Heb een hopplant in de tuin. Kan iemand deze identificeren?

Gestart door Ronster, 09-05-2013 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronster

Voordat ik dacht aan bierbrouwen hebben we een hopplant in de tuin geplant. Nu heb ik geen idee wat het soort is en dus of de bellen bruikbaar zijn bij het brouwen.
Ik weet niet of het mogelijk is om het soort te herennen aan het blad?  :weetniet:
Hier 2 foto's:





Iemand een idee?

RobinB

Nee, is zo niet/nauwelijks te identificeren.
Het blad verschilt ook nog van vorm op verschillende hoogtes.

Als hij uit de intratuin komt kan het best een magnum zijn, of een andere soort die me ff ontschoten is. :)

Ronster

Citaat van: RobinB op 09-05-2013  19:55 uNee, is zo niet/nauwelijks te identificeren.
Het blad verschilt ook nog van vorm op verschillende hoogtes.

Als hij uit de intratuin komt kan het best een magnum zijn, of een andere soort die me ff ontschoten is. :)
Was ik inderdaad al bang voor  :)
Volgens mij hebben we hem inderdaad bij Intratuin gekocht. Daar maar eens checken als we weer daar zijn.
Moet me sowieso nog verdiepen in welke soorten te gebruiken zijn.

RobinB

Die andere was iets in de trant van "Aurealis" oid... Die is niet bruikbaar.
Magnum daarentegen is een goede bitterhop, maar met weinig aroma.

Het jammere is dat gezien de onzekerheid van het alfazuur% van zelf geteelde hoppen, ze het best bruikbaar zijn als aromagift ipv bittergift.

Jacques

Citaat van: Ronster op 09-05-2013  20:06 uMoet me sowieso nog verdiepen in welke soorten te gebruiken zijn.

In principe zijn alle hopsoorten te gebruiken. Je moet wel een vrouwelijke plant hebben. Daar komen hopbloemen aan.

Of een hop een prettig aroma heeft of niet is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Een hopsoort met weinig aroma is nog altijd te gebruiken voor het bitteren van je bier. Wel kan het zijn dat de soort ook weinig alfazuur heeft. In dat geval moet je er veel van gebruiken. 

dennisbier

Ik zou er gewoon een keertje mee brouwen en dan medium hoppen.
Bij toevoegen blaast het aroma al uit de pan. Heerlijk.

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-05-2013  20:18 uIn principe zijn alle hopsoorten te gebruiken. Je moet wel een vrouwelijke plant hebben. Daar komen hopbloemen aan.

Of een hop een prettig aroma heeft of niet is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Een hopsoort met weinig aroma is nog altijd te gebruiken voor het bitteren van je bier. Wel kan het zijn dat de soort ook weinig alfazuur heeft. In dat geval moet je er veel van gebruiken. 

Bruikbaar is een rekkelijk begrip, maar ik vind een hop niet bruikbaar wanneer negatieve effecten de positieve overstijgen.

Wanneer een hop heel weinig bitterheid en aroma heeft, moet je heel veel gebruiken voor enig effect.
Echter dan trekken er wel allemaal grassisge smaken en tannines uit de hop je bier in, wat resulteert in een grassig wrang/samentrekkend bier. Dat wordt doorgaans niet lekker gevonden, hoewel smaken natuurlijk kunnen verschillen. ;)

De tuinhop die ik eens gebruikt heb, had én geen merkbaar aroma, én nauwelijks bitterheid. Om bovenstaande redenen vind ik díe dus onbruikbaar. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-05-2013  21:39 uDe tuinhop die ik eens gebruikt heb, had én geen merkbaar aroma, én nauwelijks bitterheid. Om bovenstaande redenen vind ik díe dus onbruikbaar. :)

Ik denk dat we tegenwoordig verwend zijn met hopsoorten die zowel veel bitterheid als mooie aroma's geven. Dat je daar de voorkeur aangeeft kan ik mij heel goed voorstellen.
In de middeleeuwen zal dat anders zijn geweest. Van veredeling van de hop was toen nog geen sprake. Toen werd die minder kwalitatieve hop gewoon gebruikt. En dat kan nog steeds...

Hop is overigens meer dan alleen alfazuren en aroma. De hoppolyfenolen dragen ook bij aan de positieve eigenschappen van hop. Die krijg je meer in je bier bij hopsoorten met een laag alfazuurgehalte.

Zie bijvoorbeeld hier en hier.

dennisbier

Maar een stap terug doen wil je natuurlijk ook niet.
Daarom zou ik de hop gewoon eens gebruiken bij een klein brouwseltje.
Misschien is het goed te doen.

Kun je bij rijpe hopbellen vers van de plant ook niks zeggen over de kwaliteit?
Ik had er een die rook meer naar citrus als je die vers fijnmaalde in je hand. (Maar die ben ik kwijt...) :-\

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-05-2013  22:53 uIn de middeleeuwen zal dat anders zijn geweest. Van veredeling van de hop was toen nog geen sprake. Toen werd die minder kwalitatieve hop gewoon gebruikt.

Ook mijn tuinhop hadden ze in de middeleeuwen laten staan hoor. :) ;D
Ze waren natuurlijk niet dom en hadden gauw door dat de ene plant de andere niet is.
Met wilde hop of tuinhop moet je net geluk hebben wil deze bruikbaar zijn. Sommige zijn dat gewoonweg in het geheel niet. Niet als vanwege een gebrek aan aroma en een gebrek aan alfazuren. Polyfenolen genoeg inderdaad, vandaar de tannineuze effecten waar ik eerder van schreef.

Geloof me Jacques, met mijn tuinhop had jij zelfs in de middeleeuwen nog niet willen brouwen! ;D

Ronster

Bedankt voor de reacties :)

Ik ga eens naar Intratuin om te zien welke het kan zijn.
Dan ga ik gewoon eens proberen in een kleine batch.

Offtopic: zit nu aan de Gulden Draak. Damn wat is dat toch een tasty biertje  :proost:

dennisbier

Ik heb een mailtje naar intratuin gestuurd met de vraag welke varieteit ze verkopen in hun centras.
Wie weet komt er een goed antwoord!  ::)

Oscar

Citaat van: dennisbier op 11-05-2013  00:30 uIk heb een mailtje naar intratuin gestuurd met de vraag welke varieteit ze verkopen in hun centras.
Wie weet komt er een goed antwoord!  ::)

Verwacht daarin geen expertise, maar je weet nooit... :)

ThomasM

Humulus lupus, meer is er niet bekend. Ik heb uitvoerig gevraagd of ze het weten maar er staat expliciet bij dat het niet voor voedingsmiddelen is, al wist iemand me te vertellen dat het wel was.

Ik heb nog bij een boomkweker rondgevraagd hier in de buurt en die heeft me ergens naar doorverwezen. Ik kijk morgen wel wat het wordt.

Oscar

Citaat van: ThomasM op 11-05-2013  02:08 umaar er staat expliciet bij dat het niet voor voedingsmiddelen is,

Het is hop, dus kun je het gebruiken voor bier (mits het vrouwtjes zijn). Echter weten ze verder niets (ras, dus ook geen ± alfazuur) dus als voorzorg niet geschikt voor bier...  ;)

Ronster

Citaat van: dennisbier op 11-05-2013  00:30 uIk heb een mailtje naar intratuin gestuurd met de vraag welke varieteit ze verkopen in hun centras.
Wie weet komt er een goed antwoord!  ::)
Thanks Dennis!  :biersmile:
Ben eens benieuwd...

Vorig jaar had hij (zij) een paar bloemetjes, dus ik neem aan dat het een vrouwtje is. Maar ze stond toen 100% in de schaduw. Nu staat ze lekker in de zon. Ik kan me voorstellen dat dit van invloed is op het aantal bellen, of niet?

Drents Hopbier

Citaat van: ThomasM op 11-05-2013  02:08 uhumulus lupus, meer is er niet bekend. Ik heb uitvoerig gevraagd of ze het weten maar er staat expliciet bij dat het niet voor voedingsmiddelen is, al wist iemand me te vertellen dat het wel was.

Als ze hem/haar zo noemden, weten ze niet eens de naam (Humulus lupulus).

Hopbier

Anton

Citaat van: ThomasM op 11-05-2013  02:08 uhumulus lupus, meer is er niet bekend.

Dan is het waarschijnlijk de "hopwolf".  ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-05-2013  02:13 uEchter weten ze verder niets (ras, dus ook geen ± alfazuur) dus als voorzorg niet geschikt voor bier...  ;)

Je kunt het natuurlijk wel gewoon proberen. Een kleine test is niet zo moeilijk uit te voeren.

dennisbier

Dat zeg ik pas een paar keer. Gewoon mee brouwen en zien. Hop kan in de schaduw, maar dan heb je meer kans op schimmels. En minder belletjes? Bij mij hing ze vol bellen tegen het huis aan op het noorden...

William

Citaat van: Jacques op 11-05-2013  11:57 uJe kunt het natuurlijk wel gewoon proberen. Een kleine test is niet zo moeilijk uit te voeren.

Ik heb wel eens een all-intratuinhop bier gemaakt. Een beetje een grassig aroma en een wat scherpe smaak. Niet voor herhaling vatbaar.

Maar de ene intratuinhop hoeft de andere niet te zijn.

EBC

Je kan ze beter herkennen aan de steel dan aan het blad. Stengels zijn groen, of paars of stekelig, dik , dun. Ze veranderen wel gedurende het groeiseizoen. Maar dat is meer het reduceren van mogelijke soorten dan een echte determinatie.
De bellen kunnen in augustus nog meer informatie opleveren, maar daarvoor zul je nog even moeten wachten.

Wil je het zeker weten, regel dan een stek van een bekende soort hier op het forum, en haal je huidige plant gewoon weg. Als je dit jaar een stek zet, dan heb je volgend jaar mooie bellen.

William

Citaat van: EBC op 11-05-2013  12:12 uWil je het zeker weten, regel dan een stek van een bekende soort hier op het forum, en haal je huidige plant gewoon weg. Als je dit jaar een stek zet, dan heb je volgend jaar mooie bellen.

Dit dus.

pincopallino

" @ EBC Wil je het zeker weten, regel dan een stek van een bekende soort hier op het forum, en haal je huidige plant gewoon weg. Als je dit jaar een stek zet, dan heb je volgend jaar mooie bellen. "
Dit is erg positief, ik zou zeggen 2/3 jaar.
 Toen hop nog niet was ontdekt werd aan het bier gruit toegevoegd  (nu nog steeds bij bepaalde biersoorten). De eerste hop was wild en men had geen enkel gegevens daarover en toch vond men toen een verbetering. We zijn verwend door de  technologie die voor ons allen klaar maakt, destijds  werd op  organoleptisch basis   een X bier gebrouwd, of deze lekker was kan ik natuurlijk niet weten, maar als ik Jopen mag geloven (recepten uit ± jaar 1400) dan teken ik daarvoor!  ;)

Ronster

Citaat van: EBC op 11-05-2013  12:12 uJe kan ze beter herkennen aan de steel dan aan het blad. Stengels zijn groen, of paars of stekelig, dik , dun. Ze veranderen wel gedurende het groeiseizoen. Maar dat is meer het reduceren van mogelijke soorten dan een echte determinatie.
De bellen kunnen in augustus nog meer informatie opleveren, maar daarvoor zul je nog even moeten wachten.

Wil je het zeker weten, regel dan een stek van een bekende soort hier op het forum, en haal je huidige plant gewoon weg. Als je dit jaar een stek zet, dan heb je volgend jaar mooie bellen.

OK, dan maar even afwachten.
Als iemand een stekje heeft van goede hop: graag!

Citaat van: dennisbier op 11-05-2013  12:07 uDat zeg ik pas een paar keer. Gewoon mee brouwen en zien. Hop kan in de schaduw, maar dan heb je meer kans op schimmels. En minder belletjes? Bij mij hing ze vol bellen tegen het huis aan op het noorden...
De plant is ook lente vorig jaar geplant, misschien ligt het daaraan dat er niet veel bellen aan zaten afgelopen jaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.