Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Blozende Blonde - Jacques Bertens

Gestart door Jacques, 04-06-2013 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Niels B.

Met het Brand-rapport bedoel je de documenten die in deze thread staan? Die zijn van Jacques' bier. Het bier wat jij hebt geproefd is wellicht niet 100% hetzelfde.

Sterker nog, ik weet wel zeker dat het niet 100% hetzelfde is maar in hoeverre zouden alleen Jacques en de brouwmeester(s) van Brand weten.

Hilbren

Jaques,

Wat mij wel interessant lijkt om te weten is; welke aanpassingen zijn er door Brand uiteindelijk aan het recept en het proces gedaan? Mag dat gepubliceerd worden?

Jacques

Citaat van: Hilbren op 27-04-2014  09:00 uJaques,

Wat mij wel interessant lijkt om te weten is; welke aanpassingen zijn er door Brand uiteindelijk aan het recept en het proces gedaan? Mag dat gepubliceerd worden?

Het spreekt voor zich dat er aanpassingen gedaan zijn. Onderling is afgesproken dat daarover geen mededelingen worden gedaan.

Feit is dat de brouwers van Brand veel hoofdbrekens heeft gekost om de Brand Zwaar Blond zo dicht mogelijk bij de Blozende Blonde te krijgen. Daar zijn de uiteindelijk goed in geslaagd. Het verschil tussen de bieren is klein. Wel had de Blozende Blonde meer koolzuur.

ErwinH

Beste Jacques,
Aangezien we de Brand Zwaar Blond een erg lekker biertje vinden lijkt het ons leuk jouw originele recept na te brouwen.
Ik zag dat je voor 33 liter wort ruim 52 liter maischwater hebt gebruikt en geen spoelwater. Ik zou graag minimaal dezelfde hoeveelheid brouwen maar ik kan met max. 35 liter maischwater beginnen (beperking maischketel). Zou het voor het resultaat veel uitmaken als ik met bijv. 35 liter maischwater start en 17 liter spoel?


Jacques

Citaat van: ErwinH op 29-05-2014  20:54 uBeste Jacques,
Aangezien we de Brand Zwaar Blond een erg lekker biertje vinden lijkt het ons leuk jouw originele recept na te brouwen.
Ik zag dat je voor 33 liter wort ruim 52 liter maischwater hebt gebruikt en geen spoelwater. Ik zou graag minimaal dezelfde hoeveelheid brouwen maar ik kan met max. 35 liter maischwater beginnen (beperking maischketel). Zou het voor het resultaat veel uitmaken als ik met bijv. 35 liter maischwater start en 17 liter spoel?

Je hebt dan meer uitspoeling van de bostel.

Het zal overigens niet zo veel uitmaken. Bij Brand wordt de bostel ook gespoeld. Maar er zijn veel meer factoren die de smaak van het bier bepalen. Kleine verschillen in de werkwijze kunnen grote gevolgen hebben weet ik uit ervaring.

Succes met het klonen.

ErwinH

Bedankt voor de snelle reactie Jacques!
Dan gaan we het maar met spoelen proberen. Aangezien werkwijze erg bepalend is (zoals je al aangeeft) hierbij nog een paar vragen m.b.t. het recept;
-Welke vergistingstemperatu(u)r(en) zijn gehanteerd?
-Suikergift was (als ik het goed begrijp) na de hoofdvergisting, is een eerder moment (bij koken) aan te raden?
-Hoe ging het koudhoppen in zijn werk, pas bij navergisting in een hopzakje? Bepaalde tijdsduur?

Alvast bedankt!

Jacques

- Vergisting rond de 20 ºC. (Aan oplopende temperatuur doe ik niet.) Ook de nagisting bij die temperatuur.
- Ik heb de suiker na de hoofdgisting toegevoegd. Bij het koken kan ook.  ;)
- Koudhoppen doe ik altijd als de nagisting nagenoeg beëindigd is. Door mij wordt een korte lagertijd gehanteerd. Voor het koudhoppen gebruik ik een groot RVS thee-ei.




Hilbren

Veel hoofdbrekens, ja? Kan ik me niks bij voorstellen  :nut:  ::)

Morgen wil ik het recept proberen te reproduceren, ik zit nog met één open vraag. Het koudhoppen waar we het eerder over hebben gehad, hoe ziet het koud-hop-proces eruit?

Eerder ging ik er vanuit dat de koude hop er gedurende de hele gisting in het bier moest zitten. Op andere plekken op het fora staat aan gegeven dat dit tot een grassige smaak kan lijden.

Jacques

Citaat van: Hilbren op 30-05-2014  09:00 uik zit nog met één open vraag. Het koudhoppen waar we het eerder over hebben gehad, hoe ziet het koud-hop-proces eruit?

Simpel:
- hop afwegen
- in een hopzakje of een groot rvs thee-ei doen
- hop laten zakken in het bier
- rustig wachten
- voor het bottelen het bier overhevelen en het hopzakje in het gistvat laten zitten.

Overigens wil ik je verzoeken om dit soort algemene vragen niet in deze rubriek te plaatsen. Deze rubriek is bedoeld als een soort eregalerij.

Riniman

Jacques,

Ik wil hem gaan brouwen, die blozende blonde van je. Briljant bier als aperitief als je het mij vraagt. Heb je wellicht na een jaar tijd nog tips mbt de hopstort? Willen we alle hopsoorten in deze volgorde storten of is er nog voortschrijdend inzicht gekomen in wat echt relevant is en wat misschien iets minder? Ik heb alle hoppen in huis, daar ligt het niet aan hoor. Ben gewoon benieuwd of je inmiddels dingen anders zou doen.
Rien

Jacques

Citaat van: Riniman op 08-12-2014  22:39 uJacques,

Ik wil hem gaan brouwen, die blozende blonde van je. Briljant bier als aperitief als je het mij vraagt. Heb je wellicht na een jaar tijd nog tips mbt de hopstort? Willen we alle hopsoorten in deze volgorde storten of is er nog voortschrijdend inzicht gekomen in wat echt relevant is en wat misschien iets minder? Ik heb alle hoppen in huis, daar ligt het niet aan hoor. Ben gewoon benieuwd of je inmiddels dingen anders zou doen.
Rien

Nee, waarom zou ik veranderingen aanbrengen bij een bier dat commercieel een groot succes is?

knifeman

IK zou deze eens heel graag brouwen. Het recept, van hoeveel brouwzaalrendement wordt er uitgegaan?

tdp

Citaat van: knifeman op 16-01-2019  13:04 uIK zou deze eens heel graag brouwen. Het recept, van hoeveel brouwzaalrendement wordt er uitgegaan?

OmschrijvingWaarde
Naam receptBlozende Blonde
Kenmerk1302
Brouwdatum11-2-2013
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters33
Gewenst begin SG1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement74,0%

Let wel, dit is de methode die in BrouwHulp gebruikt wordt, ik weet dat in België er mensen zijn die een andere methode gebruiken.

Davester

Citaat van: Jacques op 08-12-2014  22:42 uNee, waarom zou ik veranderingen aanbrengen bij een bier dat commercieel een groot succes is?
🤣🤣 Dit recept gaan we zeker proberen💪

middelaersch

Citaat van: Jacques op 29-05-2014  21:03 uJe hebt dan meer uitspoeling van de bostel.

Het zal overigens niet zo veel uitmaken. Bij Brand wordt de bostel ook gespoeld. Maar er zijn veel meer factoren die de smaak van het bier bepalen. Kleine verschillen in de werkwijze kunnen grote gevolgen hebben weet ik uit ervaring.

Succes met het klonen.

Jacques, wat was de reden dat je voor dit recept niet gespoeld hebt?
4,5 liter/kg is best 'dun'.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 03-02-2020  00:09 uJacques, wat was de reden dat je voor dit recept niet gespoeld hebt?
4,5 liter/kg is best 'dun'.

Ik heb een periode de bostel niet gespoeld.
In dit geval speelde ook mee dat het een zwaar bier moest worden.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 06-06-2013  22:05 uHet is de bedoeling de door mij gebruikte gist te gaan gebruiken. Daarmee zou het een nieuwe gist zijn binnen de brouwerij.
Men doet op dit moment testen om te kijken of de gist geen problemen geeft voor de andere gisten in de brouwerij. De verwachting is dat dit niet het geval is.

Beetje late vraag; ging dit alleen om STA-1 of zijn er meer factoren die voor problemen kunnen zorgen? Ik neem aan dat ze toch wel wisten of het een var diastaticus was?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 14-10-2023  11:10 uBeetje late vraag; ging dit alleen om STA-1 of zijn er meer factoren die voor problemen kunnen zorgen? Ik neem aan dat ze toch wel wisten of het een var diastaticus was?

Wat men wilde weten was of het een gist was met een killerfactor. Onder geen beding wilde men die in de brouwerij hebben.

Overigens is de Wyeast #1099 geen diastaticus gist. Alternatieve korrelgisten zijn Safale S-33 / Lallemand Windsor / Mangrove Jack's M15.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 14-10-2023  11:23 uOverigens is de Wyeast #1099 geen diastaticus gist.

Dat was al helder. 😉 Ik had het misschien iets anders kunnen verwoorden.

Citaat van: Jacques op 14-10-2023  11:23 uAlternatieve korrelgisten zijn Safale S-33 / Lallemand Windsor / Mangrove Jack's M15.

Ik dacht S-04?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 14-10-2023  11:37 uIk dacht S-04?
Dat is schijnbaar de Wyeast #1098. Zowel de 1098 en 1099 zijn afkomstig van Whitbread.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.