Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist opkweken, beschikking over labmaterialen  (gelezen 5826 keer)

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Voorzitter der bierbrouwcommissie de VKV
Gist opkweken, beschikking over labmaterialen
« Gepost op: 03-06-2013 10:36 u »
Ik heb bedacht dat het tijd werd dat ik mijn hand waagde aan gist opkweken. Ik heb wat topics gelezen (ik mis alleen nog de standaard 'lees deze als je wilt beginnen topic', maar ik ben een slechte opzoeker lijkt het) en verschillende methodes gezien.

Voordeel voor mij is dat ik in een lab werk waar we dierlijke cellen kweken tbv de medische wetenschap. Ik heb dus beschikking over kweekflessen, kweekmedia, en allerlei zouten, gereedschappen, materialen, wat dan ook, maar niet primair voor gisten dus. Dat zou ik allemaal thuis kunnen meenemen behalve incubatoren en autoclaven natuurlijk.

Heeft iemand ervaring met gisten kweken met dierlijke cel media? DMEM, alpha-MEM, RMPI, you name it? Of is appelsap bij een gistdepot gieten met waterslot erop "goed genoeg?"

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Gist opkweken, beschikking over labmaterialen
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2013 11:00 u »
Het hangt er vanaf wat je wilt. Opkweken uit een depot gaat prima met moutextract, gistvoedingszout, een erlenmeyer en een magneetroerder. Wil je gist bewaren, dan kun je die invriezen met wat glycerol. Uitplaten kan natuurlijk ook en dat gaat goed op een medium van moutextract en agar. Vervolgens kun je een gezonde kolonie uitstrijken in een schuine buis en bewaren in de koelkast.

Opkweken bij voorkeur in een medium met maltose, dus geen appelsap, al wordt dat door sommigen hier op het forum gepromoot. Appelsap is leuk voor wijngist, niet voor biergist die maltose moet kunnen vergisten.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2013 11:17 u »
Dierlijke cel-media kunnen antifungale middelen bevatten om schimmel contaminaties te voorkomen. RMPI is in de basis wel een goed medium, maar bevat Phenolrood als pH indicator. Dat zou ik niet in mijn startervloeistof willen. ;)
Als je beschikking hebt over Sabouraud media zou ik die gebruiken. YPD doet het ook goed en evt BHI, maar let voor labmedia wel op dat eea mogelijk niet voedselveilig is, omdat het daarvoor ook niet gemaakt is.

Het simpelste voor brouwers is dus inderdaad gewoon moutextract met wat gistvoedingscomplex.
Indien gewenst kan je daar ook platen gieten (MEA).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2013 12:52 u »
Ik heb bedacht dat het tijd werd dat ik mijn hand waagde aan gist opkweken.

Besef je wel dat gist opkweken wel in een schone omgeving dient te gebeuren.  ;) Ik weet niet of je nog in een studentenhuis woont of niet... ;D

En begin dan gewoon met een gistdepot, wat moutextract en een erlenmeyer. :brouwen:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2013 18:11 u »

... maar let voor labmedia wel op dat eea mogelijk niet voedselveilig is, omdat het daarvoor ook niet gemaakt is.

Het simpelste voor brouwers is dus inderdaad gewoon moutextract met wat gistvoedingscomplex.

Let er inderdaad altijd op dat het foodgrade is. Mensen die op laboratoria werken hebben nog wel eens de neiging om p.a. materiaal (pro analyse) mee te nemen maar p.a. wil niet zeggen dat het foodgrade is.

Offline -J DOPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Voorzitter der bierbrouwcommissie de VKV
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2013 18:28 u »
Ik ben tegenwoordig trotse burgerlijke flat bewoner, dus is hygeniŽne geen punt.

Ik denk dat ik inderdaad voor de simpele, doch doeltreffend oplossing ga. Bedankt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2013 22:05 u »
Ik heb bedacht dat het tijd werd dat ik mijn hand waagde aan gist opkweken. Ik heb wat topics gelezen (ik mis alleen nog de standaard 'lees deze als je wilt beginnen topic', maar ik ben een slechte opzoeker lijkt het) en verschillende methodes gezien.
Je zou je heil kunnen zoeken in de tag giststarter en gistmanagement/gist opkweken.

Appelsap is leuk voor wijngist, niet voor biergist die maltose moet kunnen vergisten.

Appelsap is prima voor een eerste opkweek. Flesje uitschenken in een glas. Een pakje appelsap aan de buitenkant desinfecteren. Een puntje van het pakje afknippen met een schaar die je ook gedesinfecteerd hebt en de appelsap voorzichtig in het flesje gieten. Meteen daarna een waterslot met een desinfecteerde stop op de fles zetten en geduldig wachten op activiteit.
Op deze wijze loop je weinig kans op infecties (het grootste probleem bij het opkweken van gist).

