Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe Heineken flesjes ontdoen van etiketten  (gelezen 7677 keer)

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Nieuwe Heineken flesjes ontdoen van etiketten
« Gepost op: 22-05-2013 21:16 u »
Beste mede brouwers,

Op dit moment zijn er bijna geen bruine flesjes van Heineken meer te krijgen, dus ben ik helaas verplicht om de nieuwe groene flesjes te gebruiken.
Het is natuurlijk mogelijk om bij de Super div. andere merken te vragen, maar deze zijn vaak te smerig om schoon te maken. Ik heb juist verschillende adresjes die regelmatig vers leeg gedronken Heineken flesjes voor me hebben, dus vandaar dat ik hier in mee moet.

Dus de nieuwe fles even onder ogen genomen.

Wat zal de lichtere fles kleur doen met de smaak van je bier?
Bij mij staat het altijd donker, dus licht invloed zal ik niet zoveel last van hebben.

Ja, en dan die nieuwe idiote plastic etiketten.
Eraf weken werkt dus niet, dan maar in de oven. boven de 65 graden worden ze makkelijker er af te halen. Op 80 graden vallen de etiketten eraf. Nou. hoop gedoe en de lijmresten blijven zitten.

Hoe haal je dan die lijmresten eraf?
Het volgende heb ik geprobeerd.
Remreiniger . Erg agressief en smeert het meer uit dan dat het weg gaat.
Alcohol. ( bij mij was dit bio-ethanol ) Dit lijkt beter te werken, maar moet er wel moeite voor doen.
Spiritus. Dit werkte bij mij het beste, maar ook dit kost tijd.

Heeft iemand hier nog ervaring mee?
Tot nu toe ben ik bijna 3 x langer met het schoonmaken + reinigen bezig dan voorheen.
Jammer, maar wie weet...

Gr,

Jim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tinus

• Vol lid
  • www.biergildegroningen.nl
Re: Nieuwe Heineken flesjes ontdoen van etiketten.
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2013 21:26 u »
Ik heb het niet getest met de nieuwe Heineken flesjes maar ik verwijder lijmresten van stickers e.d. altijd met lampenolie.
Werkt goed en is daarna makkelijk met zeep en warm water te verwijderen.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2013 22:13 u »
Beste mede brouwers,

Op dit moment zijn er bijna geen bruine flesjes van Heineken meer te krijgen, dus ben ik helaas verplicht om de nieuwe groene flesjes te gebruiken.
Het is natuurlijk mogelijk om bij de Super div. andere merken te vragen, maar deze zijn vaak te smerig om schoon te maken.

Overstappen op een ander biermerk!  ;D ;D Bruine flesjes (BNR flesjes) zijn er in overvloed  :)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2013 23:06 u »
Belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ontdoe je ze van de inhoud? :o ::) ;D

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2013 23:09 u »
Belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe ontdoe je ze van de inhoud? :o ::) ;D
Ah, ik denk dat je ze wel aan het riool kan toevertrouwen. Maar niet meer als een krat tegelijk. Dan moet je t riool even wat rust gunnen >:D

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • gewoon. bier.
Re: Nieuwe Heineken flesjes ontdoen van etiketten
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2013 00:38 u »
Beste mede brouwers,

Het is natuurlijk mogelijk om bij de Super div. andere merken te vragen, maar deze zijn vaak te smerig om schoon te maken. Ik heb juist verschillende adresjes die regelmatig vers leeg gedronken Heineken flesjes voor me hebben, dus vandaar dat ik hier in mee moet.

Dus de nieuwe fles even onder ogen genomen.

Wat zal de lichtere fles kleur doen met de smaak van je bier?
Bij mij staat het altijd donker, dus licht invloed zal ik niet zoveel last van hebben.

Ja, en dan die nieuwe idiote plastic etiketten.
Eraf weken werkt dus niet, dan maar in de oven. boven de 65 graden worden ze makkelijker er af te halen. Op 80 graden vallen de etiketten eraf. Nou. hoop gedoe en de lijmresten blijven zitten.

Hoe haal je dan die lijmresten eraf?
Het volgende heb ik geprobeerd.
Remreiniger . Erg agressief en smeert het meer uit dan dat het weg gaat.
Alcohol. ( bij mij was dit bio-ethanol ) Dit lijkt beter te werken, maar moet er wel moeite voor doen.
Spiritus. Dit werkte bij mij het beste, maar ook dit kost tijd.

Heeft iemand hier nog ervaring mee?
Tot nu toe ben ik bijna 3 x langer met het schoonmaken + reinigen bezig dan voorheen.
Jammer, maar wie weet...

Gr,

Jim
Ik had van die grote tripelflessen van de Lidl precies het zelfde euvel. Fles mek (methylethylketon)
een doek licht nat maken en boenen maar. Sluit wel eerst de bovenkant af met een kurk of prop er een kroonkurk op.

Offline PatrickBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Bier is het vloeibare goud
« Reactie #6 Gepost op: 23-05-2013 04:36 u »
Ik heb de etiketten gewoon kunnen verwijderen door ze in warm/heet water te laten weken.
Een hele krat nog wel... Dus het zou moeten lukken.

Op het forum is een topic geopend over groen versus bruin. Hier kan je je eigen mening vormen.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=6053.0

Verder kan je wellicht overgaan op een ander merk.
Even zonder gekheid... Ik heb nu een kratje euroshopper staan voor Ä 4,5. Gewoon omdat ik bruine flesjes nodig had :)

Succes.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2013 13:44 u »
Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan of het minder werk is om de flesjes van bekenden te krijgen of om aan de manager van de lokale super te vragen of je lege kratten met flesjes mag meenemen. Gevaar is wel dat er dan sigaretten e.d. in de flesjes kunnen zitten wat een rotstank geeft..

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2013 14:51 u »
Op het forum is een topic geopend over groen versus bruin. Hier kan je je eigen mening vormen.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=6053.0
::) Dat is een topic van 6 jaar oud met maar 12 reacties. Lijkt me niet echt representatief.
Er is wel een test geweest welke invloed de kleur heeft op de smaak. Dat is nog niet zo lang geleden. Maar als je de flesjes gewoon koel en donker bewaard kun je het beste pakken wat voor jou het makkelijkst voorhanden is.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2013 17:17 u »
Ik heb de meeste flesjes ook vanuit de emballage van de supermarkt. Dan is het gewoon een kwestie van alle flesjes vullen met heet water en in heet water in de gootsteen. Een halfuur later leeg gieten. Alle etiketten en de schimmelkorsten in de gft bak. Nog een keer omspoelen met heet water.

Voor gebruik natuurlijk nog ontsmetten zoals het hoort.

Mij viel het op de Hertog Jan en Heineken (BNR) dikke korsten schimmel hadden en de AH huismerk nog vloeibaar waren en geen korsten.  :denken:

Misschien zijn huishand handschoenen geen overbodige luxe.

mvg

db

Offline PatrickBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Bier is het vloeibare goud
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2013 17:23 u »
Nou ja, het is in ieder geval een topic waarin het ter discussie wordt gesteld.
Ik meen nog een ander topic te hebben gelezen. Mocht ik hem tegenkomen zal ik hem direct posten.

Maar mijn eigen keuze zal altijd bij de bruine flesjes blijven zolang deze nog bestaan.
Daarnaast heb ik ook zo'n gevoel dat de krat uiteindelijk gaat verdwijnen. Heineken heeft tegenwoordig al 'bier' dozen.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2013 07:57 u »
Ik gebruik flesjes Alfa, die bevallen me prima. Ook vanwege de krat, die ik vervolgens zwart spuit en met schoolbordverf een baan op maak om met een krijtje wat gegevens op te kunnen schrijven. Tip van elders op het forum.

Flessen schoonmaken: speciekuip (eventueel met kraan onderin) half met wat vullen en een paar vaatwastabletten, dan met de flessen en dan warm water. Geen snikheet water want je moet de flesjes af en toe helpen om vol te lopen.
Het schoonmaakmiddel zorgt dat de schimmels loskomen en de etiketten.

Dan haal ik ze eruit, veeg de flesjes af met een gewoon schuursponsje en dan is de fles aan de buitenzijde schoon.
Binnenzijde doe ik nogmaals met chempro oxi en gloeiend heet water. Met 20 liter zijn dat 3 kratjes (nog niet eens) en dat valt reuze mee. Nadien een visuele inspectie door tegen het licht in te kijken door de hals, dan zijn ze geschikt om op te slaan.
Nieuwe flesjes kosten 20ct per stuk meer, dat zijn dus 12 euri voor 20 liter. You do the math.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 24-05-2013 08:10 u »
Nieuwe flesjes kosten 20ct per stuk meer, dat zijn dus 12 euri voor 20 liter. You do the math.

Niet te vergelijken mijns inziens; die nieuwe flesjes zijn dan je eigendom. Statiegeld flessen en krat zijn dat niet, niet voor dat geld...

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 24-05-2013 13:19 u »

BNR flesjes, als je die scherp inkoopt kosten ze 12 cent per stuk  :)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #14 Gepost op: 01-06-2013 19:47 u »
Ik gebruik mooie bruine halve liters van Paulaner, met een leuke krat die je in tweeŽn kan delen, vandaag weer even 3 volle kratten gehaald! ik vind een biertje van 0,25 (Heineken-hippe-mensen-getrut) 0,3 of 0,33 eigelijk te klein om van te drinken. Daar kun je een fatsoenlijk glas mee vullen.

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 23-06-2013 10:25 u »
Ik gooi de handdoek in de ring,

Lampenolie werkt het best om lijmresten van de nieuwe Heineken flesjes te halen.
Uiteindelijk ben ik nu 4 x langer bezig om de flessen schoon te maken.

Dan maar naar de Super om daar flesjes aan te schaffen.

Jim

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 23-06-2013 11:13 u »
Ik gooi de handdoek in de ring,

Lampenolie werkt het best om lijmresten van de nieuwe Heineken flesjes te halen.
Uiteindelijk ben ik nu 4 x langer bezig om de flessen schoon te maken.

Dit topic heeft inderdaad een andere wending gekregen.

Als lampenolie werkt zal terpentine of aceton waarschijnlijk ook werken. Voordeel van aceton is dat het vluchtig is en gemakkelijker te verwijderen. Maar ja, lekker is het allemaal niet.

Maar waarom die groene Heineken flesjes?

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #17 Gepost op: 23-06-2013 11:20 u »
BNR flesjes, als je die scherp inkoopt kosten ze 12 cent per stuk  :)
Nee doe maar niet voor je het weet snijd je je tijdens het leegsoloberen :proost:

Tags: