Je rendement valt tegen en je bier wordt anders dan verwacht. Wat doe je?

Gestart door Oscar, 05-04-2020 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Je rendement valt tegen/mee en je bier wordt anderes dan verwacht. Wat doe je?

Ik corrigeer met water of suiker tot gewenst SG
Ik pas mijn hopstort aan en maak er het beste van
ik verander niets en leer ervan, het wordt toch wel bier

Luiaard

Ik heb in mijn brouwsels vrijwel altijd meevallers. Vermoedelijk heb ik BrouwHulp verkeerd ingesteld, ik kom nu telkens uit boven de 75% rendement met minimaal het beoogste SG. Als het SG te hoog uit komt voeg ik nog wel eens afgekookt (en gekoeld) water toe aan de ton, dan heb ik wat meer bier en toch het beoogte SG.

Erwin Warners

Het verschilt correctie water voeg ik soms toe maar suiker nooit.
Verder verander ik er niks aan het wordt wel bier en we leren er van.
Wel probeer ik de oorzaak te achterhalen.
Gelukkig is dit niet vaak nodig een enkele keer kom ik iets hoger uit maar meestal klopt het aardig.
Als ik merk dat het echt niet goed komt dan trek ik de stekker eruit en voeg ik geen hop meer toe en gebruiken we het wort wel voor andere doeleinden.

CeesM

Mijn rendement is vaak hoger dan gepland, dus vaak hoger SG. Ik ga er geen water aan toe voegen, anders past het niet in mijn gistvat.
Ik neem genoegen met een procentje meer alcohol. ;)

Dus ik stemde op optie 3.

Jacques

Citaat van: CeesM op 10-04-2020  17:21 uMijn rendement is vaak hoger dan gepland, dus vaak hoger SG. Ik ga er geen water aan toe voegen, anders past het niet in mijn gistvat.

Je kunt natuurlijk ook het gemiddelde rendement in de brouwsoftware die je gebruikt hoger zetten...  :)

hansHalberstadt

Met goede brouwsoftware en berekeningen kom ik vrijwel altijd goed uit. Soms vind ik een precies resultaat minder belangrijk dus dan voer ik niet alles even secuur in in de software. Ook dan ga ik niet corrigeren. De software die ik gebruik (Bierpro) houdt ook nog qua spoelrendement rekening met de beslaghoogte, spoelsnelheid en beslagdikte versus spoelwater. Daarmee kom je dan nog iets beter op de vooraf berekende waarden dan met de meeste andere software denk ik die uitgaan van een vast ingesteld rendement.   

Jaap W


Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2020  10:33 uMet goede brouwsoftware en berekeningen kom ik vrijwel altijd goed uit.

Resultaat hangt niet af van berekeningen en brouwsoftware... Vaak ook van de kwaliteit van je grondstof en wat doe je dan?  ;)

CeesM

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  23:19 uJe kunt natuurlijk ook het gemiddelde rendement in de brouwsoftware die je gebruikt hoger zetten...  :)
Heb ik gedaan. Staat nu standaard op 85%. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.