Nieuwe hobby

Gestart door duonra, 20-05-2013 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

duonra

Ik ben al een paar weken lid van dit forum en ben me veel aan het inlezen. Ik wil als eerste gewoon met een koelbox en weckketel van 25 liter een sterke blonde maken van 100% pilsmout en kristalsuiker. De spullen voor de JAVAL filter heb ik compleet, nu nog tig sleuven zagen. Morgen ga ik nog een pastamachine ophalen voor het schroten. Daarna gaat het beginnen!!

Een vraag blijft maar in mijn hoofd spelen en ik kan het antwoord niet terugvinden. Bij het kookproces is het de bedoeling dat er geen deksel op de kookketel zit omdat ongewenste vluchtige stoffen makkelijk kunnen verdwijnen...echter alcohol is ook zo'n  vluchtige stof die bij 78 graden kookt. Blijft er wel alcohol in de kookketel - en dus in mijn bier- over als ik 90 minuten zonder deksel op 100 graden blijf koken? In de deksel van de weckketel zit een gat voor de thermometer. Is dit gat voldoende voor de verdamping terwijl er wel alcohol reflux is door de "koudere" deksel.




krek zat

Welkom op het forum. Volgens mij haal jij wat dingen door elkaar. Bij het koken moet er inderdaad geen deksel op de ketel. Het wort wat gekookt wordt bevat nog helemaal geen alcohol.
De alcohol wordt pas later gevormd bij de vergisting. Het lijkt me wel verstandig om de gehele deksel van de kookketel af te halen, zodat je zeker weet dat alle vluchtige stoffen, die er niet in thuis horen ook verdampt zijn.

robdebrouwer

Citaat van: duonra op 20-05-2013  12:51 u... Een vraag blijft maar in mijn hoofd spelen en ik kan het antwoord niet terugvinden. Bij het kookproces is het de bedoeling dat er geen deksel op de kookketel zit ...

Ik was eigenwijs bij de eerste keer koken en liet wel de deksel er op even maar, want zelfs met de paar liter die er in zat kwam het hele brouwsel omhoog  :o net als melk die wil overkoken dus gauw die deksel aan de kant gelegd en even een raampje open gezet om de waterdamp uit de keuken te kunnen laten ontsnappen  :pan:

duonra

Citaat van: krek zat op 20-05-2013  12:58 uVolgens mij haal jij wat dingen door elkaar. Bij het koken moet er inderdaad geen deksel op de ketel. Het wort wat gekookt wordt bevat nog helemaal geen alcohol.
De alcohol wordt pas later gevormd bij de vergisting. Het lijkt me wel verstandig om de gehele deksel van de kookketel af te halen, zodat je zeker weet dat alle vluchtige stoffen, die er niet in thuis horen ook verdampt zijn.

Bedankt, Wat een domme denkfout van mij zeg! Je doorgrond het pas echt als je ook echt gaat brouwen. Ik woon in Tiel en heb op de kaart gezien dat er geen brouwers in de omgeving zitten, jammer.

Herman

Niet iedereen heeft zich op de kaart gezet, jijzelf bijvoorbeeld ook niet....
Een oproepje doet vaak wonderen.

duonra

Mijn pin is Tiel, Kersenbier uit de Betuwe... toekomstmuziek.

Bij deze een oproepje: zijn er in de omgeving van Tiel actieve brouwers waar ik eens het brouwproces mee mag maken of ervaringen mee kan delen?


 

PatrickBrouwer

Welkom om het leuke en leerzame forum.
En veel plezier straks met je eerste brouwsel!

heijligers

Welkom duonra.

Ik gebruik ook een weckketel met zo'n bruine deksel. Hierin heb ik een gat gezaagd van zo'n 20-25 cm (op de plaats waar in de deksel een vormverandering zit). Hierdoor kan ik met minder vermogen (is minder energieverbruik) een betere kook krijgen, waarbij toch alle stofjes kunnen verdampen.

Groeten en veel succes  :brouwen:

Maarten  :biersmile:

duonra

Gisteren voor de vierde maal een brouwsel gemaakt. Een sterke blonde. De eerste batch was een beetje te zoet maar de tweede en derde waren heerlijk en leken erg op elkaar. Gisteren 10 minuten een aromahop mee laten meekoken. Ik hoop hiermee met kleine aanpassingen de verschillen te gaan -leren- proeven. Ik merk wel dat de stappen in het proces makkelijker worden door ervaring. Bijvoorbeeld het tijdig opwarmen van het spoelwater.

De maisch filter ik met een hevel waaraan 2 pijpje in een hoek van 90 graden staan met kleine inkepingen (zaagsneden) De inkepingen staan omhoog gericht. Voor het filteren van het wort maak ik de pijpjes los (knelkoppeling) en schuif daar een rvs slang overheen. Ook hier staan de inkepingen nog steeds omhoog.

Mijn vraag: Voor het filteren van de maisch moeten de inkepingen omhoog anders krijg je kanaaltjes op de bodem en dus minder suiker uitspoeling. Maar is dit voor de tweede filtering ook nodig. Als ik de pijpjes zou omdraaien (dus met de inkepingen naar beneden) kan ik toch ruim een halve liter extra wort in het gistvat krijgen. Is toch bijna 5% verhoging van de hoeveelheid. De rvs slang houdt de eiwitten nu prima tegen. Oja, de hop doe ik in hopzakjes.


Henielma

Voor beide filteringen moeten de zaagsneden naar beneden dus naar de bodem van de pan wijzen.

duonra

Citaat van: Henielma op 15-12-2013  13:48 uVoor beide filteringen moeten de zaagsneden naar beneden dus naar de bodem van de pan wijzen.

Bedankt voor het wijze naar de goede weg. Ik was er van overtuigd - Ik zal wel niet goed gelezen hebben - dat de zaagsneden naar boven moesten wijzen. Nu, met deze wijsheid, is de opbrengst nog wat groter. 5% meer wort bij het spoelen en 5 % meer wort in de gistton.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.