Hobbybrouwen > Brouwproces

Het Groot onderzoek vergisting 2013 is gestart

<< < (2/14) > >>

RobinB:
Omdat ik niet verwachtte dat er iets mee gedaan zou worden.
Immers mijn andere suggesties zijn ook in de wind geslagen.

Hoe heb je gehydrateerd lijkt me wel nuttig, gezien de discussie daaromtrent nav het gggo.
Verkeerd hydrateren is waarschijnlijk schadelijker dan niet hydrateren, terwijl dat voor goed
hydrateren waarschijnlijk niet geldt.

Die vragen mbt op gist staan en schuimhoudbaarheid zijn (door mij) sturend geformuleerd. Sturende formulering leidt tot bias. Daar moet je fwel iets op bedenken (scheiding in kolommen) fwel moet je eea herformuleren. Maar zoals aan de smileys te zien was dat dan ook niet serieus van mijn kant.

Jacques:

--- Citaat van: RobinB op 28-05-2013  07:25 u ---Omdat ik niet verwachtte dat er iets mee gedaan zou worden.
Immers mijn andere suggesties zijn ook in de wind geslagen.

--- Einde van citaat ---

Die hadden vooral betrekking op het vooraf berekenen van het benodigd aantal inzendingen. Dat is van heel andere orde dan de inhoud van de vragen.

--- Citaat van: RobinB op 28-05-2013  07:25 u ---Hoe heb je gehydrateerd lijkt me wel nuttig, gezien de discussie daaromtrent nav het gggo.
Verkeerd hydrateren is waarschijnlijk schadelijker dan niet hydrateren, terwijl dat voor goed
hydrateren waarschijnlijk niet geldt.

--- Einde van citaat ---

Ook ik vermoed dat niet goed hydrateren schadelijk is.
Uit de testjes die ik heb gedaan is echter ook gebleken dat goed hydrateren (dat wil zeggen precies de aanwijzingen van de fabrikant opvolgen) niet leidt tot een hogere vergistingsgraad. Wel gaat de vergisting iets sneller aan de gang.
Er zijn nu een paar vragen toegevoegd. Uit de antwoorden kan afgeleid worden hoe gehydrateerd is.

--- Citaat van: RobinB op 28-05-2013  07:25 u ---Die vragen mbt op gist staan en schuimhoudbaarheid zijn (door mij) sturend geformuleerd. Sturende formulering leidt tot bias. Daar moet je fwel iets op bedenken (scheiding in kolommen) fwel moet je eea herformuleren. Maar zoals aan de smileys te zien was dat dan ook niet serieus van mijn kant.

--- Einde van citaat ---

Schuimhoudbaarheid is het onderwerp van het onderzoek. Overigens kunnen wij als hobbybrouwers de schuimhoudbaarheid ook niet eenvoudig bepalen. Vergistingsgraden wel.

RobinB:

--- Citaat van: Jacques op 28-05-2013  08:01 u ---Overigens kunnen wij als hobbybrouwers de schuimhoudbaarheid ook niet eenvoudig bepalen.
--- Einde van citaat ---
Dan is het geen goede parameter om in de lijst te zetten. :)

hansHalberstadt:
Als ik kijk naar de uitkomsten, dan zie ik dat er heel veel zaken gevarieerd kunnen worden. Als je 20 parameters kunt varieren dan heb je een resultaat in 20 dimensies.
Ik vraag mij daarom serieus af of je hier ooit statistisch verantwoorde uitkomsten uit kunt krijgen. Ik denk dat je vantevoren moet kunnen aangeven hoeveel variaties je op elke parameter moet hebben om een betrouwbaar resultaat te kunnen krijgen alvorens je zo'n proef start.

Als test zou je eens een modelletje kunnen nemen wat afhankelijk is van bv 3 variabelen en dan 500 uitkomsten genereren door willekeurige trekkingen te doen uit die 4 variabelen. en dan kijken of je het die uitkomsten het model kunt bepalen zonder dat je de formule daarin gebruikt. bv U=10x + 25y - 3z +8 en dan 500 trekkingen doen voor x,y,z en met die resultaten de formule proberen te achterhalen en zien of dat lukt.

Mijn indruk is dat je voor elke variabele die erbij komt heel veel meer data nodig hebt, dus kun je wel nagaan wat er gebeurt als je 20 variabelen hebt.
HansH

michielr:
Je hoeft natuurlijk niet alle variabelen mee te nemen in de uiteindelijk analyse, wat achteraf geen invloed blijkt te hebben op de uitkomst kun je gewoon uit je model gooien. Bijvoorbeeld door per variabele een univariate analyse doen om te kijken of de variabele opzichzelf een invloed heeft op het resultaat. Vervolgens neem je in de multivariate analyse alleen die variabelen mee welke uit de univariate analyse een significante invloed blijken te hebben.

Ook kan het zo zijn dat een aantal variabelen slechts 1 dimensie vertegenwoordigen, al zal dat bij dit onderzoek niet zo snel het geval zijn verwacht ik. Dit is achteraf gewoon te testen door een factoranalyse uit te voeren.

Ik zou er gewoon voor zorgen dat er zoveel mogelijk bruikbare data ingevuld word, tussentijdse testen kunnen gaande weg inzicht geven in het aantal werkelijk relevante variabelen en het aantal benodigde cases.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie