Gisting

Gestart door Kokkebil, 14-05-2013 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Het lukt mij maar niet om het eind SG onder de 1020 te krijgen!

Of het begin SG 1100.1090,1070 o.i.d is maakt niet uit.

Laatste brouwsel;
Totaal 32 liter
Wyeast gist 1762.
3 liter giststarter!!!
Begin SG 1070
Eind wederom 1020.

Kan ik hier iets aan veranderen?

tjleet

Wat is je maischschema?

ciesvandekwis

Aan welke temperatuur vergist je, in klimaatkast of niet?
Tegen einde hoofdgisting (3-5 d) overhevelen naar lagervat- fles... wil al eens helpen om gist terug duw te geven + wat warmer zetten paar dagen.
Suiker toevoegen na 2-3 dagen hoofdgisting ipv einde koken ook.

RobinB

Een uitvoerige beschrijving van je recepten, uitvoer en gistkweekmethode zijn vereist om een antwoord te geven op deze vraag. :)

Heb je de zoekfunctie al gebruikt en/of de tags?

Tip:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=220
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4743.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8687.0.html

Kokkebil

Citaat van: tjleet op 14-05-2013  16:34 uWat is je maischschema?

                                              gram
Pilsmout   3                  5000
Cara Crista120                  1000
Cara Red   40                  1000
Pale   7                 2000
Tarwe   3                 1000
Amber   50                 1000

Temperatuur   tijd
60   50
70   20
78   10

Giststarter 3 ltr. 5 dagen

Temperatuur tussen 20-23 gr.

Begin SG 1070
Eind 1020

RobinB

18% caramout is natuurlijk niet niks.
Heb je al mijn links al doorgenomen?
;D

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 14-05-2013  19:27 u18% caramout is natuurlijk niet niks.
Heb je al mijn links al doorgenomen?
;D

Ja die links heb ik bekeken!
Maar nu zie ik door de bomen het bos heeeelemaal niet meer!

RobinB

Maar wat heb je nu dan geleerd?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 14-05-2013  16:32 uHet lukt mij maar niet om het eind SG onder de 1020 te krijgen!

Of het begin SG 1100.1090,1070 o.i.d is maakt niet uit.

Laatste brouwsel;
Totaal 32 liter
Wyeast gist 1762.
3 liter giststarter!!!
Begin SG 1070
Eind wederom 1020.

Kan ik hier iets aan veranderen?

Heb je al deze pagina van de wiki bekeken?

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 14-05-2013  21:06 uMaar wat heb je nu dan geleerd?

Dat er honderdduizend verschillende meningen en oorzaken kunnen zijn!
En dat donkere mouten de SVG negatief beïnvloeden.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 14-05-2013  23:05 uHeb je al deze pagina van de wiki bekeken?

Deze link zet ik in mijn favorieten!

Ik heb veschillende gistsoorten, maischingschema's, schroot grof/fijn-heden geprobeerd!
En steeds hetzelfde eind SG.
Helaas kon ik de site van het Witte Paard niet vinden.

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  13:37 uHelaas kon ik de site van het Witte Paard niet vinden
Bedoel je deze?

Ik zie dat je de hoeveelheid gist niet noemt, misschien dat daar iets in te vinden is?

Kokkebil

Citaat van: tjleet op 15-05-2013  14:14 uBedoel je deze?

Ik zie dat je de hoeveelheid gist niet noemt, misschien dat daar iets in te vinden is?

Ja die bedoel ik. Staat nu in de favoriten! Bedankt

hansHalberstadt

Ik zie maischtemperaturen van 60 en 70 ºC, terwijl gangbaar is om 63 en 72 te gebruiken.
Lijkt me toch het beste om mensen met vragen niet het bos in te sturen, maar op basis van wat ze aangeven naar een verklaring te zoeken.
Een oorzaak zou kunnen zijn dat je een gist gebruikt die snel neerslaat. Daardoor zou je gisting vroegtijdig kunnen stoppen. Het vat af en toe schudden tijdens de gisting, bijvoorbeeld 2x per dag is dan een remedie. (Waar ik zelf uitermate goede resultaten mee heb).
Ook caramout geeft mindere vergistingsgraad, maar dat is op zich niet erg.
HansH

KC

Hoe lang vergist jij gemiddeld en in glas of plastic? Aan je gistsoort kan het toch niet liggen die doet het bij mij altijd als een speer.

Kokkebil

Citaat van: KC op 15-05-2013  16:32 uHoe lang vergist jij gemiddeld en in glas of plastic? Aan je gistsoort kan het toch niet liggen die doet het bij mij altijd als een speer.

3 dagen hoofdgisting (incl. beluchten) en dan nog ca. 6-7 dagen in een ander gistingsvat.
Plastic.
Verse gistsoort, giststarter 3 liter voor 32 liter wort!

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2013  16:02 uIk zie maischtemperaturen van 60 en 70 ºC, terwijl gangbaar is om 63 en 72 te gebruiken.
Lijkt me toch het beste om mensen met vragen niet het bos in te sturen, maar op basis van wat ze aangeven naar een verklaring te zoeken.
Een oorzaak zou kunnen zijn dat je een gist gebruikt die snel neerslaat. Daardoor zou je gisting vroegtijdig kunnen stoppen. Het vat af en toe schudden tijdens de gisting, bijvoorbeeld 2x per dag is dan een remedie. (Waar ik zelf uitermate goede resultaten mee heb).
Ook caramout geeft mindere vergistingsgraad, maar dat is op zich niet erg.
HansH

Wat bedoel je met " het bos insturen"? Volgens mij heb ik alle vragen beantwoord (maar dit even terzijde).

Hoe krijg ik de temperatuur (overal in de ketel) tot op de graad nauwkeurig in een ketel van 40 liter met 35 liter beslag?
Ik roer me wezenloos met een joekel van een houtenlepel (zelf gemaakt uit een stuk hout) en heb zelfs geprobeerd met een specieroerder op de boormachine.

Beluchten doe ik 2 keer per dag.

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  16:45 uWat bedoel je met " het bos insturen"? Volgens mij heb ik alle vragen beantwoord (maar dit even terzijde).
Deze was denk ik niet voor jou, maar voor "ons"
Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  16:45 uHoe krijg ik de temperatuur (overal in de ketel) tot op de graad nauwkeurig in een ketel van 40 ltr. met 35 ltr. beslag?
Ik roer me wezenloos met een joekel van een houtenlepel (zelf gemaakt uit een stuk hout) en heb zelfs geprobeerd met een specieroerder op de boormachine.
Niet, maar dat hoeft ook niet op de graad nauwkeurig. Sommigen roeren niet in een goed geïsoleerde ketel, ik persoonlijk wel, rustig.

Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  16:45 uBeluchten doe ik 2 keer per dag
Beluchten hoeft alleen in het begin, of in de starter.

KC

Ik denk dat je het wel wat langer kunt laten staan. Ik had vroeger een zelfde soort probleem en nu staat bij mij alles tussen de 3 en 4 weken.
Ik vroeg waar je in vergist omdat de kans dat er lucht ergens naar binnenkomt bij plastic vaak groter is dan bij glas, maar dan doel ik vooral op de goedkope emmers.

Die gist is trouwens een sterke die veel aankan en ook ver uit kan vergisten. Al moet ik er wel bij zeggen dat dat bij mij wel toenam na een paar keer hergebruik.

Kokkebil

Ik had inderdaad verwacht dat het wel wat verder zou uitgisten!
Grote starter gemaak en de eerste dag ging het een partij tekeer in dat vat!
Ik dacht dat het de kamer uit zou stuiteren!
Hahaha

RobinB

Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  13:33 uDat er honderdduizend verschillende meningen en oorzaken kunnen zijn!
En dat donkere mouten de SVG negatief beïnvloeden

Nou, dat valt ook wel mee hoor!
Je moet het natuurlijk wel even concretiseren voor jezelf, anders heb je er niks aan.

Grofweg ligt het aan:
1) de stort
2) het maischschema
3) de gist


1) er zit redelijk veel caramout in en geen suiker. Verwacht dus geen wonderen
2) je maischschema lijkt goed, maar (grote) afwijkingen van de thermometer zou roet in het eren kunnen gooien.
3) je hebt een starter van 3L gemaakt, maar geeft niet aan hoe en waarmee.
Zo kan het mogelijk te weinig zijn voor 32L >1070. Vergist je gecontrolleerd? Dat kan ook helpen.

Ik zou als eerste verdachte de gist nemen, daarna de stort en als laatste het maischschema.
Roeren tijdens de vergisting heeft zich nog niet echt bewezen.

KC

Je zou ook kunnen proberen om niet over te hevelen en gewoon een paar weken op de gist laten staan.

RobinB

Citaat van: RobinB op 15-05-2013  18:59 u3) je hebt een starter van 3 l gemaakt, maar geeft niet aan hoe en waarmee.
Zo kan het mogelijk te weinig zijn voor 32 l >1070.

FF Mr. Malty gecheckt, 3 l lijkt veelal te weinig voor 32  >1070

Daarnaast is bij een SVG van 75% (wat niet heel slecht is in een zwaar, cara-rijk, volmoutbier) het eind SG ook al 1018. Je receptuur zou naast de gist ook zeker een factor kunnen zijn.

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 15-05-2013  18:59 uNou, dat valt ook wel mee hoor!
Je moet het natuurlijk wel even concretiseren voor jezelf, anders heb je er niks aan.

Grofweg ligt het aan:
1) de stort
2) het maischschema
3) de gist


1) er zit redelijk veel caramout in en geen suiker. Verwacht dus geen wonderen
2) je maischschema lijkt goed, maar (grote) afwijkingen van de thermometer zou roet in het eren kunnen gooien.
3) je hebt een starter van 3L gemaakt, maar geeft niet aan hoe en waarmee.
Zo kan het mogelijk te weinig zijn voor 32L >1070. Vergist je gecontrolleerd? Dat kan ook helpen.

Ik zou als eerste verdachte de gist nemen, daarna de stort en als laatste het maischschema.
Roeren tijdens de vergisting heeft zich nog niet echt bewezen.

Stort lijkt mij OK, 12 kg op 32 iter.
Gist Wyeast 1762 datum januari 2013,dus vers!
Giststarter 3 liter van moutextract SG 1040 1 week van tevoren.
Gisting schommelend 20-22 graden.
Lijkt mij niet verkeerd allemaal

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 15-05-2013  23:57 uStort lijkt mij OK, 12 kg op 32 iter.
Gist Wyeast 1762 datum januari 2013,dus vers!
Giststarter 3 liter van moutextract SG 1040 1 week van tevoren.
Gisting schommelend 20-22 graden.
Lijkt mij niet verkeerd allemaal
De stort gaat niet over de hoeveelheid, maar de samenstelling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.