan in het gebottelde bier zitten. Als je de de fles daarna in de koelkast plaats wordt het bier alsnog troebel en krijg je dat het alsnog uitzakt en op de bodem verzamelt.

Hierdoor zou de houdbaarheid van het bier m.b.t. smaak  ;) minder kunnen worden.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #54 Gepost op: 16-07-2013 20:10 u »
:( Dat is erg jammer.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #55 Gepost op: 16-07-2013 20:14 u »
:( Dat is erg jammer.

Zo erg hoeft het niet te zijn hoor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 16-07-2013 21:24 u »

Je hebt dan in feite niet over lageren.

Door het bier lang bij kamertemperatuur op de gist laat zitten sterf er meer gist af. Dit kan smaakafwijkingen en een verminderde schuimhoudbaarheid geven (hoewel RobinB vindt van niet omdat naast schuimnegatieve enzymen om schuimpositieve stoffen vrij komen uit dode gistcellen).
In ieder geval teert de gist in op zijn reservestoffen en gaat de hergisting veel minder vlot doordat je (te lang) wacht met bottelen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #57 Gepost op: 16-07-2013 21:46 u »
(hoewel RobinB vindt van niet omdat naast schuimnegatieve enzymen om schuimpositieve stoffen vrij komen uit dode gistcellen)
Dat heb ik nooit zo gezegd.
De schuimpositieve stoffen van gist komen sowieso in het bier terecht.

Schuimstabiliteit neemt in ieder bier af mettertijd. Een weekje eerder hevelen heeft daar geen invloed op als je niet ook steriel filtreert en pasteuriseert. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 16-07-2013 21:59 u »
Dat heb ik nooit zo gezegd.
De schuimpositieve stoffen van gist komen sowieso in het bier terecht.

Schuimstabiliteit neemt in ieder bier af mettertijd. Een weekje eerder hevelen heeft daar geen invloed op als je niet ook steriel filtreert en pasteuriseert. :)

Naast die schuimpositieve stoffen komen ook veel schuimnegatieve proteasen in het bier. Het effect van deze enzymen op de schuimhoudbaarheid is heel wat keren aangetoond.

Maar nu zijn we weer die discussie aan het voeren. Moeten we echt niet doen.

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 17-07-2013 22:46 u »
Zowaar een pakje uit Hongkong binnen gekregen vanmorgen, met de STC-1000 erin.
Het plastic doosje wat ik in gedachten had als inbouw ding was toch net wat te krap, dus een maatje groter genomen.
2 opbouwcontactdozen gehaald en wat geknutseld.

Helaas ben ik echt een sukkel op het gebied van electronica, dus het duurde even voor ik de juiste werking van de STC had gevonden. Er staat vanalles op internet gelukkig maar voor mij werd het toch niet gelijk duidelijk dat je geen plus en min per apparaat (heat/cool) aansluit maar dat het input-output aansluitingen zijn. Dus continue spanning op poortje 1 en door de STC geschakelde spanning op 2. En op de stopcontacten zet je zelf de andere pool.

Even gespeeld met de settings en dat is allemaal vrij makkelijk te regelen. Komt wel als ik de koelkast klaar heb.
Paar picjes (ergens onderaan):
https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/1eBrouwdag

Nu heb ik een concrete vraag: de 34 liter mandfles zal waarschijnlijk nèt niet met waterslot in de koelkast passen qua hoogte.
Er is naar ik zo schat max 5 cm ruimte of misschien zelfs wel iets minder nog  :huilen:
Wat adviseren jullie?
Ik wilde al een gat in de bovenkant zagen maar hoe weet ik dat daar geen koelelementen lopen? En is het wel handig om een gat in de klimaatkast te boren?
Andere opties?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #60 Gepost op: 18-07-2013 06:30 u »
In plaats van een waterslot kun je ook een slangetje in de rubberen stop steken (eventueel via een klein pijpje) die uitkomt in een fles met water (als bij een blow-off maar dan veel dunner). Je hebt dan maar twee tot drie centimeter nodig boven de stop van de mandfles.

Als je een gat wilt maken in de koelkast dan zijn er wel truukjes met bijvoorbeeld zetmeelpapjes die je op de bovenkant smeert. Je zet daarna de koelkast aan en je ziet na verloop van tijd de koellijnen lopen. Dit is veel beschreven op internet. Even zoeken...

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #61 Gepost op: 18-07-2013 17:29 u »
Zo doe ik het ook.
Ook geen lege watersloten op die manier, alleen wat meer slang.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #62 Gepost op: 19-07-2013 09:33 u »
Gaten boren in koelkasten lijkt me zo zonde. Rubber dop of kapje. Plastic uiteinde van een balpen erin passen, slangetje dat erover past en laten uitkomen in een flesje water, klaar.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 20-07-2013 16:35 u »
Of een schroefdraadknie en slangthule halen bij de bouwmarkt met slangenklemmetje. 
Moet alles dan houtje-touwtje voor dat tientje?  ::)

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #64 Gepost op: 20-07-2013 17:41 u »
Moet alles dan houtje-touwtje voor dat tientje?  ::)

Is toch weer een brouw van circa 15-20 liter voor dat tientje :biersmile: ;D

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 20-07-2013 18:19 u »
Ik vind de tip om een blowoff te maken dmv een rubber dop op de mandfles, daar een siliconenslang op en uit laten komen in een PET fles heel bruikbaar!
Een gat boren in mijn koelkast doet toch wat zeer :)

Gisteren gespeeld met de STC-1000 in combinatie met de koelkast en het verwarmingsmatje. Werkt super! Geprobeerd diverse temperaturen tussen plus 25 graden en min 2 graden vast te laten houden. Geen probleem. Nu nog even de glazen plaat vervangen door een plaat metaal en hij is klaar.

Daar kan ook een vinkje bij gezet worden: klimaatkast: check!

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #66 Gepost op: 20-07-2013 19:06 u »

Je hebt een belangrijke voorwaarde gerealiseerd voor goede bieren!

Offline vormstreber

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 20-07-2013 20:18 u »
Leuk je in het echt ontmoet te hebben. Dus nu ook via dit forum: hoi!  :degroeten:

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #68 Gepost op: 21-07-2013 00:34 u »
Gisteren gespeeld met de STC-1000 in combinatie met de koelkast en het verwarmingsmatje. Werkt super! Geprobeerd diverse temperaturen tussen plus 25 graden en min 2 graden vast te laten houden. Geen probleem. Nu nog even de glazen plaat vervangen door een plaat metaal en hij is klaar.

Ik ben jaloers! Krijg mijn vriendin maar niet zover dat ik een extra koelkast in de schuur mag gaan zetten... (Ze krijgt nu al bijna haar fiets niet meer uit de schuur)
Denk dat ik de laatste week van de vakantie maar even mijn best ga doen!

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 21-07-2013 15:04 u »
Aanbouw Check.
vergistingskast Check

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 21-07-2013 16:24 u »
Vandaag het bier gemeten en geproefd. SG is 1016, nagisting is zo te zien klaar. Tijd om te gaan bottelen zou je zeggen.

Maar! Hoewel het bier mooi fris smaakt en toch redelijk kruidig is (T-58 gist smaak?) mis ik wat zoetigheid. Hij zou wat zoeter mogen.

Kan dat nog met goed fatsoen nu ik op het punt van bottelen sta? Wat raden jullie me aan: zo houden en gewoon van genieten als eerst 'echt' brouwsel (evt uitzoeken tot welke parameter dit gebrek aan zoetigheid te herleiden is) OF aanzoeten met iets?

Ik neem aan dat de bottelsuiker niet veel zoetigheid toe zal voegen bij het hergisten op fles?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 21-07-2013 20:39 u »
Ik ben jaloers! Krijg mijn vriendin maar niet zover dat ik een extra koelkast in de schuur mag gaan zetten... (Ze krijgt nu al bijna haar fiets niet meer uit de schuur)
Denk dat ik de laatste week van de vakantie maar even mijn best ga doen!

Ga je dan stellages in de schuur maken? Met goede stellages kun je veel ruimte vrijmaken (stapelen). Dat zal jouw vriendin wel prettig vinden (wel zo maken dat zij bij haar spullen kan...). En zelf kun je ook veel profijt hebben bij het feit dat je alles snel kunt pakken.
Een goede stelling is goud waar. En als je vervolgens wel een koelkast kwijt kunt heeft iedereen gewonnen.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #72 Gepost op: 22-07-2013 00:54 u »

Mazzelaar!
Leuk als alles goed lukt!
Ik ga snel op zoek naar een koelkast! Is moeders de vrouw ook van de zooi in de woonkamer af.

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #73 Gepost op: 06-08-2013 09:56 u »
Ga je dan stellages in de schuur maken? Met goede stellages kun je veel ruimte vrijmaken (stapelen). Dat zal jouw vriendin wel prettig vinden (wel zo maken dat zij bij haar spullen kan...). En zelf kun je ook veel profijt hebben bij het feit dat je alles snel kunt pakken.
Een goede stelling is goud waar. En als je vervolgens wel een koelkast kwijt kunt heeft iedereen gewonnen.

Heb maar een klein schuurtje waar iedere vierkante cm vrij op de muur goed benut is door oa stellages.

Gelukkig heb ik 2 weken in Frankrijk op mijn vriendin kunnen inpraten en haar over weten te halen dat een vergistingskast noodzakelijk is voor goed bier!
Ik heb weer een klusje voor de rest van de vakantie!  ;D

Tags: