Ontsmetten van hop

Gestart door bert braadslee, 01-06-2013 01:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert braadslee

Hoe zorg je ervoor dat je hop voor dry-hoppen geen ongewenste gisten of bacterien bevat?

Oscar

Citaat van: bert braadslee op 01-06-2013  01:27 uHoe zorg je ervoor dat je hop voor dry-hoppen geen ongewenste gisten of bacteriën bevat?

Geen zorgen over maken! Gewoon je hop bewaren zoals voor geschreven (in de vriezer en zoveel mogelijk dicht verpakt). Ontsmetten van je hop is echt je reinste onzin... niet nodig.


Jacques

Het is niet nodig omdat hop antiseptische eigenschappen heeft.

bert braadslee

Dus na het drogen van de zelf gekweekte hop is deze per definitie steriel genoeg om mee te drooghoppen?
Het klinkt vrij onlogisch. Bij brouwen ben je het grootste deel van de tijd kwijt aan ontsmetten en schoonmaken van de hele bende en de hop kan je er gewoon bij mikken...
Maar goed, als het zo is dan is het zo, merci.

Dirtbag

Hum, ik vind het eigenlijk wel een geinige vraag, zeker in combinatie met eigen hop.

In welke mate is bij deze toepassing van hop de schade als je de hop kortstondig (15 seconden) in een pan met heet water onderdompelt? Als je genoeg water hebt zodat deze niet van de kook raakt zal er mijns inziens niet erg veel smaakstoffen verdwijnen.

Hum, ik heb er ook eigenlijk de ballen verstand van :)

db

Oscar

Citaat van: bert braadslee op 01-06-2013  16:39 uDus na het drogen van de zelf gekweekte hop is deze per definitie steriel genoeg om mee te drooghoppen?

Commerciële hop wordt gedroogd met hete lucht en zwavel en daarna in balen geperst. Eigen kweek zou ik niet gebruiken voor dryhop maar gewoon als bitter of aroma hop. Omdat er bij Tuinhop altijd nog kleine beestjes tussen kunnen zitten.

RobinB

Met koudhoppen komt het in vergist bier, daar groeien al niet meer zoveel schadelijke microorganismen in.
Beestjes, als in insecten enz, kruipen er tijdens het drogen wel uit is mijn ervaring. :)

Als je meer zekerheid wilt, is te overwegen de hop in wat alcohol onder te dompelen voor een minuut of 10 en dan het hele goedje in je jongbier.

Oscar

Citaat van: RobinB op 01-06-2013  19:13 uBeestjes, als in insecten enz, kruipen er tijdens het drogen wel uit is mijn ervaring. :)

Ja dat is ook mijn ervaring... maar je weet nooit zeker of er eentje achterblijft. Ik heb ze wel eens mee gevacuümeerd... ;D

dennisbier

Dat beestje zal de smaak niet bederven. Puur natuur produkt. ^-^

Oscar

Citaat van: RobinB op 01-06-2013  19:13 uAls je meer zekerheid wilt, is te overwegen de hop in wat alcohol onder te dompelen voor een minuut of 10 en dan het hele goedje in je jongbier.

Dan voeg je toch redelijk wat alcohol aan je bier  toe. Uitgaande van 1 g/l koudhop, heb je bij 10 liter dus 10 gram hop nodig. Qua volume en om dat in alcohol onder te dompelen heb je best nog wel wat alcohol nodig. Reken dan maar eens uit wat het effect daarvan is op je bier... ;)

Je kunt eigenteeld hop beter als bitter/aromahop tijdens koken toevoegen. Heb je veel langer plezier van.... :D

RobinB

Afhankelijk van de vorm van je hop kan dat heel erg meevallen. De compacte hop van van der Kooy neem niet zoveel ruimte in. Met 50 ml goedkope wodka kom je dan een heel eind.
Dat is dan dus ca 20 ml alcohol op je 10L brouwsel a bijv. 6%.
In die 10L zit dan 600 ml alcohol, 20 ml is daar maar 3,3% van...

Je totaal alcoholpercentage wordt dan 6,2% (afgerond naar boven)

Eigen geteelde hop gebruik ik nooit als bittergift, ivm het onbekende alfazuur%.
Ik brouw te weinig om brouwsels daaraan te verknoeien.

Adrie

Citaat van: Oscar op 01-06-2013  18:04 uEigen kweek zou ik niet gebruiken voor dryhop maar gewoon als bitter of aroma hop. Omdat er bij Tuinhop altijd nog kleine beestjes tussen kunnen zitten.

Ik heb drie keer eigen kweek hop gebruikt om te koudhoppen en dat heeft geen problemen opgeleverd. Gedroogde hop bevat te weinig water en te weinig voedingsstoffen voor bierverpestende bacteriën of wilde gisten om zich te kunnen handhaven. En invriezen doet bacteriën ook geen goed.

EvilWoutertje

Die vraag kwam gisteren ook ineens bij mij op, pas nadat ik de hopbellen bij het wort had gedaan  :o
Ik heb er wel met mijn (droge) handen aan gezeten, hopelijk is dat ook geen probleem.
Door bovenstaande antwoorden ben ik in ieder geval gerust gesteld, bedankt!

bert braadslee

Citaat van: RobinB op 02-06-2013  13:59 uEigen geteelde hop gebruik ik nooit als bittergift, ivm het onbekende alfazuur%.
Ik brouw te weinig om brouwsels daaraan te verknoeien.
Nou zie ik dat op een ander topic dat je zelf kweekt... Gebruik je je eigen teelt onontsmet of doop je het in alcohol?

Dank voor de reacties aan een ieder.

RobinB

Ik heb nog niet gekoudhopt met eigen hop. Voor de aromagiften (tijdens koken) is ontsmetten niet nodig.

Oscar

Citaat van: bert braadslee op 04-06-2013  21:19 uNou zie ik dat op een ander topic dat je zelf kweekt... Gebruik je je eigen teelt onontsmet of doop je het in alcohol?

Eigen teelt gebruik je als bitter of aroma hop... :-)  Maar koudhoppen kan ook als je het gedroogd hebt en een tijdje ingevroren... :)

Henielma

Ik zie zo geen reden waarom gedroogde en ingevroren tuinhop qua besmetting slechter zou presteren dan gekochte hop. Gekochte hop groeit ook buiten.

Tuinhop gebruik ik als bitterhop, aromahop en koudhop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.