De gist raakt niet zo maar haar capaciteit kwijt om maltose te vergisten. Nadat de vergisting duidelijk begonnen is dien je door te kweken met moutextractoplossing of wort van een vorig brouwsel die je voor de zekerheid gekookt hebt en laten afkoelen in een afgesloten fles. Een verdere doorkweek is noodzakelijk om meer gist te krijgen. De gisting zal hierdoor beter verlopen.

Doordat de gist al geactiveerd is met appelsap loop je minder risico op infecties. Door in deze fase weer moutextractoplossing of wort te gebruiken kan de gist alvast wennen aan de omgeving waarin het grote werk moet worden verricht.
Uiteraard kun je de eerste opkweek ook uitvoeren met moutextractoplossing of wort als je goed hygiŽnisch werkt maar appelsap is gewoon wat makkelijker. Appelsap gaat namelijk altijd steriel de pakjes in.

Offline janpeter

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2013 18:11 u »
Hallo,

Ik zit op dit moment in 5 gymnasium en moet voor een onderzoek gist opkweken, ik heb meerdere dingen gelezen, maar heb tot nu toe niet echt een hele duidelijke manier gevonden hoe het nu daadwerkelijk moet. Mijn doel is om 2 verschillende soorten biergist op te kweken tot grotere hoeveelheden.
Ons idee was om deze 2 hoeveelheden met opgekweekte gist te gaan verdelen (waarover?) om vervolgens de gisten te tellen(microscoop)en hierop verschillende experimenten te doen.
Kortom: Hoe kan ik gemakkelijk een hoeveelheid gist opkweken? Welke hoeveelheden moet ik hiervoor gebruiken? en hoe kan je dit gemakkelijk verdelen zonder dat hier veel andere elementen bijzitten?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast Bedankt!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2013 23:43 u »
Beste jan,

Gebruik de zoekfunctie van het forum en de tags. Er is namelijk al heel veel geschreven over het opkweken van gist. Lees en leer!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2013 11:55 u »
Zelf doe ik het zo:
1. Ik drink een drietal flesjes van het beoogde bier uit. Ik laat telkens Ī 0.5 cm over in het
flesje. Ik doe bij elk flesje meteen zo'n centimeter appelsap (merk maakt niks uit) en dek het
terug af met de kroonkurk.
2. Aan het eind van de avond (je kan stap 1 doen bij zoveel mogelijk flesjes van hetzelfde
bier, hoe meer hoe meer gist) giet ik al die 'klutskes' bij elkaar. Altijd werken naar sanitaire
normen uiteraard! Ik werk bvb in buurt van vlam gasfornuis.
 Het flesje met alle klustkes erin schud je goed en hevig om zuurstof erin te
brengen. Daarna ballon of plastic zakje of waterslot op het flesje en lekker warm wegzetten
(in de buurt van de verwarming NOOIT erop).
3. Na Ī 24 uur is de gist volop aan de gang. Dan enten op Ī 250 ml wort en beluchten
(pompje, schudden, magneetroerder, wat je bij de hand hebt...), zorg altijd voor genoeg gistvoeding!
4. 24 uur later opschalen naar 500 ml
5. 24 uur later naar 1 l
6. 24 uur later weer x2 en zo tot gewenst volume starter.
7. Als de starter op het gewenste volume is, na 24 uur de starter in de koelkast zetten
gedurende enkele dagen om volledig te laten bezinken.
8. De dag van het brouwen de starter afgieten en weer activeren met vers wort (van het
brouwsel zelf), dit hoeft niet zoveel te zijn, een half literke is al voldoende.
9. De starter walsen tot een homogeen mengsel en bij het bier in het gistingsvat voegen na het
koelen.

Offline janpeter

• *
« Reactie #10 Gepost op: 10-06-2013 18:33 u »
Mede dankzij dit forum vond ik de volgende pagina http://www.brouw-bier.nl/praktijk/stappen/giststarter.aspx
Ik zou graag d.m.v. jullie bevestiging willen weten of dit een goede manier is om van enkele grammen gist goed te verdelen hoeveelheden te creŽren?
En hoe krijg ik dit gecreŽerde goedje dan weer tot gist die meerdere dagen kan blijven staan?
Ik zal erg verheugd zijn met een goede uitleg, mede omdat ik vrijdag het allemaal moet kunnen.

Offline janpeter

• *
« Reactie #11 Gepost op: 17-06-2013 21:06 u »
Hallo,

Ik heb nu 3 flessen staan met verschillende soorten gist opgelost in een mengsel van mout en water.
Als ik hiervan een monster neem zou het dan mogelijk zijn om dit monster enkele dagen te laten staan?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 17-06-2013 21:36 u »
Beste janpeter,
Heb je de zoekfunctie en/of wiki en/of deze tags:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=123
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=149
Al geraadpleegd?
Succes!