Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken bierleiding en droogkoeler  (gelezen 5821 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Schoonmaken bierleiding en droogkoeler
« Gepost op: 15-05-2013 11:24 u »
Graag had ik wat advies mbt het schoonmaken van mijn bierleidingen en droogkoeler.
Tot nu toe maak ik het schoon door een keg te vullen met heet water en oxi, maar ik heb het idee dat er middelen zijn die beter schoonmaken.
Ik ben een beetje huiverig voor sponsballetjes, omdat ik verschillende diktes heb in mijn bierleding (4 mm en 8,5 mm), zowel voor als na de droogkoeler. Daarnaast ben ik als de dood dat zo'n sponsje vast komt te zitten in  het binnenwerk van de droogkoeler  ???
Ook heb ik geen idee hoe ik die bolletjes er fatsoenlijk in zou moeten brengen - of ik moet de bal-lock koppelingen losschroeven en ze met het handje in de leiding duwen.

Ik las op het forum dat Purexol aan te raden is als reinigingsmiddel. Is dat met of zonder sponsballetjes? Iemand ervaringen met dit goedje?

=[edit]=
Ik zie zojuist hier dat er toch ook sponsjes zijn voor 4mm leiding. Zou dit gaan werken met mijn droogkoeler? Ik neem namelijk aan dat het inwendige van mijn koeler 7 mm is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
Re: Schoonmaken bierleiding en droogkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 15-05-2013 12:47 u »
Ik reinig mijn droogkoeler inderdaad gewoon met die sponsjes. Ik schroef mijn tapkranen eraf, koppel het gardenakoppelstuk erop en stop een balletje in de gardenakoppeling. Sluit hem op de kraan aan en woezzzz daar gaat de bal. Hij komt er dan bij de bierslanguiteinde weer uit. Maar ja, bij mij is de bierslang 7 mm en hij is zonder ballock aansluiting (gewoon een draaikoppeling 5/8"voor het aansluiten van een vlakkop (maar je hebt ook 5/8" tapdraad met ballock, dus die kan ik er ook op aansluiten)).

Als de bierslang er niet aanzit, dan komt ie er gewoon bij de bieraansluiting uit. Dus ik snap je probleem niet. Aansluiten op de tapkraaningang dus en je spoelt alleen het inwendige van de droogkoeler.

Kraan -- [Gardena koppling ----SLANG----tapkraan koppeling ] ------DROOGKOELER --Bieruitgang

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2013 14:48 u »
En gebruik je dan alleen (heet) water met een sponsje of ook andere reinigingsmiddelen?
Je hebt wel gelijk mbt die koeler, als je alle leidingen loskoppelt heb je geen probleem met verschillende diktes :)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2013 15:06 u »
Koud water en een sponsje.
De tapkranen gaan in heet water met niks.

Zo is het mij door de verkoper uitgelegd dat dat het beste werkte.

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2014 22:11 u »
Hmm ik heb sinds kort een Lindr droogkoeler.
Net na eerste keer gebruik de tapkraan verwijdert, een sponsje in de bierslang gedaan en de bierslang aangesloten op de kraan.
Het sponsje vloog door de bierslang de droogkoeler in, maar is er nooit meer uitgekomen. Ik heb een paar keer met 3 bar koolzuur nageblazen, water, koolzuur. Het komt allemaal uit mijn kraanaansluiting, maar geen sponsje...  :'(

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2014 22:35 u »
Victory!

Ik heb met wat slangklemmen mijn tuinsang aan de tapkraan gemaakt en de andere kant op gespoeld.
Het sponje is er weer uit  :groots:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2014 23:55 u »
En nu sponsje vanaf de andere kant?

Offline laurensoldenzeel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2015 20:59 u »
Beste medebrouwers,

Vandaag heb ik mijn koelsysteem (droogkoeler), zoals altijd schoongemaakt m.b.v. sponsballetjes. Helaas had ik deze keer de pech dat ze er niet uit kwamen met de waterdruk. Ik heb de compressor nog op de leiding gezet maar dat mocht niet baten. Vervolgens heb ik er nog zo'n 40 bar opgezet met behulp van een CO2 drukfles. Zelfs dit hielp niet... Ik ben ten einde raad, heeft er iemand nog een goed idee?! Overigens heb ik het ook door proberen te duwen met een trekveer, nylon en staaldraad. Werkte allemaal niet, omdat de leidingen in de koeler het draad niet doorlaten.

Groeten,
Laurens

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #8 Gepost op: 09-05-2016 13:10 u »
Hoevaak moet je de leidingen doorspoelen. Nu doe ik dat elke keer na gebruik met koud water, alleen het doorspoelen en aan- en afkoppelen kost me elke keer veel bier en tijd.
Kun je het fust er gewoon aangekoppeld oplaten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09-05-2016 21:34 u »
Hoevaak moet je de leidingen doorspoelen. Nu doe ik dat elke keer na gebruik met koud water, alleen het doorspoelen en aan- en afkoppelen kost me elke keer veel bier en tijd.
Kun je het fust er gewoon aangekoppeld oplaten?

Ligt er aan hoelang je niet tapt. Als het fust binnen een paar dagen leeg is hoef je niet tussentijds te spoelen.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #10 Gepost op: 11-05-2016 19:19 u »
Wat als je het er gewoon een paar weken op laat staan. Pas als het fust leeg is, goed doorspoelen?

Erick

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11-05-2016 19:28 u »
Ik spoel pas door als de keg leeg is, daar kan best een week of 4 overheen gaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 11-05-2016 21:00 u »
Wat als je het er gewoon een paar weken op laat staan. Pas als het fust leeg is, goed doorspoelen?

Twee tot drie weken is geen probleem als er tussentijds steeds getapt wordt. Als de niet het geval is kun je beter tussentijds afkoppelen in verband met de verhoogde oxidatie van het bier in de leidingen. (Zuurstof doorlaatbaarheid van de slangen.)

Tags: thuistap