Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De oxidatie proef: klaren in een plastic jerrycan tov mandfles  (gelezen 16956 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Re: De oxidatie proef: klaren in een plastic jerrycan tov mandfles
« Reactie #25 Gepost op: 13-05-2005 14:49 u »
Lageren van het bier gebeurt in een glazen mandfles.

SiriS,

Als ik twee emmers heb staan verdwijnt de ene inderdaad in een glazen mandfles. De ander in een soortgelijk vat zoals van CurTec. Verstandigste is dus een extra mandfles aan te schaffen.  ;)

Bedankt voor je reactie.

Menno

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #26 Gepost op: 13-05-2005 19:11 u »
hallo  brouwers,

als plastic vaten geschikt zijn voor voedings middelen. of je wil dit weten kun je aan de onderzijde kijken, dan moet daar een bestek zijn afgebeeld [vork, mes of lepel ].

groet Arend :degroeten:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 13-05-2005 21:42 u »
Ik kan jullie garanderen dat een goed plastic vat beter is dan glas. Het is onbreekbaar, lichter, gemakkelijker schoon te maken en oxidatieverschijnselen zijn er niet.

Een goed merk is bijvoorbeeld Speidel. Vroeger verkocht Brouwland ze, maar tegenwoordig zijn ze op een inferieur merk overgestapt aan dezelfde prijs. Gelukkig heeft Speidel een website waar je kan bestellen. Een compleet vat is dan inclusief transport nog zeker 10% goedkoper dan bij Brouwland!

http://www.speidel-behaelter.de  Zoek naar de vaten met de oranje deksels (getränke fässer). Ze lijken misschien prijzig, maar wacht maar tot je ermee gewerkt hebt. Dan wil je nooit meer glas!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #28 Gepost op: 13-05-2005 23:57 u »
Hoi EBC,

Dat is meer een mening dan een feit, wellicht kun je je opmerkingen toelichten? Bij mijn beste weten is glas beter schoon te maken, weliswaar niet onbreekbaar, maar in ieder geval luchtdicht en vrij van bijsmaakjes. Ook RVS komt in aanmerking, mocht dit binnen je bereik zijn.

Groet,
Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 14-05-2005 10:12 u »
EBC, het was me al opgevallen dat je nogal eens een andere mening hebt dan "oude" forumleden. Heel prettig, zo blijft de discussie ten minste gaande. Misschien is het beter als je termen als "garanderen" of "zeker weten" en dergelijke iets minder gebruikt. Volgens mij hebben we allemaal een mening en is er meer onzeker (en dus reden voor discussie) dan zeker in de thuisbrouwwereld. Graag wat meer overtuiging via motivatie dus!

Ik ben het net als Herman niet met je eens. Ik prefereer glas. Voordelen van glas:

- plastic is in mijn ervaring slechter schoonmaakbaar. Na een aantal malen gebruiken kan ik een bruinige waas niet meer verwijderen. Je hebt meer kans op krassen omdat plastic zachter is. Gekraste delen zijn ook slechter schoonmaakbaar. In plastic blijft een mout/wort geur hangen, in glas niet
- glas is niet lucht/zuurstof doorlatend. Plastic wel. Wat mij betreft bewijst het experiment van Titus dit weer eens. Ben je niet gevoelig voor het door hem geproefde smaakverschil?
- Een plastic vat bevat randjes en hoekjes en vaak een kraantje die lastiger schoon te maken zijn
- glas is interter dan plastic; uit plastic kunnen chemicalien geextraheerd worden die niet in bier thuishoren

Als plastic zou goed was als jij schetst, dan zou dat in de professionele brouwerswereld ook wel vaker gebruikt worden. Overigens is RVS natuurlijk boven plastic en glas te prefereren.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 14-05-2005 17:03 u »
Citaat
EBC, het was me al opgevallen dat je nogal eens een andere mening hebt dan "oude" forumleden.

Ben het heel vaak met EBC eens.
Nu niet.

Het is heel erg simpel. Het is algemeen bekend. Het staat in de basic brouw boekjes.:

Hoofdgisting : Plastic, RVS, Glas.
Lageren       :            RVS, Glas.

Snapt iedereen dit?

Mooi zo.

:degroeten:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #31 Gepost op: 14-05-2005 22:09 u »
Voorlopig blijf ik plastic gebruiken. De vaten die ik gebruik zijn geschikt voor het gisten en lageren van wijn (en dus ook bier) en zijn waarschijnlijk van HDPE. Ik vind het fijn om deze vaten te gebruiken omdat ze minder plaats innemen. Je kunt ze in elkaar schuiven, evt. met een stuk bakpapier ertussen zodat de oneffen bodem van het ene vat geen krasjes maakt in het andere vat. Bij het schoonmaken gebruik ik niets meer dan heet water en een afwasborstel, om krassen tegen te gaan. Ja, je moet er voorzichtig mee omgaan, maar dat geldt ook voor glaswerk. Het allergrootste voordeel eigenlijk van plastic vaten is dat de opening groot is en je overal goed bij kunt. Het nadeel is dat je niet goed kunt zien wat er in gebeurt.

De lichtbruine waas heb ik alleen in mijn meest gebruikte vat (25 brouwsels) en deze is al ruim 2 jaar oud. Toch blijf ik het vat gebruiken en het levert geen problemen op, gelukkig maar.

Zo, mijn kr 0,16.

Groeten vanaf een onder een prachtig ondergaande zon gelegen vliegveld Gardermoen

Eduard samenvol

SiriS

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 15-05-2005 11:20 u »
Geen enkele kunststof is zuurstof en/of waterdamp dicht! RVS (roest vast staal, welke legering dan ook) en glas zijn dit wel. De meeste kunststof vaten zijn van HDPE gemaakt en jerrycans van PE (LDPE, LLDPE, m-LDPE, MDPE, HDPE, etc) deze materialen hebben een gunstige prijs maar wel de hoogste zuurstof permeabiliteit van alle kunststoffen en dit kan oxidatie van het te lageren bier bevorderen.

Groet, SiriS

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #33 Gepost op: 20-05-2005 13:06 u »
tip!!!!!

de bruine waas en geur in je plastic vat kan je heel simpel verwijderen. een beetje chempro aanlengen met water en een half uurtje in je vat zetten onder tussen wel goed schudden en de geur en kleur verdwijnen. ik reinig mijn mostvat na ieder brouwsel met chempro en hij ruikt heerlijk neutraal.

mvg jeroen

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-05-2005 13:22 u »
Hé Jeroentje,

Ga je die sig zo laten offeh...? Beetje groot wel. En misschien aanstootgevend voor gelovige forumleden. Ik denk dat het beter is om die te veranderen.

En waarom vergeet iedereen toch altijd de "i" in Chemipro? En overigens geloof ik niet dat jouw methode 100% werkt. Ik laat mijn vaten altijd zo lang of langer in de Chemipro staan. Ik brouw niet veel bruin bier, dus van verkleuring heb ik niet veel last, maar een klein beetje geur blijft toch altijd wel hangen.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #35 Gepost op: 20-05-2005 13:35 u »
de bruine waas en geur in je plastic vat kan je heel simpel verwijderen. een beetje chempro aanlengen met water en een half uurtje in je vat zetten onder tussen wel goed schudden en de geur en kleur verdwijnen. ik reinig mijn mostvat na ieder brouwsel met chempro en hij ruikt heerlijk neutraal.

Ik doe dit exact hetzelfde, maar dan alleen aangevuld dat ik dan met een sponsje nog ff doorboen. Hierdoor heb ik minder last van "hangende luchtjes". Sauber und rein!  ;)

En Edgar, de "i" komt niet bij iedereen in het a-b-c voor  :D  :proost:  :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 20-05-2005 20:31 u »

En waarom vergeet iedereen toch altijd de "i" in Chemipro?

Daar is een heel eenvoudige reden voor. Tot voor een aantal jaren geleden had je een reinigingsmiddel waarbij de puntje niet op de i werden gezet. Dus Chempro!
Als er eenmaal zo'n naam in je hersens is opgeslagen verander je dat niet zo makkelijk meer. Zeker als de hersenfunctie door alcoholgebruik verminderd.

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
« Reactie #37 Gepost op: 05-06-2005 21:26 u »
Voorlopig blijf ik plastic gebruiken. De vaten die ik gebruik zijn geschikt voor het gisten en lageren van wijn (en dus ook bier) en zijn waarschijnlijk van HDPE. Ik vind het fijn om deze vaten te gebruiken omdat ze minder plaats innemen. Je kunt ze in elkaar schuiven, evt. met een stuk bakpapier ertussen zodat de oneffen bodem van het ene vat geen krasjes maakt in het andere vat.

Eduard samenvol

Hoi Eduard,
graag wil ik even reageren op jou gebruik van jou plastic vaten.
Ben benieuwd of je ooit de proef op de som hebt genomen om eenmaal een brouwsel na de hoofdvergisting te splitsen en dan het ene deel te lageren in je plastic vat en het andere in een mandfles. Als je dit nooit gedaan hebt kun je natuurlijk ook nooit het verschil proeven en zul je altijd tevreden zijn met de bieren die je brouwt. Je zult echt versteld staan van het smaakverschil en dan zul je denk ik vreselijk balen van het feit dat je  altijd in plastic hebt gelagerd.

Glas is dan echt vele malen beter dan dat plastic. Ik heb het zelf ondervonden.

Greetz,
Titus

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 12-09-2005 22:40 u »
het is 100% zeker dat je 70% alcohol moet gebruiken. Ik ken het van mijn werkervaring in een cleanroom bij een medisch bedrijf. 90% en meer vreet materiaal en huid aan en 70% is voldoende.

Kaj

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #39 Gepost op: 12-09-2005 22:42 u »
Oh ja...

Lageren in de koelkast. Hoe doe je dat? De koelkast is toch luchtdicht? als je lagert dan bouw je toch ook nog druk op met het vergisten. Is dat dan niet een probleem als je je vat of jerry can in een afgesloten ruimte plaatst?

Kaj

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #40 Gepost op: 12-09-2005 22:53 u »
Een koelkast heeft bijna altijd een opening waardoor het condenswater kan weglopen. Dit zit over het algemeen ergens onderaan de achterwand. Deze condensafvoer loopt naar de compressor, waar het water door de warmte weer verdampt buiten de koelkast...
Een koelkast is dus niet luchtdicht en er is geen gevaar voor drukopbouw.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 12-09-2005 23:25 u »
Er is nog een reden dat een koelkast niet luchtdicht kan zijn, nl dat je hem dan niet meer open krijgt vlak nadat je hem dicht hebt gedaan. De warme ingewaaide lucht koelt snel af en krimpt flink. Dat zorgt voor een onderdruk in de koelkast, en vanwege de grote deur (veel oppervlak dus veel kracht van de atmosferische druk), blijft hij dan potdicht. Een soort Maagdenburger halve bol.

Enfin. Tijd om te gaan slapen.

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
« Reactie #42 Gepost op: 19-09-2005 22:02 u »
Heren medebrouwers,
het is inmiddels al weer een tijdje terug dat ik actief was. Ben het weer aan het oppakken.
Ik wil komend weekend nogmaals een smaak test gaan doen: Het bier gelagerd in glas proeven naast het zelfde gebrouwen bier maar dan gelagerd in plastic (PE met zo'n vork en mes). Het bier is inmiddels een half jaar oud, dus als de smaakverschillen nog steeds duidelijk naar voren komen dan kunnen we het met z'n allen het hier over eens zijn. Niet lageren in plastic, maar laat ik nog niet te vroeg concluderen.
Eerst proeven.

Jullie vernemen nog van mij.
groet,
Titus
 :proost2:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 20-09-2005 07:06 u »
Hey Titus,

Leef je nog?
Heb je nou nog niet geproefd?
Je had toch wel even een live-verslag kunnen doen achter je PC-tje door 2 potten bier open
te trekken?  :bijdrage_forum:  :lekkerbier:  :bijdrage_forum:  :lekkerbier:
Nu zitten we nog met z'n allen te wachten in spanning.  :huilen:

Ik zie je wel weer op de eerst volgende clubavond.  samenvol

Tags: mandfles