Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Michiel zegt brouw  (gelezen 21081 keer)

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
Michiel zegt brouw
« Gepost op: 05-06-2013 08:49 u »
Na de eerste voorzichtige stappen in de bierbrouwwereld gezet te hebben is het nu tijd om ook de digitale bierbrouwwereld binnen te stappen.

Ik ben Michiel, jaartje of 33 oud en net begonnen met bier brouwen.
Een jaar of 10 ooit eens een blik bier geprobeerd te brouwen maar dat smaakte me destijds niet goed, was volgens mij een Ale. Daar moet je maar net van houden natuurlijk (nu gaat dat er prima in zeg maar).

Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om in rustig tempo op een degelijke manier bier te leren brouwen.
De eerste stap was een Brewferm blik, een abdijbiertje. Of beter gezegd 2 blikken want 1 is ook zo alleen (en zo op).
Dat was een mooie kennismaking, ik kreeg er echt zin in! Het bier was prima gelukt.

Vervolgens de lat iets hoger gelegd voor mezelf: een Brupack blik. Wederom 2 blikken. Hierbij wordt de hop los meegeleverd als korrel. Dat gaf toch al wat meer een 'brouwgevoel'. Dit wordt een mooie lichte tripel. Hij zou zo onderhand drinkbaar moeten zijn volgens de kalender.

Hierna de lat wederom iets hoger gelegd, ditmaal een Arsegan mini-maisch pakket gekocht. 2 dus uiteraard. Ditmaal een Koningbrouw bockbier. Hiervoor moest ik op zoek naar een grote ketel met voldoende capaciteit voor 2 pakketten en roerruimte. Gevonden in de vorm van een grote (ca. 30 liter) vierkante horeca / buffet RVS bak. Grondig schoongemaakt in de badkuip met veel heet water en schuursponsjes en afwasmiddel om te ontvetten. Geen andere middelen gebruikt trouwens. De RVS emmer kan precies op 2 gasfornuis pitten waardoor de temperatuur perfect te regelen is.
Alles zo netjes en hygiënisch mogelijk gebrouwen. Erg leuk om te doen!
Het terugkoelen van het wort bleek een uitdaging. Als leek wist ik niet zo goed wat ik daarmee aan moest, wat doe je als het te lang duurt voor je gevoel om terug te koelen? Ik wist niet zeker of het een probleem zou geven in het latere proces. Daarom maar zoveel mogelijk ijsdingen uit de vriezer getrokken en onder/om de emmer geplaatst. Het heeft zeker 3 uur geduurd om tot 22-23 graden te komen. De emmer stond hierbij open, geen deksel erop.

Vervolgens bijgeleverde gist erbij (rechtstreeks erin gesprenkeld en voorzichtig doorgeroerd).
Toen bij de verwarming op ca 20 graden geprobeerd te houden. Dat bleek met name in de nacht lastig. Na een week nog geen/nauwelijks activiteit in het waterslot. Wel een minimale bolling op de bieremmer deksel, maar echt niet veel.
Toen besloten het bier in een kleinere ruimte te zetten en die ruimte constant tot 22 graden te verwarmen.
Geen resultaat (weer een week verder...)
Op advies van Brouwmarkt een giststarter van nieuw gist gemaakt: suikerwater met gist, nachtje laten starten en rustig door het bier mengen. Dag of 5 laten staan, geen resultaat.
Op nieuw advies van Brouwmarkt zgn killer gist gekocht, die aangemaakt met wat licht moutextract poeder, nachtje laten staan. Volgende dag dood bier erbij. Volgende dag giststarter dood  :nut:

Tussendoor het bier ook nog eens overgeheveld om daarmee te beluchten. Het bier zag er steeds goed uit en rook pittig bitter (best lekker luchtje).

Van het ene op het andere moment lag er een witte waas op het bier en is de geur veranderd is niet te harden!

Dit is een tegenslagje. Maar ik kan niet wachten om te leren van deze situatie en een nieuw bier te brouwen waarbij ik dit kan voorkomen.

Mijn bier-intuitie zeggt dat het terugkoelen van het wort niet snel genoeg is gegaan, en dat het open laten van de emmer tijdens die tijd ook niet goed was.
Daarnaast twijfel ik of de brouwketel wellicht toch een infectie of een ander vies goedje in zich heeft wat ik niet heb weggewassen met heet kraanwater.

