Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Blozende Blonde - Jacques Bertens

Gestart door Jacques, 04-06-2013 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Gaan ze jouw bier trouwens ook koudhoppen? En zo ja, hoe doen ze dat eigenlijk op die grote schaal?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-06-2013  16:42 uGaan ze jouw bier trouwens ook koudhoppen? En zo ja, hoe doen ze dat eigenlijk op die grote schaal?

Nee, dit wordt gecompenseerd door een vlam-uit hopgifte.

William

Zouden ze veel koudhopeffect overhouden door een vlam-uit hopgift te doen en daarna onder druk te vergisten? De verhoogde druk kan er voor zorgen dat veel aromacomponenten in het bier blijven.

Wordt er onder druk vergist?

citrasimcoe

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-06-2013  16:42 uGaan ze jouw bier trouwens ook koudhoppen? En zo ja, hoe doen ze dat eigenlijk op die grote schaal?
Interessante vraag. Hier even een apart draadje voor dit onderwerp:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23108.0.html

matthew

Citaat van: PatrickBrouwer op 07-06-2013  02:01 uJeetje Jacques... Wat een hoplijst.
De moed om ooit een winnend biertje te brouwen zakt me hierbij volledig in de schoenen :P

Vooral niet doen :P

Ik zat ook bij de laatste 10 en mijn bier was 'echt' volmout en had maar 2 hopsoorten en vergist met Wyeast 1214

Simpel recept en toch een lekker bier...

Ik zeg dus; gewoon volgend jaar meedoen (als er weer een wedstrijd is) ;)

Christian1990

Matthew, dan ook jij gefeliciteerd. Om tot de beste 10 te behoren heb je wel kwaliteiten nodig. Zelf ben ik ook van: simpeler is beter, maar ik snap zelf ook dat wanneer een recept zo complex als dit is, je met veel meer parameters kunt spelen, en het ook een gewaagder eind resultaat kan geven.

Volgend jaar hoop ik dat Brand komt met een andere biersoort, een keer een porter of een bier dat helemaal niet bij het merk past, gewoon om mensen dat ook eens te laten proeven. :proost:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 04-06-2013  22:34 uMet dit bier heb ik de Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 gewonnen.
Gelukkig vinden ze het bij Brand geen probleem dat het recept gepubliceerd wordt.

De Brand gegevens zijn niet te lezen. Wat vond Brand als bitterheid?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 08-07-2013  19:24 uDe Brand gegevens zijn niet te lezen. Wat vond Brand als bitterheid?

Ook voor mij niet. Raar.

De gemeten bitterheid was 40,3 IBU. (Staat overigens ook elders in dit topic.)

[edit]
Het eerste bericht aangepast.
[/edit]

dennisbier

Dat bitter is ook wel in opkomst. Gelukkig doet deze lekker mee.

Maarten

Ik had het lekker laat door, maar van harte gefeliciteerd, Jaqcues!! :biersmile: En ik wacht met smart op het resultaat  :D

Erwin

Gefeliciteerd Jaqcues, mooi om te lezen.
Kan je nou toch eens uitleggen hoe je dat hop-schema hebt bedacht? Een hybride Amerikaanse westcoast DIPA schema gemengd met Duitse hopsoorten, hoezo ben je die kant op gegaan? Iemand suggereerde hop-restjes bier, dat kan ik me toch niet voorstellen?

Jacques

Citaat van: Erwin op 05-08-2013  20:52 uGefeliciteerd Jaqcues, mooi om te lezen.
Kan je nou toch eens uitleggen hoe je dat hop-schema hebt bedacht? Een hybride Amerikaanse westcoast DIPA schema gemengd met Duitse hopsoorten, hoezo ben je die kant op gegaan? Iemand suggereerde hop-restjes bier, dat kan ik me toch niet voorstellen?

Dit is zeker geen hop-restjes bier. Een paar hoppen (Centennial en Amarillo) zijn speciaal voor dit brouwsel aangekocht. De andere hoppen had ik royaal op voorraad.

Het idee achter de hopgifte is dat dit bier beoordeeld zou worden door de brouwers van Brand en door een aantal ervaren bierliefhebbers. De brouwers van Brand hebben veel ervaring met de Duitse hopsoorten. Maar met alleen  Duitse hop zou het bier niet interessant zijn omdat men dat zo gewend is. Daarom heb ik gekozen voor een hybride.
Ook bij de gistkeuze heb ik geprobeerd een keuze te maken die niet iedereen maakt. Ik heb goed geluisterd naar Rob Habets, de brouwmeester van Brand, die in een podcast aangaf dat hij een fruitig profiel kan waarderen in een blond. Ik vermoedde dat veel hobbybrouwers zouden kiezen voor een saisongist of een US-05. Die gisten geven wat minder fruitige smaken. Ik wilde wat anders omdat ik als bierkeurmeester weet dat een bier dat net een beetje afwijkt van de doorsnee hoger kan scoren.
Omdat de gekozen gist een lagere vergistingsgraad kent dan gemiddeld en ik toch een goed doordrinkbaar bier wilde hebben heb ik gekozen voor een langer maischschema dan ik gebruikelijk hanteer. Maar de betere doordrinkbaarheid is ook veroorzaakt door een late suikergift die ik heb gegeven toen duidelijk werd dat suiker toch toegestaan was. Die suikergift deed ik ook om zeker te zijn dat ik binnen de grenzen van het alcoholgehalte zou blijven (ik was bang te laag uit te komen).

Al met al heb het brouwsel helemaal afgestemd om de wedstrijd. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk binnen de voorgeschreven kaders qua biertype, kleur en zwaarte te blijven maar tegelijk onderscheidend te zijn. Deze strategie heeft goed uitgepakt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 05-08-2013  21:46 uIk vermoedde dat veel hobbybrouwers zouden kiezen voor een saisongist of een US-05. Die gisten geven wat minder fruitige smaken.

Wat ook gevoed werd door de eis van een volmout bier (zonder suiker). Dat staat zelfs nog altijd in het definitieve reglement. De afwijking hiervan is nooit via algemene officiële kanalen vermeld...

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  21:53 uWat ook gevoed werd door de eis van een volmout bier (zonder suiker). Dat staat zelfs nog altijd in het definitieve reglement. De afwijking hiervan is nooit via algemene officiële kanalen vermeld...

Die communicatie was inderdaad niet optimaal te noemen. (Door mij ook gemeld bij Brand.)

Maar hier hebben we het al eerder over gehad...

dennisbier

Citaat van: Jacques op 04-06-2013  22:46 uSuiker was toegestaan. Aanvankelijk was hier onduidelijkheid over. Later is door PINT gecommuniceerd dat suiker wel toegestaan was. Naar aanleiding van die berichten heb ik na de hoofdgisting alsnog suiker toegevoegd ook omdat ik niet helemaal aan het vereiste alcoholgehalte kwam.
Met het commentaar: Goed doorvergist!  Na de hoofdgisting de suiker nog even verwend.
Zal wel een flink gespartel zijn geweest in dat gistvat.  Was dit in het vat waar de hoofdgisting plaats had gevonden
of in een aparte lagertank met minder gist?


Jacques

Ik heb een CCT. Niks geen gespatel. De suiker vermengt zich toch wel.
Er was al een klein gedeelte van de gist afgetapt.

Robert1968

CiteerOok bij de gistkeuze heb ik geprobeerd een keuze te maken die niet iedereen maakt

Jacques, wat ik me afvraag: doet de gist er nog toe als je zoveel (aroma)hoppen gebruikt. M.a.w. komt het licht-fruitige gist aroma wel naar boven tussen al die op de voorgrond tredende hoppen?

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 05-11-2013  20:53 uJacques, wat ik me afvraag: doet de gist er nog toe als je zoveel (aroma)hoppen gebruikt. M.a.w. komt het licht-fruitige gist aroma wel naar boven tussen al die op de voorgrond tredende hoppen?

Amarillo, Centennial en Cascade dragen bij aan een fruitig aroma. In dit geval versterkt de gist het fruitige aroma.

dennisbier

Citaat van: Jacques op 05-11-2013  20:47 uIk heb een CCT. Niks geen gespatel. De suiker vermengt zich toch wel.
Er was al een klein gedeelte van de gist afgetapt.
Zal wel een flink gespartel zijn geweest in dat gistvat.  Was dit in het vat waar de hoofdgisting plaats had gevonden
of in een aparte lagertank met minder gist?

Ik bedoel dat het voor een snelle opleving in je cct heeft gezorgd?

Olaf H

Gefeliciteerd met je prijs! Leuk dat je gewonnen hebt en dat ik op deze manier een keer een biertje van je kan proeven. Ik heb hem nog niet gezien in de winkel, maar dat zal niet lang meer duren. Alvast Proost! :biersmile: 

Jacques

Citaat van: dennisbier op 06-11-2013  17:56 uIk bedoel dat het voor een snelle opleving in je cct heeft gezorgd?

De CCT staat in een temperatuurgecontroleerde koelkast. Dat remt.


dennisbier

CiteerNaar aanleiding van die berichten heb ik na de hoofdgisting alsnog suiker toegevoegd ook omdat ik niet helemaal aan het vereiste alcoholgehalte kwam.
Dat geeft ook een verdere uitgisting en een speciaal effect.
Heeft Brand dit ook zo gedaan?

Jacques

Citaat van: dennisbier op 27-02-2014  16:41 uDat geeft ook een verdere uitgisting en een speciaal effect.
Heeft Brand dit ook zo gedaan?

Nee, die voegen suiker toe tijdens het koken. Dat is gebruikelijk bij commerciële brouwerijen.

harry

Ik controleer graag allerlei zaken, en nu heb ik afgelopen weekend tijdens het brouwen dit bier geproefd en gelijk ook even gemeten.

De SG die ik mat bedroeg 1035. En het Brandrapport spreekt van 19,63 Brix=> ~1081 SG

Als ik die waarden invul in onderstaand brekeningsprogramma geeft dit  een SG met hydrometer van 1006 en een alcohol percentage van 7,8 in massa en 9,7 in volume.

Dit wijkt af van de waarden van het Brandrapport van respectievelijk 6.57 en 8,46.

Nu neem ik aan het Brandrapport klopt. Ik neem ook aan dat het rekenprogramma klopt.

Dus of ik meet verkeerd en zou dus graag weten wat iemand anders hier meet. Of dit rapport beschrijft alleen het bier wat Jaques ingedient heeft en brouwen ze het commerciele bier iets lichter qua SG maar halen ze een hogere vergistingsgraad om toch aan die 8,5 % vol. te komen.


http://www.hobbybrouwen.nl/rekenen/alcoholberekening_refractometer.xls


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.