Hobbybrouwen > Brouwproces

Het Groot onderzoek vergisting 2013 is gestart

<< < (3/14) > >>

hansHalberstadt:
Lijkt mij geen overbodige luxe dat er dan voldoende mensen met kennis van statistiek bij betrokken worden om de resultaten te analyseren en conclusies te trekken.
HansH

RobinB:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2013  06:07 u ---Als ik kijk naar de uitkomsten, dan zie ik dat er heel veel zaken gevarieerd kunnen worden. Als je 20 parameters kunt varieren dan heb je een resultaat in 20 dimensies.
Ik vraag mij daarom serieus af of je hier ooit statistisch verantwoorde uitkomsten uit kunt krijgen. Ik denk dat je vantevoren moet kunnen aangeven hoeveel variaties je op elke parameter moet hebben om een betrouwbaar resultaat te kunnen krijgen alvorens je zo'n proef start.

--- Einde van citaat ---

Dat is precies wat ik ook geopperd heb, maar in de wind geslagen is. Jammer inderdaad!
Ook bij de analyse is het een heel terecht punt om rekening mee te houden en voor te corrigeren.
Dat heeft aanzienlijke invloed op het te hanteren significantieniveau.

Adrie:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2013  11:45 u ---Lijkt mij geen overbodige luxe dat er dan voldoende mensen met kennis van statistiek bij betrokken worden om de resultaten te analyseren en conclusies te trekken.
HansH

--- Einde van citaat ---

Dat lijkt mij ook. Anders houden we oeverloze discussies over de geldigheid van de uitkomsten.

Jacques:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2013  06:07 u ---Als ik kijk naar de uitkomsten, dan zie ik dat er heel veel zaken gevarieerd kunnen worden. Als je 20 parameters kunt varieren dan heb je een resultaat in 20 dimensies.
Ik vraag mij daarom serieus af of je hier ooit statistisch verantwoorde uitkomsten uit kunt krijgen. Ik denk dat je vantevoren moet kunnen aangeven hoeveel variaties je op elke parameter moet hebben om een betrouwbaar resultaat te kunnen krijgen alvorens je zo'n proef start.

Als test zou je eens een modelletje kunnen nemen wat afhankelijk is van bv 3 variabelen en dan 500 uitkomsten genereren door willekeurige trekkingen te doen uit die 4 variabelen. en dan kijken of je het die uitkomsten het model kunt bepalen zonder dat je de formule daarin gebruikt. bv U=10x + 25y - 3z +8 en dan 500 trekkingen doen voor x,y,z en met die resultaten de formule proberen te achterhalen en zien of dat lukt.

Mijn indruk is dat je voor elke variabele die erbij komt heel veel meer data nodig hebt, dus kun je wel nagaan wat er gebeurt als je 20 variabelen hebt.
HansH

--- Einde van citaat ---

Voor betrouwbare analyses zullen de resultaten gefilterd moeten worden. Vervolgens kan binnen de filtering gekeken naar verschillende variaties.
Filteren is absoluut noodzakelijk omdat heel diverse brouwsels ingevoerd kunnen worden.

Het mooie van dit project is dat de de resultaten steeds voor iedereen beschikbaar zijn en dat het project niet gebonden is aan een tijdslimiet. We brouwen met zijn allen steeds nieuwe bieren en de gegevens van dit bieren kunnen steeds toegevoegd worden. Als iedereen die actief is op dit forum zijn brouwsels van het afgelopen jaar invoert en ook nog die het komende jaar hebben we heel veel gegevens waarmee betrouwbare analyses uitgevoerd kunnen worden.
Die analyses kunnen vervolgens bediscussieerd worden...

hansHalberstadt:
Het probleem is denk ik dat je niet zomaar uit 10000 datapunten iets kunt reconstruren als je niet vantevoren een aantal beperkingen oplegt.
Om een voorbeeld te geven:,
Ik heb zojuist wat metingen gepost om te laten zien hoe het maischrendement afhangt van de beslagdikte. Daarbij heb ik bewust alles constant proberen te houden (pH, moutsoort, bewaaromstandigheden maischtraject, beslagvolume, watereigenschappen etc.) Dan nog heb ik mogelijk te weinig data om een significant verantwoorde conclusie te kunnen trekken. Als ik nu ook nog de moutsoort ga varieren, bv palemout i.p.v pilsmout, dan moet ik voor palemout weer 10 metingen doen. etc.
zo heb je heel veel data nodig, terwijl veel omstandigheden alsnog erg veel varieren die je niet weet.
HansH

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie