Vaatjes, kegs of?

Gestart door EvdBroek, 28-05-2013 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Na heel veel flesjes schoon gemaakt te hebben en gevuld met mijn eigen gebrouwen bier begint deze tijdrovende bezigheid een beetje tegen te staan. Ik overweeg daarom om mijn bier af te gaan vullen op vaatjes, kegs of fustjes.

Op het forum heb ik al het e.e.a. hierover gelezen; de 5 liter vaatjes, de (dure) sodakegs van 9 liter, perfect draft vaatjes, het gebruik van een wunderbar...
Zoals ik ergens las moeten de 5 liter vaatjes binnen een week wel weg getapt worden (zo dorstig ben ik nu ook weer niet) en het tappen met de sodakegs is nogal een investering, je hebt er dan al snel een stuk of 3 à 4 nodig. Het gebruik van perfectdraft vaatjes lijkt niet ideaal omdat de zak die er in zit nogal kwetsbaar is.

Waar zouden jullie voor kiezen?

kleine Minstreel

Ik heb inmiddels fustjes van 10, 15, 20 en 30 liter gekocht. Samen met een mooie tap installatie maar een cooltap of een Lindr thuistap zorgen voor een prima systeem.
En soms staat een 20 liter fust wel twee weken op de tap zonder problemen. Wel alles goed schoonhouden en leidingen reinigen met een sponsje.


koffie

De zogenoemde 5 liter vaatjes koop je voor een appel en een ei op Marktplaats.
Vaak heeft de Aldi/Lidl ook wel een aanbieding voor 6 a 7 euro per 5 liter vaatje in de zomerweken. Mocht je in Duitsland komen, kun je ze daar ook voor dat geld vinden.
Als jij een goed tapsetje hebt/koopt voor die 5 liter vaatjes dan kun je ze echt wel langer dan een week laten staan na aanslaan.
Mijn eigen tapkast heb ik zo gebouwd dat ik zowel kegs als 5 liter vaatjes aan kan sluiten.

Een andere optie zijn keggy's, dit zijn fusten van 12,5 liter met een normale fustaansluiting.

Caspar

Ik kan je soda kegs zeker aanraden... maar in de praktijk valt de tijdwinst wel een beetje tegen hoor. Fusjes moet je desinfecteren, tapkraantjes reinigen om de zoveel tijd enz... Wil je toch een paar flesjes afvullen, dan moet je alsnog een Beergun o.i.d. desinfecteren. Onder aan de streep win je misschien een half uurtje :weetniet: .

Naar mijn mening is de kwaliteit wel een stuk beter en je kan het CO2 gehalte perfect naar smaak afstellen :biersmile: .

René K

Ook ik ben erg tevreden met mijn Soda kegs. Inmiddels heb ik er 4 van 9 liter en 4 van 20 liter. Het is wel een investering maar het is erg mooi spul en gebruiksvriendelijk!

EvdBroek

En hoe lang kun je het bier op een keg laten staan, dus als je die hebt aangesloten op een tap?
Moet je het dan daarna wegtappen of kun je die weer afkoppelen en bijvoorbeeld weer een andere keg (met een ander biertje) aankoppelen?

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 29-05-2013  15:40 uEn hoe lang kun je het bier op een keg laten staan, dus als je die hebt aangesloten op een tap?

Bier staat onder koolzuurdruk, dus is dan best wel lang houdbaar. En na tappen kun je deze prima weer afkoppelen... :)

EvdBroek

Ik heb gezien dat je de 5 liter vaatjes ook met CO2 kunt tappen, betekent dat dan dat die ook langer houdbaar kunnen zijn dan 1 a 2 weken?

koffie

Zolang je 5 liter vaatje net zo luchtdicht is als elk ander fust, mag je deze net zo lang bewaren.
Ik heb hier blikken staan die al meer dan een jaar geleden gevuld zijn, niets aan het handje.
Het enige waar je mee zit, is dat je niet zomaar halverwege het tapje eruit kunt halen, want dan is hij niet meer 'dicht'

bjorri

Maar hoeveel 'leidingverlies' heb je met tapjes, moet je elke dag alles weer schoonmaken en doorspoelen? En dat voor een paar glaasjes bier...

Dat flessen spoelen begint aardig te vervelen, biertender heb ik ook maar dat is ook niet eenvoudig schoon te maken en te vullen. Is het wijsheid om die vijf liter vaatjes te kopen met een tapkopje van 32,50 euro. Hoelang gaat zo'n CO2 patroon mee?

koffie

Leidingverlies heb je bij elke tap.
Het verschilt nogal hoe je je bier koelt. Grofweg zijn er 3 methodes om je bier te koelen:

- Droogkoeler (een koeler waar het bier doorheen stroom en er op 6 graden uitkomt. Een soort minikoelkast)
- Een natte koeler (zeer grote bak met water waar je bierleiding doorheen stroomt. Veelal in kroegen gebruikt)
- Een koelkast (al dan niet peltier achtige) waarbij het fust in zijn geheel in een gekoelde ruimte staat (variërend van een normale koelkast tot een beertender oplossing)

Zeker wanneer je fust in een koelkast staat en de tapkop op de koelkast, zijn de leidingen meestal ook wel gekoeld. Het verlies valt dan reuze mee.
Zelf heb ik een stuk bierleiding na mijn droogkoeler naar de tapkop toe welke ik zo kort mogelijk heb gehouden (en heb geisoleerd). Als ik 1 dag later pas weer een biertje neem is het bier in die leiding inderdaad op kamertemperatuur. Je kan er voor kiezen het eerste halve glas weg te gooien. Zelf pak ik gewoon een pul van een halve liter en tap deze vol, dat eerste restje mengt zich dan met het koude bier en er is niets aan de hand.

Als je met losse CO2 patronen gaat werken, reken dan gewoon op 1 patroon per vaatje. Soms heb je mazzel en kun je (als je tapje dit aan kan) het halve patroon voor het volgende vaatje gebruiken maar dan zul je halverwege weer een nieuw patroon moeten pakken ;)
Zelf heb ik een CO2 fles van 2 kilo, welke ik ook gebruik voor mijn 5 liter vaatjes (tenzij ik ze meeneem naar een feestje oid, dan gebruik ik losse patronen).

bjorri

Dank je Koffie.

Dus dagelijks doorspoelen van leidingen e.d. hoeft niet. Najah, bij alleen een tapkop valt dat toch al mee natuurlijk. Koelen is niet zo'n punt want ik zet dan het vaatje met tap en al in de koelkast.

Beertender heb ik voor een schijntje gekocht maar bevalt dus niet echt. Het vullen gaat traag en lastig, schoonmaken moet je opletten dat de binnenzak niet scheurt en je kan niet in het vaatje kijken ter controle. Gaat overstappen op beerking me wel bevallen is de vraag die me bezighoud.

Ik ben erg voor gefaseerd kopen en upgraden zonder spul weer weg te hoeven doen. Partyvaatjes = Beerking, de tapkop met ingebouwd CO2 patroon (of perslucht). Kan hier later ook een CO2 flesje op in plaats van losse patronen?

@EvdBroek: Als je vind dat ik je onderwerp kaap laat het dan even weten.

EvdBroek

Citaat van: bjorri op 30-05-2013  11:45 u@EvdBroek: Als je vind dat ik je onderwerp kaap laat het dan even weten.

Oh ik vind het wel interessant ... ik leer er alleen maar van ;-)

bazje

Op de site van NorthernBrewer (forum) kwam ik onderstaande tegen:



http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=3&t=61167

Maar eigenlijk was ik op zoek naar een soortgelijk tapsyteem dat dan op een petfles zou kunnen.
Ik heb het vroeger wel eens ergens online zien staan maar kan het echt niet meer vinden...

RobinB

Citaat van: bazje op 30-05-2013  12:57 uMaar eigenlijk was ik op zoek naar een soortgelijk tapsyteem dat dan op een petfles zou kunnen.
Ik heb het vroeger wel eens ergens online zien staan maar kan het echt niet meer vinden...

Bedoel je dat van de Grolsch Cheersch?
Dat bestaat niet meer.

ThomasM

Of bedoel je zoiets dergelijks?


bazje

Citaat van: ThomasM op 30-05-2013  15:18 uOf bedoel je zoiets dergelijks?



Yep, vooral dat principe van de tapit cap (tweede link) was zoiets.

Ik werd ook nog geattendeerd op de volgende link die precies datgene beschrijft wat ik bedoelde.
http://billbufkin.com/cheap_3_liter_kegs.htm







Na eventjes verder zoeken vond ik ook nog:



http://hbd.org/cdp/3lkeg/3lkeg.htm

EvdBroek

Nee toch... bier uit een colafles

 :huilen:

bazje

Citaat van: EvdBroek op 30-05-2013  19:15 uNee toch... bier uit een colafles

 :huilen:

Sorry EvdBroek,
Ik zal jou topic niet langer vervuilen  met onappetijtelijke bottelmogelijkheden  :-[

(ook al vond ik de Grolsch cheers flessen simpelweg veredelde colaflessen)

EvdBroek

Maar is het niet zo dat het vullen van je bier in een pet fles ten koste gaat van de smaak van het bier?
Een transparante fles kan toch ook niet goed zijn i.v.m. UV straling?


tjleet

Citaat van: EvdBroek op 31-05-2013  09:07 uMaar is het niet zo dat het vullen van je bier in een pet fles ten koste gaat van de smaak van het bier?
Een transparante fles kan toch ook niet goed zijn i.v.m. UV straling?
Je kunt ze natuurlijk donker bewaren ;)

Adrie

Citaat van: EvdBroek op 30-05-2013  19:15 uNee toch... bier uit een colafles

 :huilen:

Dat kan prima, als je het bier er niet te lang in bewaart. Ik neem ook wel eens een  net gevulde mineraalwaterfles met bier mee naar een clubavond. Gaat prima en heeft geen negatief effect op de smaak.

bazje

Citaat van: Adrie op 31-05-2013  09:40 uDat kan prima, als je het bier er niet te lang in bewaart. Ik neem ook wel eens een  net gevulde mineraalwaterfles met bier mee naar een clubavond. Gaat prima en heeft geen negatief effect op de smaak.

De verhalen op de diverse internationale internetfora over 'homebrew' spreken dit toch tegen.
Mits donker bewaard is zelfs na een jaar nog geen sprake van verschil in smaak tussen bier uit een pet-fles of bier uit een glazen fles.

Ik meen op dit forum gelezen te hebben dat de hoeveelheid zuurstof die de pet-fles door laat (door zou laten) zo minimaal is, dat je wel een heel gevoelige smaak(drempel) moet hebben om het verschil te kunnen waarnemen.
Dit wordt elders in de wereld door hobbybrouwers ook bevestigd.

Het kan dus goed, zonder nadelige smaakeffecten.
De 'looks' zijn echter minder, daar ben ik het wel mee eens.

Adrie

Citaat van: bazje op 31-05-2013  11:37 uDe verhalen op de diverse internationale internetfora over 'homebrew' spreken dit toch tegen.
Mits donker bewaard is zelfs na een jaar nog geen sprake van verschil in smaak tussen bier uit een pet-fles of bier uit een glazen fles.

Ik meen op dit forum gelezen te hebben dat de hoeveelheid zuurstof die de pet-fles door laat (door zou laten) zo minimaal is, dat je wel een heel gevoelige smaak(drempel) moet hebben om het verschil te kunnen waarnemen.
Dit wordt elders in de wereld door hobbybrouwers ook bevestigd.

Het kan dus goed, zonder nadelige smaakeffecten.
De 'looks' zijn echter minder, daar ben ik het wel mee eens.

Het gaat ook niet zozeer om de zuurstof die de fles door laat, maar de zuurstof die in het bier komt door het tappen in de fles. Wellicht valt het mee, omdat er koolzuur uit het bier ontsnapt, hoor. Maar met bier neem ik liever geen risico. Als ik bier in petflessen tap, doe ik dat kort voordat ik het bier ga schenken.

EvdBroek


koffie

Ja, dat zijn de 5 liter vaatjes waar ik het over had.
Prima startsetje om mee te beginnen!

seed7

van tappen en zo weet ik helemaal niets, maar kwam laatst dit tegen:
Selfdraft (5l thuistapspul)
van
Cardiff (10-30l spul)

Ingo

bazje

Citaat van: Adrie op 31-05-2013  11:41 uHet gaat ook niet zozeer om de zuurstof die de fles door laat, maar de zuurstof die in het bier komt door het tappen in de fles. Wellicht valt het mee, omdat er koolzuur uit het bier ontsnapt, hoor. Maar met bier neem ik liever geen risico. Als ik bier in petflessen tap, doe ik dat kort voordat ik het bier ga schenken.

Ok, op die manier.
Je bedoeld het bier dat je 'overtapt' naar een petfles, komende uit een ander vat.

Ik bedoelde het bier in een petfles dat je ook in die petfles laat hergisten met bottelsuiker.

In het geval van overtappen zou ik inderdaad ook niet te lang bewaren.

EvdBroek

Leuk systeem dat van cardiff en selfdraft, alleen helaas nog niet levervaar.
Ik heb de leverancier geraadpleegd:

Geachte Heer van den Broek.
Hartelijk dank voor uw aanvraag via de Selfdraft website.
Deze site is de aankondiging van de lancering van de volledige collectie van Selfdraft vaten en accessoires die vanaf 2014 op de markt wordt gebracht.
Momenteel zijn deze producten nog niet beschikbaar, maar wij zullen U zeker op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.
Alvast bedankt voor uw interesse.
Met vriendelijke groeten,
Herman Standart

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 31-05-2013  11:45 uHeeft iemand ervaring hiermee:

http://www.Brouwmarkt.nl/startset-beer-beer-mini-drukvaatjes-p-5003686.html

Ja. Op zich leuk om eens een keertje een bier op een vaatje te hebben.
Voor regelmatig tappen zou ik op zoek gaan naar een andere oplossing.

Zelf heb ik tot diemaal toe een een dergelijke set aangeschaft. Na verloop van tijd gaf het steeds lekproblemen dan wel problemen dat de tap niet meer stopte. Vooral dat laatste is heel vervelend. Meestal zijn er namelijk niet genoeg glazen voorhanden...

Als je een dergelijk tapje wilt aanschaffen raad ik je aan om ook speciale stoppen met drukventiel te kopen.
http://www.Brouwmarkt.nl/gummidop-met-drukventiel-voor-drukvat-mini-liter-p-1666.html

koffie

Ik deel de mening van Jacques niet.
 Het enige wat je in de gaten moet houden is dat je de gummidoppen eens per jaar vervangt. Beter zijn de siliconen versies, maar die zie je niet vaak.

Je zou hier eens op kunnen bieden: http://link.marktplaats.nl/673703939 die oude tapjes zijn niet stuk te krijgen.

Hai

Ik zweer ook bij kegs, vaatjes werken echter ook goed.

Jacques

Citaat van: koffie op 31-05-2013  18:39 uIk deel de mening van Jacques niet.
 Het enige wat je in de gaten moet houden is dat je de gummidoppen eens per jaar vervangt. Beter zijn de siliconen versies, maar die zie je niet vaak.

Je zou hier eens op kunnen bieden: http://link.marktplaats.nl/673703939 die oude tapjes zijn niet stuk te krijgen.

??? Met betrekking toe wat ben je een andere mening toegedaan.

Voor wat betreft de kwaliteit van de tapjes merk ik op dat ik slechte ervaringen heb.


Ah, ik zie het al. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21154.msg317343.html#msg317343
Je bedoelt niet de opmerking over de drukventielen.

koffie

Ik weet dat jij slechte ervaringen met vaatjes en tapjes hebt, maar ons werkt het juist super.
Vandaar dat ik opmerk dat ik je mening "Op zich leuk om eens een keertje een bier op een vaatje te hebben.  Voor regelmatig tappen zou ik op zoek gaan naar een andere oplossing." niet deel ;)
De gummidoppen zijn simpelweg onderdeel van het systeem, daar ontkom je niet aan. Als je siliconen doppen te pakken kunt krijgen: meteen kopen!

Mijn evraring is dat je beter een 20 jaar oude fass frisch tapje (zoals die van de link van MP) dan een plastic nieuwe.
Op Marktplaats word je ook doodgegooid met beertender achtige tapjes met de naam Beercooler. Hier zit dan meteen heel tapsysteem bij. Leuke tapjes voor weinig geld maar waardeloze kwaliteit.
Veel CO2 lekken, deksels die niet goed dicht kunnen etc.

Overigens gebruiken mijn buurman en ik alle 3 de systemen door elkaar : 5 liter partyvaatjes, keggies en cornelius kegs (10 en 20 liter).

hansHalberstadt

Citaat van: bazje op 30-05-2013  16:57 uYep, vooral dat principe van de tapit cap (tweede link) was zoiets.

Ik werd ook nog geattendeerd op de volgende link die precies datgene beschrijft wat ik bedoelde.
http://billbufkin.com/cheap_3_liter_kegs.htm







Na eventjes verder zoeken vond ik ook nog:



http://hbd.org/cdp/3lkeg/3lkeg.htm
Zelf heb ik jaren een soortgelijk systeem gebruikt met 2 liter cola petflessen. Dat werkte perfect, maar ik moet zeggen dat ik wel gewoon een reduceer en gecomprimeerde koolzuur gebruikte en een tapleiding die gekoeld werd (fles + leiding in een koelkast).

Bovenstaand principe door de dop lijkt me toch wat nadelen te hebben omdat je de fles moet draaien (met vaste tap en tapleiding zoal bij mij kun je de leiding niet draaien) om hem erop te krijgen, dus wolkt al je gist op. . Door de druk van het bier zal de afdichting snel gaan lekken omdat de druk langs de schroefdraad en langs de afdichtingsring zal gaan. Een moer aan de binnenkant is dus zeker nodig. (zoals het plaatje ook laat zien)

Verder krijg je snel schuim wat uit de fles wil, vanwege het plastic en je moet dus erg snel zijn om de dop erop te draaien voordat het schuim eruit vliegt. Ik heb dat opgelost door een soort snelkoppeling te maken die je onder de rand van de fles vasttrekt en de fles eerst te koelen en dan aansluiten.

HansH.




segtom

Citaat van: EvdBroek op 31-05-2013  15:22 uLeuk systeem dat van cardiff en selfdraft, alleen helaas nog niet levervaar.



Dit systeem is normaal deze zomer verkrijgbaar bij Brouwland, de systemen stonden ook op de opendeurdagen.

Martvdm

Citaat van: koffie op 28-05-2013  21:12 uDe zogenoemde 5 liter vaatjes koop je voor een appel en een ei op Marktplaats.
Vaak heeft de Aldi/Lidl ook wel een aanbieding voor 6 a 7 euro per 5 liter vaatje in de zomerweken. Mocht je in Duitsland komen, kun je ze daar ook voor dat geld vinden.
Als jij een goed tapsetje hebt/koopt voor die 5 liter vaatjes dan kun je ze echt wel langer dan een week laten staan na aanslaan.
Mijn eigen tapkast heb ik zo gebouwd dat ik zowel kegs als 5 liter vaatjes aan kan sluiten.

Een andere optie zijn keggy's, dit zijn fusten van 12,5 liter met een normale fustaansluiting.

Hoi koffie
Het is ff geleden maar zou je oplossing weten om van die commerciële 5/6L vaatjes aan een tapkraan of droogkoeler of wat dan ook te kunnen aansluiten? Ik wil graag van die vaatjes gebruiken met een tapkraan boven het werkblad en het vaatje eronder.

Annemie

De link die je gebruikt stuurt me niet naar drukvaatjes maar ik geloof dat het over deze zal gaan;
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/drukvaten-en-toebehoren/d/startset-mini-drukvaatjes-Brewferm-incl-party-star
Ik heb er eentje gevuld 2 weken geleden, ben heel benieuwd naar het resultaat. Het is ook de eerste keer dat ik dit in een keg doe (2de keer dat ik bier brouw  :P ) Ben vooral benieuwd naar het koolzuur.
Wat bewaring betreft heb ik me laten vertellen dat je het perfect tot 3 weken in de keg kunt bewaren. Nadeel is dat de tap er niet af mag voor koolzuurverlies te voorkomen. De keg op zich is al een uitdaging om in de koelkast te plaatsen laat staan met de tap erbij  :proost:

Easywoods

Citaat van: Annemie op 19-08-2018  20:27 uIk heb er eentje gevuld 2 weken geleden, ben heel benieuwd naar het resultaat. Het is ook de eerste keer dat ik dit in een keg doe (2de keer dat ik bier brouw  :P ) Ben vooral benieuwd naar het koolzuur.
Wat bewaring betreft heb ik me laten vertellen dat je het perfect tot 3 weken in de keg kunt bewaren. Nadeel is dat de tap er niet af mag voor koolzuurverlies te voorkomen. De keg op zich is al een uitdaging om in de koelkast te plaatsen laat staan met de tap erbij  :proost:

Ben benieuwd hoe dat afloopt, de ervaringen zijn over het algemeen niet al te best met die vaatjes  :huilen:  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23212.0.html

knifeman

Ik gebruik ze nu ook... op zich niks mis mee maar je moet een keuze maken. Je kan hergisten op die vatjes maar dan koop je best de rubberen dopoen met drukventiel. Ook gecarboniseerd met de tap werkt goed. Grootste nadeel is mijn inziens dat je steeds wat ruimte en dus zuurstof laten. Er is geen goeie manier om die te 'purgen'. Bier blijft iets minder lang fris.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.