Leidingverlies heb je bij elke tap.
Het verschilt nogal hoe je je bier koelt. Grofweg zijn er 3 methodes om je bier te koelen:
- Droogkoeler (een koeler waar het bier doorheen stroom en er op 6 graden uitkomt. Een soort minikoelkast)
- Een natte koeler (zeer grote bak met water waar je bierleiding doorheen stroomt. Veelal in kroegen gebruikt)
- Een koelkast (al dan niet peltier achtige) waarbij het fust in zijn geheel in een gekoelde ruimte staat (variërend van een normale koelkast tot een beertender oplossing)
Zeker wanneer je fust in een koelkast staat en de tapkop op de koelkast, zijn de leidingen meestal ook wel gekoeld. Het verlies valt dan reuze mee.
Zelf heb ik een stuk bierleiding na mijn droogkoeler naar de tapkop toe welke ik zo kort mogelijk heb gehouden (en heb geisoleerd). Als ik 1 dag later pas weer een biertje neem is het bier in die leiding inderdaad op kamertemperatuur. Je kan er voor kiezen het eerste halve glas weg te gooien. Zelf pak ik gewoon een pul van een halve liter en tap deze vol, dat eerste restje mengt zich dan met het koude bier en er is niets aan de hand.
Als je met losse CO2 patronen gaat werken, reken dan gewoon op 1 patroon per vaatje. Soms heb je mazzel en kun je (als je tapje dit aan kan) het halve patroon voor het volgende vaatje gebruiken maar dan zul je halverwege weer een nieuw patroon moeten pakken

Zelf heb ik een CO2 fles van 2 kilo, welke ik ook gebruik voor mijn 5 liter vaatjes (tenzij ik ze meeneem naar een feestje oid, dan gebruik ik losse patronen).