Mijn idee is om een wortkoeler te kopen, een eenvoudige koperen buissysteem op de kraan zeg maar.
Daarnaast wil ik zeker weten of de ketel 100% steriel is. Is er een manier om dat te doen?

De lat blijft nu even liggen zoals ie ligt: eerst moet ik deze manier beheersen. Daarna aan de slag met een schrootmolen en een voorgeselecteerd mout pakket (zelf malen maar wel geselecteerde / bewezen combinatie mouten/hop/gist).

Wie heeft er tips voor deze tijdelijk teleurgestelde dummie brouwer?  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
Re: Michiel zegt brouw
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2013 09:04 u »
Een hevel(filter) en een platenkoeler lijken me geen overbodige luxe.
Chemipro oxi voor het ontsmetten van je materialen.

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2013 10:28 u »
Je maischketel hoeft niet steriel te zijn, alleen schoon.
Je kookketel wordt vanzelf ontsmet door het koken.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2013 10:47 u »
Een paar fotos van je materiaal kan wel verhelderend werken, gistemmer, brouwketel...

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2013 11:44 u »
3 uur koelen is niet te lang. Bij mijn eerste brouwsels heb ik dit ook wel gehad. Wat ik niet zou doen is je emmer open laten.
Zelf een spiraalkoelertje in elkaar boksen en je hebt gekoeld wort in 15 minuutjes!  :biersmile:
Korrelgist wordt graag geactiveerd voor hij bij je wort gaat. Maak hiervan een starter dan verloopt je gisting ook stukken beter.
succes!

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2013 12:01 u »
Ik gebruik niet zoveel bijzonders aan spullen, omdat ik dus nog maar net kom kijken:

De brouwemmer
http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/bierbrouwmaterialen/gistingsemmer-met-kraan-en-deksel-25-liter.html

De brouwketel met toevallig nog de verpakking van de laatste brouw erbij, en een paar andere fotootjes van de afgelopen maand.
https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/20130605?authuser=0&feat=directlink

Ook zie je 2 foto's van het bier toen het ineens 'vies'  werd.

Verder gebruik ik een lange roerlepel van rvs met 'tefal' laagje erop om te roeren.
Dreft dus om de ketel schoon te maken.
Als eventueel 'overhevel' vat gebruik ik een oud (maar schoon) bier drukvat met kraantje.

Ik rij denk ik vrijdag even langs Almere bij de Brouwmarkt, zouden ze daar dat schoonmaakmiddel hebben dat je noemt?
Overigens heb ik geen kokend water in de brouwketel gehad, zal ik dat alsnog doen voor ik een nieuw bier begin te brouwen?

Ik heb naar de platen wort koelers gekeken, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal (kan ik gewoon even googlen hoor). Zover ik het begrijp moet ik dan zowel een platenkoeler aanschaffen én een wort pomp(je) om het wort door de platenkoeler te laten stromen?

Mijn bedoeling is eigenlijk om niet direct allerlei spullen aan te schaffen, alleen als het nodig is natuurlijk wel.
Een wortkoeler lijkt me toch wel essentieel.
Of zou ik ook de bieremmer in een bad koud stromend water kunnen zetten? Dat adviseerde de Brouwmarkt me.

Alvast erg bedankt voor al jullie adviezen en commentaren, ik heb echt even hulp nodig om een stap verder te komen merk ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2013 12:03 u »
Tussendoor het bier ook nog eens overgeheveld om daarmee te beluchten. Het bier zag er steeds goed uit en rook pittig bitter (best lekker luchtje).

Van het ene op het andere moment lag er een witte waas op het bier en is de geur veranderd is niet te harden!

Tsja...ik zie het verband in deze wel.... :(  overhevelen in een niet schone omgeving waarschijnlijk....

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2013 12:05 u »
ik heb echt even hulp nodig om een stap verder te komen merk ik.

Het is allemaal niet zo moeilijk... zoek een brouwer op in je omgeving en vraag of je een keer mag meekijken. :)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2013 19:02 u »
Dit is duidelijk kaam.
Hoeft niet meteen een ramp te zijn, maar kan wel lichte smaakafwijkingen geven ("leger" bier).

Als het al is uitgegist zou ik het toch bottelen en jong drinken. Als het nog niet uitgegist is, zal je moeten wachten.

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2013 21:57 u »
Kaam --> ik ben mezelf aan het inlezen op dit forum en google over kaam. Zover ik kan lezen zou het vormen van dit kaam te maken kunnen hebben met het overhevelen en wellicht een lekke emmer / lek emmerdeksel?
Of misschien heb ik teveel de emmer geopend? In mijn pogingen het bier te laten gisten heb ik op sommige dagen de emmer meerdere keren geopend om het SG te meten.

Overigens moet het soortelijk gewicht naar 1010, hij staat nu rond de 1017.

Offline ThebarmanTM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Breng een Smeel op je gezicht
    • Brouwerij Smeels - Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 05-06-2013 22:19 u »
Ga zo door met inlezen op het forum. (Bijna) alles is al eens voorbij gekomen en kan je dus vinden. Ideaal!

Voor wat betreft het koelen, een bad werkt prima, met of zonder ijs. Bij een platenkoeler zou ik willen zeggen " Use the force" de zwaartekracht om precies te zijn. Hevel werking is waak voldoende. Je kan ook overwegen zelf een spiraal koelertje te maken. Dat heeft de gemiddelde hobbybob in een uurtje gefixt.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #11 Gepost op: 05-06-2013 22:42 u »
Hoi Michiel,

Je verhaal lezende miste ik vooral het meten van het SG bij de stappen waar je ingrijpt in de gist. Als de gistemmer op kamertemperatuur heeft gestaan heb je waarschijnlijk wel vergisting gehad. Korrelgist gaat zomaar niet dood als je al tot 24 graden hebt gekoeld. Waarschijnlijk een lek in het gistvat waardoor het waterslot niets heeft gedaan.

De beste tip is denk ik om eens met een ervaren brouwer mee te kijken. In welke regio woon je?
Wat foto's bij je verhaal kan de boel ook verduidelijken. Misschien was er wel niets aan de hand toen je de eerste ingreep deed. Heb je toen geen SG metingen gedaan. De genoemde 1010 is een waarde die je lang niet altijd haalt.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-06-2013 22:46 u »
Ik heb naar de platen wort koelers gekeken, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal (kan ik gewoon even googlen hoor). Zover ik het begrijp moet ik dan zowel een platenkoeler aanschaffen én een wort pomp(je) om het wort door de platenkoeler te laten stromen?
Voor een platenkoeler heb je geen pomp nodig, kan gewoon hevelt met zwaartekracht.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2013 10:01 u »
Kaam -->
Of misschien heb ik teveel de emmer geopend? In mijn pogingen het bier te laten gisten heb ik op sommige dagen de emmer meerdere keren geopend om het SG te meten.
De enige keer dat ik kaam op mijn bier kreeg was door tijdens de lagering teveel stalen te willen nemen, emmer openen, waardoor er teveel zuurstof met het bier in contact kwam. Stalen neem je het best via je kraantje (dat je dan netjes weer uitspoelt door het gaatje, ik doe dat met een spuitje met naald op, daarna nog wat alcohol erdoor).

Als je zou bottelen: proeven, valt het te drinken of niet? Zo ja, niet meer te lang wachten. Voorzichtig afhevelen door de kaamlaag (of kraantje als je geen hevel hebt). Laatste liters laten zitten dat er niet teveel kaam in je bottelemmer komt.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 06-06-2013 10:08 u »
Bier bij hevelen zo laten overkletteren is geen goed gebruik, je geeft het na de hoofdgisting zo een overmaat aan zuurstof. Waarom heb je geen slang aan de kraan gedaan?

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 06-06-2013 11:01 u »
Nog een keer gemeten, 1016 vanmorgen.

Het overhevelen heb ik eigenlijk niet bewust zo gedaan, het was vooral een praktische overweging: het bier staat bij mijn ouders en mijn kon de grote bieremmer niet tillen.
Achteraf gezien is het inderdaad wel wat typisch om het bier van die afstand naar beneden te laten kletteren als een soort bierwaterval!

Ik ga morgen naar Brouwmarkt om een nieuw vergistingsvat te kopen, ik lees goede verhalen op dit forum over de Speidel vaten met schroefdop, en na de hoofdgisting eventueel in een glazen mandfles voor het bottelen.

Ook een doosje van dat chemi pro oxi erbij en een nieuw waterslot met siliconen rubber dopje erbij.

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-06-2013 22:33 u »
Vandaag de bittere beslissing genomen om al het bier door de gootsteen te kiepen  :huilen:
Het bier rook na 3 weken niet goed op gisting willen komen inmiddels wat zurig en smaakt ook zo. Weinig body meer over van het in het begin zo ruige bock bier.
Wel nog 1 flesje gebotteld onder het mom van je weet maar nooit.

Wijze lessen geleerd, helaas kost dat 25 litertjes en een hoop toewijding. (Lekke emmer vervangen, stabielere temperatuur verzorgen, zo min mogelijk openen, wortkoeler gebruiken)

Gisteren 2 mandflessen opgehaald, dus die lekke bieremmer gaat de kliko in.
Gisteren ook het boek Verander water in bier besteld, is vanmiddag binnengekomen.
Nu nog de pastamolen uit elkaar schroeven en op de draaibank tot schrootmolen / spierpijnmachine omtoveren, helaas is het geld even op om een degelijke molen te kopen maar dit zal voor nu wel even voldoen.
Dan nog achter de platenkoeler op dit forum / Marktplaats aan.

Komende week ga ik me storten op Adrie Otte's boek en kijken of ik het aandurf om van Arsegans mini-maisch methode naar normaal hobbybrouwen te gaan.

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2013 12:10 u »
Gooi die emmer niet weg, die kan je goed gebruiken om flessen en dergelijke in schoon te maken, en om een deel van je koelwater in op te vangen zodat je het verwarmde koelwater kan gebruiken voor schoonmaken na het brouwen :D

Offline PatrickBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Bier is het vloeibare goud
« Reactie #18 Gepost op: 08-06-2013 17:41 u »
Jammer dat het experiment mislukt is. Maar met jouw toewijding en inzet moet dat helemaal goedkomen.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 09-06-2013 00:08 u »
Gooi die emmer niet weg, die kan je goed gebruiken om flessen en dergelijke in schoon te maken, en om een deel van je koelwater in op te vangen zodat je het verwarmde koelwater kan gebruiken voor schoonmaken na het brouwen :D
Tevens zeer geschikt als bottelemmer of moutopslag.

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 09-06-2013 09:38 u »
Ok die emmer gaat dus nog niet weg :)

Ik probeer die platenkoeler van dit forum over te nemen maar tot zover nog geen reactie gehad. Even kijken of er ergens anders nog een mooie platenkoeler voor niet al teveel te regelen is.

Overigens afgelopen weekend een rokerig biertje gedronken voor het eerst in mijn leven, bovendien was ie ook gebrouwen met whiskeymout (van de muiffel brouwerij geloof ik).
Werd er direct erg geinspireerd door, wat een mogelijkheden er zijn als je zelf brouwt!!

Mijn streven is om volgende lente een lekkere lentebock te kunnen brouwen en die dan ook klaar te hebben.

Genoeg te doen dus :)

Offline George81

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-06-2013 09:15 u »
Welkom Michiel.
Jammer dat je laatste bier mislukt is, ik zou het boek van Adrie nog maar goed doornemen.

Wat betreft het koelen, dat hoeft niet per se meteen, ik heb ook prima bier gemaakt wat ik in de nacht heb laten afkoelen, maar wel in een gesloten emmer.
Je bier is tijdens/na het koelen erg gevoelig voor infecties dus zo snel mogelijk in een afgesloten vat.

Met Oxi kan je de boel simpel ontsmetten, die moet je zeker hebben. StarSan werkt nog makkelijker, dat kan je erop spuiten met een plantenspuit. Brouwmarkt heeft het inmiddels ook.

Ik denk dat je de Beerskey geproefd heb:

Erg lekker bier inderdaad.

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-06-2013 14:22 u »
Welkom Michiel.
Jammer dat je laatste bier mislukt is, ik zou het boek van Adrie nog maar goed doornemen.

Wat betreft het koelen, dat hoeft niet per se meteen, ik heb ook prima bier gemaakt wat ik in de nacht heb laten afkoelen, maar wel in een gesloten emmer.
Je bier is tijdens/na het koelen erg gevoelig voor infecties dus zo snel mogelijk in een afgesloten vat.

Met Oxi kan je de boel simpel ontsmetten, die moet je zeker hebben. StarSan werkt nog makkelijker, dat kan je erop spuiten met een plantenspuit. Brouwmarkt heeft het inmiddels ook.

Ik denk dat je de Beerskey geproefd heb:

Erg lekker bier inderdaad.

Dat was inderdaad het bier dat ik bedoel!

Adries boek heb ik inmiddels goed doorgenomen en heb een boodschappenlijstje gemaakt voor ik aan mijn volgende brouw begin:
- 2e brouwketel / pan (geregeld, prachtige 40 liter emaille pan van het merk Weck geregeld)

- hevelfilter maken --> ik denk aan een RVS plaat die ik op de exacte maat van de Weck pan maak, mooi kleine gaatjes erin en iets bedenken op de buis naar buiten / boven toe zodat hij onder het filter vandaan zuigt. Ik ga even kijken of ik hiervoor een lasercutter kan gebruiken, dan past hij in ieder geval netjes.
Ik ben me aan het verdiepen in hevelfilters, maar het is nogal overweldigend allemaal dus als je nog tips hebt hoor ik het HEEL graag  :groots:

- maatcilindertje om de hydrometer in te plaatsen om te meten (ik heb dat tot nu toe 'gewoon'  in de bieremmer gedaan, maar dat was een domme fout)

- pH papiertjes

- Chemipro oxi ontsmettingsmiddel

- Schrootmolen --> de pasa molen is gedemonteerd, de walsrollen zijn inmiddels door de draaibank gehaald, zie fotootje. Nu weer in elkaar zetten en kijken of hij een beetje werkt.

- Platenkoeler --> na heel veel proberen Erwin van dit forum te bereiken en via marktplaats hem te mailen heb ik het opgegeven en ga een nieuwe 12 plaats-koeler bestellen bij schrootmolen.nl denk ik. Tenzij iemand me dit afraad natuurlijk :) (kom maar op met commentaar hoor!)

- Jodium --> denk dat ik maar gelijk een flesje test jodium meebestel bij de rest.

Na het lezen van Adrie's boek heb ik besloten maar gelijk met mout te gaan werken. Zo ingewikkeld is het in de basis nou ook weer niet volgens mij.
Wel eerst alle spullen goed voor elkaar hebben, dat zal nog wel een weekje of wat duren.
Dit bierbrouwen is erg goed om mijn geduld te trainen.
Het genot wat ik nu heb als ik langs mijn kratjes met eigen brouw (tis nog maar een simpel blik bier maar toch) is onbeschrijfelijk. Echt fantastisch!

Offline visserkevis

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-06-2013 14:24 u »

Offline George81

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 12-06-2013 15:35 u »
Mooie hobby he ;)

Die rollen van de pasta molen zijn erg goed gelukt, dat komt wel goed met jou :groots:

Hoewel RVS bewerken voor jou misschien niet zo moeilijk is zou ik gewoon een simpele H filter maken van 12 of 15mm koperen buis en wat einddopjes en een 3 tal t-stukjes. Een kraantje is ook aan te raden.
Ik zal een foto van de mijnes maken.
De sleufjes heb je er zo in met een scherpe metaalzaag, gaat zo zelfs makkelijker dan met een dremel.

Jodiumtest doe ik allang niet meer maar kan in het begin wel handig zijn om even te weten hoe ver je maisch is.
Dat kan je ook doen met Betadine, heeft iedereen wel in huis.
Jodium Tinctuur schijnt beter te werken maar ik vind het 5 euro teveel.

Koop naast je pH stript ook meteen melkzuur zodat je kan aanzuren, alleen meten is wat zinloos, welke waardes je moet hanteren staat in het boek.
Tijdens het maischen moet je op 5,4 pH uitproberen te komen, maar het komt wat mij betreft niet zo nauw meer achter de komma.

Tags: