Vragen na allereerste brouwsel: Karmeliet kloon

Gestart door afleiding, 24-05-2013 00:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

afleiding

Hallo allemaal.

We hebben afgelopen zaterdag voor het eerst gebrouwd en onderstaand recept gevolgd. We hebben echter een paar vragen waar hopelijk antwoorden voor zijn:

-Na het maischen liep het wort heel traag door het kraantje omdat in het kraantje zelf wat mout/kafjes zaten. Heeft iemand een tip hiervoor? Een hittebestendig gaasje voor opening o.i.d.? Hopelijk zorgt dit niet voor kafsmaak!

-Is de hoeveelheid gist (11.5 gr Saftbrew T-58) wel voldoende voor 20 l zwaarder bier (1080)? We hebben het recept gevolgd, maar ik zou denken dat het wat meer zou moeten zijn.

-We hebben het gist niet gehydrateerd vooraf, omdat ik op het forum heb gelezen dat er veel mensen zijn die dit niet doen. Wat zijn jullie meningen hierover?

-Er komt erg veel zwavelgeur vrij tijdens het gisten. Ik lees op het forum dat dit op autolyse kan duiden of gewoon bij het gistproces kan horen. Inmiddels leek de hoofdgisting ook klaar en hebben we het bier in een nagistvat zitten. (5 dagen hoofdgisting, leek klaar). Kan de zwavelgeur ook door infectie met bacterie/wilde gist komen? DMS kan het toch niet zijn aangezien er 1,5 uur gekookt is?

-De refractometer gaf voor gisting 1080 aan en na hoofdgisting 1045. Ik heb al via een omrekenexcel al achterhaald dat 1045 (door de alcohol) eigenlijk 1022. Kan iemand dit bevestigen? Ik heb namelijk een Mac en kan daardoor de handige tools (Windows) hiervoor niet gebruiken.

-Bij het overhevelen van hoofdgistvat naar nagistvat (door kraantje met slang) is er wat water uit het waterslot (stom!) in het jonge bier gekomen. Kan dit nog goed gaan? Of is het bier eigenlijk vrijwel zeker geïnfecteerd?

-Het nagistvat borrelt lekker. Ons plan is om het 1 week in nagistvat te laten, dan 2 week te lageren. Wat is jullie mening hierover? Of moeten we gewoon wachten met lageren totdat er absoluut geen actie meer is in waterpomp?

Bedankt voor de antwoorden en jullie tijd.

Afwijkingen op onderstaand recept:
- Liberty hop vervangen door Saaz.
- Maischschema liep niet precies hetzelfde, 2e rust (op 62 graden) was op 63-64 graden.
- Ipv kristalsuiker zelfde hoeveelheid kandijsuiker.
- Te hard gekookt waardoor we geen 20l maar 17l wort hebben overgehouden.

Recept : Karmeliet tripel kloon
Basis gegevens
Omschrijving   Waarde
Naam Recept   Karmeliet tripel kloon
Biertype   Tripel
Aantal liters   20
Gewenst Begin SG   1075(8,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement   72,0 %
Algemeen
Omschrijving   Waarde
Totaal brouwwater   32,57 liter
Maischdikte   4,80 l/kilo
Maischwater   24,57 liter
Spoelwater   8,00 liter
Kooktijd   90 min.
Berekende kleur   10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid   19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam   % stort   Massa   Kleur
Pilsmout 3 EBC   63.00%   4238 gram   3 EBC
Tarwemout   20.00%   1345 gram   3 EBC
Haver ongemout   10.00%   673 gram   4 EBC
Kristalsuiker   7.00%   471 gram   0 EBC

Hop
Hopnaam   % alfazuur   Massa   Kooktijd   Bitterheidsaandeel
Styrian Golding   4.80%   26 gram   90.00 min   11 EBU
Liberty   3.00%   36 gram   10.00 min   3 EBU

Kruiden
Kruidnaam   Massa   Kooktijd
Sinaasappelschillen   6,00 gram   10 min
Koriander   5,00 gram   10 min
Opmerkingen   sinaasappel droog zoet

Gist
Gistsoort: Saftbrew T-58   Massa: 11gram   korrelgist

maischschema
Stap nr   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1   44°C   10 min   4,8 l/kg
2   62°C   30 min   4,8 l/kg
3   72°C   30 min   4,8 l/kg
4   78°C   1 min   4,8 l/kg

     

Oscar

Welkom!

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Na het maischen liep het wort heel traag door het kraantje omdat in het kraantje zelf wat mout/kafjes zaten. Heeft iemand een tip hiervoor? Een hittebestendig gaasje voor opening o.i.d.? Hopelijk zorgt dit niet voor kafsmaak!

Zoek op het forum eens op hevelfilter en/of JAVAL filter.... :)

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Is de hoeveelheid gist (11.5 gr Saftbrew T-58) wel voldoende voor 20 l zwaarder bier (1080)? We hebben het recept gevolgd, maar ik zou denken dat het wat meer zou moeten zijn.

In dit geval was 2 zakjes beter geweest.

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-We hebben het gist niet gehydrateerd vooraf, omdat ik op het forum heb gelezen dat er veel mensen zijn die dit niet doen. Wat zijn jullie meningen hierover?
Niet doen!

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Er komt erg veel zwavelgeur vrij tijdens het gisten. Ik lees op het forum dat dit op autolyse kan duiden of gewoon bij het gistproces kan horen. Inmiddels leek de hoofdgisting ook klaar en hebben we het bier in een nagistvat zitten. (5 dagen hoofdgisting, leek klaar). Kan de zwavelgeur ook door infectie met bacterie/wilde gist komen? DMS kan het toch niet zijn aangezien er 1,5 uur gekookt is?
Zwavel hoort bij sommige vegistingen en wat je ruikt zit niet meer in het bier... ;)

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-De refractometer gaf voor gisting 1080 aan en na hoofdgisting 1045. Ik heb al via een omrekenexcel al achterhaald dat 1045 (door de alcohol) eigenlijk 1022. Kan iemand dit bevestigen? Ik heb namelijk een Mac en kan daardoor de handige tools (Windows) hiervoor niet gebruiken.
Tijdens of na de vergisting meten met een hydrometer!  :)
Zoek eens op Wine (hq)  Link1  link2

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Bij het overhevelen van hoofdgistvat naar nagistvat (door kraantje met slang) is er wat water uit het waterslot (stom!) in het jonge bier gekomen. Kan dit nog goed gaan? Of is het bier eigenlijk vrijwel zeker geïnfecteerd?
Geen paniek. Gaat helemaal goed!

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Het nagistvat borrelt lekker. Ons plan is om het 1 week in nagistvat te laten, dan 2 week te lageren. Wat is jullie mening hierover?

Goed plan!


Succes.

Sjoerdd96

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Na het maischen liep het wort heel traag door het kraantje omdat in het kraantje zelf wat mout/kafjes zaten. Heeft iemand een tip hiervoor? Een hittebestendig gaasje voor opening o.i.d.? Hopelijk zorgt dit niet voor kafsmaak!
Hoe filter je nu dan precies?

Citaat van: afleiding op 24-05-2013  00:12 u-Is de hoeveelheid gist (11.5 gr Saftbrew T-58) wel voldoende voor 20 l zwaarder bier (1080)? We hebben het recept gevolgd, maar ik zou denken dat het wat meer zou moeten zijn.

1 zakje lijkt me inderdaad wat zwaar voor die hoeveelheid en SG maar niet onmogelijk! :weetniet:


afleiding

Ik filter met een filterbodem. Het bier wat uit de brouwketel was erg helder!

De hoeveelheid gist stond in het recept (http://members.home.nl/eduardattevelt/Karmeliet.html). Gisteren leek de hoofdgisting klaar te zijn en was gemeten sg met refractometer 1045. Omgerekend 1025. Eind SG zou 1020 moeten zijn, dus volgens mij is het onlangs de hoeveelheid gisting goed gegaan toch?

RobinB

Je SVG is nu 68%, dat is wat aan de lage kant voor deze gist, zeker gezien er 7% suiker in de stort zat. Verder is die 1020 ook geen wet van Meden en Perzen, waar heb je die vandaan?

Het maischschema is wat ouderwets, maar ja het bier is al gebrouwen.

Je zou voor een volgende keer ook eens bij de Bewezen Recepten op dit forum kunnen kijken? De karmeliet is een ONK kloonbier geweest. :)

tjleet

Citaat van: RobinB op 24-05-2013  09:01 uHet maischschema is wat ouderwets, maar ja het bier is al gebrouwen.
Je zou voor een volgende keer ook eens bij de Bewezen Recepten op dit forum kunnen kijken? De karmeliet is een ONK kloonbier geweest. :)
Ook bij de Bewezen Recepten staan verouderde maischschema's. Dus daar ook even bij blijven nadenken ;)

RobinB

Daarom waren het in mijn bericht ook 2 losse alinea's... ;)

afleiding-2

Hallo, dit is ook mijn eerste post hier. Ik heb meegeholpen met brouwen van deze Karmeliet kloon en wilde er toch nog even bij vermelden dat het water dat in het wort terecht is gekomen, onafgedekt water uit het waterslot was. Dit betreft een open waterslot.



Door het water in het slot stond de deksel vrij open en konden bacteriën het water makkelijk infecteren. Of maak ik mij gewoon teveel zorgen?

RobinB

In vers kraanwater zitten niet veel bierbedreigende bacteriën, zo die er zijn.
Wacht het brouwsel maar af en kijk over een half jaar of het een probleem geworden is. :)

afleiding

Hallo Robin,

Ik dacht het eind SG in het recept te hebben gelezen, maar dit blijkt niet te kloppen. Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik op 1020 kom. Wat zou een goede eind SG voor deze tripel zijn? Is 1020 misschien wat te hoog?

De nagisting lijkt te zijn gestopt. Geen activiteit meer in waterslot. Wel wat vroeg toch?

Wat raden jullie aan? Nu opnieuw SG meten en daarna lageren?

RobinB

Als je de T58 hebt gebruikt lijkt dat wel normaal. In standaardwort haalt deze ca. 70%, jij hebt 7% suiker in de stort en een vrij "droog" maischschema dus is het te verwachten dat je hoger uitkomt. Dat lijkt nu ook zo te zijn wanneer het eind SG 1020 is en het begin SG 1080 was (75%).
Als het waterslot al meerdere dagen stil is en/of je meet in een interval van ca. 1 week geen SG veranderingen, dan kan je waarschijnlijk wel bottelen. :)

afleiding-2

Dus lageren overslaan? Ik heb het nu beneden in de berging gezet om op koelere temperatuur te lageren.

RobinB

Nooit lageren als je niet weet of het uitgegist is. Immers, wanneer het bier weer warmer wordt gaat de vergisting waarschijnlijk verder...

afleiding-2

Hij was al uitvergist. Het water in het slot stond gelijk en er gebeurde niks meer. Daarom heb ik hem maar naar beneden gebracht.

afleiding-2

Of zeg je terug naar boven halen en nog even wachten?

RobinB

Ligt eraan hoe lang hij al niet meer actief was.
Daarnaast heeft koeler lageren weinig extra's te bieden tenzij je actief koelt.

Ik lager zelden, laat het wel staan om te klaren, maar dat kan gewoon op kamertemp. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-05-2013  21:03 uIk lager zelden, laat het wel staan om te klaren, maar dat kan gewoon op kamertemp. :)

Dat kan, maar als je de temperatuur geforceerd laat dalen gaat het uitzakken van gist en eiwitten wat sneller. Bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van het afsterven van gist wat de schuimhoudbaarheid ten goede komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.