Zomerbier

Gestart door Hoppenbrouwers, 08-05-2013 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Omdat ik nog een paar weken heb voordat de zomerse weersvoorspellingen echt gaan komen heb ik een simpel recept op willen zetten voor een zomers, corona-achtig, biertje. In de eerste instantie had ik maisvlokken ingevuld maar ik had gelezen dat deze 1 op 1 te vervangen zijn voor maïzena dus dat maar eens geprobeerd.
Shoot!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL19
Naam receptZomerbier
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume22,00 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,53 kgPilsmoutDingemans3 EBC75,0 %
1,18 kgMaizenasupermarkt3 EBC25,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
64,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,5 gPacific Gempellets14,7%60 min.24,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 mlSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Thomas91

Morgen wil ook een dergelijk biertje brouwen. Kun je de maizena zonder voorbewerken meemaischen?

Addopaddo

Ik heb ook eens een bier met maïs gebrouwen. Ik heb toen polenta gebruikt. Kun je ook overwegen.

Groetjes,
Addo

Thomas91

Ik wil het ook graag met maizena gaan doen, maar hoef je dit van te voren niet te koken of zo?

Hoppenbrouwers

Ik heb eerder een keer gelezen dat je die tot een bepaald percentage met de mout mee moet storten. Daarboven krijg je klontvorming in je beslag, en dat wil je niet.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-05-2013  03:14 uIk heb eerder een keer gelezen dat je die tot een bepaald percentage met de mout mee moet storten. Daarboven krijg je klontvorming in je beslag, en dat wil je niet.

Als je maizena in koud water losroert en het dan roerend aan de rest van het warme maischwater toevoegt zal het wel loslopen. Als alles op de juiste temperatuur is kun je de rest van de mout toevoegen.

ciesvandekwis

Ik vraag me af of je bij maizena niet minder gewicht moet gebruiken dan maisvlokken. Je gebruikt het geconcentreerd zetmeel van de mais.
Voorts zou ik voldoende verstijfselen op de juiste temperatuur, anders heeft dat toevoegen weinig zin.
Gerst    56-62
Haver    56-62
Maïs    62-70
Millet    69-75
Rijst    61-78
Rogge    57-70
Sorghum    69-75
Tarwe    53-65

Hoppenbrouwers

Heb toevallig net uitgerekend dat maisvlokken een stuk goedkoper zijn dan maïzena dus tenzij maïzena beter zou zijn ga ik het recept omgooien naar vlokken ;)

Hoppenbrouwers

Dit is hem uiteindelijk geworden. (alcoholgehalte wordt waarschijnlijk anders omdat ik nog aan moet lengen met water...dit nog nooit meegemaakt)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL17
Naam receptZomerbier
Brouwdatum01-07-2013
BiertypePils(ener)
Volume22,50 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water11,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,56 kgPilsmoutDingemans3 EBC75,0 %
1,19 kgMaïsvlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC25,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
60,0 °C1 min.15 min.4,2 l/kg
64,0 °C1 min.75 min.4,2 l/kg
78,0 °C1 min.10 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,9 gMagnumbellen14,4%60 min.23,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,0 mlMelkzuurandersmaischen

Gist
HoeveelheidNaamType
200,0 mlSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting12,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte6,0 vol.%

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-07-2013  16:38 u
1,19 kgMaïsvlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC25,0 %

Hmm, da's dan wel weer overkill een echte Thomas Fawcett maisvlok ;D

Hoppenbrouwers

Over een paar dagen wil ik dit bier gaan bottelen. Met het hevelen kon ik al een lichte en frisse smaak waarnemen en ik hoop dat dit bier zich zo blijft ontwikkelen. Ik vroeg me nu allen af hoe ik er zo'n frisse 'citroen-achtige-corona-smaak' in kan krijgen. Komt dat alleen uit de mais en pilsmout of zou er iets aan toevoegd moeten worden?

Jacques

Ik denk dat je daarvoor de juiste gist nodig hebt...

Bijvoorbeeld de White Labs WLP940 Mexican Lager Yeast. Klein probleempje, je kunt er niet aan komen!

Franske

Ik had het gekocht bij The Malt Miller, het duurde even omdat hij het in Amerika moest bestellen.
Had er een corona achtig biertje voor de meiden van gebrouwen, die houden daar wel van.
De heren vonden het trouwens ook lekker. Ik had het op een verjaardagsfeestje getapt en het 19 liter fustje was leeg tegen het eind van de middag.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Franske op 22-07-2013  20:51 uIk had het gekocht bij The Malt Miller, het duurde even omdat hij het in Amerika moest bestellen.
Had er een corona achtig biertje voor de meiden van gebrouwen, die houden daar wel van.
De heren vonden het trouwens ook lekker. Ik had het op een verjaardagsfeestje getapt en het 19 liter fustje was leeg tegen het eind van de middag.
Hey frans, weet je nog welk recept je daar toen voor had gebruikt? Ben benieuwd. :)

Franske

Ja dat weet ik nog
60% Pils 20% Vienna en 20% maisvlokken
Maischen 66 ºC  60 minuten 78 ºC 5 minuten 3,6 liter/kg
Tettnanger 16 EBU 90 minuten
Saaz 1 EBU 5 minuten
WLP 940 Mexican Lager 10 dagen 11 ºC, 3 dagen 13 ºC, 25 dagen 6 ºC.
Begin SG 1052  Eind SG 1013  5,1%

Hoppenbrouwers

Zojuist nog een keer SG gemeten van mijn zomerbier. Ik kom uit op 1005. Dat wil zeggen dat er, mede door het hoge rendement, nu 5.7% alc. in zit. Ik zou dit graag terug verdunnen naar 4.8%. Kan ik dit zomaar doen zonder al te veel smaakverlies of is het niet aan te raden?

Rekensommetje: 25 liter x 5,7=142,5
                          142,5/4,8=29,7
Ik moet hier dus 4,7 liter toevoegen om aan mijn 4.8% alc. te komen.

Christiaan S

Ik denk dat de smaak verdund gaat worden, misschien zelfs teveel verdund. Dat zou jammer van de smaak zijn.

Hoppenbrouwers

Citaat van: StugIII op 23-07-2013  19:34 uIk denk dat de smaak verdund gaat worden, misschien zelfs teveel verdund. Dat zou jammer van de smaak zijn.
En high gravity brouwen dan?

De-Geert

Dat is inderdaad high gravity brouwen.
Je kan het altijd proberen met een klein beetje.

Hoppenbrouwers

Citaat van: De-Geert op 23-07-2013  20:25 uDat is inderdaad high gravity brouwen.
Je kan het altijd proberen met een klein beetje.
Als achteraf verdunnen hetzelfde ga ik niet liggen klooien met batches.

Knoop doorgehakt en ik ga het hele brouwsel verdunnen. Is eerder ook al goed gegaan met het vooraf verdunnen van high gravity brouwen. Wist alleen niet zeker of achteraf hetzelfde effect zou hebben.

Christiaan S

Succes en laat even weten wat de smaak van het bier geworden is. :biersmile:

Etn82

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-07-2013  20:17 uEn high gravity brouwen dan?

Bij High Gravity verdun je je wort voor vergisting. Het zuurstof dat in het water opgelost zit zal dan door de gist gebruikt worden.

Wanneer je na vergisting verdunt, zou ik het water wel eerst even koken zodat de zuurstof vrijkomt. Je loopt anders het risico dat er oxidatiesmaken ontwikkelen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Etn82 op 24-07-2013  11:32 uBij High Gravity verdun je je wort voor vergisting. Het zuurstof dat in het water opgelost zit zal dan door de gist gebruikt worden.

Wanneer je na vergisting verdunt, zou ik het water wel eerst even koken zodat de zuurstof vrijkomt. Je loopt anders het risico dat er oxidatiesmaken ontwikkelen.
Zu spät ;)

Hopelijk weet de levende gist nog wel raad met de zuurstof. Had er juist wat minder suiker aan toegevoegd.

RobinB

Ja, dat loopt wel los. Er zit altijd nog veel levende gist in het bier, mits je het niet steriel filtert of pasteuriseert... ;D

LBakker

Het is al een behoorlijke oude discussie maar ik ben toch wel benieuwd of dit recept een lekker zomerbier oplevert?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.