Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Blozende Blonde - Jacques Bertens

Gestart door Jacques, 04-06-2013 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Met dit bier heb ik de Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 gewonnen.
Gelukkig vinden ze het bij Brand geen probleem dat het recept gepubliceerd wordt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlozende Blonde
Kenmerk1302
Brouwdatum11-2-2013
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters33
Gewenst begin SG1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement74,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater52,3 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater52,3 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout Vloermout 4 EBC74,6 %9000 g4 EBC
Tarwemout (licht) - Weyermann20,7 %2500 g4 EBC
Carabelge1,0 %120 g30 EBC
Kristalsuiker3,7 %450 g0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,5 %15 g60 minuten7 EBU
Spalter Select (D)6,0 %14 g60 minuten5 EBU
Amarillo10,5 %8 g60 minuten5 EBU
Centennial11,5 %9 g60 minuten6 EBU
Tettnanger (D)5,0 %10 g60 minuten3 EBU
Cascade7,0 %10 g15 minuten2 EBU
Cascade7,0 %7 g10 minuten1 EBU
Amarillo10,0 %5 g10 minuten1 EBU
Centennial10,0 %8 g5 minuten1 EBU
Tettnanger (D)5,5 %10 g5 minuten1 EBU
Spalter Select (D)6,0 %8 g10 minuten1 EBU
Amarillo10,5 %8 gKoud hop0 EBU
Tettnanger (D)5,0 %8 gKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort#1099 Wyeast Whitbread Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter4000 ml - 300 ml slurry
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter6°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C40 minuten4,5 l/kg
267°C20 minuten4,5 l/kg
369°C10 minuten4,5 l/kg
473°C10 minuten4,5 l/kg
575°C1 minuten4,5 l/kg

De analyse van het bier.








RobinB

Poeh, das nog eens een complexe hopstort!
Ben benieuwd of ze dat bij Brand ook kunnen/willen?

Bijzonder dat er suiker in de stort zit, terwijl de opdracht volmout was? :weetniet:

Jacques

Suiker was toegestaan. Aanvankelijk was hier onduidelijkheid over. Later is door PINT gecommuniceerd dat suiker wel toegestaan was. Naar aanleiding van die berichten heb ik na de hoofdgisting alsnog suiker toegevoegd ook omdat ik niet helemaal aan het vereiste alcoholgehalte kwam.

Christian1990

Jaques, allereerst GEFELICITEERD!

Mooi, maar ook een complex recept, ben erg benieuwd hoe het smaakt.

En wie wil zo'n juryrapport nu niet aan de muur hebben, ingelijst?


Robert1968

Aha, dus toch suiker toegestaan, want Pint mij al doorgaf en ik op het forum postte.

Vraag me inderdaad af of Brand al die hopsoorten gaat toepassen.

Daarnaast geen spoelwater? Ben benieuwd of dat overeind blijft want extractverliezen beperken is heilig.

Opmerkelijk (ingewikkeld) maischschema. Speciale reden hiervoor?

Al met al een "duur" blondje, maar kwaliteit mag wat kosten. In ieder geval op kleine schaal.


heijligers

Citaat van: RobinB op 04-06-2013  22:41 uPoeh, das nog eens een complexe hopstort!
Ben benieuwd of ze dat bij Brand ook kunnen/willen?

Bijzonder dat er suiker in de stort zit, terwijl de opdracht volmout was? :weetniet:
Met zo'n hopstort lijkt het wel een hoprestjes blonde  ;D. Hoe ben je hier toe gekomen? Al vaker dergelijke complexe hopstorten gebruikt?

Jammer van de onduidelijkheid over de volmout/suikerstort.

Heb je het spoelwater achterwege gelaten om zo'n hoog mogelijk extractgehalte te krijgen, terwijl je vrij dun hebt ingemaischt?

Dat wordt nog een hele opgave om deze commercieel of hobbymatig na te brouwen  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-06-2013  22:34 uGelukkig vinden ze het bij Brand geen probleem dat het recept gepubliceerd wordt.

Dit recept gezien weet ik al bijna 100% zeker dat ze dit recept niet 1 op 1 gaan overnemen. Dus als ze een bier gaan maken wordt het sowieso aangepast.  De hopstort gaan ze niet overnemen, ze gaan ongetwijfeld andere gist gebruiken, en dat maischschema ga ze zeker weten ook niet gebruiken. Ik hoop voor je dat ze alsnog jou die € 2500,- gaan betalen... :) Maar dat is dan meer uit coulance of commercieel oogpunt dan dat ze dit recept tot hun eigen willen maken...

Wel weer een leuk leermoment van amateur tot commercieel... :)

Leuk detail : bitterheid berekend 33, bitterheid gemeten 40,3  :)

assebasie

Ik las het recept en kon het nog volgen tot ik bij het kopje 'hop' kwam  :nut:
Dit deed me beseffen dat ik nog lichtjaren achter loop met wat ik weet wat ingredienten doen op geur/smaak.
Ben benieuwd hoe je hier toe bent gekomen.

Jacques proficiat met dit mooie resultaat  :biersmile:


RobinB

Citaat van: heijligers op 04-06-2013  23:50 uJammer van de onduidelijkheid over de volmout/suikerstort.
Ja, inderdaad.
Initieel waren de instructies duidelijk: volmout.

Citaat van: Jacques op 04-06-2013  22:46 uLater is door PINT gecommuniceerd dat suiker wel toegestaan was.
2 dingen:
- dat kwam inderdaad later, veel later. Menig potentieel deelnemer had het bier toen al klaar (kunnen hebben). Of ivm die regel afgezien hebben van deelname.
- het werd niet door Brand noch Pint overduidelijk gecommuniceerd. Tot het einde is er onduidelijkheid over gebleven.
Citaat van: Robert de Boer op 04-06-2013  23:28 uAha, dus toch suiker toegestaan, wat Pint mij al doorgaf en ik op het forum postte.

En het bleek geen futiliteit, zelfs voor dit winnend bier is het mogelijk essentieel voor deelname aan de keuringen geweest:
CiteerNaar aanleiding van die berichten heb ik na de hoofdgisting alsnog suiker toegevoegd ook omdat ik niet helemaal aan het vereiste alcoholgehalte kwam.

Ik ben benieuwd hoe de echte volmouters nu gescoord hebben tov de suikertoevoegers...

De Kiekert

Citaat van: RobinB op 05-06-2013  08:05 uIk ben benieuwd hoe de echte volmouters nu gescoord hebben tov de suikertoevoegers...

Eindigde bij de laatste 10. Niet bij de laatste 4. Opmerking op mijn formulier: mooi gebrouwen! Wel vielen er acetaldehyde en hogere alcoholen te bespeuren :-\

Ronald_

Hopelijke mag je tegen die tijd ook wat openheid geven over de aanpassingen die ze moeten doen voor hun installatie. Zoals gezegd denk ik ook dat de hop wordt aangepast - evenals het maischschema.

Ik ben heel benieuwd of ze de gist overnemen.. zoals ik al zei: hopelijk mag je open blijven :)

Trouwens frappant dat jij het bier in aanloop naar de webstrijd telkens te zoet noemde, maar dat hij 7 IBU bitterder is dan berekend, én dat de jury 0 zoetheid aangeeft :).. smaken verschillen..

ThomasM

Wow, wat een hopgiften.

Natuurlijk, gefeliciteerd met het winnende bier!

dennisbier

Mooie brede hopgift.
Zoiets moet je terugproeven in het bier.
Komt de Tettnanger je nog lekker tegemoet in geur en smaak?

Jacques

Vandaag een fantastische dag gehad. Al vroeg vertrok ik naar Wylre. Daar aangekomen meteen met de brouwers aan de slag met het recept.

Zo links en rechts zijn er een paar aanpassingen gedaan maar de basis van het recept staat nog steeds stevig overeind. De aanpassingen zitten hem vooral in het terugbrengen het aantal hopgiften waarbij zowel ik als de brouwers van Brand hebben daarbij gewaakt voor het behoud van het hoparoma. Zo worden alle gebruikte hoppen die ik bij het begin koken heb toegevoegd ook door Brand toegevoegd. Aanvankelijk wilde men alleen typische bitterhoppen gebruiken aan het begin koken.

Verder heb ik een persoonlijke rondleiding gehad van Rob Habets. Alle hoeken en gaten van de brouwerij heb ik gezien. Het controlesysteem dat gehanteerd wordt werd toegelicht aan de hand van formulieren en monitorbeelden. Bij vragen van mijn kant heeft Rob geduldig uitleg gegeven. Een brouwerij van deze omvang gebruikt nu eenmaal met andere apparatuur dan wij gebruiken.

Alles bij elkaar een zeer leerzame dag.

heijligers

Was dit de receptafstemdag of is er al echt gebrouwen?

Weet je wanneer het bier in de schappen komt?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 05-06-2013  08:05 uIk ben benieuwd hoe de echte volmouters nu gescoord hebben tov de suikertoevoegers...
Best redelijk  ;)

Ronald_

Citaat van: Jacques op 05-06-2013  23:06 uVandaag een fantastische dag gehad. Al vroeg vertrok ik naar Wylre. Daar aangekomen meteen met de brouwers aan de slag met het recept.

Zo links en rechts zijn er een paar aanpassingen gedaan maar de basis van het recept staat nog steeds stevig overeind. De aanpassingen zitten hem vooral in het terugbrengen het aantal hopgiften waarbij zowel ik als de brouwers van Brand hebben daarbij gewaakt voor het behoud van het hoparoma. Zo worden alle gebruikte hoppen die ik bij het begin koken heb toegevoegd ook door Brand toegevoegd. Aanvankelijk wilde men alleen typische bitterhoppen gebruiken aan het begin koken.

Verder heb ik een persoonlijke rondleiding gehad van Rob Habets. Alle hoeken en gaten van de brouwerij heb ik gezien. Het controlesysteem dat gehanteerd wordt werd toegelicht aan de hand van formulieren en monitorbeelden. Bij vragen van mijn kant heeft Rob geduldig uitleg gegeven. Een brouwerij van deze omvang gebruikt nu eenmaal met andere apparatuur dan wij gebruiken.

Alles bij elkaar een zeer leerzame dag.

Mooi dat ze je recept grotendeels behouden! Hoe zit dat met de gist? Gaan ze daar dezelfde voor gebruiken, of komt er een bovengistende huisstam om de hoek kijken?

seed7

Citaat van: Jacques op 05-06-2013  23:06 uVandaag een fantastische dag gehad. Al vroeg vertrok ik naar Wylre. Daar aangekomen meteen met de brouwers aan de slag met het recept.

Ze houden de vaart er zo wel in, mooi hoor,

Ingo

Brouwter

Mooi, spannend recept! En natuurlijk gefeliciteerd met de prijs! Ben erg benieuwd naar het bier.

fwouters

Ook van mijn kant de felicitaties! Erg leuk om te zien dat de beheerder van dit forum en ambassadeur van hobbybrouwers deze prijs wint.
Ik lees graag de vorderingen van het proces om van jouw gebrouwen bier een productiebier te maken.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 06-06-2013  08:10 uMooi dat ze je recept grotendeels behouden! Hoe zit dat met de gist? Gaan ze daar dezelfde voor gebruiken, of komt er een bovengistende huisstam om de hoek kijken?

Het is de bedoeling de door mij gebruikte gist te gaan gebruiken. Daarmee zou het een nieuwe gist zijn binnen de brouwerij.
Men doet op dit moment testen om te kijken of de gist geen problemen geeft voor de andere gisten in de brouwerij. De verwachting is dat dit niet het geval is.

Verder wordt het bier opnieuw volledig geanalyseerd daarvoor heeft Band bier bij mij thuis opgehaald. ik heb nu nog maar een paar flessen in huis...
Een nieuwe analyse werd raadzaam geacht omdat het bier tot een paar weken geleden nog een zoete indruk maakte. Gecontroleerd wordt of het vergiste extractgehalte niet gewijzigd is sinds de eerdere analyse. Ze laten niets aan het toeval over.

Overigens heb ik slecht nieuws voor degenen die hopen gist op te kweken uit de gist. Dit zal niet lukken. Er is niet gekozen voor een hergisting op de fles. Autolyse en vermindering van de schuimhoudbaarheid werd door de brouwers van Brand als voornaamste reden genoemd.  :)

Binnen de hobbybrouwgemeenschap is dit laatste een controversieel onderwerp. Omdat dit topic gaat om een bewezen recept is dit niet te plek om daarover te discussiëren.

Hai


De-Geert

Citaat van: Jacques op 06-06-2013  22:05 uOverigens heb ik slecht nieuws voor degenen die hopen gist op te kweken uit de gist. Dit zal niet lukken.
Waarom zou iemand dat willen? Het is toch gewoon een Wyeast?


PatrickBrouwer

Jeetje Jacques... Wat een hoplijst.
De moed om ooit een winnend biertje te brouwen zakt me hierbij volledig in de schoenen :P

George81

Citaat van: PatrickBrouwer op 07-06-2013  02:01 uJeetje Jacques... Wat een hoplijst.
De moed om ooit een winnend biertje te brouwen zakt me hierbij volledig in de schoenen :P
Ach dat hoeft helemaal niet.
Simpele recepten zijn vaak het beste, dit is een uitzondering.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.