Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting  (gelezen 13653 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Gisting
« Reactie #25 Gepost op: 16-05-2013 08:15 u »
Wat bedoel je met " het bos insturen"? Volgens mij heb ik alle vragen beantwoord (maar dit even terzijde).

Ik bedoel dat ervaren forumleden jou vragen om verder te zoeken op het forum, ipv meedenken met jou.
HansH
ps, maar dat is later wel weer goedgekomen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 16-05-2013 09:37 u »
3 dagen hoofdgisting (incl. beluchten) en dan nog ca. 6-7 dagen in een ander gistingsvat.
Plastic.
Verse gistsoort, giststarter 3 liter voor 32 liter wort!

Ik denk dat je het wel wat langer kunt laten staan. Ik had vroeger een zelfde soort probleem en nu staat bij mij alles tussen de 3 en 4 weken.

Zo te zien gebruik je wel voldoende gist maar verwijder je de gist te snel door over te hevelen. Is het waterslot nog redelijk actief als je overhevelt? Het moment van overhevelen wordt niet bepaald door de klok maar door de activiteit van de vergisting. Het moet voldoende ver uitvergist zijn anders verwijder je met het overhevelen teveel gist en gaat het vervolg lang duren.

Is de koolzuurdruk in de flesjes misschien ook aan de hoge kant? Dit zou ook kunnen duiden op een vergisting die nog niet klaar is.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #27 Gepost op: 16-05-2013 10:06 u »
De stort gaat niet over de hoeveelheid, maar de samenstelling.

Ik lees op de site van het Witte paard dat de stort wordt aagegeven in liters per kg,maar hier is de samenstelling

gram
Pilsmout   3                  5000
Cara Crista120                  1000
Cara Red   40                  1000
Pale   7                 2000
Tarwe   3                 1000
Amber   50                 1000

En nog 1000 g kristalsuiker

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 16-05-2013 10:09 u »
Zo te zien gebruik je wel voldoende gist maar verwijder je de gist te snel door over te hevelen. Is het waterslot nog redelijk actief als je overhevelt? Het moment van overhevelen wordt niet bepaald door de klok maar door de activiteit van de vergisting. Het moet voldoende ver uitvergist zijn anders verwijder je met het overhevelen teveel gist en gaat het vervolg lang duren.

Is de koolzuurdruk in de flesjes misschien ook aan de hoge kant? Dit zou ook kunnen duiden op een vergisting die nog niet klaar is.

Bij het overhevelen, kieper ik alles over naar het andere vat. Dus ook het sediment!

Nee geen overdruk op de flesjes. Dit kan juist voor mij wel wat meer zijn en ik voeg nu ook wat extra gist toe.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 16-05-2013 10:59 u »
Nee geen overdruk op de flesjes. Dit kan juist voor mij wel wat meer zijn en ik voeg nu ook wat extra gist toe.
Voor extra druk dien je juist suiker toe te voegen.
Ik lees op de site van het Witte paard dat de stort wordt aagegeven in ltrs. per kg,maar hier is de samenstelling
Dan heb je het over de maischdikte

Ik bedoelde met mijn uitspraak dat het niet om de hoeveelheid gaat, maar om de samenstelling dat er mouten zijn gebruikt die een mindere vergistingsgraad tot gevolg hebben.
Die samenstelling heb je al gegeven en daar is ook al op gereageerd.Wanneer ik zo eea teruglees heb je al genoeg punten om bij een volgend brouwsel aan te passen ;) en onder de 1020 uit te komen.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-05-2013 12:26 u »
Voor extra druk dien je juist suiker toe te voegen.Dan heb je het over de maischdikte

Ik bedoelde met mijn uitspraak dat het niet om de hoeveelheid gaat, maar om de samenstelling dat er mouten zijn gebruikt die een mindere vergistingsgraad tot gevolg hebben.
Die samenstelling heb je al gegeven en daar is ook al op gereageerd.Wanneer ik zo eea teruglees heb je al genoeg punten om bij een volgend brouwsel aan te passen ;) en onder de 1020 uit te komen.

Ga ik zeker proberen!
Ik heb nu nog een La Chouffe gist liggen in de koelkast,dus dat gaat de volgende worden!
Ik heb al een paar recepten van internet geplukt!
iemand nog een receptje liggen, welke goed in de buurt kwam?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 16-05-2013 14:27 u »
Bij het overhevelen, kieper ik alles over naar het andere vat. Dus ook het sediment!
Het doel van overhevelen is om zoveel mogelijk sediment achterlaten, om zo een helderder bier over te houden bij het bottelen. Alles overkieperen incl. sediment heeft geen nut denk ik. Ik hevel zelf trouwens helemaal niet meer over, omdat ik meer nadelen dan voordelen zie. Vooral dat je je gist wegneemt zodat het bier te traag uitgist en kans op besmetting, luchttoevoer, terwijl je dat niet wilt etc.
HansH

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #32 Gepost op: 16-05-2013 14:32 u »
Hoe heb je de giststarter gemaakt? Geroerd, belucht, hoe lang bij welke temperatuur?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 16-05-2013 15:09 u »
genoeg punten om bij een volgend brouwsel aan te passen en onder de 1020 uit te komen.
Het is geen doel op zich om onder de 1020 te komen, maar wel om alle suiker die voor de gist vergistbaar is te vergisten, en liefst niet met een slepende of hangende vergisting. Daarvoor moet je voldoende gist hebben in een voldoende goede conditie, dus kijken naar je giststarter etc. Zwenken tijdens de gisting kan ook helpen om meer gist in oplossing te houden.

Een recept met een wat lagere (potentiele)vergistingsgraad, bv omdat er wat meer donkere moutsouurten inzitten kan best een lekker bier opleveren. evt kun je wat suiker toevoegen om de vergistingsgraad weer wat omhoog te krijgen zodat de verhouding zoet/alcohol wat lager wordt en het bier een drogere, mider volle indruk maakt.
HansH

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 16-05-2013 15:25 u »
Hoe heb je de giststarter gemaakt? Geroerd, belucht, hoe lang bij welke temperatuur?

Moutextract SG 1040
Belucht bij ca 21 graden 5 dagen.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 16-05-2013 15:28 u »
Het is geen doel op zich om onder de 1020 te komen, maar wel om alle suiker die voor de gist vergistbaar is te vergisten, en liefst niet met een slepende of hangende vergisting. Daarvoor moet je voldoende gist hebben in een voldoende goede conditie, dus kijken naar je giststarter etc. Zwenken tijdens de gisting kan ook helpen om meer gist in oplossing te houden.

Een recept met een wat lagere (potentiele)vergistingsgraad, bv omdat er wat meer donkere moutsouurten inzitten kan best een lekker bier opleveren. evt kun je wat suiker toevoegen om de vergistingsgraad weer wat omhoog te krijgen zodat de verhouding zoet/alcohol wat lager wordt en het bier een drogere, mider volle indruk maakt.
HansH

Ik het het bier tijdens de gisting goed in beweging gehouden. Na het afscheppen van het schuim iedere keer flink geroerd om zuurstof toe te voegen en gist in de oplossing te houden!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #36 Gepost op: 16-05-2013 15:28 u »
Stort lijkt mij OK, 12 kg op 32 iter.
Gist Wyeast 1762 datum januari 2013,dus vers!
Giststarter 3 liter van moutextract SG 1040 1 week van tevoren.
Gisting schommelend 20-22 graden.
Lijkt mij niet verkeerd allemaal

Zoals aangegeven gaat het om de samenstelling van de stort tezamen met het start SG. beide kunnen in dit geval aanleiding zijn voor een eind SG >1020.
Ook je starter is zonder verdere gegevens (belucht? Geroerd? Gistvoeding? Welke?) mogelijk te klein.

Het "lijkt me niet verkeerd allemaal" vind ik daarom wat vroeg. ;)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 16-05-2013 15:31 u »
Na het afscheppen van het schuim

Je moet het schuim niet afscheppen, dat is ook (actieve) gist namelijk.
Een goede enting vergist goed zonder roeren, overigens.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 16-05-2013 15:38 u »
Het is geen doel op zich om onder de 1020 te komen, maar wel om alle suiker die voor de gist vergistbaar is te vergisten, en liefst niet met een slepende of hangende vergisting.
Het is inderdaad geen doel op zich, maar schijnbaar wel voor Kokkebil :D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #39 Gepost op: 16-05-2013 15:39 u »
Ik het het bier tijdens de gisting goed in beweging gehouden. Na het afscheppen van het schuim iedere keer flink geroerd om zuurstof toe te voegen en gist in de oplossing te houden!

Zuurstof toevoegen moet je alleen doen als de vergisting nog niet gestart is. (1e dag). Daarna van afblijven!

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 16-05-2013 18:58 u »
Het is inderdaad geen doel op zich, maar schijnbaar wel voor Kokkebil :D

Die 1020 grens is voor mij beslist geen " must",maar volgens mij wordt het bier minder zoet als de vergisting verder doorgaat!
Ik hou wel van een " bitter" biertje!

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 16-05-2013 19:00 u »
Je moet het schuim niet afscheppen, dat is ook (actieve) gist namlijk.
Een goede enting vergist goed zonder roeren, overigens.

Nou snap ik het echt niet meer!
Mij is altijd voorgehouden dat de schuim hopresten bevat, die de smaak negatief be´nvloeden en daarom moet worden verwijderd!
Ook zou de toevoeging van zuurstof de gisting bevorderen!
Ik doe dus structureel iets fout!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 16-05-2013 19:16 u »
Mij is altijd voorgehouden dat de schuim hopresten bevat,die de smaak negatief be´nvloeden en daarom moet worden verwijderd!
Ook zou de toevoeging van zuurstof de gisting bevorderen!
ik doe dus structureeld iets fout!
Hopresten afscheppen is niet nodig. Toevoeging van zuurstof is alleen nodig om de gist in de opstartfase te laten groeien als je nog niet voldoende cellen hebt. Daarna gaat de gist alcohol maken en dat is juist een proces zonder zuurstof. als je dan zuurstof toe gaat voegen dan gaat de gist veel ongewenste stoffen maken die slecht smaken.
HansH 

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 16-05-2013 19:38 u »
Hopresten afscheppen is niet nodig. Toevoeging van zuurstof is alleen nodig om de gist in de opstartfase te laten groeien als je nog niet voldoende cellen hebt. Daarna gaat de gist alcohol maken en dat is juist een proces zonder zuurstof. als je dan zuurstof toe gaat voegen dan gaat de gist veel ongewenste stoffen maken die slecht smaken.
HansH

Bedankt!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 16-05-2013 21:25 u »
Nou snap ik het echt niet meer!
Mij is altijd voorgehouden dat de schuim hopresten bevat,
Nee, dat is zˇˇˇ Jan van Schaik... ;)
Nergens voor nodig in het nieuwe millennium.

Citaat
ik doe dus structureeld iets fout!

Yep. En weer komt het pas naar boven nadat je je procedure meer gedetailleerd beschrijft. Itt elders beweerd werd waren de "wedervragen" ("ipv antwoord") dus niet verder het bos insturend, maar leidend tot een zeer goed mogelijke verklaring (tezamen met de stort).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 17-05-2013 14:22 u »
Ik hevel zelf trouwens helemaal niet meer over, omdat ik meer nadelen dan voordelen zie. Vooral dat je je gist wegneemt zodat het bier te traag uitgist en kans op besmetting, luchttoevoer, terwijl je dat niet wilt etc.
HansH

Zeker als het gaat om schuimhoudbaar, maar ook qua smaak, heeft het overhevelen voordelen.
Om het bier goed uit te laten gisten verdient het de voorkeur niet de temperatuur te verlagen voordat de nagisting afgerond is.
Het verhogen van de temperatuur tijdens de nagisting, zoals sommige hobbybrouwers doen, zorgt ook voor een lagere schuimhoudbaarheid en bijsmaakjes.

Het is lastig. Er zijn zo veel factoren om in de gaten te houden. Bierbrouwen is een ambacht. Het gevoel voor de te volgen werkwijze is een sleutel voor succes.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 17-05-2013 19:20 u »
Nee, dat is zˇˇˇ Jan van Schaik... ;)
Nergens voor nodig in het nieuwe millennium.

Yep. En weer komt het pas naar boven nadat je je procedure meer gedetailleerd beschrijft. Itt elders beweerd werd waren de "wedervragen" ("ipv antwoord") dus niet verder het bos insturend, maar leidend tot een zeer goed mogelijke verklaring (tezamen met de stort).

Who the f.ck is Jan van Schaik?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #47 Gepost op: 17-05-2013 19:32 u »
Who the f.ck is Jan van Schaik?

De bierbrouwgoeroe van de "vorige" generatie, zeg maar van voor de tijd dat jij begon te brouwen. Hij heeft toen ooit een standaardwerkje geschreven wat toen best-practice was.

Veel van de dingen die jij doet lijken uit die tijd te komen (b.v. schuim afscheppen, 50░C stap bij maischen).

Zou het niets voor jou zijn om eens bij een andere brouwer mee te kijken of je bij een vereniging aan te sluiten? Door eens bij een ander mee te kijken kun je een hoop dingen leren en "slechte" gewoontes afleren.  :)

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 17-05-2013 21:15 u »
De bierbrouwgoeroe van de "vorige" generatie, zeg maar van voor de tijd dat jij begon te brouwen. Hij heeft toen ooit een standaardwerkje geschreven wat toen best-practice was.

Veel van de dingen die jij doet lijken uit die tijd te komen (b.v. schuim afscheppen, 50░C stap bij maischen).

Zou het niets voor jou zijn om eens bij een andere brouwer mee te kijken of je bij een vereniging aan te sluiten? Door eens bij een ander mee te kijken kun je een hoop dingen leren en "slechte" gewoontes afleren.  :)

Schuimafscheppen, OK, dat is dan misschien iets uit een ver verleden, maar de maischschema's verzin ik niet zelf, maar staan in de recepten die ik overal vandaan pluk!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #49 Gepost op: 17-05-2013 21:40 u »
Dat wil nog niet zeggen dat ze altijd 1:1 gekopieerd hoeven worden. Vaak kan het geen kwaad, maar het effect van maischen wordt nogal overdreven... Simpeler is vaak beter.

Tags: vergisting