Gefeliciteerd Jaqcues, mooi om te lezen.
Kan je nou toch eens uitleggen hoe je dat hop-schema hebt bedacht? Een hybride Amerikaanse westcoast DIPA schema gemengd met Duitse hopsoorten, hoezo ben je die kant op gegaan? Iemand suggereerde hop-restjes bier, dat kan ik me toch niet voorstellen?
Dit is zeker geen hop-restjes bier. Een paar hoppen (Centennial en Amarillo) zijn speciaal voor dit brouwsel aangekocht. De andere hoppen had ik royaal op voorraad.
Het idee achter de hopgifte is dat dit bier beoordeeld zou worden door de brouwers van Brand en door een aantal ervaren bierliefhebbers. De brouwers van Brand hebben veel ervaring met de Duitse hopsoorten. Maar met alleen Duitse hop zou het bier niet interessant zijn omdat men dat zo gewend is. Daarom heb ik gekozen voor een hybride.
Ook bij de gistkeuze heb ik geprobeerd een keuze te maken die niet iedereen maakt. Ik heb goed geluisterd naar Rob Habets, de brouwmeester van Brand, die in een podcast aangaf dat hij een fruitig profiel kan waarderen in een blond. Ik vermoedde dat veel hobbybrouwers zouden kiezen voor een saisongist of een US-05. Die gisten geven wat minder fruitige smaken. Ik wilde wat anders omdat ik als bierkeurmeester weet dat een bier dat net een beetje afwijkt van de doorsnee hoger kan scoren.
Omdat de gekozen gist een lagere vergistingsgraad kent dan gemiddeld en ik toch een goed doordrinkbaar bier wilde hebben heb ik gekozen voor een langer maischschema dan ik gebruikelijk hanteer. Maar de betere doordrinkbaarheid is ook veroorzaakt door een late suikergift die ik heb gegeven toen duidelijk werd dat suiker toch toegestaan was. Die suikergift deed ik ook om zeker te zijn dat ik binnen de grenzen van het alcoholgehalte zou blijven (ik was bang te laag uit te komen).
Al met al heb het brouwsel helemaal afgestemd om de wedstrijd. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk binnen de voorgeschreven kaders qua biertype, kleur en zwaarte te blijven maar tegelijk onderscheidend te zijn. Deze strategie heeft goed uitgepakt.