Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe lang slurry bewaren?  (gelezen 12095 keer)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
Re: Hoe lang slurry bewaren?
« Reactie #25 Gepost op: 04-06-2013 20:54 u »
Op mijn vorige werk (als laborant) bewaarde ik altijd mijn gistculturen in 1/1 verhouding met glycerol bij -20į.
Jŗŗŗren houdbaar!
50% of 20% glycerol ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline stoffel2

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 04-06-2013 21:34 u »
50% of 20% glycerol ?
Ik maakte mijn culturen steeds met 30% glycerol als ik mij niet vergis. Ik zou mijn notities nog eens moeten nakijken. Het is nu wel al een paar jaar terug dus vergeef me als mijn geheugen me in de steek laat ;-)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 04-06-2013 21:41 u »
1:1 invriezen met 30% glycerol geeft een eindconcentratie van ca. 15% glycerol. De meeste recepten van invriesmedia die ik ken variŽren tussen de 10-20% glycerol eindconcentratie.
Het komt dus niet op een procentje, als je in deze orde van grootte zit, gaat het wel goed. :)

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-06-2013 10:13 u »
Kijk, dan laat mijn geheugen me nog niet in de steek!  ^-^
Heb nu reeds 8 jaar het labo achter me gelaten. Verontrustend hoe veel je vergeet!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #29 Gepost op: 05-06-2013 10:52 u »
Begin dit jaar met Westmalle-slurry gebrouwen die 6 maand in koelkast zat. Gewoon lepeltje met wat appelsap en wort terug opgekweekt op de roerder, ging zeer vlotjes. Wel regelmatig ruiken dat er geen verdachte geurtjes aan zitten en tuurlijk altijd ruim op tijd beginnen, zodat je nog een plan B hebt als het mis zou lopen.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #30 Gepost op: 05-06-2013 18:27 u »
Zolang er geen beschadiging is aan de gistcellen is het percentage wel goed.
Het komt blijkbaar niet zo nauw.
De snelheid van invriezen lijkt me ook wel net zo belangrijk.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #31 Gepost op: 05-06-2013 19:01 u »
Maakt het verschil als je een oude onder of bovengistende slurry op gaat kweken wat betreft temperatuur? Of maakt het qua snelheid, opbouw van nieuwe cellen etc. geen verschil?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #32 Gepost op: 05-06-2013 19:10 u »
Op kamertemperatuur gaan ze sneller dan op "ondergist temperatuur". Het is verder niet schadelijk noch slecht of zo.
Ik adviseer dan ook kamertemp voor beide.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #33 Gepost op: 07-04-2021 15:49 u »
Even een topic van 8 jaar geleden aanwakkeren. Ik heb een aardige ton bier staan te vergisten en daar ligt een aardige laag slurry onderin. Ik vind het zonde om dit zomaar weg te gooien. Ik verwacht uiterlijk met een maand of twee weer deze gist nodig te hebben. Wat is het gevaar als ik van de slurry geen starter maak en (de juiste hoeveelheid) gewoon in het vergistingsvat doe?

Groetjes LAM

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 07-04-2021 19:25 u »
Wat is het gevaar als ik van de slurry geen starter maak en (de juiste hoeveelheid) gewoon in het vergistingsvat doe?

Als je hem goed bewaard niet veel... Gewoon proberen, daar leer je het meest van... ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 07-04-2021 19:50 u »
In ieder geval in de koelkast bewaren. Als je de hele slurry gebruikt na een maand of 2 dan zijn veel cellen dood en leveren dan mogelijk wat bijsmaakjes op (autolyse). En de gist is niet zo vitaal, dus loop je kans op vastlopende gisting zeker bij zwaar bier. Wat ik wel eens doe is zo'n gist goed mengen met steriele appelsap en dan gelijk de koelkast in. Dan gaat de gist op een heel zacht pitje verder in de koelkast en blijft langer leven. (Wel het dopje los/vast zodat de druk weg kan.)
Beste is echter om alleen een beetje slurry te bewaren en daar na 2 maanden een giststarter mee te maken.

Offline Redbadd

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #36 Gepost op: 10-04-2021 14:42 u »
https://dekoperentsjettel.nl/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/2019/03/gist-bewaren-tip-and-trick-Fonsmei2017.pdf

Hier reinigen ze de slurry met cola vanwege de pH van frisdrank om bacterie groei tegen te gaan, bacterien te doden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 10-04-2021 21:44 u »
https://dekoperentsjettel.nl/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/2019/03/gist-bewaren-tip-and-trick-Fonsmei2017.pdf

Hier reinigen ze de slurry met cola vanwege de pH van frisdrank om bacterie groei tegen te gaan, bacterien te doden.

Waar zijn die bacteriŽn ineens vandaan gekomen...?

Als je een goede vergisting hebt gehad en hygiŽnisch gewerkt hebt is het wassen van een gistdepot niet nodig.

Offline Redbadd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 11-04-2021 13:30 u »
Geen idee, ik las het en dacht laat ik eens horen wat men hier daar van vindt. Ik neem aan dat het is als extra (voor) zorgmaatregel bedoeld is, voor als men toch niet zo hygiŽnisch werkt als gedacht.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 11-04-2021 14:28 u »
laat ik eens horen wat men hier daar van vindt.
Ik vind het eigenlijk niks. middelen inzetten om bacteriegroei te remmen. Er is maar 1 goede manier van werken en dat is voorkomen. Dan kun je gewoon je gist een half jaar in de koelkast bewaren en daarna gewoon er weer een starter mee maken.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 11-04-2021 15:47 u »
Mijn intentie is om niet de slurry te oogsten, maar om de starter te groot te maken en daarvan een potje apart te houden in de koelkast. Dit geeft minder kans op besmetting bij het oogsten, je gistcellen hebben dan geen grote vergisting achter de rug in een batch bier maar alleen een vergistinkje met je redelijk zwakke starter van ~1.040 en bovendien heb je dan geen hopresten in je gist van bijvoorbeeld koudhoppen. Las elders op internet dat men dit met succes veel generaties toepast en dat men het potje gist meer dan een half jaar later nog prima gebruikt heeft.

Ik zeg hierboven "intentie" omdat ik het nog niet gedaan heb. :) Zijn nog wat China spulletjes onderweg om een roerder te maken. Kan ook zonder roerder natuurlijk, maar was wat vergeetachtig vorig brouwsel en had geen starter gemaakt.

Even een check: als ik na het maken van de starter het bier in een glas giet en dit ruikt en smaakt normaal, dan is het in principe veilig om te gebruiken toch? Risico is alleen dat ik nog niet alle ongewenste smaken kan herkennen en dat er nooit hele smakelijke biertjes uit een starter komen uiteraard.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 11-04-2021 20:31 u »
Geen idee, ik las het en dacht laat ik eens horen wat men hier daar van vindt. Ik neem aan dat het is als extra (voor) zorgmaatregel bedoeld is, voor als men toch niet zo hygiŽnisch werkt als gedacht.

Het wassen met een zure oplossing met een pH van 2 kan de gist schaden. Soms is een middel slechter dan de kwaal. Een hele kleine hoeveelheid bacteriŽn in je gist kan niet zo heel veel kwaad. De gist bedient zich van mechanismen om de ontwikkeling van andere micro-organismen zo veel mogelijk te voorkomen. Ook in korrelgist zit een hele klein percentage andere micro-organismen. Dat heeft geen invloed op de kwaliteit van ons bier.

Offline Redbadd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 16-04-2021 22:37 u »
Ik vond het voornamelijk wel interessant dat naar voren was gekomen dat bepaalde medicijnen beter werkten wanneer ingenomen met cola, misschien vandaar ook dat het wordt aangeraden bij diarree.
Als ik naar mijzelf kijk is mijn ervaring dat je het wel heel bont moet maken om een infectie bij het oogsten van gist te krijgen.

Voor mij is het in ieder geval altijd geruststellend wanneer ik op youtube die Duitse brouwgewoontes zie, die doen ook niet overdreven moeilijk over hotside aeration en de boel open te laten. Als je er genoeg gist erbij hebt gegooid komt er niet zomaar iets anders aanwaaien lijkt me dan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #43 Gepost op: 16-04-2021 23:15 u »
"intentie"

Je intentie werkt prima. Desondanks, als je een mooie schone opkweek hebt, in eppendorfers stoppen met glycerol en invriezen.

Voor mij is het in ieder geval altijd geruststellend wanneer ik op youtube die Duitse brouwgewoontes zie, die doen ook niet overdreven moeilijk over hotside aeration en de boel open te laten. Als je er genoeg gist erbij hebt gegooid komt er niet zomaar iets anders aanwaaien lijkt me dan.

Pas op. Die Duitser vergisten wel steen koud. Daar doen ze niet aan snel en oplopende gistingstemperaturen. Alles onder de 9 ļC, liever 7, is het motto. Dat remt bacteriŽn enorm af. Da's iets anders dan een saaizonneke bij 39 ļC,

Ingo

Tags: gist