Mooi dat ze je recept grotendeels behouden! Hoe zit dat met de gist? Gaan ze daar dezelfde voor gebruiken, of komt er een bovengistende huisstam om de hoek kijken?
Het is de bedoeling de door mij gebruikte gist te gaan gebruiken. Daarmee zou het een nieuwe gist zijn binnen de brouwerij.
Men doet op dit moment testen om te kijken of de gist geen problemen geeft voor de andere gisten in de brouwerij. De verwachting is dat dit niet het geval is.
Verder wordt het bier opnieuw volledig geanalyseerd daarvoor heeft Band bier bij mij thuis opgehaald. ik heb nu nog maar een paar flessen in huis...
Een nieuwe analyse werd raadzaam geacht omdat het bier tot een paar weken geleden nog een zoete indruk maakte. Gecontroleerd wordt of het vergiste extractgehalte niet gewijzigd is sinds de eerdere analyse. Ze laten niets aan het toeval over.
Overigens heb ik slecht nieuws voor degenen die hopen gist op te kweken uit de gist. Dit zal niet lukken. Er is niet gekozen voor een hergisting op de fles. Autolyse en vermindering van de schuimhoudbaarheid werd door de brouwers van Brand als voornaamste reden genoemd.

Binnen de hobbybrouwgemeenschap is dit laatste een controversieel onderwerp. Omdat dit topic gaat om een bewezen recept is dit niet te plek om daarover te discussiëren.