Werkmethode tweede gisting / hergisting op fles

Gestart door norbertus, 15-03-2005 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

norbertus

Beste medebrouwers,

Ik lees weinig over de methode van werken na de hoofdgisting. Welke gist toepassen, hoeveelheid giststarter, maken we een nieuwe giststarter of berusten op het feit dat het jongbier voldoende gist bevat, kunnen we een gedeelte van de giststarter bij aanvang in de koelkast bewaren en activeren na enkele weken om voor de tweede gisting te gebruiken, hoe dienen we suiker toe, hoe vullen we af?

Zijn er ervaringen en suggesties?

Groeten,

Norbertus

Edgar

Er staat hier natuurlijk veel informatie, dus niet alles is altijd even gemakkelijk te vinden. Toch is er wel het één en ander gezegd over dit onderwerp.

Eén van de redenen dat er minder over gesproken wordt is, dat het in het algemeen probleemloos verloopt. Het gelagerde bier bevat meestal voldoende actieve gistcellen om na toevoeging van suiker de hergisting op gang te brengen. Jouw idee om een deel van de starter te bewaren en voor het bottelen te activeren lijkt me wel een mogelijkheid, maar je hebt dan wel altijd een vrij oude starter. Hoofdgisting en lagering samen duren al gauw twee weken en meestal langer. In die tijd kan je starter geïnfecteerd raken. Maar als je zeer schoon kunt werken en een koude koelkast hebt, kan je het zeker proberen. Je merkt gauw genoeg of de gistkolonie in orde is of niet (geur en activiteit).

Professionele brouwerijen zullen vaak verse gist toevoegen vlak voor het bottelen. Dat doen ze om een zeer snelle hergisting te krijgen en omdat ze geen tijd hebben om een paar weken te wachten tot de hergisting klaar is. Voor ons is dat niet nodig.

De suiker voeg je het best toe als oplossing. Even koken in water (niet te weinig, want dan wordt het dik als stroop in het koele bier) en toevoegen aan het bier dat je uit je lagervat hebt geheveld naar een bottelvat. Je kunt ook direct uit je lagervat bottelen, maar dan roer je tijdens het mengen van de suiker veel bezonken gist mee. Dat mengen is zeer belangrijk om de suiker goed te verdelen. Doe je dat niet, dan kunnen sommige flessen zo veel suiker bevatten dat ze kunnen exploderen.

Overigens gebruik ik voor de hergisting altijd dezelfde gist als die van de hoofdgisting. Professionele brouwerijen kiezen vaak voor een ander, speciaal type gist om redenen van constantheid, snelheid, smaak of wat je maar wil verzinnen. Alweer voor ons niet nodig. Zelfs in veel gevallen niet aan te raden, omdat verschillende gistsoorten nu eenmaal een verschillende kenmerkende vergistingsgraad hebben, en je zo dus niet zeker bent van de afloop van de hergisting. Tenzij je beide gisten goed kent.

De hoeveelheid giststarter, als je die wil gebruiken, hoeft niet veel te zijn. Je wilt niet dat je bier gistig gaat smaken. Ik zou denken dat je met een kwart liter dunne starter per 20 liter bier meer dan genoeg hebt. Maar misschien denken anderen daar anders over.

Afvullen doe ik gewoon met een hevel. Simpel.

Er waait in het forum de laatste tijd een korrelgist-wind. Sommigen zullen hun gelagerde bier voorzien van een hoeveelheid gerehydateerde korrelgist, wat kan zorgen voor een vlotte hergisting. Ik zou daar om redenen van smaak en menging van gisten niet zo snel voor kiezen, maar je kunt daar vast goede resultaten mee bereiken.

Tenslotte wil ik waarschuwen voor het over-berekenen van de hoeveelheid toe te voegen suiker. Er is een aantal artikelen dat uitgaat van een met koolzuur verzadigd bier bij een bepaalde lagertemperatuur, waarbij je dan een precies afgepaste hoeveelheid suiker moet toevoegen voor een bepaalde gewenste koolzuurdruk. Ook Promash heeft zo'n functie. Van die berekeningen klopt naar mijn onbescheiden mening in de praktijk weinig. Een fout die wordt gemaakt is dat geen  of te weinig rekening wordt gehouden met dissipatie, oftewel spontane ontgassing. Een lagerend bier loopt vanzelf leeg, het koolzuur ontsnapt. Het bier heeft dus niet de maximale koolzuurdruk bij die temperatuur (verzadigingsdruk) waarmee wordt gerekend. Daarbij spoelt er extra koolzuur weg door de suikertoevoeging en de bewegingen van hevelen, mengen en afvullen. Soms is er bovendien bij de lagertemperatuur zeer weinig activiteit, waardoor het bier niet eens verzadigd kan raken met koolzuur. Zeker in gevallen waar de lagering iets te laat is begonnen.

Promash maakt het helemaal bont door in de berekening uit te gaan van de temperatuur tijdens 'fermentation' oftewel hoofdgisting. Die doet in wezen in het geheel niet terzake voor de hergisting op fles. Als je op die manier wilt rekenen, gaat het om de lagertemperatuur en niet om de vergistingstemperatuur.

Wat deze laatste alinea's betreft: Als je die methode volgt, heb je dikke kans op typisch ondergecarboniseerd amateurbier. Met 8 gram suiker of 9,6 gram glucose (dextrose) per liter zit je in bijna alle gevallen goed. Gebruik je gezond verstand en proef je gelagerde bier. Is het zo plat als wat, doe er een gram per liter bij. Is het flink prikkelig, doe een gram minder. Voor vaten zou 5-6 gram per liter genoeg moeten zijn.


Ok, iets meer info dan je vroeg, dan zijn we in elk geval goed wakker.

 :degroeten:

MO

Een kort antwoord op de vraag van Nobertus is: tijdens de lagering wordt nooit verse gist toegevoegd. Thuisbrouwers doen dit niet (zover ik weet) en de profs ook niet (idem).
Voor de hergisting op fles is verse gist voor de thuisbrouwer alleen nodig als je heel lang gelagerd hebt. Bij helder bier: verse gist toevoegen. Bij een "gezonde" suspensie geen gist toevoegen.

Edgar

Dat is wel een héél kort antwoord (ik probeer hier wanhopig mijn epistel te rechtvaardigen...)

 :degroeten:

Bas

Mooi verhaal Edgar,

Ook ik voeg meestal 6 tot 8 gram suiker per liter toe (de helft voor vat), en ga niet moeilijk liggen rekenen.

Grt, Bas H.

Caspar

Ik denk dat wanneer de hoofdgisting / lagering max 3 weken duurt, je geen verse gist hoeft toe te voegen. Ik heb mijn bier nog nooit langer laten gisten / lageren dus heb verder geen ervaringen...

Groetjes Cas

norbertus

Edgar, Mo, Bas en Caspar,

Tof jullie reacties te lezen.

Edgar stelt dat jongbier na drie weken lageren nog voldoende gist bevat voor de hergisting. Hiermee ben ik akkoord en werd proefondervindelijk vastgesteld. Momenteel heb ik 50 l Westmalle tripel-kloon gistende. Ik ben van plan deze vijf weken op 12 °c te laten lageren.

Voorheen heb ik nooit zolang gelagerd maar de website van Westmalle zelf voorziet een lagering van 5 weken bij 10 °c voor de tripel ( ik verkies 12 °c omdat mijn gistkastthermostaat maar tot 12 °c kan geregeld worden).

Om de reden van langere lagering zoek ik een oplossing voor de tweede vergisting op fles.

Ofwel gewoon suiker bijvoegen en zien wat er gebeurd.
Ofwel nieuwe gist toevoegen en hierbij rijzen dan een reeks vragen:
    - welke gist
    - hoeveelheid

Edgar stelt ook dat professioneel er nieuwe gist wordt toegevoegd om reden van tijd. Maar kan het ook niet uit noodzaak zijn bij langere lagering? Een lange lagering dringt zich bij zwaardere bieren op daar de laatste loodjes het zwaarst wegen om een sg van ± 1007 te halen. Na 5 weken kan het gistgehalte en gistkwaliteit gedaald zijn. Wie heeft  hier ervaring mee?

Edgar gebruikt dezelfde gist als voor de hoofdgisting maar start je dan opnieuw een nieuw pakket Wyeast?

In het verleden heb ik voor flessen steeds 8gr/l suiker gebruikt en dit heeft mij steeds een goede hergisting bezorgd zonder voor slap of spuitend bier te zorgen.

Mo heeft mijn eerste bericht heel aandachtig gelezen en stelt dat hij bij lagering geen nieuwe gist toevoegt. Inderdaad kan de tekst zo geïnterpreteerd worden maar het was wel degelijk de bedoeling van gedachten te wisseling over tweede gisting op fles of vat.

groeten,
norbertus




Edgar

Citaat van: norbertus op 16-03-2005  21:05 uOfwel gewoon suiker bijvoegen en zien wat er gebeurd.

Dat zou ik doen, zeker bij een koele lagering. Als je zekerder wilt zijn, kan je net zo goed een starter maken. Laat het ook afhangen van je al bereikte alcoholpercentage. Als je al boven de 9% zit, is dat in mijn ogen een argument voor de starter. De laatste Westmalle van mij had het moeilijk in de buurt van de 10%

CiteerEdgar stelt ook dat professioneel er nieuwe gist wordt toegevoegd om reden van tijd. Maar kan het ook niet uit noodzaak zijn bij langere lagering?

Jawel, maar de meeste brouwerijen zullen de lagertijd (jammer genoeg soms) zo kort mogelijk houden. Elke liter bier in voorraad is niet verkocht en kost geld. Giststerfte zal dus niet snel de reden zijn voor het toevoegen van verse gist. Gist-achteruitgang en uitzakking wel.

CiteerEdgar gebruikt dezelfde gist als voor de hoofdgisting maar start je dan opnieuw een nieuw pakket Wyeast?

Nee, gewoon suiker toevoegen. Ik heb het wel eens gedaan maar zonder spectaculaire meerwaarde.

 :degroeten:

MO

Nobertus,

Is het misschien een idee om het af te laten hangen van de helderheid van je bier? Als het bier na lageren erg helder is geworden, dan zou ik verse gist toevoegen. Als het bier nog troebel is, dan zou ik durven stellen dat er nog genoeg gist aanwezig is voor de hergisting.
Jij hebt nu toch de beschikking over een conische gisttank? Dan zou je dus ook na lageren je gist af kunnen tappen en hier weer een starter van maken.
ideeën, ideeën: de keuze is aan jou.

norbertus

Het idee van Mo om gist af te tappen van de conische fermenter en deze terug op te kweken lijkt mij een goede ingeving. Ga ik eens proberen.

Edgar stelde hiervoor om een kwart liter dunne starter toe te voegen per 20 l jongbier. Wat wordt precies bedoeld met " dunne starter ". Is dit de vloeistof boven de gist zonder deze op te roeren of is het opgeroerde starter?

Zijn er nog ervaringen rond het toevoegen van gist bij de tweede gisting ook minder leuke zijn welkom want uit fouten kan men best leren?

Heeft iemand ervaring met het afvullen van bier via een afvulapparaat zonder druk zoals we dat gebruiken bij het afvullen van wijn?  Hoe wordt de schuimvorming onderdrukt?

groeten,
norbertus

Adrie

Citaat van: norbertus op 17-03-2005  13:27 uHeeft iemand ervaring met het afvullen van bier via een afvulapparaat zonder druk zoals we dat gebruiken bij het afvullen van wijn?  Hoe wordt de schuimvorming onderdrukt?

Jazeker. Wij gebruikten tot voor kort de VulHulp die bij Brouwland te koop is. Tip: bespaar het geld en koop dit onding niet. Hij sproeit als het ware het bier in de fles (oxidatie) en vooral bij koel gelagerd bier ontstaat een enorme hoeveelheid schuim. Het apparaat heeft een automatische vergrendeling als de fles vol zit. Dat lijkt handig, maar bij een grote schuimvorming werkt dit niet en slaat ie altijd dicht.  :bokser:

Tegenwoordig bottelen we net als vroeger weer gewoon met een hevel en dat werkt heel wat prettiger.

norbertus

Wij gebruiken een afvulapparaat bij het botten van de wijn en hierbij functioneert dit perfect, maar hier is het ook voor gemaakt.

Zoals hiervoor aangegeven stelde ik mij de vraag wat het zou geven bij bier, ik dacht in ieder geval de pomp niet te gebruiken want dan zou je enkel schuim overhouden en inderdaad de afvulbekken plenzen de vloeistof in de fles wat geen voorbeeld is om oxidatie tegen te gaan.

Ik stelde dan ook de vraag met de hoop dat iemand hierop een handigheidje had gevonden.

Groeten,

Norbertus

Hopmans

Ik gebruik ook een standaard hevel, maar daar heb ik wel het plastic kraantje vervangen door een
profesionele kogelkraan met een hendel. Gezien het feit dat de plastic kraantjes altijd lekken.
Daarbij heb ik er een extra stukje slang op gedaan, zodat het op de bodem van het flesje komt.
Zo voorkom ik spatten.

 :degroeten:

norbertus

Ik gebruik bij het bierbottelen ook de hevel en heb ook een slang tot op de bodem van de fles om zoweinig mogelijk zuurstofopname mogelijk te maken. Het vervelende is wel dat het eindje slang dat in de fles hangt bij het afsluiten van de kraan vaak leegloopt. Hierdoor wordt dan de fles bevuild en tevens het werktablet.

 Ik heb wel ontdekt dat indien de diameter van de slang beperkt wordt en aan het uiteinde mooi haaks is afgesneden zonder braamresten en de slang ongeveer vertikaal wordt gehouden het gedeelte slang niet meer leegloopt op voorwaarde dat men de slang niet brutaal wegneemt en terug plaatst in de volgende fles. Dit werkt heel wat properder.

 :degroeten:


Hopmans

Inderdaad, dat is wel een probleempje.
Ik heb een tuinslangetje er op, die wel helemaal leeg loopt.
Ik weet uit ervaring wanneer ik het kraantje dicht moet draaien.
Maar een heel dun slangetje werkt natuurlijk helemaal goed.

De flesjes staan bij mij op een diep bordje met een bolle bodem.
De e.v.t. restjes bier gaan dan naar de zijkant van het bordje.
Die kieper ik dan weer leeg indien een groot laagje bier.

Mmm, ik ben nu toch bezig.
Het lageren van het bier doe ik ook tussen de 1 en 3 weken.
Ik voeg ook geen gist toe voor het bottelen, gezien het altijd
goed gaat met het koolzuur, en ik ook bang ben voor bijsmaakjes.
Lageren is immers bedoeld om bepaalde aroma's af te drijven.

Met het suiker ben ik een beetje erg makkelijk: Ik gooi gewoon een
theelepeltje suiker in de flesjes. Voordeel: Suiker in korrelvorm is
extreem sterriel. Nadeel: het is zogenaamd niet goed te doseren.
Nou, die schepjes van mij zijn exact 3,25 gr.
OK veel koolzuur.

Maar mijn motto is:
Every brewer is a CO2-head.  ??? (Geintje)

Groetjes,

Hoppie
 

Jaap

'K heb ook ooit zo'n vulhulp gehad, met dezelfde negatieve ervaringen als A3. Gebruik nu zo'n afvulpijpje aan de hevelslang die automatisch afsluit als je hem optilt (ook van Brouwland). Dit werkt een stuk beter zonder gedoe met kraantjes en overlopende flesjes.

Jaap

norbertus

Ik lees dat er een " korrelgist - wind " door het forum waait. Wat zijn de ervaringen en welke gist wordt hiervoor gebruikt?

Heeft iemand ooit een gedeelte gebotteld met de geeigende biergist naast een korrelgist. Zijn er hier verschillen merkbaar?

norbertus.

-Japster-

Beste,

Ik ben nu voor de tweede keer aan het brouwen. Het staat nu te lageren en ik ga het komend weekend bottelen. De vorige keer bottelde ik direct van het lageringsvat en voegde ik vervolgens een hoeveelheid suikeroplossing en een hoeveelheid (korrel)gistoplossing toe. Maar dit vond ik nogal omslachtig.

Ik zou het bier willen overhevelen naar een ''botteltank'', waarna ik dan gewoon het geheel van de suikeroplossing en de gehele gistoplossing eraan toevoeg en meng. Op deze manier moet ik niet telkens bij elk flesje alles toevoegen.

Is dit volgens jullie aan te raden? De hergisting op fles is met een andere gist dan de hoofdgisting. En ondanks dat ik evenveel gist toevoeg door het geheel in de oplossing te brengen of per flesje te verdelen, vermoed ik toch dat mss gistoplossing toevoegen per flesje effectiever kan zijn voor de werking van de gist. Voor hergisting gebruik ik gewoon 1 zakje van 11,5 g voor 35 liter bier op fles.

William

Citaat van: -Japster- op 18-08-2014  10:28 uIk zou het bier willen overhevelen naar een ''botteltank'', waarna ik dan gewoon het geheel van de suikeroplossing en de gehele gistoplossing eraan toevoeg en meng. Op deze manier moet ik niet telkens bij elk flesje alles toevoegen.

Is dit volgens jullie aan te raden? De hergisting op fles is met een andere gist dan de hoofdgisting. En ondanks dat ik evenveel gist toevoeg door het geheel in de oplossing te brengen of per flesje te verdelen, vermoed ik toch dat mss gistoplossing toevoegen per flesje effectiever kan zijn voor de werking van de gist. Voor hergisting gebruik ik gewoon 1 zakje van 11,5 g voor 35 liter bier op fles.

Zoals je het nu voorstelt is een handige methode om suiker homogeen in de flesjes te krijgen. Zo doe ik het ook. Zelf breng ik altijd eerst de gekookte en afgekoelde suikeroplossing in de emmer (bv 100 gram suiker in 300 ml water) en hevel daar het wort boven op en zwenk tijdens het overhevelen af en toe. Door het hevelen op de suikeroplossing krijg je direct al goede menging als de hevelslang op de bodem van het bottelvat ligt.

Bottelgist heb je eigenlijk nooit nodig omdat er altijd voldoende gist in het wort zit (behalve bij heel sterk alcoholische bieren en/of bieren die heel lang koud hebben gestaan). IK heb het nog nooit nodig gehad.

Als je dan toch bottelgist wilt gebruiken moet je zorgen dat deze goed gesuspendeerd is anders zakt deze te snel uit en kun je het niet homogeen verdelen tijdens het bottelen. Het beste is dan een gistsuspensie te maken volgens gebruiksaanwijzing en deze op het wort + bottelsuiker te brengen en te mengen. De gist niet direct op de bottelsuikeroplossing gieten omdat deze te geconcentreerd is en de gist (groten)deels dood gaat. Maar, bottelgist is meestal niet nodig.

ciesvandekwis

Citaat van: -Japster- op 18-08-2014  10:28 uIs dit volgens jullie aan te raden? De hergisting op fles is met een andere gist dan de hoofdgisting. En ondanks dat ik evenveel gist toevoeg door het geheel in de oplossing te brengen of per flesje te verdelen, vermoed ik toch dat mss gistoplossing toevoegen per flesje effectiever kan zijn voor de werking van de gist. Voor hergisting gebruik ik gewoon 1 zakje van 11,5 g voor 35 liter bier op fles.

Je dosis is véél te hoog. Je hebt pas bottelgist nodig als je wéken aan een stuk heel koud gelagerd hebt en alle gist uitgezakt is. Anders gewoon bottelsuiker oplossen in bottelvat zoals hierboven beschreven.
Wil je per se bottelgist, dosering is 2 -5 g / 100 liter, zie http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/fermentis-korrelgisten/d/biergist-gedroogd-safbrew-f-2-20-gr#.U_H9gWPsxqM

Jacques

Ik meng mij in het koor dat het toevoegen van bottelgist niet nodig is. Voorwaarde is wel dat je het bier niet te lang laat staan nadat de vergisting is afgelopen. Door lang te lageren nadat er geen vergisting meer is teert de gist in op zijn reservestoffen en kan deze minder goed weer actief worden en zich vermenigvuldigen.
Pas als je langer dan 2 weken lagert kan het nodig zijn om bottelgist toe te voegen. Zoals in eerdere bijdragen aan dit topic vermeld is hoort de hoeveelheid gist wel beperkt te zijn. Als je te veel gist in de fles hebt zitten kun je smaakafwijkingen krijgen.

RobinB

Ook bij langer dan twee weken lageren is het nog niet nodig om bottelgist toe te voegen, al is dit wel afhankelijk van de temperatuur. Bij een echte koude lagering kan er dermate veel gist neerslaan en kan deze dermate inactief worden dat bottelgist wel nodig kan zijn.

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-08-2014  22:28 uOok bij langer dan twee weken lageren is het nog niet nodig om bottelgist toe te voegen, al is dit wel afhankelijk van de temperatuur. Bij een echte koude lagering kan er dermate veel gist neerslaan en kan deze dermate inactief worden dat bottelgist wel nodig kan zijn.

Ik schrijf ook niet dat je altijd bottelgist nodig hebt als langer dan 2 weken gelagerd wordt. Wel is het zo dat hoe langer je lagert de hergisting moeizamer op gang komt.

Voor wat betreft het koud lageren merk ik op dat een koude lagering inderdaad kan zorgen dat veel gist neerslaat. Er is wel een wezenlijk verschil tussen lageren op kamertemperatuur en en een koude lagering voor de kwaliteit van de gist. Door de koude lagering wordt de stofwisseling van de gist nagenoeg stilgelegd. De gist hierdoor niet in op zijn reservestoffen. Zodra de temperatuur weer stijgt neemt de activiteit van de gist weer toe. Als je bij het bottelen een klein gedeelte van het depot meeneemt na een koude lagering heb je voldoende actieve gist voor de hergisting.

Arno

Een oud bericht maar het beantwoord mijn vraag redelijk.. alleen ben ik benieuwd wat een middenweg is voor koud lageren en op welke temperatuur als ik redelijk helder bier wil hebben?
Als ik na een week hoofdvergisting een week nagist op dezelfde temperatuur en dan mijn bier op ± 2 graden een dag of 2-3 laat staan zijn er dan nog genoeg gistcellen aanwezig voor hergisting op fles?

Jacques


EBC

Citaat van: Arno op 13-07-2017  12:40 uEen oud bericht maar het beantwoord mijn vraag redelijk.. alleen ben ik benieuwd wat een middenweg is voor koud lageren en op welke temperatuur als ik redelijk helder bier wil hebben?
Als ik na een week hoofdvergisting een week nagist op dezelfde temperatuur en dan mijn bier op ± 2 graden een dag of 2-3 laat staan zijn er dan nog genoeg gistcellen aanwezig voor hergisting op fles?

Met de korte tijden die je voorstelt, is koud lageren af te raden. Ik adviseer tenminste drie tot vier weken op vergistingstemperatuur. Dan bottelen. Koude lagering na twee weken veroorzaakt in veel gevallen bier dat naderhand nog verder uitgist en problemen veroorzaakt. Daarbij zijn diverse gistingsbijproducten nog niet voldoende opgeruimd, met smaakafwijking tot gevolg.

Koud lageren is in mijn ervaring een vrij zinloos iets in hobbybrouwland. Met een weekje extra op kamertemperatuur verkrijg je gelijke helderheid en geen enkele negatieve smaakervaring, integendeel. Er zijn veel stokpaardjes in deze regio. Zo ook de mijne. We proberen teveel de commerciële brouwerijen te imiteren. En dat is een fout uitgangspunt.

Ik bottel na 4 weken op hoofdgistingstemperatuur. Mijn bier is kraakhelder en heeft nauwelijks gist in de fles. Niemand, ook professionele proevers van professionele brouwerijen, en dat zijn zeer serieuze en scrupuleuze proevers, herkennen er autolyse in. Je mag deze mannen niet vergelijken met de bierkeurmeesters van de gebruikelijke ONK achtige wedstrijden, want dat zijn, met alle respect, maar amateurs.

Je lijdt vooral onder het lijden dat je (onterecht) vreest.

Je hebt in beide gevallen nog voldoende gistcellen over. Als je bottelgist toevoegt, voeg dan niet teveel toe.

Jacques

Hoe snel je bier helemaal uitgist is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist die je gebruikt. Als je 4 weken nodig hebt om helemaal uit te gisten is dat een teken dat je vrij weinig gist gebruikt. Bij Belgische bieren niet ongebruikelijk om meer esters te krijgen maar voor strakke Amerikaanse biertypen is dit minder gewenst.
Wanneer je meer gist ent gaan zowel de hoofd- als de nagisting snel, maar heb je ook meer gist na de vergisting. Hierdoor krijg je eerder last van autolyse.

Zoals zo vaak is er niet één antwoord. Het beste resultaat is van meerdere factoren afhankelijk.

tdp

Citaat van: EBC op 13-07-2017  22:43 uMet de korte tijden die je voorstelt, is koud lageren af te raden. Ik adviseer tenminste drie tot vier weken op vergistingstemperatuur. Dan bottelen. Koude lagering na twee weken veroorzaakt in veel gevallen bier dat naderhand nog verder uitgist en problemen veroorzaakt. Daarbij zijn diverse gistingsbijproducten nog niet voldoende opgeruimd, met smaakafwijking tot gevolg.

Koud lageren is in mijn ervaring een vrij zinloos iets in hobbybrouwland. Met een weekje extra op kamertemperatuur verkrijg je gelijke helderheid en geen enkele negatieve smaakervaring, integendeel. Er zijn veel stokpaardjes in deze regio. Zo ook de mijne. We proberen teveel de commerciële brouwerijen te imiteren. En dat is een fout uitgangspunt.

Ik bottel na 4 weken op hoofdgistingstemperatuur. Mijn bier is kraakhelder en heeft nauwelijks gist in de fles. Niemand, ook professionele proevers van professionele brouwerijen, en dat zijn zeer serieuze en scrupuleuze proevers, herkennen er autolyse in. Je mag deze mannen niet vergelijken met de bierkeurmeesters van de gebruikelijke ONK achtige wedstrijden, want dat zijn, met alle respect, maar amateurs.

Je lijdt vooral onder het lijden dat je (onterecht) vreest.

Je hebt in beide gevallen nog voldoende gistcellen over. Als je bottelgist toevoegt, voeg dan niet teveel toe.

Inderdaad, coldcrashen, koud lageren en dergelijke heeft mijn inziens inderdaad weinig zin. Gewoon de gist goed de tijd geven en zijn werken laten doen. Uitvergist staat m.i. los van hoelang je het bier in je gistvat laat zitten. Op het moment dat je de gist gewoon de tijd geeft om zijn werk te doen, hoef je die extra handelingen niet uit te voeren.

Jacques

Citaat van: tdp op 14-07-2017  09:05 uInderdaad, coldcrashen, koud lageren en dergelijke heeft mijn inziens inderdaad weinig zin. Gewoon de gist goed de tijd geven en zijn werken laten doen. Uitvergist staat m.i. los van hoelang je het bier in je gistvat laat zitten. Op het moment dat je de gist gewoon de tijd geeft om zijn werk te doen, hoef je die extra handelingen niet uit te voeren.

Het gaat om het laten flocculeren van de gist nadat de vergisting is afgerond. Sommige gisten flocculeren heel snel uit (binnen 5 dagen). Andere hebben meer tijd nodig (5 tot 15 dagen) en weer andere doen er lang over (2 weken tot 6 weken of langer). Door de temperatuurverlaging stimuleer je het flocculeren en slaat de gist eerder neer. Voor sommige gisten is dit niet nodig voor andere is het wel heel erg gewenst.

Zoals zo vaak is er niet één antwoord. Het beste resultaat is van meerdere factoren afhankelijk.

hans_nwk

Ik heb het zeker niet wetenschappelijk getest maar heb het idee dat na een paar dagen rond een graad of 12 (bovengisters natuurlijk) de gist een stuk meer neergeslagen is dan zonder een paar dagen koelen. Om de eiwitten neer te laten slaan helpt dat niet.

Bij de meeste gisten werkt een week tot anderhalve week op hoofdvergistingstemperatuur en een dag of 4 op 12 °C goed.

Groet,
Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.