Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ondergisten in giststarter  (gelezen 1648 keer)

Offline hopiebier

• Vol lid
  • Land: nl
Ondergisten in giststarter
« Gepost op: 07-05-2013 23:02 u »
 :brouwen:
Beste medebrouwers, ik ga voor het eerst een ondergistend bier maken, mijn simpele vraag is waar ik een twee drie geen  antwoord op kan vinden is:
Moet een te maken giststarter dan ook op ca 10 graden aan de gang of moet dat ook op kamertemperatuur?
Maakt volgens mij nogal wat uit. Zelf denk ik dat ie in de koelkast moet maar graag jullie antwoord en ervaring.
Vr Gr.
Hopiebier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ondergisten in giststarter
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2013 23:11 u »
Gewoon kamertemperatuur.
Als je een giststarter in een koelkast laat vergisten duurt de vermeerdering heel lang. Dat is niet iets wat je wilt bij een giststarter. Dan wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk gistcellen. Als je de giststarter wanneer deze duidelijk minder actief wordt in de koelkast zet zakt de gist uit en kun je vlak voordat je de gist gebruikt het bier boven de gist afgieten. Afwijkende smaken door een hogere temperatuur raak je zo kwijt.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2013 02:45 u »
Vermeerdering op kamertemperatuur. Hoofdgisting wat koeler tot 16 graden is mij verteld.
Ik heb deze winter bij 7 graden nog vergist in de schuur met op het eind 14 graden binnen.
Ja drinkbaar bier heeft het opgeleverd.

Offline Davester

• Vol lid
  • Clocksel dorpsbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2021 21:34 u »
Vermeerdering op kamertemperatuur. Hoofdgisting wat koeler tot 16 graden is mij verteld.
Ik heb deze winter bij 7 graden nog vergist in de schuur met op het eind 14 graden binnen.
Ja drinkbaar bier heeft het opgeleverd.

Thanks, ik ga dit deze week proberen. Maakt de temperatuursschommeling thuis niet uit? Dag en nacht is wel wat verschil hier namelijk :P

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2021 08:52 u »
Thanks, ik ga dit deze week proberen. Maakt de temperatuursschommeling thuis niet uit? Dag en nacht is wel wat verschil hier namelijk :P
Temperatuur-schommelingen is bijna het ergste wat je gist aan kan doen.
 Grote kans dat deze na een koude dip in ruste gaat, zeker als dat vaker gebeurt   :huilen:
Goede isolatie om het vat (oude deken of slaapzak) kan de grootste schommelingen opvangen, maar gistkast is natuurlijk beter.
Sommige gisten zijn er gevoeliger voor dan anderen, maar het blijft verre van ideaal.
Proost,  Snelbier.

Tags: