Michiel zegt brouw

Gestart door visserkevis, 05-06-2013 08:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

Na de eerste voorzichtige stappen in de bierbrouwwereld gezet te hebben is het nu tijd om ook de digitale bierbrouwwereld binnen te stappen.

Ik ben Michiel, jaartje of 33 oud en net begonnen met bier brouwen.
Een jaar of 10 ooit eens een blik bier geprobeerd te brouwen maar dat smaakte me destijds niet goed, was volgens mij een Ale. Daar moet je maar net van houden natuurlijk (nu gaat dat er prima in zeg maar).

Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om in rustig tempo op een degelijke manier bier te leren brouwen.
De eerste stap was een Brewferm blik, een abdijbiertje. Of beter gezegd 2 blikken want 1 is ook zo alleen (en zo op).
Dat was een mooie kennismaking, ik kreeg er echt zin in! Het bier was prima gelukt.

Vervolgens de lat iets hoger gelegd voor mezelf: een Brupack blik. Wederom 2 blikken. Hierbij wordt de hop los meegeleverd als korrel. Dat gaf toch al wat meer een 'brouwgevoel'. Dit wordt een mooie lichte tripel. Hij zou zo onderhand drinkbaar moeten zijn volgens de kalender.

Hierna de lat wederom iets hoger gelegd, ditmaal een Arsegan mini-maisch pakket gekocht. 2 dus uiteraard. Ditmaal een Koningbrouw bockbier. Hiervoor moest ik op zoek naar een grote ketel met voldoende capaciteit voor 2 pakketten en roerruimte. Gevonden in de vorm van een grote (ca. 30 liter) vierkante horeca / buffet RVS bak. Grondig schoongemaakt in de badkuip met veel heet water en schuursponsjes en afwasmiddel om te ontvetten. Geen andere middelen gebruikt trouwens. De RVS emmer kan precies op 2 gasfornuis pitten waardoor de temperatuur perfect te regelen is.
Alles zo netjes en hygiënisch mogelijk gebrouwen. Erg leuk om te doen!
Het terugkoelen van het wort bleek een uitdaging. Als leek wist ik niet zo goed wat ik daarmee aan moest, wat doe je als het te lang duurt voor je gevoel om terug te koelen? Ik wist niet zeker of het een probleem zou geven in het latere proces. Daarom maar zoveel mogelijk ijsdingen uit de vriezer getrokken en onder/om de emmer geplaatst. Het heeft zeker 3 uur geduurd om tot 22-23 graden te komen. De emmer stond hierbij open, geen deksel erop.

Vervolgens bijgeleverde gist erbij (rechtstreeks erin gesprenkeld en voorzichtig doorgeroerd).
Toen bij de verwarming op ca 20 graden geprobeerd te houden. Dat bleek met name in de nacht lastig. Na een week nog geen/nauwelijks activiteit in het waterslot. Wel een minimale bolling op de bieremmer deksel, maar echt niet veel.
Toen besloten het bier in een kleinere ruimte te zetten en die ruimte constant tot 22 graden te verwarmen.
Geen resultaat (weer een week verder...)
Op advies van Brouwmarkt een giststarter van nieuw gist gemaakt: suikerwater met gist, nachtje laten starten en rustig door het bier mengen. Dag of 5 laten staan, geen resultaat.
Op nieuw advies van Brouwmarkt zgn killer gist gekocht, die aangemaakt met wat licht moutextract poeder, nachtje laten staan. Volgende dag dood bier erbij. Volgende dag giststarter dood  :nut:

Tussendoor het bier ook nog eens overgeheveld om daarmee te beluchten. Het bier zag er steeds goed uit en rook pittig bitter (best lekker luchtje).

Van het ene op het andere moment lag er een witte waas op het bier en is de geur veranderd is niet te harden!

Dit is een tegenslagje. Maar ik kan niet wachten om te leren van deze situatie en een nieuw bier te brouwen waarbij ik dit kan voorkomen.

Mijn bier-intuitie zeggt dat het terugkoelen van het wort niet snel genoeg is gegaan, en dat het open laten van de emmer tijdens die tijd ook niet goed was.
Daarnaast twijfel ik of de brouwketel wellicht toch een infectie of een ander vies goedje in zich heeft wat ik niet heb weggewassen met heet kraanwater.

Mijn idee is om een wortkoeler te kopen, een eenvoudige koperen buissysteem op de kraan zeg maar.
Daarnaast wil ik zeker weten of de ketel 100% steriel is. Is er een manier om dat te doen?

De lat blijft nu even liggen zoals ie ligt: eerst moet ik deze manier beheersen. Daarna aan de slag met een schrootmolen en een voorgeselecteerd mout pakket (zelf malen maar wel geselecteerde / bewezen combinatie mouten/hop/gist).

Wie heeft er tips voor deze tijdelijk teleurgestelde dummie brouwer?  :weetniet:


bert braadslee

Een hevel(filter) en een platenkoeler lijken me geen overbodige luxe.
Chemipro oxi voor het ontsmetten van je materialen.

Pizzabakker

Je maischketel hoeft niet steriel te zijn, alleen schoon.
Je kookketel wordt vanzelf ontsmet door het koken.

ciesvandekwis

Een paar fotos van je materiaal kan wel verhelderend werken, gistemmer, brouwketel...

stoffel2

3 uur koelen is niet te lang. Bij mijn eerste brouwsels heb ik dit ook wel gehad. Wat ik niet zou doen is je emmer open laten.
Zelf een spiraalkoelertje in elkaar boksen en je hebt gekoeld wort in 15 minuutjes!  :biersmile:
Korrelgist wordt graag geactiveerd voor hij bij je wort gaat. Maak hiervan een starter dan verloopt je gisting ook stukken beter.
succes!

visserkevis

Ik gebruik niet zoveel bijzonders aan spullen, omdat ik dus nog maar net kom kijken:

De brouwemmer
http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/bierbrouwmaterialen/gistingsemmer-met-kraan-en-deksel-25-liter.html

De brouwketel met toevallig nog de verpakking van de laatste brouw erbij, en een paar andere fotootjes van de afgelopen maand.
https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/20130605?authuser=0&feat=directlink

Ook zie je 2 foto's van het bier toen het ineens 'vies'  werd.

Verder gebruik ik een lange roerlepel van rvs met 'tefal' laagje erop om te roeren.
Dreft dus om de ketel schoon te maken.
Als eventueel 'overhevel' vat gebruik ik een oud (maar schoon) bier drukvat met kraantje.

Ik rij denk ik vrijdag even langs Almere bij de Brouwmarkt, zouden ze daar dat schoonmaakmiddel hebben dat je noemt?
Overigens heb ik geen kokend water in de brouwketel gehad, zal ik dat alsnog doen voor ik een nieuw bier begin te brouwen?

Ik heb naar de platen wort koelers gekeken, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal (kan ik gewoon even googlen hoor). Zover ik het begrijp moet ik dan zowel een platenkoeler aanschaffen én een wort pomp(je) om het wort door de platenkoeler te laten stromen?

Mijn bedoeling is eigenlijk om niet direct allerlei spullen aan te schaffen, alleen als het nodig is natuurlijk wel.
Een wortkoeler lijkt me toch wel essentieel.
Of zou ik ook de bieremmer in een bad koud stromend water kunnen zetten? Dat adviseerde de Brouwmarkt me.

Alvast erg bedankt voor al jullie adviezen en commentaren, ik heb echt even hulp nodig om een stap verder te komen merk ik.

Oscar

Citaat van: visserkevis op 05-06-2013  08:49 uTussendoor het bier ook nog eens overgeheveld om daarmee te beluchten. Het bier zag er steeds goed uit en rook pittig bitter (best lekker luchtje).

Van het ene op het andere moment lag er een witte waas op het bier en is de geur veranderd is niet te harden!

Tsja...ik zie het verband in deze wel.... :(  overhevelen in een niet schone omgeving waarschijnlijk....

Oscar

Citaat van: visserkevis op 05-06-2013  12:01 uik heb echt even hulp nodig om een stap verder te komen merk ik.

Het is allemaal niet zo moeilijk... zoek een brouwer op in je omgeving en vraag of je een keer mag meekijken. :)

RobinB

Dit is duidelijk kaam.
Hoeft niet meteen een ramp te zijn, maar kan wel lichte smaakafwijkingen geven ("leger" bier).

Als het al is uitgegist zou ik het toch bottelen en jong drinken. Als het nog niet uitgegist is, zal je moeten wachten.

visserkevis

Kaam --> ik ben mezelf aan het inlezen op dit forum en google over kaam. Zover ik kan lezen zou het vormen van dit kaam te maken kunnen hebben met het overhevelen en wellicht een lekke emmer / lek emmerdeksel?
Of misschien heb ik teveel de emmer geopend? In mijn pogingen het bier te laten gisten heb ik op sommige dagen de emmer meerdere keren geopend om het SG te meten.

Overigens moet het soortelijk gewicht naar 1010, hij staat nu rond de 1017.

ThebarmanTM

Ga zo door met inlezen op het forum. (Bijna) alles is al eens voorbij gekomen en kan je dus vinden. Ideaal!

Voor wat betreft het koelen, een bad werkt prima, met of zonder ijs. Bij een platenkoeler zou ik willen zeggen " Use the force" de zwaartekracht om precies te zijn. Hevel werking is waak voldoende. Je kan ook overwegen zelf een spiraal koelertje te maken. Dat heeft de gemiddelde hobbybob in een uurtje gefixt.

heijligers

Hoi Michiel,

Je verhaal lezende miste ik vooral het meten van het SG bij de stappen waar je ingrijpt in de gist. Als de gistemmer op kamertemperatuur heeft gestaan heb je waarschijnlijk wel vergisting gehad. Korrelgist gaat zomaar niet dood als je al tot 24 graden hebt gekoeld. Waarschijnlijk een lek in het gistvat waardoor het waterslot niets heeft gedaan.

De beste tip is denk ik om eens met een ervaren brouwer mee te kijken. In welke regio woon je?
Wat foto's bij je verhaal kan de boel ook verduidelijken. Misschien was er wel niets aan de hand toen je de eerste ingreep deed. Heb je toen geen SG metingen gedaan. De genoemde 1010 is een waarde die je lang niet altijd haalt.

heijligers

Citaat van: visserkevis op 05-06-2013  12:01 uIk heb naar de platen wort koelers gekeken, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal (kan ik gewoon even googlen hoor). Zover ik het begrijp moet ik dan zowel een platenkoeler aanschaffen én een wort pomp(je) om het wort door de platenkoeler te laten stromen?
Voor een platenkoeler heb je geen pomp nodig, kan gewoon hevelt met zwaartekracht.

ciesvandekwis

Citaat van: visserkevis op 05-06-2013  21:57 uKaam -->
Of misschien heb ik teveel de emmer geopend? In mijn pogingen het bier te laten gisten heb ik op sommige dagen de emmer meerdere keren geopend om het SG te meten.
De enige keer dat ik kaam op mijn bier kreeg was door tijdens de lagering teveel stalen te willen nemen, emmer openen, waardoor er teveel zuurstof met het bier in contact kwam. Stalen neem je het best via je kraantje (dat je dan netjes weer uitspoelt door het gaatje, ik doe dat met een spuitje met naald op, daarna nog wat alcohol erdoor).

Als je zou bottelen: proeven, valt het te drinken of niet? Zo ja, niet meer te lang wachten. Voorzichtig afhevelen door de kaamlaag (of kraantje als je geen hevel hebt). Laatste liters laten zitten dat er niet teveel kaam in je bottelemmer komt.

Herman

Bier bij hevelen zo laten overkletteren is geen goed gebruik, je geeft het na de hoofdgisting zo een overmaat aan zuurstof. Waarom heb je geen slang aan de kraan gedaan?

visserkevis

Nog een keer gemeten, 1016 vanmorgen.

Het overhevelen heb ik eigenlijk niet bewust zo gedaan, het was vooral een praktische overweging: het bier staat bij mijn ouders en mijn kon de grote bieremmer niet tillen.
Achteraf gezien is het inderdaad wel wat typisch om het bier van die afstand naar beneden te laten kletteren als een soort bierwaterval!

Ik ga morgen naar Brouwmarkt om een nieuw vergistingsvat te kopen, ik lees goede verhalen op dit forum over de Speidel vaten met schroefdop, en na de hoofdgisting eventueel in een glazen mandfles voor het bottelen.

Ook een doosje van dat chemi pro oxi erbij en een nieuw waterslot met siliconen rubber dopje erbij.

visserkevis

Vandaag de bittere beslissing genomen om al het bier door de gootsteen te kiepen  :huilen:
Het bier rook na 3 weken niet goed op gisting willen komen inmiddels wat zurig en smaakt ook zo. Weinig body meer over van het in het begin zo ruige bock bier.
Wel nog 1 flesje gebotteld onder het mom van je weet maar nooit.

Wijze lessen geleerd, helaas kost dat 25 litertjes en een hoop toewijding. (Lekke emmer vervangen, stabielere temperatuur verzorgen, zo min mogelijk openen, wortkoeler gebruiken)

Gisteren 2 mandflessen opgehaald, dus die lekke bieremmer gaat de kliko in.
Gisteren ook het boek Verander water in bier besteld, is vanmiddag binnengekomen.
Nu nog de pastamolen uit elkaar schroeven en op de draaibank tot schrootmolen / spierpijnmachine omtoveren, helaas is het geld even op om een degelijke molen te kopen maar dit zal voor nu wel even voldoen.
Dan nog achter de platenkoeler op dit forum / Marktplaats aan.

Komende week ga ik me storten op Adrie Otte's boek en kijken of ik het aandurf om van Arsegans mini-maisch methode naar normaal hobbybrouwen te gaan.

cpmb

Gooi die emmer niet weg, die kan je goed gebruiken om flessen en dergelijke in schoon te maken, en om een deel van je koelwater in op te vangen zodat je het verwarmde koelwater kan gebruiken voor schoonmaken na het brouwen :D

PatrickBrouwer

Jammer dat het experiment mislukt is. Maar met jouw toewijding en inzet moet dat helemaal goedkomen.

heijligers

Citaat van: cpmb op 08-06-2013  12:10 uGooi die emmer niet weg, die kan je goed gebruiken om flessen en dergelijke in schoon te maken, en om een deel van je koelwater in op te vangen zodat je het verwarmde koelwater kan gebruiken voor schoonmaken na het brouwen :D
Tevens zeer geschikt als bottelemmer of moutopslag.

visserkevis

Ok die emmer gaat dus nog niet weg :)

Ik probeer die platenkoeler van dit forum over te nemen maar tot zover nog geen reactie gehad. Even kijken of er ergens anders nog een mooie platenkoeler voor niet al teveel te regelen is.

Overigens afgelopen weekend een rokerig biertje gedronken voor het eerst in mijn leven, bovendien was ie ook gebrouwen met whiskeymout (van de muiffel brouwerij geloof ik).
Werd er direct erg geinspireerd door, wat een mogelijkheden er zijn als je zelf brouwt!!

Mijn streven is om volgende lente een lekkere lentebock te kunnen brouwen en die dan ook klaar te hebben.

Genoeg te doen dus :)

George81

Welkom Michiel.
Jammer dat je laatste bier mislukt is, ik zou het boek van Adrie nog maar goed doornemen.

Wat betreft het koelen, dat hoeft niet per se meteen, ik heb ook prima bier gemaakt wat ik in de nacht heb laten afkoelen, maar wel in een gesloten emmer.
Je bier is tijdens/na het koelen erg gevoelig voor infecties dus zo snel mogelijk in een afgesloten vat.

Met Oxi kan je de boel simpel ontsmetten, die moet je zeker hebben. StarSan werkt nog makkelijker, dat kan je erop spuiten met een plantenspuit. Brouwmarkt heeft het inmiddels ook.

Ik denk dat je de Beerskey geproefd heb:


Erg lekker bier inderdaad.

visserkevis

Citaat van: George81 op 12-06-2013  09:15 uWelkom Michiel.
Jammer dat je laatste bier mislukt is, ik zou het boek van Adrie nog maar goed doornemen.

Wat betreft het koelen, dat hoeft niet per se meteen, ik heb ook prima bier gemaakt wat ik in de nacht heb laten afkoelen, maar wel in een gesloten emmer.
Je bier is tijdens/na het koelen erg gevoelig voor infecties dus zo snel mogelijk in een afgesloten vat.

Met Oxi kan je de boel simpel ontsmetten, die moet je zeker hebben. StarSan werkt nog makkelijker, dat kan je erop spuiten met een plantenspuit. Brouwmarkt heeft het inmiddels ook.

Ik denk dat je de Beerskey geproefd heb:


Erg lekker bier inderdaad.

Dat was inderdaad het bier dat ik bedoel!

Adries boek heb ik inmiddels goed doorgenomen en heb een boodschappenlijstje gemaakt voor ik aan mijn volgende brouw begin:
- 2e brouwketel / pan (geregeld, prachtige 40 liter emaille pan van het merk Weck geregeld)

- hevelfilter maken --> ik denk aan een RVS plaat die ik op de exacte maat van de Weck pan maak, mooi kleine gaatjes erin en iets bedenken op de buis naar buiten / boven toe zodat hij onder het filter vandaan zuigt. Ik ga even kijken of ik hiervoor een lasercutter kan gebruiken, dan past hij in ieder geval netjes.
Ik ben me aan het verdiepen in hevelfilters, maar het is nogal overweldigend allemaal dus als je nog tips hebt hoor ik het HEEL graag  :groots:

- maatcilindertje om de hydrometer in te plaatsen om te meten (ik heb dat tot nu toe 'gewoon'  in de bieremmer gedaan, maar dat was een domme fout)

- pH papiertjes

- Chemipro oxi ontsmettingsmiddel

- Schrootmolen --> de pasa molen is gedemonteerd, de walsrollen zijn inmiddels door de draaibank gehaald, zie fotootje. Nu weer in elkaar zetten en kijken of hij een beetje werkt.

- Platenkoeler --> na heel veel proberen Erwin van dit forum te bereiken en via marktplaats hem te mailen heb ik het opgegeven en ga een nieuwe 12 plaats-koeler bestellen bij schrootmolen.nl denk ik. Tenzij iemand me dit afraad natuurlijk :) (kom maar op met commentaar hoor!)

- Jodium --> denk dat ik maar gelijk een flesje test jodium meebestel bij de rest.


Na het lezen van Adrie's boek heb ik besloten maar gelijk met mout te gaan werken. Zo ingewikkeld is het in de basis nou ook weer niet volgens mij.
Wel eerst alle spullen goed voor elkaar hebben, dat zal nog wel een weekje of wat duren.
Dit bierbrouwen is erg goed om mijn geduld te trainen.
Het genot wat ik nu heb als ik langs mijn kratjes met eigen brouw (tis nog maar een simpel blik bier maar toch) is onbeschrijfelijk. Echt fantastisch!

visserkevis


George81

Mooie hobby he ;)

Die rollen van de pasta molen zijn erg goed gelukt, dat komt wel goed met jou :groots:

Hoewel RVS bewerken voor jou misschien niet zo moeilijk is zou ik gewoon een simpele H filter maken van 12 of 15mm koperen buis en wat einddopjes en een 3 tal t-stukjes. Een kraantje is ook aan te raden.
Ik zal een foto van de mijnes maken.
De sleufjes heb je er zo in met een scherpe metaalzaag, gaat zo zelfs makkelijker dan met een dremel.

Jodiumtest doe ik allang niet meer maar kan in het begin wel handig zijn om even te weten hoe ver je maisch is.
Dat kan je ook doen met Betadine, heeft iedereen wel in huis.
Jodium Tinctuur schijnt beter te werken maar ik vind het 5 euro teveel.

Koop naast je pH stript ook meteen melkzuur zodat je kan aanzuren, alleen meten is wat zinloos, welke waardes je moet hanteren staat in het boek.
Tijdens het maischen moet je op 5,4 pH uitproberen te komen, maar het komt wat mij betreft niet zo nauw meer achter de komma.

visserkevis

Zo! De brouwwinkel vanmiddag zo ongeveer leeg gekocht  :nut:
Gisterenavond een nieuwe 30 platige plaatkoeler in Duitsland besteld, scheelde de helft met winkels in Nederland.
Bij de brouwwinkel een meter of zes siliconenslang gehaald om een en ander aan te sluiten op elkaar.

Lang nagedacht over het RVS plaatfilter. Toen maar eens een paar schematische tekeningen gemaakt van de 'installatie'  zoals ik die in mijn hoofd had zitten.
Bleek dat ik niet stil had gestaan bij het filteren van hopresten etc na het koken en voor het wort de platenkoeler in gaat.
Dus weer een studie op hopfilters gedaan  :nut:

Ik kwam op dit forum bij het javal hevelfilter terecht.
Jacques liet een voorbeeld zien van een combinatie van hevelfilter en hopfilter:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=16813.0

Dat lijkt me een hele goede en slimme oplossing! Goed en snel filteren.
Nog even verder over nadenken en overleggen met andere handige harries voor ik wat ga knutselen.
Gelukkig is de platenkoeler nog onderweg en heb ik de pasta molen nog niet in elkaar zitten, anders zou ik ongeduldig worden  :P

Ik zit ook te denken om een 2e identieke pan te zoeken. Nu heb ik een ronde pan en een vierkante. Dat is niet handig als ik hetzelfde filter wil gaan gebruiken lijkt me zo.

Wordt vervolgd...

citrasimcoe

Javal filter is inderdaad erg handig. Voor zowel het filteren na maischen, als het hop-filteren na koken.

Ik gebruik 1 pan voor maischen en koken (werkt goed), maar een 2e pan kan natuurlijk wel handig zijn.

visserkevis

Weet iemand de diameter voor de koperen pijp voor een hevelfilter? Is dat 12 mm?

Ik heb nog het een en ander liggen aan koper maar ik kan niet echt bedenken waarom ik geen 12 mm zou moeten gebruiken?
Voor de hevelwerking is het alleen maar handig om niet al te dikke buis te nemen denk ik. Alleen het moet natuurlijk wel hard genoeg blijven stromen om door de platenkoeler te komen.

Ideeen of tips?

EvdBroek

12 mm moet voldoende zijn, zelf heb ik een hevelfilter van 15mm en die werkt ook

visserkevis

Vandaag helaas niet toegekomen aan het maken van het javalfilter.
Wel over nagedacht.
Het wordt een soort koektrommel van RVS die boven en onder gaatjes heeft, wellicht ook aan de zijkant.
En dan een pijp omhoog waar met een koppeling de siliconenslang aan komt te zitten.

Wel vast bezig geweest om de platenkoeler bruikbaar te maken.
Mooi klusje :)

https://plus.google.com/u/0/photos/100778814677358317198/albums/5892346031030301953
De eerste testen zijn veelbelovend: een pan kokend water aangezogen, op volle doorstroomsterkte komt het er op 23 graden uit! Hatsekiedee!

Binnenkort weer verder knutselen. De pastamolen ligt nog steeds in stukjes uit elkaar maar nu wel met de afgedraaide walsrollen. En het hevelfilter moet ook nog vorm krijgen.

Het brouwgeduld wordt aardig op de proef gesteld, maarja ik geniet er wel van als alle apparatuur gewoon goed is.
Leukleuk.

tdp

Citaat van: visserkevis op 22-06-2013  18:44 u...
Binnenkort weer verder knutselen. De pastamolen ligt nog steeds in stukjes uit elkaar maar nu wel met de afgedraaide walsrollen. En het hevelfilter moet ook nog vorm krijgen.

Het brouwgeduld wordt aardig op de proef gesteld, maarja ik geniet er wel van als alle apparatuur gewoon goed is.
Leukleuk...

Mijn pasta 'schrootmolen' heb ik net afgerond, wellicht kun je er ideeën uit opdoen (mocht je deze nog niet af hebben)
Hierbij de link https://www.dropbox.com/sc/5ls5hcs930ptj8t/xJ4Ut4ZcwP#/

Klinkt in ieder geval allemaal wel veelbelovend!

Succes en proost!

visserkevis

Zo, dan nu toch echt de 1e brouwdag gehad!

Paar fotootjes: https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/1eBrouwdag

We (mijn vader en ik) zijn tegen onze verwachting in veel langer bezig geweest met het 'afronden'  van de brouwinstallatie dan gedacht. Vooral alles doornemen en kijken hoe-wat-waarmee-waar naar toe etc. duurde lang, maar uiteindelijk verliep het brouwproces daardoor wel mooi volgens planning. En het reinigen en ontsmetten (oxi) duurde ook wel even omdat we alle onderdelen voor de 1e keer in gebruik namen en we vonden dat het daarom extra schoon moest worden. Overigens de ikea fantast nog voor gebruik om zeep geholpen door het draadje in water te leggen, kan ie niet tegen las ik later in de handleiding  :proost:

De omgebouwde pastamolen functioneert nu nog met chinees bakjes als voorraad en opvangbakje. Ook besloten maar met de hand te gaan draaien en te kijken hoe dat zou gaan. Met z'n tweeen was dat prima te doen. Ik heb geprobeerd zo grof mogelijk te malen en af en toe nog wat bijgesteld om te kijken wat de ideale stand was. Naar mijn idee heb ik goed gemalen.

De spullekes:
- omgebouwde pastamolen (walsrollen door draaibank laten halen)
-Als maischketel en spoelwaterpan 2 ca. 20-22 liter Weckpannen gebruikt.
-Als kookketel een vierkante RVS bak/pan gebruikt.
-Hevelfilter / hopfilter heeft een vriend voor me gemaakt, het is een soort koektrommeltje. 100% rvs, van gaas tot pijp. Het is een trommel van rvs plaatmateriaal dat rond gevouwen is en een klemmend gat voor de rvs stijgpijp. Daar omheen zeer fijn rvs gaas (ca. 0.8 mm gaatjes), boven en onder. Diameter ca. 20 cm, pijp 15mm. Kan uit elkaar voor schoonmaken.
- 30 plaats platenkoeler (met siliconenslangen)
- ikea fantast thermometer (reeds kaputt)
- 34 L mandfles(sen) waar ik ook de hoofdgisting in ga doen --> via dit forum kon ik er toevallig 2 kopen. Geld is even op dus moet het maar in deze flessen gaan gisten...

Het recept zal ik in de volgende post zetten vanuit BrouwHulp. Maar dan moet ik eerst even Linux opstarten in een virtual box en daar vandaan het recept copy-pasten  ;D

Kort samengevat recept: Adries boek 'Verander water in bier', bladzijde 31. Het recept heb ik x2 gedaan qua hoeveelheid. Een blond bier met ca. 6,8% alc.

Het proces:
Na wat testen besloten niet het brabantse kraanwater te gebruiken maar opgepompt water uit de grond. pH waarde daarvan is 5,6 pH. Zit vast wel vanalles in wat je niet wil hebben en er mist ook vast wel vanalles maar we gaan het toch proberen met dit water. We drinken dit water normaal ook regelmatig. Een half uurtje water laten pompen (tuin bewatert) en toen direct vers water gepakt voor het brouwen. Gokje...

Het schroten ging aardig. Ik had al een paar testjes gedraaid om de stand te bepalen. Niet ideaal dit ding maar wel te doen als je met z'n tweeen bent. Puntje voor de volgende brouw: kookketel gebruiken als geschroot mout opvangbak (nu losse bakjes etc, niet handig).

Maischen (62-72-78)
Het was echt even leren spelen met het gasfornuis. Het duurt even voor de temperatuur begint te stijgen, maar als ie eenmaal begint met stijgen dan is ie lastig te stoppen. Ervaring: 2 graden afkoelen duurt langer dan 8 graden stijgen. Dus rustiger aan met het gas de volgende keer.
Wat hier mis is gegaan is de 72 graden stap, die heeft 9-10 minuten op 74 graden gestaan ipv 72. Te hard gestookt, te laat gas lager/dicht gedraaid.
Zou dat kwaad kunnen?
SG na maischen: 1060. Niet hetzelfde als wat de checklist van BrouwHulp aangaf dat hij moest zijn na maischen: 1087. Ik moet ook nog even leren werken met BrouwHulp, dus ik zal wel iets verkeerd hebben gezet of iets niet ingevuld hebben. Toch maar doorgegaan want even geen tijd (en zin..) om het forum af te struinen naar wat-nu?
Tussendoor een oplossing bedacht om de thermometer mooi zichtbaar te laten hangen, door het stabiliseerstangetje van het hevelfilter van een iets groter klemmetje te voorzien waar de thermometer net tussen kan.

Hevelfilteren
Het filteren ging mooi. Eerst hoeveel (ca een glas) teruggekiept en vervolgens rustig geheveld. Geen enkele stukje kaf of andere vorm van rommel te vinden het wort. Was wel wat troebel en werd steeds minder troebel, zie de 3 foto's van de monsters die ik nam. Totale tijd filteren ca. 10-15 min.
We waren ERG verbaasd over de enorme hoeveelheid bostel. Ik had er wel over gelezen natuurlijk maar in het echt was het toch even een aha-erlebnis  :o
Erg blij met het stabiliseerstangetje dat we 's ochtends nog maar even gemaakt hadden, de bui van het filter klikt mooi in het haakje en blijft zo rechtop staan.
Als kraantje een stukje dikwandige buis genomen, gat erin, moer M10 erop gelast en om siliconenslang geschoven. Met afgeronde M10 bout kan je de stroomsnelheid mooi regelen.

Koken
Het koken liep ook prima. De laatste 10 graden duurde wel wat lang, maar gelukkig is door de vorm van de vierkante rvs pan het mogelijk om 2 pitten tegelijk te gebruiken onder de pan.
Ik vermoed dat we te hard gekookt hebben.
Helaas heb ik de RVS pan niet voorzien van maatstreepjes. Dat ga ik dus wel even doen. Wel met potlood aan de buitenkant streepjes begin / eind hoeveelheid gezet, dus ik kan nog wel ongeveer achterhalen hoeveel er verdampt is. We hebben geprobeerd net aan rollend te koken.

De kooktijd werd iets verlengd omdat ik de mandfles nog niet ontsmet had. Dus ipv 75 min koken denk ik ca. 80-85 min. Ik heb het idee dat ik daar wat extra wort weggekookt heb en het geheel iets donkerder heb laten worden.
Wel heel handig om met z'n tweeen te zijn bleek zo. Je kan elkaar mooi controleren. Mijn vader vroeg of ik de mandfles al ontsmet had en ik zei dat zou jij toch doen? Nee ik zou hem reinigen en jij zou hem ontsmetten. Mooi  :nut:

Tijdens het koken moeders teleurgesteld dat er helaas GEEN eten klaargemaakt kon worden ivm het brouwproces. Dan maar chinees. Opvallend hoe goed chinees eten aansluit bij het brouwgevoel. Net als een welverdiend biertje zodra het vuur onder de kookpan gaat en alles klaar staat.

Nu hoppellets gebruikt. Na gebruik in gesloten zakjes gewogen en de vriezer in.
Volgende keer wil ik toch bloemen gebruiken. Lijkt me gewoon leuker. Is vast vanalles over te lezen hier. Weer wat te doen :)
SG na koken 1067,5. Volgens BrouwHulp had dat 1060 moeten zijn. Maar dat verschil kan dus goed aan mijn gerommel met parameters in BrouwHulp hebben gelegen.

Het hopfilteren ging ook perfect met het RVS filter. Geen enkel hopprutje kwam mee.
Het aanzuigen vond ik wel nog even spannend. Daar komt ie daar komt ie daar komt ie ennnnn los!

In mijn enthousiasme heb ik de kraan van de platenkoeler helemaal open gezet. Geen idee waarom, interne error denk ik.
Het wort kwam er op 22,5-23 graden uit. Dat had dus makkelijk 18-20 graden kunnen worden als ik het wort niet zo hard had laten stromen.
Aangezien het buiten en binnen 25 graden was wilde het wort ook niet lager zakken. Dus buiten gezet en grondwater in de mandfleshouder laten stromen. Al met al heeft het een half uur geduurd om het naar de 20 graden te krijgen. Besloten toen de gist er maar bij te doen.
Tijdens het koelen wel de dop met gevuld waterslot er goed opgehouden tegen eventuele infecties.

Weggezet in de schuur op 21-22 graden om een uur of 21:00.

Vanmorgen was de gisting goed op gang. Zie het filmpje en de laatste foto.

Al met al een inspannende dag. Het kostte heel wat energie om het hele proces al doende te evalueren en zo mogelijk direct bij te stellen. Wat ons vooral opviel was het grote verlies van brouwhoeveelheid. Uiteindelijk hadden we toch maar een liter of 18 over. Aangezien ik geen nauwkeurige metingen van de hoeveelheid wort op verschillende momenten heb gedaan is het brouwzaal rendement lastig te bepalen. Met de zo-ongeveer hoeveelheden zegt BrouwHulp dat ik een rendement van ca 72% heb. Ik ben mezelf nu op het forum aan het inlezen op hoe je met dat getal het volgende brouwsel beter kan inschatten wat de hoeveelheid maischwater, spoelwater en hop moet worden.

Mijn vader en ik concludeerden gisteren na afloop onder het genot van een gekocht biertje dat we een ontzettend vakantie gevoel hadden. Een goed gevoel dus!

Moet ik me zorgen maken over het SG dat ik na het maischen heb gemeten?
Als dat te laag is zal het neem ik aan aan het schroten liggen? Volgens mij kan ik niet veel grover malen, dan komen er ongemalen korrels mee.

Het eind SG van 1067,5 lijkt me prima toch?

Ik heb nog geen klimaatkast. Die moet nog op het politiek juiste moment ter bedde gebracht worden bij moeders  8)
Daardoor zal de temperatuur te hoog zijn: 21-22 graden omgevingstemperatuur. Dus als het gist goed tekeer gaat zal dat nog wel oplopen.
Ik zat daarom te twijfelen om er misschien maar iets minder gist bij te doen dan mr malty zegt.
Maarja, toch maar gedaan 2 zakjes (11,5 gram zakjes) bij gedaan.
Ik had nog niet helemaal door hoe ik de juiste hoeveelheid gist kon bepalen geloof ik.
Toch heb ik onlangs naar mr malty gekeken en daar de hoeveelheid ingevoerd etc. En vervolgens heb ik daar niks mee gedaan. Stom natuurlijk.  :weetniet:
Mr. Malty zegt 1,2 zakjes. En ik heb er 2 zakjes bij gedaan.

Is er iets wat ik nu nog zou kunnen doen om die te grote hoeveelheid gist te 'herstellen'?

visserkevis

Vanuit linux geplakt, het recept vanuit BrouwHulp.
Ik zie trouwens dat ik 9,25 liter spoelwater had moeten gebruiken. Ik ben uitgegaan van de 6 liter spoelwater uit Adries boek, en die heb ik x2 gedaan. Er is dus 3 liter teveel spoelwater bij gegaan. Of niet?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptBier 1
Brouwdatum21-06-2013
BiertypeBlond
Volume18,00
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,5%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU
Brouwzaalrendement71,9 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,80 lUjes water9,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l197 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,40 kgPilsmoutArsegan3 EBC84,6 %
0,80 kgMunicher moutArsegan13 EBC15,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C12 min.20 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,2 gHallertau Hersbrucker pellets3,4%65 min.18,8 IBU
14,0 gSaazpellets3,8%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad69,1%
Temp. nagisting22,0 °C
Start lagering26-07-2013
Temp. lagering22,0 °C
Alcoholgehalte6,8 vol.%


alrikdew

Citaat van: visserkevis op 05-06-2013  12:01 uOverigens heb ik geen kokend water in de brouwketel gehad, zal ik dat alsnog doen voor ik een nieuw bier begin te brouwen?


Als het wort klaar is en gefilterd, moet je het wort eerst nog koken voordat je het gaat koelen. Dan wordt het allemaal gesteriliseerd. Dus je kookpan hoef je daarom alleen maar goed schoon te maken.

visserkevis

Ik had inderdaad ook zo'n gedachte dat alles bij het koken alsnog steriel wordt. Maar bij twijfel doe ik het liever dubbel (ontsmetten).

Maar oeiiiii joei joei!!
Vandaag is het veel te warm voor een bier dat ongekoeld in zijn hoofdgisting staat!
26 graden was het bier vanmiddag  :huilen:

Zoveel mogelijk ijscompressen er omheen en vaak wisselen houdt de temperatuur op 24-25 graden. Niet te doen zonder temperatuurkast. Dat gaat er dus snel komen.

Hopen dat dit nog goed gaat komen  :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

Jacques

Citaat van: visserkevis op 07-07-2013  22:13 uHopen dat dit nog goed gaat komen  :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

Weet wat het mooie is: het wordt altijd bier!
Wat overigens niet wil zeggen dat het beste bier zal zijn dat je brouwt. Maar één ding is zeker je eerste biertje smaakt altijd!

visserkevis

Dank voor de opbeurende woorden :)

heijligers

Ik lees dat je Ujes grondwater gebruikt.
Ben je niet bang voor teveel ijzer in het water?

visserkevis

Dat is een goeie, teveel ijzer.
Wij drinken het water al jaren en hebben het er ook al tijden over om het te gebruiken voor bier. Ondanks dat we behalve het pH en de smaak helemaal niks van het water weten hebben we toch de gok genomen.

Dat de samenstelling niet optimaal is lijkt me bijna logisch.
Ik vind alleen het kraanwater uit Uden zo vies dat ik er geen bier mee wilde maken.

Eigenlijk zou ik hetzelfde bier nog eens moeten brouwen maar dan met neutraal kraanwater om te kijken wat het effect van grondwater is.

Wat zou teveel ijzer in je bier doen?

RobinB

Heb je een drinkwater-analyse van die bron?
En van hoe diep pompen jullie op?

visserkevis

Geen drinkwateranalyse helaas. Ik zou ook niet precies weten waar ik dat zou kunnen laten doen en of het de moeite (lees: geld) waard zou zijn. Het water wordt vanaf 8 meter diep opgepompt onder het maaiveld. Het is voornamelijk zandgrond.

Zou het kwaad kunnen?

RobinB

Klinkt mij (maar ik ben geen grondwaterexpert) als niet heel diep en daardoor vatbaar voor periodieke kwaliteitswisselingen. Bijvoorbeeld door tijdelijke zware regenval al dan niet icm landbouw activiteiten (bemesting/bestrijdingsmiddelen) en/of industriële contaminatie.

Jullie gebruiken het als drinkwater begrijp ik? Zou ik persoonlijk niet doen zonder analyse. Echter als het inderdaad een grote kans is op (sterk) wisselende kwaliteit zou dat frequent moeten gebeuren waarbij de kosten niet meer gedekt worden door de baten. In dat geval zou ik het enkel als water voor de tuin, wc, enz gebruiken.

visserkevis

Dat is waar. Niet aan gedacht!

Jacques

Citaat van: visserkevis op 09-07-2013  17:27 uGeen drinkwateranalyse helaas. Ik zou ook niet precies weten waar ik dat zou kunnen laten doen en of het de moeite (lees: geld) waard zou zijn. Het water wordt vanaf 8 meter diep opgepompt onder het maaiveld. Het is voornamelijk zandgrond.

Zou het kwaad kunnen?

Je pompt dus freatisch water op. Zijn er veel varkensboeren in de buurt? Als de het geval ik kun je er donder op zeggen dat er flink gemest wordt. In het grondwater kan daardoor een hoog nitraatgehalte zitten. En dat is niet zo best voor de gist...

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-07-2013  23:00 uEn dat is niet zo best voor de gist...
Ik zou me eerst zorgen maken om de drinker... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-07-2013  08:35 uIk zou me eerst zorgen maken om de drinker... ;)

Altijd in het juiste perspectief...

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-07-2013  13:28 uAltijd in het juiste perspectief...
inderdaad, gist kan je zo weer opkweken of een nieuw zakje kopen.  ;)

visserkevis

De vraag voor een wateranalyse ligt inmiddels bij Brabants water, volgens google kan je normale waterleverancier normaliter (toepasselijke term) hier voor zorgen. Kosten voor mij natuurlijk. Ik wacht het af. Mocht ik al bierdrinkend ten onder gaan dan moet het maar zo zijn  :biersmile:

Ik heb wel nog een echte beginnersvraag over mijn eerste moutbrouwsel.
De hoofdvergisting is voorbij (veel te warm, heeft 3 dagen geduurd).
Toen overheveld in mooi passende mandfles met niet teveel hoofdruimte (head room), zoveel mogelijk drab achtergelaten bij hevelen.
Daar staat hij nu nog steeds in, bier temperatuur ca. 19-21 graden, SG 1020. Smaakt nog niet echt naar goed bier.
Het bier zit nu bijna 7 dagen in deze mandfles en begint mooi te klaren.

De vraag is Wat nu?
In Adries boek lees ik bij het basis recept:
 "na 1 tot 3 weken komt er nauwelijks of geen koolzuur meer door het waterslot en wordt het bier steeds helderder. Bepaal het soortelijk gewicht van het jonge bier. Als het ergens tussen 1013 en 1016 is én er geen of nauwelijks meer koolzuurgas door het waterslot ontsnapt, kun je gaan bottelen."

...."zet de flessen weg op een warme plek (18-22 graden). Na ongeveer 2-3 weken is je bier op druk. Proost!"

Echter als ik lees over nagisting en lageren raak ik de draad even kwijt. Bij nagisten worden er stofjes opgeruimd in het bier en kan het gist helemaal uitgisten. Bij lageren wordt het bier vooral helderder en komt het goed op smaak. Dat is wel vrij kort door de bocht natuurlijk. Bij nagisten laat je het bier op dezelfde temperatuur staan als de hoofdgisting of een graadje meer, en bij lageren gooi je de temperatuur drastisch omlaag.

Ik snap even niet meer in welke fase mijn bier nu is. Ben ik nu aan het nagisten? En sla ik het lageren dan over omdat het een beginnersrecept is?

Aangezien de hongkongse postbode nog niet langs is geweest met de stc1000 heb ik toch nog geen klimaatkast, dus lageren zit er sowieso niet in bij deze batch. Maar het gaat mij er vooral om goed te begrijpen wat ik waarom doe.
 


tjleet

Je zit nu in ieder geval in de vergistingsfase. Die is inderdaad onderverdeeld in hoofd- en nagisting. Als ik je bericht zo lees, dan zit je in de nagisting.
Lageren is optioneel, hoewel het voor een helder(der) bier kan zorgen. Je slaat het dus niet over omdat je een beginnersbier aan het brouwen bent, maar omdat het sowieso optioneel is ;)

visserkevis

Die zit dus tussen het nagisten en het bottelen in. Ik kan me voorstellen dat als je gelijk na het nagisten gaat bottelen het lagerproces gedeeltelijk wel plaatsvindt maar dan gewoon in het flesje, of zit ernaast?

Hoe zit dat met de smaak van het bier op dit moment? Hij is nog niet uitgegist maar ook echt niet te peren. Is dat normaal?

Jacques

Citaat van: visserkevis op 15-07-2013  11:25 uDie zit dus tussen het nagisten en het bottelen in. Ik kan me voorstellen dat als je gelijk na het nagisten gaat bottelen het lagerproces gedeeltelijk wel plaatsvindt maar dan gewoon in het flesje, of zit ernaast?

Hoe zit dat met de smaak van het bier op dit moment? Hij is nog niet uitgegist maar ook echt niet te peren. Is dat normaal?

In feite is er maar één gisting! Deze begint fel. Deze fase noemen we de hoofdgisting. Langzaam gaat de vergisting minder heftig en kom je in de fase van de nagisting.
Lageren = het bier een tijdje koud wegzetten. Dit hoeft niet, en is in feite geen onderdeel van het vergistingsproces. Tijdens het lageren is de gist nagenoeg niet actief en zakt deze uit samen met eiwitten. Lageren doe je vooral om het bier helder te bottelen om zo minder gist in de fles te krijgen. Voor het helder worden het bier is koud lageren niet noodzakelijk, dat gebeurt ook als je het bier meteen bottelt als deze uitgegist is. Je krijgt dan wel meer depot in je fles. Vooral meer gist kan voor een smaakafwijking zorgen en op de lange duur ook voor een mindere schuimhoudbaarheid.

Voor alle duidelijkheid: lageren is een optie, nagisting niet. Het bier hoort uitgegist te zijn voordat je bottelt om een veel te hoog koolzuurgehalte na het bottelen te voorkomen. Er moet dus altijd een nagisting zijn. Nagisting is overigens wat anders dan de gisting nadat het bier gebotteld is. Die gisting heet hergisting op de fles.

visserkevis

Helder!
Bedankt Jacques!

alrikdew

Wat voor effect heeft het dan als je het gaat lageren op kamertemperatuur?

William

Citaat van: alrikdew op 16-07-2013  19:57 uWat voor effect heeft het dan als je het gaat lageren op kamertemperatuur?

Dan zul je veel minder koude uitvlokking van eiwitten/tannines/gist krijgen die je normaal via hevelen / bottelen verwijdert.

Die blijven dan in het gebottelde bier zitten. Als je de de fles daarna in de koelkast plaats wordt het bier alsnog troebel en krijg je dat het alsnog uitzakt en op de bodem verzamelt.

Hierdoor zou de houdbaarheid van het bier m.b.t. smaak  ;) minder kunnen worden.

alrikdew


William

Citaat van: alrikdew op 16-07-2013  20:10 u:( Dat is erg jammer.

Zo erg hoeft het niet te zijn hoor.

Jacques

Citaat van: alrikdew op 16-07-2013  19:57 uWat voor effect heeft het dan als je het gaat lageren op kamertemperatuur?

Je hebt dan in feite niet over lageren.

Door het bier lang bij kamertemperatuur op de gist laat zitten sterf er meer gist af. Dit kan smaakafwijkingen en een verminderde schuimhoudbaarheid geven (hoewel RobinB vindt van niet omdat naast schuimnegatieve enzymen om schuimpositieve stoffen vrij komen uit dode gistcellen).
In ieder geval teert de gist in op zijn reservestoffen en gaat de hergisting veel minder vlot doordat je (te lang) wacht met bottelen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-07-2013  21:24 u(hoewel RobinB vindt van niet omdat naast schuimnegatieve enzymen om schuimpositieve stoffen vrij komen uit dode gistcellen)
Dat heb ik nooit zo gezegd.
De schuimpositieve stoffen van gist komen sowieso in het bier terecht.

Schuimstabiliteit neemt in ieder bier af mettertijd. Een weekje eerder hevelen heeft daar geen invloed op als je niet ook steriel filtreert en pasteuriseert. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-07-2013  21:46 uDat heb ik nooit zo gezegd.
De schuimpositieve stoffen van gist komen sowieso in het bier terecht.

Schuimstabiliteit neemt in ieder bier af mettertijd. Een weekje eerder hevelen heeft daar geen invloed op als je niet ook steriel filtreert en pasteuriseert. :)

Naast die schuimpositieve stoffen komen ook veel schuimnegatieve proteasen in het bier. Het effect van deze enzymen op de schuimhoudbaarheid is heel wat keren aangetoond.

Maar nu zijn we weer die discussie aan het voeren. Moeten we echt niet doen.

visserkevis

Zowaar een pakje uit Hongkong binnen gekregen vanmorgen, met de STC-1000 erin.
Het plastic doosje wat ik in gedachten had als inbouw ding was toch net wat te krap, dus een maatje groter genomen.
2 opbouwcontactdozen gehaald en wat geknutseld.

Helaas ben ik echt een sukkel op het gebied van electronica, dus het duurde even voor ik de juiste werking van de STC had gevonden. Er staat vanalles op internet gelukkig maar voor mij werd het toch niet gelijk duidelijk dat je geen plus en min per apparaat (heat/cool) aansluit maar dat het input-output aansluitingen zijn. Dus continue spanning op poortje 1 en door de STC geschakelde spanning op 2. En op de stopcontacten zet je zelf de andere pool.

Even gespeeld met de settings en dat is allemaal vrij makkelijk te regelen. Komt wel als ik de koelkast klaar heb.
Paar picjes (ergens onderaan):
https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/1eBrouwdag

Nu heb ik een concrete vraag: de 34 liter mandfles zal waarschijnlijk nèt niet met waterslot in de koelkast passen qua hoogte.
Er is naar ik zo schat max 5 cm ruimte of misschien zelfs wel iets minder nog  :huilen:
Wat adviseren jullie?
Ik wilde al een gat in de bovenkant zagen maar hoe weet ik dat daar geen koelelementen lopen? En is het wel handig om een gat in de klimaatkast te boren?
Andere opties?

William

In plaats van een waterslot kun je ook een slangetje in de rubberen stop steken (eventueel via een klein pijpje) die uitkomt in een fles met water (als bij een blow-off maar dan veel dunner). Je hebt dan maar twee tot drie centimeter nodig boven de stop van de mandfles.

Als je een gat wilt maken in de koelkast dan zijn er wel truukjes met bijvoorbeeld zetmeelpapjes die je op de bovenkant smeert. Je zet daarna de koelkast aan en je ziet na verloop van tijd de koellijnen lopen. Dit is veel beschreven op internet. Even zoeken...

dennisbier

Zo doe ik het ook.
Ook geen lege watersloten op die manier, alleen wat meer slang.

ciesvandekwis

Gaten boren in koelkasten lijkt me zo zonde. Rubber dop of kapje. Plastic uiteinde van een balpen erin passen, slangetje dat erover past en laten uitkomen in een flesje water, klaar.

dennisbier

Of een schroefdraadknie en slangthule halen bij de bouwmarkt met slangenklemmetje. 
Moet alles dan houtje-touwtje voor dat tientje?  ::)

ray71

Citaat van: dennisbier op 20-07-2013  16:35 uMoet alles dan houtje-touwtje voor dat tientje?  ::)

Is toch weer een brouw van circa 15-20 liter voor dat tientje :biersmile: ;D

visserkevis

Ik vind de tip om een blowoff te maken dmv een rubber dop op de mandfles, daar een siliconenslang op en uit laten komen in een PET fles heel bruikbaar!
Een gat boren in mijn koelkast doet toch wat zeer :)

Gisteren gespeeld met de STC-1000 in combinatie met de koelkast en het verwarmingsmatje. Werkt super! Geprobeerd diverse temperaturen tussen plus 25 graden en min 2 graden vast te laten houden. Geen probleem. Nu nog even de glazen plaat vervangen door een plaat metaal en hij is klaar.

Daar kan ook een vinkje bij gezet worden: klimaatkast: check!

William

Citaat van: visserkevis op 20-07-2013  18:19 uDaar kan ook een vinkje bij gezet worden: klimaatkast: check!

Je hebt een belangrijke voorwaarde gerealiseerd voor goede bieren!

vormstreber

Leuk je in het echt ontmoet te hebben. Dus nu ook via dit forum: hoi!  :degroeten:

Reinout

Citaat van: visserkevis op 20-07-2013  18:19 uGisteren gespeeld met de STC-1000 in combinatie met de koelkast en het verwarmingsmatje. Werkt super! Geprobeerd diverse temperaturen tussen plus 25 graden en min 2 graden vast te laten houden. Geen probleem. Nu nog even de glazen plaat vervangen door een plaat metaal en hij is klaar.

Daar kan ook een vinkje bij gezet worden: klimaatkast: check!

Ik ben jaloers! Krijg mijn vriendin maar niet zover dat ik een extra koelkast in de schuur mag gaan zetten... (Ze krijgt nu al bijna haar fiets niet meer uit de schuur)
Denk dat ik de laatste week van de vakantie maar even mijn best ga doen!

dennisbier

Aanbouw Check.
vergistingskast Check

visserkevis

Vandaag het bier gemeten en geproefd. SG is 1016, nagisting is zo te zien klaar. Tijd om te gaan bottelen zou je zeggen.

Maar! Hoewel het bier mooi fris smaakt en toch redelijk kruidig is (T-58 gist smaak?) mis ik wat zoetigheid. Hij zou wat zoeter mogen.

Kan dat nog met goed fatsoen nu ik op het punt van bottelen sta? Wat raden jullie me aan: zo houden en gewoon van genieten als eerst 'echt' brouwsel (evt uitzoeken tot welke parameter dit gebrek aan zoetigheid te herleiden is) OF aanzoeten met iets?

Ik neem aan dat de bottelsuiker niet veel zoetigheid toe zal voegen bij het hergisten op fles?

Jacques

Citaat van: Reinout op 21-07-2013  00:34 uIk ben jaloers! Krijg mijn vriendin maar niet zover dat ik een extra koelkast in de schuur mag gaan zetten... (Ze krijgt nu al bijna haar fiets niet meer uit de schuur)
Denk dat ik de laatste week van de vakantie maar even mijn best ga doen!

Ga je dan stellages in de schuur maken? Met goede stellages kun je veel ruimte vrijmaken (stapelen). Dat zal jouw vriendin wel prettig vinden (wel zo maken dat zij bij haar spullen kan...). En zelf kun je ook veel profijt hebben bij het feit dat je alles snel kunt pakken.
Een goede stelling is goud waar. En als je vervolgens wel een koelkast kwijt kunt heeft iedereen gewonnen.

luftie

Citaat van: visserkevis op 20-07-2013  18:19 uDaar kan ook een vinkje bij gezet worden: klimaatkast: check!

Mazzelaar!
Leuk als alles goed lukt!
Ik ga snel op zoek naar een koelkast! Is moeders de vrouw ook van de zooi in de woonkamer af.

Reinout

Citaat van: Jacques op 21-07-2013  20:39 uGa je dan stellages in de schuur maken? Met goede stellages kun je veel ruimte vrijmaken (stapelen). Dat zal jouw vriendin wel prettig vinden (wel zo maken dat zij bij haar spullen kan...). En zelf kun je ook veel profijt hebben bij het feit dat je alles snel kunt pakken.
Een goede stelling is goud waar. En als je vervolgens wel een koelkast kwijt kunt heeft iedereen gewonnen.

Heb maar een klein schuurtje waar iedere vierkante cm vrij op de muur goed benut is door oa stellages.

Gelukkig heb ik 2 weken in Frankrijk op mijn vriendin kunnen inpraten en haar over weten te halen dat een vergistingskast noodzakelijk is voor goed bier!
Ik heb weer een klusje voor de rest van de vakantie!  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.