Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hallo  (gelezen 8621 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hallo
« Reactie #25 Gepost op: 15-08-2013 20:52 u »
Spanband werkt heel goed maar moet af en toe wel in de wasmachine want je krijgt er gemakkelijk schimmel op/in.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 15-08-2013 22:26 u »
Goed idee.
Spanbandjes heb ik nog 2 liggen. Wel wat lang ( 2 m), maar daar kan ik altijd een stuk van af knippen.
In eerste instantie dacht ik aan iets elastisch. Een rubber ring o.i.d., zodat deze eenvoudig aan en af te koppelen is.
Maar tijdens gisten behoeft deze niet te worden verwijderd. Ik heb namlijk een kraantje in het vat voor eventueel het SG te meten.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 16-08-2013 19:01 u »
Even gekeken naar de temperatuur in de kast.
Met een lamp van 25 Watt en niet aan schakelen overdag is de temperatuur 22 C.
Was een gokje. Ben weer gelukkig haha.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #28 Gepost op: 17-08-2013 00:09 u »
Neetje, vertel eens wat over dat 50 liter gistvat? Dat vind ik wel interessant, waar te koop (voor welk bedrag)?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 17-08-2013 10:42 u »
Mijn gistvat, daar kan ik niet zoveel informatie over geven.
Deze heb ik via, via overgenomen voor 25,-. Er zitten koppelingen op om de leeg te tappen.
Een aansluiting zit namelijk enkele mm boven de bodem. Als ik op de andere druk zet, kan ik uit deze tappen.
De druk is geen probleem. Deze heeft een vrij dikke RVS mantel.
Volgens mijn berekening gaat er 53 liter vloeistof in. Dus mooi voor 20 tot 40 liter bier te gisten.

Het kraantje dat ik erin gedraaid heb is 1/4" met verloopnippel. Hier wil ik nog een filter in aanbrengen.
Omdat deze licht gebogen en stijf moet zijn denk ik aan een soort haval filter met gevlochten slang. Dan kan ik het wort eruit laten lopen en wordt het laatste beetje er uit gezogen, als ik het lagervat laag genoeg zet.
Maar dit heeft geen haast omdat ik dit voor voor pilsener-brouw wil gebruiken en mijn STC-1000 nog niet binnen is.
De bodem is een tikkeltje rond en het kraantje zit wat hoger. Daarom komt er weinig vertroebelde vloeistof uit na voldoende rust.
Voor helderdere biersoorten heb ik nog lager vaatjes van 10 en 20 liter. (Nog niet gebruikt).

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 20-08-2013 23:40 u »
Met een lamp van 25 Watt en niet aan schakelen overdag is de temperatuur 22 C.

Nog steeds zo'n 22 graden in mijn koelkast.
SG is nu 1020 na 7 dagen. Smaakte al prima, haha.
Dus nog een paar dagen wachten voor de volgende stap. Waarschijnlijk laat ik dan het gistvat in de koelkast staan en ga met stappen richting 4 graden koelen. Weet ik meteen hoe helder de vloeistof eruit komt.

Voor de mensen die nog geen STC-1000 hebben,
Elke uur een lampje van 25watt zo'n 15 minuten laten branden en overdag tussen 08:00 h en 19:00 h niet schakelen omdat de temperatuur boven 20 graden is. (Mijn (koel)kast is 160 hoog).
Ik verwacht wel dat bij een temperatuurdaling, het lampje langer te moeten laten branden.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #31 Gepost op: 21-08-2013 20:54 u »
Mijn gistvat, daar kan ik niet zoveel informatie over geven.
Deze heb ik via, via overgenomen voor 25,-. Er zitten koppelingen op om de leeg te tappen.
Da's een vriendelijk aanbod geweest! Ik zoek ook al tijden zoiets, maar er is niet echt aan te komen en nieuw zijn ze niet te betalen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 21-08-2013 21:54 u »
Da's een vriendelijk aanbod geweest! Ik zoek ook al tijden zoiets, maar er is niet echt aan te komen en nieuw zijn ze niet te betalen.

Je hebt gelijk. Als het vat 50,- euro had moeten kosten, had ik deze ook gekocht.

Ik vind bierbrouwen erg leuk, maar ook het bouwen en verzamelen is tof.
Een beetje rondkijken in je omgeving, op tijd laten horen dat je ergens naar op zoek bent, en er komt meestal wel iemand die weer iets weet of iemand kent.
Zo ben ik ook aan mijn lager-vaatjes (kegs) gekomen. In mijn achterhoofd ook de gedachte dat ik deze mogelijk eens ga gebruiken voor het bouwen van een tap-installatie. (Hobby-bouw en leuk voor een feestje.) Zelf pak ik liever een flesje.
Nu leuk voor b.v. splitsen van een brouw om op twee manieren te gisten of drooghoppen.

Zo'n keg kun je ook goed gebruiken als gistvat (zie foto terug in dit topic). Ze zijn luchtdicht. De opening is groot genoeg om de binnenzijde te reinigen. Met een hevel, met kopje, is deze zonder kraantje goed te legen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 30-08-2013 21:14 u »
De STC-1000 is binnen. Gelukkig.  Op 13/08 besteld - 30/08 binnen uit China zonder verzendkosten.  ;D ;D
Nu nog inbouwen in combinatie met twee kleine gloeilampen.
Daarna kan ik voor een vriend proberen een pilsener te brouwen voor het aanleveren lege flessen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 08-09-2013 10:40 u »
Vergeten om een mooi kastje te regelen voor mijn STC-1000.
Daarom in een kistje gezet. Ingesteld en lampen aangesloten voor try-out.
Alles bleek te werken maar geen brandende lampen.
Kastje open gemaakt, spanning gemeten hoog - laag enz, zonder resultaat.
Weerstand gemeten tijdens na schakelen, Blijkt alleen hoog/laag te schakelen dus moet deze in serie aangesloten worden.
Net even gegoogled. Is normaal.

Tags: