Waar brouw jij?

Gestart door casa di kuki, 10-05-2013 09:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

In welke ruimte brouw je?

in de keuken
197 (45.9%)
in een andere ruimte in huis
79 (18.4%)
in een schuurtje buiten
102 (23.8%)
bij een vereniging
0 (0%)
anders
51 (11.9%)

Totaal aantal stemmen: 429

Anton

Citaat van: Jacques op 11-05-2013  12:02 uOnder de 40 ºC is het wort extreem gevoelig voor infecties. Er zijn veel meer micro-organismen die zich kunnen voortplanten bij temperaturen onder de 40 ºC  dan daar boven.

Mooi, dan is de tijd waarin het wort geïnfecteerd kan worden nog korter.

Jacques

Ik heb nog even verder gezocht en deze informatie gevonden. Hieruit blijkt dat ook tussen de 40 en 55 ºC nog verschillende veel voorkomende micro-organismen kunnen groeien. 

Als het gaat om bacteriën is het bereik zo'n 10 tot 40 ºC. Zie bijvoorbeeld hier.

RobW

Ik heb een brouwhok in de tuin staan va ongeveer 10m2. Voorzien van gas water en licht. Zo nu en dan wordt het interieur nog wat verbeterd. Het is wel lekker om een ruimte te hebben waar je niemand in de weg staat.

Pepe

Ik brouwde altijd op zolder. Wat een gedoe om alles naar boven te slepen (en weer naar beneden). Inmiddels zijn we verhuisd en heb ik een schuur tot mijn beschikking. Hiervan ga ik de helft ombouwen tot brouwerij. Nu is het nog een beetje behelpen.

bolks

Het werkelijke brouwen gebeurd bij mij in de woonkamer op de houtkachel. Het overhevelen, filteren en bottelen doe ik in de keuken. Het linke hieraan is dat ik met het kokend wort van de kamer naar de keuken moet...
Het leuke hieraan is het werken met een houtvuur om de vereiste temperaturen te krijgen. De temperatuur in huis loopt altijd aardig op op een brouwdag natuurlijk.

ciesvandekwis

Maischen en spoelen in de keukenop het gasfornuis, koken buiten op het terras, waaronder mijn regenput met koelwater zit.
Om het sleuren te vermijden staat de kookketel buiten al op het gasbekken en gaat het wort in delen in een koelbox.
Vergisten en lageren op zolder in de gistkast.

Niels B.

Wij brouwen altijd in de keuken. Vergisten gebeurt in de kelder beneden, voorlopig op de bar, morgen komt de koelkast binnen om een gistkast te gaan bouwen. Hopelijk kunnen we dan bier gaan drinken aan de bar!
We willen in een andere kamer van de kelder een herms bouwen, omdat daar al de geiser staat hebben we gas en warm water, maar dat plan is even een jaartje uitgesteld.

Woozl

Op dit moment staat de teller op 77.
Niemand hiervan brouwt op een vereniging.
Is het aannemelijk dat de hobbybrouwers te verdelen zijn in 'Forum brouwers' en 'Vereniging brouwers'?  :brouwen:
(en natuurlijk allerlei vrije geesten  :P)

Paulus
 

Herman

Als je lid bent van een biergilde, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je daar ook brouwt.

Als dit al gebeurd is het meestal maar een dag in het jaar (zeg ik o.b.v. eigen ervaring door (ex-)lidmaatschap bij 2 verenigingen)

RobinB

Citaat van: Herman op 24-05-2013  00:01 uAls je lid bent van een biergilde, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je daar ook brouwt.

Of niet hoofdzakelijk. :)

mickey

Mag de keuken niet binnen met mijn nieuw keteltje van 150 liter!

piet

Ik brouw in de garage die heb ik voor 3/4 in gebruik om te brouwen en te vergisten.

casa di kuki

Citaat van: mickey op 24-05-2013  11:32 uMag de keuken niet binnen met mijn nieuw keteltje van 150 liter!
Foto? Ben benieuwd!

Tinus

Opslag: Zolder
Brouwen: keuken op een 3,5kw wokbrander of heel soms in de tuin/garage op mijn mammoet gasbrander
Vergisten: garage in een koelkast met STC-1000


Benskiej

Brouwen buiten.. ( mag niet binnen van vrouwlief) en schuurtje is te klein
Vergisten in het schuurtje.

sven

Koken in de tuin, filteren in de keuken want da is het te donker in de tuin.
Vergisten in de logeerkamer, lageren in de aparte douche van de wc beneden (tevens opslagruimte), bottelen in de tuin.
Hergisten logeerkamer en dat terug in de douche van de wc.

Gevolg van dit alles is dat in de wc van beneden een serieuze moutgeur hangt, lekker zoet.

026

Ik brouw altijd buiten vlakbij de keuken deur op een mammoetbrander. De pannen/ketels zijn simpelweg te groot voor het fornuis.
Vergisten in de woonkamer en bottelen in de keuken.
Lageren in de kelder en de garage. De gehele opslag van zakken mout en flessen ligt op zolder.


Oscar

Citaat van: sven op 11-10-2013  01:36 uKoken in de tuin, filteren in de keuken want da is het te donker in de tuin.
Vergisten in de logeerkamer, lageren in de aparte douche van de wc beneden (tevens opslagruimte), bottelen in de tuin.
Hergisten logeerkamer en dat terug in de douche van de wc.

Zo, jij sjouwt je wat af zeg... :o

HermanH

Ik brouw in een aparte "slaapkamer" welke omgetoverd is tot wat ik tot een jaar geleden mijn "wijnkot" noemde, nu is het ook een "bierkot" geworden, dus gebruik het om beide drankjes in te vervaardigen, te vergisten en te rijpen, ook bottelen e.d. gebeurd daar. Is tevens mijn moutopslag, zie de groene tonnen van 50 liter.  :brouwen:





Grtz, Herman.

JayDie

Eerste brouwsel wat in de keuken, maar denk dat mijn volgende brouwsel in de garage wordt.

zeebrew

Op zolder, alleen de vergistingsijskast staat nog in de garage:


broeder

Citaat van: HermanH op 11-10-2013  11:19 u"wijnkot"

Je hebt een mooi plekje gecreëerd.
En ik zie schitterende jupiters staan, topper.

Groet,
Broeder Willem

hopiebier

Op zolder waar warm en koudstromend water beschikbaar is, gas en waar twee koelkasten staan!
Pracht plek, heb niks te klagen, en brouw naar hartelust!
Fijne hobby en het houd je van de straat!
 :degroeten:

koffie

Citaat van: koffie op 10-05-2013  17:02 uIn de schuur :)
Dinsdag kan ik voor een paar eigen brouw biertjes een afzuigkap ophalen :)

De brouwplek


Entertainment tijdens het brouwen:

Inmiddels verbouwd tot brouwerijtje :)
Zojuist even wat foto's gepost : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22974.msg366548.html#msg366548

Rickske

Brouwen/koken: badkamer, vergisten gebeurt nu nog in de woonkamer. Maar zit over gecontroleerde vergisting in de schuur te denken. Volle kratten staan in de kelder waar t redelijk koel is. Lege in de schuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.