Mee eens. Doordrinkbaarheid is ook zo'n criterium dat je niet moet onderschatten. Al is het alleen maar om vast te kunnen stellen of de proevers van je bier het "goh ja, erg lekker bier!" niet uit beleefdheid zeggen. Als ze er twee of drie van willen, kan je er zeker van zijn dat het smaakte.
Ik was ooit zeer gelukkig toen op een feestje vrijwel iedereen de hele avond (mijn) bier dronk. Als dat maaltijd-bieren van het kaliber WM-dubbel waren geweest was men veel eerder overgeschakeld op wijn en had ik niet met zekerheid kunnen zeggen of het bier ook voor normale drinkers een goed bier was. Dat gezegd hebbende is bij WM-dubbel ook het koolzuurgehalte en de zoetheid een factor, niet alleen de body.
Overigens Adrie, ik leg de nadruk op
lijkt, omdat ik er niet 100% zeker van ben dat de smaak van een helder bier inderdaad frisser is. Maar dat is misschien wel net zo belangrijk als de werkelijke smaak. Je kent de bekende experimenten wel van twee glazen melk, de ene wit en de andere rood of blauw. De smaakbeleving van die dranken is dan heel anders.