Recept voor 1e moutbrouwsel

Gestart door patrick1975, 29-05-2013 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick1975

Hallo Allemaal.

Na een tijdje niets meer te hebben gedaan op het gebied van brouwen heb ik nu bijna mijn benodigdheden bij elkaar om mijn eerste keer te gaan moutbrouwen.
Nu heb ik al bij de recepten gekeken en ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij vertellen wat voor recept ik het beste voor een eerste keer kan gebruiken?
Ofwel met een niet al te hoge moeilijkheidsgraad.

Al vast dank.

Patrick.

mashtun

Hoi  Patrick

In het boek verander water in bier van adrie otte staat een mooi basis recept om mee te beginnen een blonde klasse C lichte bieren met veel alcohol.
Van hieruit kan je prima jouw smaak aanpassen {dry hopping,mout soorten gist etc} groet kees

Jacques

Een eenvoudig recept? Die zijn er genoeg.

Hoeveel liter wil je brouwen? Wil je een blond, amberkleurig of donker bier?
Weinig bitterheid of juist veel bitterheid?
Een licht alcoholisch of zwaar alcoholisch bier.

Pas als je een idee hebt wat je wilt brouwen kun je een recept ontwikkelen. Eerder niet.


Mijn algemeen advies:
- gebruik niet te veel verschillende moutsoorten;
- gebruik hopbloemen omdat die makkelijker zijn uit te filteren dan hoppellets;
- hanteer één temperatuur tijdens het maischen;
- gebruik korrelgist en hydrateer niet;
- hanteer één temperatuur voor de hoofd- en nagisting;

zeebrew

is dit recept ook zonder boek te verkrijgen?

Woozl

Mijn eerste brouwsel was een bewezen recept van (uit mijn hoofd) Tjeerd...

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9440.0.html

Hij had een pils gemaakt met alleen pils mout.

Ik heb de hop vervangen door de hop die ik in al mijn onwetendheid had gekocht.. (even rekenen met de percentages).

Vervolgens heb ik hier een algemeen bovengist bij gedaan (ook in onwetendheid gekocht, en ik had nog geen gistkast).

Dit leverde een biertje op dat ik best door derden heb durven laten proeven.

Veel geleerd van het hele proces.

Paulus

patrick1975

 Dank voor alle antwoorden.
 Het voorgestelde boek heb ik meteen voor vaderdag  gevraagd  :D
 Wat betreft de bieren die ik lekker vind zijn vooral Belgische dubbels een tripels.
 Ik denk dat ik even wacht tot het boek binnen is aangezien ik toch nog zoekende ben naar een brouw ketel.

 Groet Patrick.

citrasimcoe

Ben het eens met Jacques z'n tips om het simpel te houden.

Een Belgische blond is vrij simpel qua recept, ben ik mee begonnen.
Als je nog geen brouwsoftware gebruikt is het allemaal een beetje gissen qua rendement en verdamping. Maar dat geeft niet voor zo'n eerste keer.

Per 10 liter te maken bier:
- 10 liter brouwwater
- ongeveer 4 liter spoelwater
- 2,5 kilo pilsmout (0,5 kilo vervangen voor munchenermout kan ook, dan wordt ie wat voller/donkerder)
- ongeveer 20 gram bitterhop, 60 minuten rollend koken (bij alpha boven 7% iets minder, bij alph onder 7% iets meer)
(neem een edele Duitse hop zoals magnum of Hallertau)
- korrelgist zakje Fermentis S33 of T58 (direct uit zakje op het wort strooien)

Succes!

patrick1975

Kijk dank je wel.
Dit lijkt me een mooi recept om te gaan maken.
De brouwketel is ook binnen en het is die van Brewferm geworden de standaard elektrische.

Groet Patrick.

Franx

Ha Patrick,

Volgens mij zitten wij een beetje in hetzelfde stadium... mijn schrootmolen is vandaag binnengekomen ;-) Ik ben op een paar siliconenslangen en een filter unit helemaal compleet om te starten.

Ik kijk zelf op dit moment vooral naar de moutpakketten van Brewferm. Dan heb je het complete setje op elkaar afgestemd. Nu ik bovenstaande recept zie, vraag ik me af hoe moeilijk het allemaal is?!? Dat met die alfa moet ik nog effe checken. Dat zegt me nog niks...

Maar is er een speciale reden voor dat je die pakketten links laat liggen?

Ben benieuwd.

Grtz F.

patrick1975

Citaat van: Franx op 30-05-2013  20:11 uHa Patrick,

Volgens mij zitten wij een beetje in hetzelfde stadium... mijn schrootmolen is vandaag binnengekomen ;-) Ik ben op een paar siliconenslangen en een filter unit helemaal compleet om te starten.

Ik kijk zelf op dit moment vooral naar de moutpakketten van Brewferm. Dan heb je het complete setje op elkaar afgestemd. Nu ik bovenstaande recept zie, vraag ik me af hoe moeilijk het allemaal is?!? Dat met die alpha moet ik nog effe checken. Dat zegt me nog niks...

Maar is er een speciale reden voor dat je die pakketten links laat liggen?!?

Ben benieuwd.

Grtz F.

Hoi F.

Leuk te lezen dat er nog iemand is in het beginstadium van deze prachtige bezigheid.
Ik heb geen speciale reden om de moutpakketten niet te gebruiken.
De enige reden is dat met deze pakketten de smaak al voor je is bepaald door iemand anders.
Het mooie van (echt) graan brouwen lijkt me juist het zelf bepalen wat hoeveel en dus de smaak van het uiteindelijke bier.
Voor ik zover ben dat ik echt zelf smaak kan bepalen zal nog wel even duren maar ik wil dus wel van 0 af beginnen en het zodoende goed onder de knie krijgen.

Groet Patrick.

Franx

Ha Patrick,

Leuk! Ik vind het zelf al een hele uitdaging om iets te maken dat (bewezen) lekker is... maar ik moet zeggen dat jouw visie me ook wel aanspreekt... Ik heb alleen de laatste weken de tijd niet gehad om lekker te gaan zitten neuzen in allerlei recepten en formules... Gevalletje gemak dient de mens zullen we maar zeggen.
Bedenk me nu ik dat - van dat gemak dient de mens - grappig op mijn omgeving over kan komen... die kopen hun bier in de supermarkt ;-)
Ik ben wel heel benieuwd naar wat je gaat brouwen en hoe dat gaat bevallen.

Grtz.

Franx

patrick1975

Citaat van: Jacques op 29-05-2013  20:34 uEen eenvoudig recept? Die zijn er genoeg.

Hoeveel liter wil je brouwen? Wil je een blond, amberkleurig of donker bier?
Weinig bitterheid of juist veel bitterheid?
Een licht alcoholisch of zwaar alcoholisch bier.

Pas als je een idee hebt wat je wilt brouwen kun je een recept ontwikkelen. Eerder niet.


Mijn algemeen advies:
- gebruik niet te veel verschillende moutsoorten;
- gebruik hopbloemen omdat die makkelijker zijn uit te filteren dan hoppellets;
- hanteer één temperatuur tijdens het maischen;
- gebruik korrelgist en hydrateer niet;
- hanteer één temperatuur voor de hoofd- en nagisting;

hoi Jacques

Dank voor deze tips.
Een kleine vraag aangaande het aanhouden van 1 maisch temperatuur.
Ga ik het goed doen wanneer ik met bovenstaand recept dan een temperatuur van 67 graden aan moet houden ?

Groet Patrick

RobinB


patrick1975

Nog 1 vraag.

In het recept staat geen extra suiker toevoeging. Is dit omdat er uit de mout voldoende suikers vrijkomen?
Het kwam in mij op omdat je bij die blikbrouwsels soms wel tot een kilo suiker toe moet voegen.

RobinB

Een brouwsel zonder suiker is inderdaad wat men "volmout" noemt. Doorgaans smaakt dit voller en moutiger, omdat niet alle (langere) suikers en overige smaakstoffen uit de mout vergist worden.

Eenzelfde soort effect had je met een blikbrouwsel kunnen benaderen wanneer je geen suiker maar moutextract had toegevoegd. :)

Jacques

Citaat van: patrick1975 op 30-05-2013  20:45 uEen kleine vraag aangaande het aanhouden van 1 maisch temperatuur.
Ga ik het goed doen wanneer ik met bovenstaand recept dan een temperatuur van 67 graden aan moet houden?

Je kunt spelen met de temperatuur. 65 en 66 ºC  voor een wat droger bier en 68 en 69 ºC voor een wat zoeter en voller bier. 67 ºC zit er mooi tussenin. 

patrick1975

Citaat van: Jacques op 30-05-2013  22:13 uJe kunt spelen met de temperatuur. 65 en 66 ºC  voor een wat droger bier en 68 en 69 ºC voor een wat zoeter en voller bier. 67 ºC zit er mooi tussenin.

 Dank je wel weer  :groots:

Is het nu wel nog de bedoeling na het maischen op deze 67 graden en  voor  het   spoelen de temperatuur te verhogen om de enzym werking te stoppen?

RobinB

Ja, dat kan maar hoeft ook niet.
Door de enzymen niet te stoppen krijg je een verder vergistbaar wort, droger zo je wilt.
De enzymatische afbraak gaat immers nog verder tijdens het spoelen en filteren totdat je wort in de kookketel >78 grc is.

Aan jou de keuze.

patrick1975

Ok dikke paniek.
Ik had voor het schroten een oude de koffiemolen op de kop getikt.
Zojuist een klein beetje geprobeerd en helaas het komt er uit als meel op welke stand ik hem ook zet.
Iemand enig idee hoe ik nog meer zou kunnen schroten daar anders mijn brouwdag morgen in het water zal gaan vallen.
Als er iemand in de omgeving van Tilburg mij zou kunnen helpen heel graag.
Eerst volgende stop Brouwmarkt voor een schrootmolen.
Al vast dank.

Herman

Citaat van: patrick1975 op 01-06-2013  19:45 uOk dikke paniek.
Ik had voor het schroten een oude de koffiemolen op de kop getikt.
Zojuist een klein beetje geprobeerd en helaas het komt er uit als meel op welke stand ik hem ook zet.
Iemand enig idee hoe ik nog meer zou kunnen schroten daar anders mijn brouwdag morgen in het water zal gaan vallen.
Als er iemand in de omgeving van Tilburg mij zou kunnen helpen heel graag.
Eerst volgende stop Brouwmarkt voor een schrootmolen.
Al vast dank.

Werd het helemaal niks grover dan? In elke stand zal er altijd ook meel uitkomen, dus wellicht had je even door moeten draaien om het verschil te zien?
Als de molen losser staat, zou je de as ook wat heen en weer moeten kunnen bewegen, wellicht zit ie vast.

patrick1975

Ik heb zelfs het complete stelasje er uit gedraaid en het leek op bloem er zat niets meer in wat leek op een korrel.
Ik kan het asje inderdaad op en neer bewegen. Wat is dan de grofste stand helemaal los of juist vast ?

Herman

Da's jammer, je zou nog een beetje klam kunnen schroten. Maar zoals je het beschrijft, zal dat ook niet zo veel uithalen.

patrick1975

Nou het asje zat inderdaad vast. Dank voor die tip. Nu weet ik alleen niet wat de grove stand en wat de fijne stand is.
Is grof helemaal los of juist vast ?

RobinB


patrick1975

Ja, snap ik. Ik heb echter precies genoeg mout voor mijn brouwsel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.