Hobbybrouwen > Brouwproces

Het Groot onderzoek vergisting 2013 is gestart

(1/14) > >>

Jacques:
De eerder uitgevoerde test met het invoerformulier is succesvol afgerond. Het onderzoek kan nu officieel van start.

Voor de reden van het nieuwe onderzoek verwijs is naar het eerste bericht van het testtopic.

--- Citaat van: Jacques op 11-05-2013  17:09 u ---In een ander topic heb ik het Groot gedroogd gist onderzoek (Gggo) dat in het voorjaar van 2010 gestart is geëvalueerd. De conclusie die ik heb getrokken is dat het onderzoek nuttig is geweest maar ook dat bij dat onderzoek meer aandacht besteed had moeten worden aan de samenstelling van de stort. Deze factor is van groot belang als het gaat om de vergistingsgraad.

Er is alle aanleiding om het onderzoek over te doen maar dan uitgebreider en rekening houdend met de huidige inzichten.

Waarom het onderzoek overdoen zul je je misschien afvragen. Is er nog steeds behoefte aan zo’n grootschalig onderzoek. Fermentis heeft immers de vergistingsgraden van hun gisten bekend gemaakt en degenen die onderzoek willen doen naar de vergistingsgraad of een andere factor van belang kan gebruik maken van het neutraal netwerk dat ingebouwd is in BrouwHulp.
Allereerst merk ik op dat er meer fabrikanten zijn dan Fermentis als het gaat om gedroogde gist. Van de andere fabrikanten zijn de vergistingsgraden niet bekend.
Ten tweede is het zo dat niet iedereen BrouwHulp gebruikt. Daarnaast moet je al veel brouwsels hebben gemaakt voordat je betrouwbare informatie kunt verkrijgen uit een neutraal netwerk. Ook maak je als individuele brouwers meestal gebruik van een beperkt aantal grondstoffen.

Het voordeel van een groot onderzoek is dat je veel meer gegevens kunt verzamelen dat een individuele brouwer dat kan doen. Nadeel is dat er een grote spreiding kan ontstaan in de resultaten doordat gewerkt wordt met verschillende installaties en het feit dat iedereen op zijn eigen wijze meet. Toch denk ik dat je door heel veel gegevens te verzamelen een betrouwbaar beeld krijgt.
Net als bij het Gggo is het daarom van belang dat zo veel mogelijk gegevens verzameld worden. Hoe meer hobbybrouwers meedoen des te beter het is. Het mooiste zou zijn als alle leden van het forum de gegevens van de bieren die zij de laatste 3 jaar gebrouwen hebben invoeren. We zouden dan een schat aan informatie bij elkaar hebben.
Om een analyse per brouwer mogelijk te maken wordt de naam van de brouwer bij dit onderzoek gevraagd. Het invullen van je naam is echter niet verplicht. Je kunt ook een schuilnaam opgeven. Door resultaten per brouwer te kunnen bekijken is het mogelijk verschillen in installatie en dergelijke uit te sluiten. Door veel gegevens te vragen en daarop filters op los te laten zijn allerlei analyses mogelijk.

Voor alle duidelijkheid: bij het nieuwe onderzoek wordt niet alleen gekeken naar gedroogde gisten.

Voor dit onderzoek wil ik gebruik maken van Google Forms. Met Google Forms kun je vrij eenvoudig online formulieren maken. Na het verzenden van het formulier kan de invoer meteen bekeken worden in een spreadsheet.

--- Einde van citaat ---

Hieronder vind je het formulier. Je kunt het formulier ook invullen via http://www.hobbybrouwen.nl/gov2013/gov2013.htm

Loading...

Voor de resultaten zie hier.

Veel succes met het invoeren van het formulier. Ik ga er van uit dat iedereen meedoet. Zelf moet ik er ook tijd voor vrij maken.

RobinB:
Ik mis nog:"hoe heb je gedehydreerd".
Ook hoelang heeft het op de hoofdgist gestaan en hoe scoor je de schuimhoudbaarheid... ;D
Schijnt een erg hip item te zijn de laatste tijd... ;)

heijligers:
https://docs.google.com/forms/d/1t4aZpFDnRkUtYz_jRsmN8zMA3hAawEfiFr2i79yOXZg/viewform?pli=1
Is die link nog actueel?

Jacques:

--- Citaat van: heijligers op 27-05-2013  23:15 u ---https://docs.google.com/forms/d/1t4aZpFDnRkUtYz_jRsmN8zMA3hAawEfiFr2i79yOXZg/viewform?pli=1
Is die link nog actueel?

--- Einde van citaat ---

Ja, die link kun je ook gebruiken.

Jacques:

--- Citaat van: RobinB op 27-05-2013  23:12 u ---Ik mis nog:"hoe heb je gedehydreerd".

--- Einde van citaat ---

Waarom heb je dit niet opgemerkt in de testfase van het formulier? Daar was de testfase toch voor.

Wat verwacht je voor antwoorden? Zo'n open vraag werkt niet in verband met de verwerking van de antwoorden.
Of iedereen gedetailleerd de werkwijze tijdens het hydrateren documenteert is voor mij de vraag.
Wel kan gevraagd worden naar de temperatuur van het water tijdens het hydrateren en of de hoeveelheid water afgestemd is op de hoeveelheid gist.
Ik voeg deze vragen nog in. Verder aanpassingen van het formulier zijn niet gewenst omdat het formulier vanaf nu ingevuld kan worden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie