Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Testers formulier gezocht  (gelezen 14859 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Testers formulier gezocht
« Reactie #50 Gepost op: 14-05-2013 09:54 u »
@Adrie - is het mogelijk om vanuit de neurale netwerkmodule van BrouwHulp de hoofdparameters voor vergistingsgraad en brouwzaalrendement te halen. Je zou hiermee in het brouwers/installatie effect er deels uithalen.

Voor zover ik het nu kan nagaan kun je alleen plots maken en zie ik geen formules maar het zou toch ook inzicht moeten geven in de meest bepalende parameters?

Ik heb hier nog eens over nagedacht. Omdat neurale netwerken geen formules afleiden, maar verbanden zoeken, kan dat eigenlijk niet. Soms zijn de gevonden verbanden (bijna) lineair, maar meestal niet. Het kan dan zijn dat binnen een bepaald traject factor A het belangrijkst is, maar binnen een ander traject factor B. Om een voorbeeld te geven:

Dit is de respons van de vergistingsgraad van de gist op de schijnbare vergistingsgraad. Dit verband is  bijna lineair. Hieronder zie je de respons van van de gemiddelde maischtemperatuur op de svg.

Dit verband is niet lineair. In het traject tot ongeveer 67 graden is de respons bijna vlak. In het traject 63-67 graden is de maischtemperatuur dus niet van belang, maar daarboven wordt de invloed steeds sterker. In het traject 63-67 graden is de vergistingsgraad van de gist de meest bepalende factor van de twee, in het traject boven 67 graden is dat de gemiddelde maischtemperatuur.

Je kunt dus niet zeggen dat factor A altijd meer invloed heeft dan factor B.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #51 Gepost op: 14-05-2013 20:15 u »
Ik heb hier nog eens over nagedacht. Omdat neurale netwerken geen formules afleiden, maar verbanden zoeken, kan dat eigenlijk niet. Soms zijn de gevonden verbanden (bijna) lineair, maar meestal niet. Het kan dan zijn dat binnen een bepaald traject factor A het belangrijkst is, maar binnen een ander traject factor B.

Jammer. Ik had zelf ook al eens naar de verschillende files gekeken maar zag ook al niet zo snel iets.
Mogelijk zou het wel werken als er een lineaire activatiefunctie wordt gebruikt maar dan is de beschrijving misschien weer te slecht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 14-05-2013 22:30 u »
Je kunt de test toch ook uitvoeren zonder het op het forum te melden? Dan heb je zelf een beeld van de benodigde hoeveelheid gegevens zonder dat dat de brouwers die de recepten moeten invoeren be´nvloedt.

Het doel van de test is kijken of het formulier voldoet. Uiteraard had ik zelf een test op het functioneren van het formulier uitgevoerd.
Door andere forumleden mee te laten testen zijn er een paar aanpassingen doorgevoerd. Wat dat betreft is de test zeer zinnig te noemen.

Tags: