Testers formulier gezocht

Gestart door Jacques, 11-05-2013 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: William op 13-05-2013  13:48 u@Adrie - is het mogelijk om vanuit de neurale netwerkmodule van BrouwHulp de hoofdparameters voor vergistingsgraad en brouwzaalrendement te halen. Je zou hiermee in het brouwers/installatie effect er deels uithalen.

Voor zover ik het nu kan nagaan kun je alleen plots maken en zie ik geen formules maar het zou toch ook inzicht moeten geven in de meest bepalende parameters?

Ik heb hier nog eens over nagedacht. Omdat neurale netwerken geen formules afleiden, maar verbanden zoeken, kan dat eigenlijk niet. Soms zijn de gevonden verbanden (bijna) lineair, maar meestal niet. Het kan dan zijn dat binnen een bepaald traject factor A het belangrijkst is, maar binnen een ander traject factor B. Om een voorbeeld te geven:



Dit is de respons van de vergistingsgraad van de gist op de schijnbare vergistingsgraad. Dit verband is  bijna lineair. Hieronder zie je de respons van van de gemiddelde maischtemperatuur op de svg.



Dit verband is niet lineair. In het traject tot ongeveer 67 graden is de respons bijna vlak. In het traject 63-67 graden is de maischtemperatuur dus niet van belang, maar daarboven wordt de invloed steeds sterker. In het traject 63-67 graden is de vergistingsgraad van de gist de meest bepalende factor van de twee, in het traject boven 67 graden is dat de gemiddelde maischtemperatuur.

Je kunt dus niet zeggen dat factor A altijd meer invloed heeft dan factor B.

William

Citaat van: Adrie op 14-05-2013  09:54 uIk heb hier nog eens over nagedacht. Omdat neurale netwerken geen formules afleiden, maar verbanden zoeken, kan dat eigenlijk niet. Soms zijn de gevonden verbanden (bijna) lineair, maar meestal niet. Het kan dan zijn dat binnen een bepaald traject factor A het belangrijkst is, maar binnen een ander traject factor B.


Jammer. Ik had zelf ook al eens naar de verschillende files gekeken maar zag ook al niet zo snel iets.
Mogelijk zou het wel werken als er een lineaire activatiefunctie wordt gebruikt maar dan is de beschrijving misschien weer te slecht.

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-05-2013  09:02 uJe kunt de test toch ook uitvoeren zonder het op het forum te melden? Dan heb je zelf een beeld van de benodigde hoeveelheid gegevens zonder dat dat de brouwers die de recepten moeten invoeren beïnvloedt.

Het doel van de test is kijken of het formulier voldoet. Uiteraard had ik zelf een test op het functioneren van het formulier uitgevoerd.
Door andere forumleden mee te laten testen zijn er een paar aanpassingen doorgevoerd. Wat dat betreft is de test zeer zinnig te noemen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.